Sparen, hoe doe je dit handig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Sparen, hoe doe je dit handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:15

Ik heb ook ingesteld dat als mijn loon komt er vlak erna een bepaald bedrag naar de spaarrekening gaat.
Daarnaast gebruik ik de app Financieel.
Daar geef ik m'n salaris in en de vaste lasten. En dan laat de app precies zien wat je nog te besteden hebt.
Bij alles wat je uitgeeft vul je dat in en trekt ie dus af van je besteedbare bedrag.
Sinds ik dat heb ben ik me iig bewuster van m'n uitgaven. Ik weet wat ik nog te besteden heb.
Voordeel van deze app is dat je de maand kan laten beginnen op de dag waarop je je salaris krijgt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:15

Rena100 schreef:
Goede tips komen al voorbij, ik ben zelf ook rampzalig wat betreft sparen. Maandelijks gaat er automatisch een groot bedrag, verdeeld over verschillende spaardoelen, naar mijn spaarrekening. Echter vind ik dat ik nog wel meer kan sparen, maar daar heb ik dan de discipline niet voor. Eigenlijk is mijn doel om minder uit te geven, en dat vind ik echt heel lastig, want ik geef snel geld uit, want meestal heb ik iets nodig bij bijvoorbeeld de drogist, (denk aan pijnstillers of iets dergelijks) en dan loop ik de winkel uit met dingen die ik niet perse nodig heb, maar erbij haal. Daar gaat het bij mij echt heel vaak mis, hebben jullie daar nog tips voor?

Rechtstreeks op je doel aflopen en daarna gelijk naar de kassa dat werkt bij mij goed :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:29

F_inley schreef:
Rena100 schreef:
Goede tips komen al voorbij, ik ben zelf ook rampzalig wat betreft sparen. Maandelijks gaat er automatisch een groot bedrag, verdeeld over verschillende spaardoelen, naar mijn spaarrekening. Echter vind ik dat ik nog wel meer kan sparen, maar daar heb ik dan de discipline niet voor. Eigenlijk is mijn doel om minder uit te geven, en dat vind ik echt heel lastig, want ik geef snel geld uit, want meestal heb ik iets nodig bij bijvoorbeeld de drogist, (denk aan pijnstillers of iets dergelijks) en dan loop ik de winkel uit met dingen die ik niet perse nodig heb, maar erbij haal. Daar gaat het bij mij echt heel vaak mis, hebben jullie daar nog tips voor?

Rechtstreeks op je doel aflopen en daarna gelijk naar de kassa dat werkt bij mij goed :j

:') :') zo vaak geprobeerd, en zo vaak gefaald haha, maar denk dat ik me er gewoon bewuster van moet zijn. En jullie zijn er om me een beetje attent van te houden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:31

Het is er een beetje stil inmiddels maar het Budget challenge topic was ook erg leuk daarvoor. Gemiddeld genomen bleek dat het goed mogelijk is om voor 30 euro pp boodschappen te doen per week (alleen eten). Sommigen doken zelfs onder de 20 :)

Ik hou mijn uitgaven bij in Excel en heb een algemeen overzicht waarin ik ook kan zien hoeveel ik gemiddeld per week heb besteed aan eten, overige boodschappen, vervoer en de katten. Momenteel heb ik voor mezelf als doel gesteld dat ik dat bedrag onder de 50 euro per week houd (gemiddeld). Dat werkt aardig :) Je moet er ook een beetje lol in hebben, voor mij is het echt een uitdaging en ik vind het ook leuk :) Tenslotte, liever wat geld overhouden dan dat je weer eens naar je rekening kijkt van "waar is het in vredesnaam allemaal heen gegaan?"
Ik zet er trouwens ook toekomstige uitgaven in, erg handig want daardoor heb ik mezelf al een paar keer weerhouden van een grote (niet nuttige) aankoop :) Andersom werkt het ook: oh hee, er komen geen grote uitgaven aan, hupsakee 200 euro naar de spaar :)

Rena: wat ik ook ben gaan doen op een gegeven moment is dingen gewoon terugleggen als je je realiseert dat je het niet nodig hebt. (Voor de kassa dan :+ )

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:33

Rena100 schreef:
F_inley schreef:

:') :') zo vaak geprobeerd, en zo vaak gefaald haha, maar denk dat ik me er gewoon bewuster van moet zijn. En jullie zijn er om me een beetje attent van te houden.

Misschien van te voren geld pinnen (enkel het bedrag wat je nodig hebt en niet meer) en daarmee betalen. Dan kun je niet meer kopen omdat "je niet meer geld hebt".

