zoals ik t bekijk en het is gewoon mijn denkwijze dus heb ik niet de waarheid in pacht.....
er is een enorme vergrijzing, wie moet al die pensioenen gaat ophoesten?(lees voor de grap eens t topic van al die meiden en vrouwen die absoluut geen kinderen willen, t wordt dus nog erger in de toekomst?
verder veranderd iedereen zeer regelmatig van baan dus pensioenbreuken...
jonge mensen studeren nu veel en veel meer dan 'vroeger'en gaan dus veel later beginnen aan een carriere, dus opbouw van pensioen doe je niet meer van af zeg maar je 16e of 17e
pensioenen praten we nu over bedragen van 10-50 euro per maand......wat wil je daar over 30 jaar in godsnaam mee gaan doen.
banken gaan failliet
je moet dalijk betalen om geld op de bank te zetten dus sparen heeft weinig tot geen zin.
30 jaar geleden kreeg je een redelijk pensioen met aow maar over 30 jaar is de verhouding gewoon weg.
dit zijn toch wel een beetje de grote punten waar ik dus van achter mijn oor gaat krabben.
Om maar even naar eigen situatie te kijken, mijn man werkt voor belgse overheid,in nederland en bouwt niets op.
Wij gaan dalijk van zeer goed inkomen naar uhh laten we zeggen heel weinig

dat weten we, genieten nu, en als we 67 zijn hebben we een zeer groot deel van ons huis afbetaald.
We verkopen, maken hopelijk wat winst en tja daar gaan we t mee doen.
Op die leeftijd rijden wij geen paard meer,geen verre vakanties en je maakt gewoon veel en veel minder op dan nu.

al je centen door de plee. 
)

ik bouw bij mijn huidige werkgever geen pensioen op. Dus werk nu met deposito en een pensioenspaarrekening.