Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Sprintje schreef:Ik vind dat hier wel vooral nadruk wordt gelegd op de negatieve kanten. En ja mantelzorg is zwaar, maar zorgen voor degene die je naast staan hoort er toch ook gewoon bij! De prioriteiten waren voor mij in die periode heel simpel hoor. Dan maar wat minder sociaal leven en er wat minder zijn voor mijn werk. Die laatste momenten met mijn moeder zijn mij 100 x meer waard dan gezellige gesprekken met vriendinnen of een goede beoordeling / promotie op het werk.
Het had voor mij, met liefde, nog veel langer mogen duren.
Dementie is wel wat anders, dat is geestelijk wel zwaarder denk ik. Maar dát is het leven, en juist in zware tijden is het mooi om er te kunnen zijn voor degene die je lief hebt!
Enige wat ik wel denk aan dit verhaal is dat het probleem wel wat verschoven wordt. Nu moet TS ver reizen, maar zo moet haar broer ver reizen... dat zijn wel dingen die vooral onderling erg goed besproken moeten worden zodat daar gezamelijk een besluit over wordt genomen.
alsof je niet genoeg zorgt als je je moeder niet in huis neemt.
dan blijf je zelf ook overeind en dan kan je uiteindelijk beter zorgen dan dat je zelf met een burn-out niks meer kan.
weer later kwam de agressie en depressie en mijn vader en ons niet meer herkennen. De verzorgers slaan en bijten. Ons slaan. Was zo niet mijn moeder maar ze kon er niks aan doen. In die periode herkende ze mijn vader niet meer als haar eigen man. Maar ja ze lagen wel in een bed. Wat logisch is na 55 jaar getrouwd zijn. Maar ze raakte er van in paniek was een enge meneer.
waarin je je moeder verliest en een groot kind voor terug krijgt. Dat is iets wat je steeds moet voorhouden. De dingen zoals bv agressie doen ze niet opzettelijk ze kunnen er niets aan doen.
Barbet schreef:Dat slecht lopen lijkt handig, maar het is het niet echt.
Nu is je moeder nog goed genoeg om desondanks uit de voeten te komen.
Maar als de dementie vordert, vergeet ze dat ze niet goed kan lopen.
En door de dementie zelf, in de loop van de tijd meer onbalans in het lopen.
Dan heb je veel meer kans op valpartijen.
Wat doe je dan?
.
Varekaj schreef:Ik wil wel even iets verduidelijken. Je gaat niet dood aan de dementie zelf, je gaat dood aan de gevolgen van hersenschade die voortkomen uit dementie. Net zoals dementie veroorzaakt kan worden door de eiwitaantasting (alzheimer) maar ook door bijvoorbeeld een zuurstoftekort nav een CVA of een ongeval met schedeltrauma.
Iemand met dementie kan alsnog sterven aan een hartstilstand. Dan is die hartstilstand de oorzaak, niet de dementie.
Je kan doodgaan door ondervoeding, omdat je niet meer kan eten of gewoon die reflex niet heer hebt. Dan sterf je alsnog aan ondervoeding door dementie, niet aan dementie zelf.
Maar eigenlijk ben ik nu aan het muggenziften
Maar aan de complicaties die kanker met zich mee brengt. Maar je hebt gelijk, je gaat dood aan de complicaties van dementie. Niet aan dementie zelf
Varekaj schreef:Ik wil wel even iets verduidelijken. Je gaat niet dood aan de dementie zelf, je gaat dood aan de gevolgen van hersenschade die voortkomen uit dementie. Net zoals dementie veroorzaakt kan worden door de eiwitaantasting (alzheimer) maar ook door bijvoorbeeld een zuurstoftekort nav een CVA of een ongeval met schedeltrauma.
Iemand met dementie kan alsnog sterven aan een hartstilstand. Dan is die hartstilstand de oorzaak, niet de dementie.
Je kan doodgaan door ondervoeding, omdat je niet meer kan eten of gewoon die reflex niet heer hebt. Dan sterf je alsnog aan ondervoeding door dementie, niet aan dementie zelf.
Maar eigenlijk ben ik nu aan het muggenziften
maar het is duidelijk wat je bedoelt. Hevonen schreef:Ik weet niet of ik het zal kunnen, niet qua verzorging en niet qua financiën. Ik kan het gewoon niet overizen.
Mijn moeder is in heel veel opzichten nog behoorlijk goed, alleen haar tijdsbesef is flut en haar kortetermijngeheugen ook, maar verder kun je nog steeds met van alles over haar praten. Ik vind het zo zonde om haar tussen vreemden te plaatsen. Ze heeft haar hele leven al moeite gehad met contact met anderen, is niet geïnteresseerd en doet gauw minachtend tegen onbekenden. Jammer, maar zo is ze nu eenmaal en dat zal ook wel niet meer veranderen.
ik zou graag nog wat tijd met haar doorbrengen en dat geldt ook voor de kinderen (die uit huis zijn, maar nog vaak hier komen). Momenteel woont ze 2 uur rijden hiervandaan en als ze naar een tehuis gaat zal dat nog verder weg zijn, want dat zal bij mijn broer in Amsterdam zijn. Daar zal ze omgeven zijn door vreemden. Mijn broer en schoonzus zullen wel geregeld op bezoek gaan, maar hebben beiden erg drukke veeleisende banen. Het nadeel van de grote afstand (dan 2,5 uur) is dat je niet voor even langs kunt gaan, dat wordt dan meteen een aantal uren en dan is ze eigenlijk te moe.
Ik weet gewoon niet of het kan. Zijn hier ervaringsdeskundigen?
rien10 schreef:Iedereen sterft door het stoppen van het kloppen van het hart.

maar het maakte haar haar.rumay schreef:TS ik had al eerder gereageerd maar wil dat nogmaals doen omdat ik bijna alleen lees over Alzheimer, maar dementie kan zich in vele vormen laten zien waar Alzheimer er 1 van is.
Als je meer zekerheid wil is het verstandig via de huisarts een verwijzing aan te vragen voor een onderzoek in het ziekenhuis bij een neuroloog op de ouderen poli.
Wij dachten dat mijn schoonvader Alzheimer had dit bleek vasculaire dementie te zijn met een heel ander verloop dan Alzheimer.
Mijn schoonvader is altijd de mensen blijven herkennen die hij zeer regelmatig zag en vergat juist dingen uit zijn jongere jaren terwijl als hij de krant las dit gewoon met je kon bespreken en oke 2 dagen later wist hij het niet helemaal meer, maar als je er weer over begon en uitlegde wist hij het weer.
Dat zou voor mij een eerste stap zijn uitzoeken wat voor vorm maar het zou kunnen dat jullie die stap al hebben genomen.
Het is wijs via de huisarts meer info te vragen en bespreken wat je wil met eventuele consequenties voor zowel jouw leven als financieel.
En is je broer ermee akkoord ook dat is belangrijk dat jullie er beide achter staan.
Haal je moeder eens een weekend op en kijk hoe dat gaat, moet ze een trap op en kan dat, kan ze in de badkamer komen enz.
Kijk welke extra zorg ze nodig zou hebben en is dat te regelen waar je woont.
Je gaf aan dat er een aanpassing in/aan je huis moet worden gedaan is dat financieel haalbaar.
Oftewel zet alles op een rijtje met de voor en tegens erbij.