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:06

Florenc schreef:
bello2005 schreef:
wow €1800.- aan vaste lasten ? wat hebben jullie dan voor een kast van een huis. dat vind ik toch wel erg veel, daar kom ik van zn lang zal ze leven niet aan.

Bwa, niets uitzonderlijks :+ (Halfopen huis van '80, 150m² bewoonbare oppervlakte, 13are tuin) Hypotheek = 1100€/maand. Verder 150€ gas/elektriciteit per maand, 30€ water per maand, brandverzekering en familiale verzekering (iets van een 400€/jaar), iets van een 100€ per maand aan eten/knabbels/speeltjes voor de hond, ongeveer 300/400€ per maand aan eten. Lijken mij eigenlijk geen overdreven kosten?

Op zich zeker niet zuinig, maar ook geen "zotte kosten" voor ons als koppel. Ons gezamenlijk inkomen ligt op iets meer het dubbele van onze vaste kosten, dus er is zeker nog voldoende ruimte :).

howjong, dat is een hoge hypotheek. tenminste dat vind ik. en 1300m2 vind ik niet super groot. howjong, wat een duur water. hond valt dan inderdaad wel mee en eten voor je zelf ook wel.
maar jij woont in belgie of in nederland ?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:08

Solleke_Noah schreef:
bello2005 schreef:

jao idd dat is een keuze. maar vraag me dan af wat een ander zo belangrijk vind om 'alleen maar te sparen' en niet te leven ?
is misschien zwart wit, maar ik zou me bijvoorbeeld geen leven kunnen voorstellen zonder mijn dieren kinders

maar goed dat is weer een ander topic vraag/discussie haha

Het scheelt enorm als je met twee bent. Ik was één van diegenen die aangaf 500 euro/maand te sparen, heb ook aardig wat dieren (vier paarden, twee katten, een fret, enz) en we gaan (veel te veel) uit eten :P

Mijn vriend en ik dragen evenveel bij aan de vaste lasten en boodschappen en met ons loon blijft er dan gewoon nog een mooi bedrag over. We verdienen een normaal startersloon maar x 2 is dat een mooi bedrag.

ook een luxe leven dus eigenlijk :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:09

Resistance schreef:
Ik zeg gewoon elke keer als er geld op m'n rekening wordt gestort de helft ervan op mijn spaarrekening. Meteen. Dan vind ik het zelf heel makkelijk om eraf te blijven, em dan gebruik echt alleen iets in noodgevallen (bijvoorbeeld de trein), en stort dat zo gauw mogelijk weer terug. Zo heb ik als 19-jarige scholier toch al zo'n 1000 euro binnen een jaar gespaard. :j

dat scheelt ook wel weer als je nog scholier bent of nog thuis woont, waar je geen last hebt van vaste lasten

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:15

F_inley schreef:
Ik heb mijn huur en Zorgtoeslag te laag staan en betaal te veel voor stroom ect dit loopt onbewust lekker op en krijg je einde van het jaar.

Verder probeer ik minimaal 200,00 op mijn spaarrekening te zetten.

Ik betaal ook bewust te veel voor stroom en krijg dan ook altijd een mooi bedrag terug. Maandelijks mis ik het geld toch niet, maar bij teruggave is het een mooie verrassing.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:49

bello2005 schreef:
howjong, dat is een hoge hypotheek. tenminste dat vind ik. en 1300m2 vind ik niet super groot. howjong, wat een duur water. hond valt dan inderdaad wel mee en eten voor je zelf ook wel.
maar jij woont in belgie of in nederland ?

:D, howjong!

Ik ben inderdaad van België, dus de kosten kunnen hier wat anders verdeeld liggen. Water is inderdaad 91€ per drie maanden, hetgeen zeker niet extreem is. Groot stuk daarvan zijn zuiveringskosten, afvoerkosten,... Algemene kosten dus, buiten verbruik.
Hypotheek lijkt mij niet extreem. We zitten ruim onder de aanbevolen 1/3de grens die wordt aangeraden (bijna eerder 1/4, op 200-300€ na), dus dat moet lukken. Let wel, dit is als koppel hé. Allee zou dit wat teveel van het goede zijn...

