Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Rena100 schreef:Goede tips komen al voorbij, ik ben zelf ook rampzalig wat betreft sparen. Maandelijks gaat er automatisch een groot bedrag, verdeeld over verschillende spaardoelen, naar mijn spaarrekening. Echter vind ik dat ik nog wel meer kan sparen, maar daar heb ik dan de discipline niet voor. Eigenlijk is mijn doel om minder uit te geven, en dat vind ik echt heel lastig, want ik geef snel geld uit, want meestal heb ik iets nodig bij bijvoorbeeld de drogist, (denk aan pijnstillers of iets dergelijks) en dan loop ik de winkel uit met dingen die ik niet perse nodig heb, maar erbij haal. Daar gaat het bij mij echt heel vaak mis, hebben jullie daar nog tips voor?
F_inley schreef:Rena100 schreef:Goede tips komen al voorbij, ik ben zelf ook rampzalig wat betreft sparen. Maandelijks gaat er automatisch een groot bedrag, verdeeld over verschillende spaardoelen, naar mijn spaarrekening. Echter vind ik dat ik nog wel meer kan sparen, maar daar heb ik dan de discipline niet voor. Eigenlijk is mijn doel om minder uit te geven, en dat vind ik echt heel lastig, want ik geef snel geld uit, want meestal heb ik iets nodig bij bijvoorbeeld de drogist, (denk aan pijnstillers of iets dergelijks) en dan loop ik de winkel uit met dingen die ik niet perse nodig heb, maar erbij haal. Daar gaat het bij mij echt heel vaak mis, hebben jullie daar nog tips voor?
Rechtstreeks op je doel aflopen en daarna gelijk naar de kassa dat werkt bij mij goed
zo vaak geprobeerd, en zo vaak gefaald haha, maar denk dat ik me er gewoon bewuster van moet zijn. En jullie zijn er om me een beetje attent van te houden.
Je moet er ook een beetje lol in hebben, voor mij is het echt een uitdaging en ik vind het ook leuk
Tenslotte, liever wat geld overhouden dan dat je weer eens naar je rekening kijkt van "waar is het in vredesnaam allemaal heen gegaan?"
Andersom werkt het ook: oh hee, er komen geen grote uitgaven aan, hupsakee 200 euro naar de spaar 
) Rena100 schreef:F_inley schreef:Rechtstreeks op je doel aflopen en daarna gelijk naar de kassa dat werkt bij mij goed
![]()
zo vaak geprobeerd, en zo vaak gefaald haha, maar denk dat ik me er gewoon bewuster van moet zijn. En jullie zijn er om me een beetje attent van te houden.
Florenc schreef:bello2005 schreef:wow €1800.- aan vaste lasten ? wat hebben jullie dan voor een kast van een huis. dat vind ik toch wel erg veel, daar kom ik van zn lang zal ze leven niet aan.
Bwa, niets uitzonderlijks(Halfopen huis van '80, 150m² bewoonbare oppervlakte, 13are tuin) Hypotheek = 1100€/maand. Verder 150€ gas/elektriciteit per maand, 30€ water per maand, brandverzekering en familiale verzekering (iets van een 400€/jaar), iets van een 100€ per maand aan eten/knabbels/speeltjes voor de hond, ongeveer 300/400€ per maand aan eten. Lijken mij eigenlijk geen overdreven kosten?
Op zich zeker niet zuinig, maar ook geen "zotte kosten" voor ons als koppel. Ons gezamenlijk inkomen ligt op iets meer het dubbele van onze vaste kosten, dus er is zeker nog voldoende ruimte.
Solleke_Noah schreef:bello2005 schreef:
jao idd dat is een keuze. maar vraag me dan af wat een ander zo belangrijk vind om 'alleen maar te sparen' en niet te leven ?
is misschien zwart wit, maar ik zou me bijvoorbeeld geen leven kunnen voorstellen zonder mijn dieren kinders
maar goed dat is weer een ander topic vraag/discussie haha
Het scheelt enorm als je met twee bent. Ik was één van diegenen die aangaf 500 euro/maand te sparen, heb ook aardig wat dieren (vier paarden, twee katten, een fret, enz) en we gaan (veel te veel) uit eten
Mijn vriend en ik dragen evenveel bij aan de vaste lasten en boodschappen en met ons loon blijft er dan gewoon nog een mooi bedrag over. We verdienen een normaal startersloon maar x 2 is dat een mooi bedrag.
Resistance schreef:Ik zeg gewoon elke keer als er geld op m'n rekening wordt gestort de helft ervan op mijn spaarrekening. Meteen. Dan vind ik het zelf heel makkelijk om eraf te blijven, em dan gebruik echt alleen iets in noodgevallen (bijvoorbeeld de trein), en stort dat zo gauw mogelijk weer terug. Zo heb ik als 19-jarige scholier toch al zo'n 1000 euro binnen een jaar gespaard.
F_inley schreef:Ik heb mijn huur en Zorgtoeslag te laag staan en betaal te veel voor stroom ect dit loopt onbewust lekker op en krijg je einde van het jaar.
Verder probeer ik minimaal 200,00 op mijn spaarrekening te zetten.
bello2005 schreef:howjong, dat is een hoge hypotheek. tenminste dat vind ik. en 1300m2 vind ik niet super groot. howjong, wat een duur water. hond valt dan inderdaad wel mee en eten voor je zelf ook wel.
maar jij woont in belgie of in nederland ?
, howjong!

bello2005 schreef:ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.
ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan
ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen
ben benieuwd
Matheno schreef:bello2005 schreef:ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.
ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan
ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen
ben benieuwd
Hier idem. Fraaie auto, 2 paarden, vlees van de slager, maar 500 euro in de maand kan ik makkelijk sparen.
Nu scheelt het misschien wel dat mijn hypotheek vrij laag ligt door aflossing en lage rente. (750 per maand)
Vriend en ik werken beide fulltime en zijn na het werk te vinden op stal. Water en energie verbruik ligt dus ook laag, want we zijn nooit thuis.
Aan vaste lasten voor het huis zijn we in totaal dus zo'n 500 pp kwijt.
Ik heb nu even laag loon en vriend normaal loon. Maar ik woon goedkoop, heb geen auto en geen huisdieren.Iinge_ schreef:Matheno schreef:
Hier idem. Fraaie auto, 2 paarden, vlees van de slager, maar 500 euro in de maand kan ik makkelijk sparen.
Nu scheelt het misschien wel dat mijn hypotheek vrij laag ligt door aflossing en lage rente. (750 per maand)
Vriend en ik werken beide fulltime en zijn na het werk te vinden op stal. Water en energie verbruik ligt dus ook laag, want we zijn nooit thuis.
Aan vaste lasten voor het huis zijn we in totaal dus zo'n 500 pp kwijt.
Jullie geven beiden al antwoord op je eigen vraag.Ik heb nu even laag loon en vriend normaal loon. Maar ik woon goedkoop, heb geen auto en geen huisdieren.
Daarom kan ik nu meer sparen (850 Pm minimaal)
Verder leef ik ook echr wel met een beetje luxe, regelmatig biefstukjes e.d. Eten, maar op auto en dat soort dingen bespaar ik.
Als ik een paard en auto zou hebben zou m'n bedrag ook snel naar beneden lopen met 850 - 400 stalling - 150 auto = nog maar 300 per maand sparen.