Maar punt blijft inderdaad wel, België tov Nederland, groot verschil hé. Ik betaal bv maar 18€ per drie maanden voor mijn ziekteverzekering, bijkomend nog 25€ per drie maanden voor een bijkomende hospitalisatieverzekering.... Als ik dat vergelijk met jullie kosten, dan kan er bij mijn hypotheek alleen daardoor al een paar honderd euro bij :Y)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:21

Ik heb iedere maand weer een ander loon, dus ik kijk per maand wat ik kan sparen. Daarnaast verkoop ik ook wel eens tweedehands spullen en dat doe ik in een spaarvarken. Ook als ik het op mijn bankrekening krijg, dan pin ik dat en stop ik in de varken. Als ik kleingeld heb, dan gaat dat ook de varken in.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:26

Wow, ik zou willen dat ik zo weinig aan zorgkosten zou hebben, man dat is niks! Water betaal ik 10 euro p/m en 10 euro p/m voor waterschapsbelasting, dus onder aan de streep valt het verschil wel mee. Ik woon daarentegen op een appartement.

Geld pinnen heeft niet zoveel nut in mijn geval, want dan kan ik nog steeds dingen kopen die ik niet perse nodig heb. Soms heb ik wel een helder moment en leg ik dingen terug, maar dat is meestal als mijn geld voor die maand (aan t einde van de maand) bijna op is, dan kan ik wel heel selectief zijn in wat ik koop :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:12

Dan moet je dus een manier zien te verzinnen waarbij je altijd het idee hebt dat je geld voor die dag/week/maand bijna op is :+

Voor mij werkt een vast bedrag pinnen en contant uitgeven totaal niet.

Ik doe nl graag boodschappen met de zelfscanner en dan moet je al pinnen.
En veel andere dingen bestel ik online, heb je ook niet veel aan je contante geld in je portemonnee :+

Voor mij helpt het om een gezamenlijke boodschappen rekening te hebben en mijn eigen rekening te budgetteren dmv mijn spaarrekening. Ik haal het wel terug als ik het echt nodig vind, maar doordat het een extra handeling is, moet ik me daarbij wel verantwoorden aan mijzelf.
En dan vind ik lang niet alles een goede reden om de spaarrekening weer te plunderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:19

Tip uit friends: 10% van je inkomsten consequent opzij zetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:23

Robin_S schreef:
Tip uit friends: 10% van je inkomsten consequent opzij zetten.

Kan tegenwoordig heel gemakkelijk met pinsparen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:26

Ik ga gebruik maken van nibud jaar begroting en helemaal eigen gemaakt, omdat ik thuis woon heb ik geed hypotheek en dat soort dingen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:35

pinsparen hebben ze helaas niet bij de ING, anders was dat ook een mooie uitkomst geweest :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:39

bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

Hier idem. Fraaie auto, 2 paarden, vlees van de slager, maar 500 euro in de maand kan ik makkelijk sparen.
Nu scheelt het misschien wel dat mijn hypotheek vrij laag ligt door aflossing en lage rente. (750 per maand)

Vriend en ik werken beide fulltime en zijn na het werk te vinden op stal. Water en energie verbruik ligt dus ook laag, want we zijn nooit thuis.
Aan vaste lasten voor het huis zijn we in totaal dus zo'n 500 pp kwijt.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:47

Ik was toen ik nog niet getrouwd was, een ster in sparen. Toen ging ik trouwen en ging het iedere maand toch wel heel hard. :')

Nu sinds ik weet dat we een kleintje verwachten dit jaar, spaar ik weer als de beste, haha. Ik denk dat ik in de maand nu zo'n 800 Euro spaar en dan doen we gewoon leuke dingen, gaan sowieso 2x in de maand uit eten, heb ik een paard, een hond en de koelkast altijd vol. Ook de vaste lasten zijn aardig hoog maar daar heb ik dan ook een leuk huis en auto etc voor.

Maar ik probeer me wel te houden aan een bepaald bedrag aan boodschappen per week en dat gaat perfect. En dan ga ik wel gewoon naar de slager, bakker en groenteboer.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:30

Matheno schreef:
bello2005 schreef:
ik vraag me dan serieus af wat voor loon jullie hebben ? want met mijn luxe leven kan ik echt geen €500 pm aan de kant houden.

ik heb echt geen laag loon, maar 500€ is toch echt wel te veel voor mij.
ik eet dan wel kwaliteit eten, ik ga naar de slager, ik ga naar de bakker en ga naar de groente boer
ik heb een dure auto, heb 2 ponys en heb 2 honden wat op vers vlees staan

ik heb op veel al bespaard, maar op mijn dieren en op mijn voeding ga ik echt niet besparen

ben benieuwd

Hier idem. Fraaie auto, 2 paarden, vlees van de slager, maar 500 euro in de maand kan ik makkelijk sparen.
Nu scheelt het misschien wel dat mijn hypotheek vrij laag ligt door aflossing en lage rente. (750 per maand)

Vriend en ik werken beide fulltime en zijn na het werk te vinden op stal. Water en energie verbruik ligt dus ook laag, want we zijn nooit thuis.

Jullie geven beiden al antwoord op je eigen vraag. :D Ik heb nu even laag loon en vriend normaal loon. Maar ik woon goedkoop, heb geen auto en geen huisdieren.
Daarom kan ik nu meer sparen (850 Pm minimaal)

Verder leef ik ook echr wel met een beetje luxe, regelmatig biefstukjes e.d. Eten, maar op auto en dat soort dingen bespaar ik.

Als ik een paard en auto zou hebben zou m'n bedrag ook snel naar beneden lopen met 850 - 400 stalling - 150 auto = nog maar 300 per maand sparen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:41

Iinge_ schreef:
Matheno schreef:

Jullie geven beiden al antwoord op je eigen vraag. :D Ik heb nu even laag loon en vriend normaal loon. Maar ik woon goedkoop, heb geen auto en geen huisdieren.
Daarom kan ik nu meer sparen (850 Pm minimaal)

Verder leef ik ook echr wel met een beetje luxe, regelmatig biefstukjes e.d. Eten, maar op auto en dat soort dingen bespaar ik.

Als ik een paard en auto zou hebben zou m'n bedrag ook snel naar beneden lopen met 850 - 400 stalling - 150 auto = nog maar 300 per maand sparen.

Ik had geen vraag. ;-)
Sparen gaat me vrij makkelijk af, ook met behoud van de benodigde luxe.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:57

Ik pin juist alles, zodat ik zelf het meeste inzicht heb. Juist dan kan ik zien waar ik gepind heb en waar ik dus het geld aan heb uitgegeven. Ik probeer wekelijks mijn overzicht in Excel bij te houden, zodat ik niet teveel achteraf kijk, maar dat ik er nog op kan inspelen. Dan kan ik zien hoeveel ik eigenlijk nog over houdt voor deze maand en dat ik niet zo maar iets moet kopen..
Ik heb in mijn Excel overzicht ook een budget, gebaseerd op voorgaande maanden/jaren en indien nodig pas ik dit aan. Maar ik moet zeggen doordat ik het echt wekelijks bijhoudt, ben ik er wel fanatiek in.

Een bepaald bedrag overmaken/pinnen zou voor mij niet werken. Stel dat aan het eind van de maand dat potje op is en een vriendin toch uiteten zou willen... Nou dan ga ik niet zeggen dat ik niet ga, want mijn geld is op.. Nee hoor, dan maar even iets minder sparen.. En zo zou ik heel makkelijk denken over potjes, het blijft hoe dan ook gewoon discipline om toch genoeg wilt sparen :)

We houden echt meer dan genoeg over om te sparen, maar soms geven wij ook te makkelijk geld uit en juist op deze manier moet ik zeggen dat ik het goed in de gaten kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:31

Wekelijks bijhouden is ook wel een idee, dan kan ik de voortgang een beetje bijhouden.. Nu doe ik het alleen maandelijks achteraf. Verschillende potjes werkt voor mij ook niet, als ik idd uit eten wil, dan ga ik.. Dan op iets anders maar bezuinigen.

Ik heb wel een pakket geopend bij Knab, de spaarrente is hier wat hoger en ook rente op de betaalrekening. Heb nu 2 betaal- en 2 spaarrekeningen. 1 spaarrekening voor vakantie en 1 voor de rest, dat vond ik nog wel een handige verdeling. Ook heb ik nu 2 betaalrekeningen, 1 doe ik de vaste lasten van (dus alle maandelijkse vaste incasso's) en de andere voor de pin. Zodra mijn loon dan binnen is verdeel ik het in 3-en (vaste lasten, pin en spaarrekening) Knab kost 5 euro per maand, maar als ik er ook mijn creditcard doe, dan maakt het niet veel met Rabo.. En krijg nu 50 euro overstapbonus en 3 maanden gratis :)

Ik denk dat dat iig al beter gaat werken voor mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:43

Tof! Heb je ook een bonusrente? Dat zorgt ervoor dat ik toch altijd wel 2x nadenk of ik echt wel dat geld van mijn spaarrekening ergens anders aan uit wil geven, de rente is al zo laag :o

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:58

Matheno schreef:
Ik had geen vraag. ;-)
Sparen gaat me vrij makkelijk af, ook met behoud van de benodigde luxe.

Excuses :j slecht gelezen van mij