Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:16

wel janine,

zoals ik t bekijk en het is gewoon mijn denkwijze dus heb ik niet de waarheid in pacht.....

er is een enorme vergrijzing, wie moet al die pensioenen gaat ophoesten?(lees voor de grap eens t topic van al die meiden en vrouwen die absoluut geen kinderen willen, t wordt dus nog erger in de toekomst?

verder veranderd iedereen zeer regelmatig van baan dus pensioenbreuken...
jonge mensen studeren nu veel en veel meer dan 'vroeger'en gaan dus veel later beginnen aan een carriere, dus opbouw van pensioen doe je niet meer van af zeg maar je 16e of 17e
pensioenen praten we nu over bedragen van 10-50 euro per maand......wat wil je daar over 30 jaar in godsnaam mee gaan doen.

banken gaan failliet
je moet dalijk betalen om geld op de bank te zetten dus sparen heeft weinig tot geen zin.

30 jaar geleden kreeg je een redelijk pensioen met aow maar over 30 jaar is de verhouding gewoon weg.

dit zijn toch wel een beetje de grote punten waar ik dus van achter mijn oor gaat krabben.

Om maar even naar eigen situatie te kijken, mijn man werkt voor belgse overheid,in nederland en bouwt niets op.

Wij gaan dalijk van zeer goed inkomen naar uhh laten we zeggen heel weinig ;)

dat weten we, genieten nu, en als we 67 zijn hebben we een zeer groot deel van ons huis afbetaald.
We verkopen, maken hopelijk wat winst en tja daar gaan we t mee doen.
Op die leeftijd rijden wij geen paard meer,geen verre vakanties en je maakt gewoon veel en veel minder op dan nu.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:10

connie64 schreef:
wel janine,

zoals ik t bekijk en het is gewoon mijn denkwijze dus heb ik niet de waarheid in pacht.....

er is een enorme vergrijzing, wie moet al die pensioenen gaat ophoesten?(lees voor de grap eens t topic van al die meiden en vrouwen die absoluut geen kinderen willen, t wordt dus nog erger in de toekomst?

verder veranderd iedereen zeer regelmatig van baan dus pensioenbreuken...
jonge mensen studeren nu veel en veel meer dan 'vroeger'en gaan dus veel later beginnen aan een carriere, dus opbouw van pensioen doe je niet meer van af zeg maar je 16e of 17e
pensioenen praten we nu over bedragen van 10-50 euro per maand......wat wil je daar over 30 jaar in godsnaam mee gaan doen.

banken gaan failliet
je moet dalijk betalen om geld op de bank te zetten dus sparen heeft weinig tot geen zin.

30 jaar geleden kreeg je een redelijk pensioen met aow maar over 30 jaar is de verhouding gewoon weg.

dit zijn toch wel een beetje de grote punten waar ik dus van achter mijn oor gaat krabben.

Om maar even naar eigen situatie te kijken, mijn man werkt voor belgse overheid,in nederland en bouwt niets op.

Wij gaan dalijk van zeer goed inkomen naar uhh laten we zeggen heel weinig ;)

dat weten we, genieten nu, en als we 67 zijn hebben we een zeer groot deel van ons huis afbetaald.
We verkopen, maken hopelijk wat winst en tja daar gaan we t mee doen.
Op die leeftijd rijden wij geen paard meer,geen verre vakanties en je maakt gewoon veel en veel minder op dan nu.

Wat betreft het ophoesten van de pensioenen, hoe denk je daarover na de post van Roodvos? (haar reactie op mijn opmerking over wat economen zeggen als tegenhanger van het geroep over pensioenfondsen in nood)

Pensioenbreuken:
Steeds meer kleine(re) pensioenfondsen worden overgenomen door grote pensioenfondsen. Waardoor je minder verschillende pensioenen opbouwt. Wanneer je redelijk specifiek bent opgeleid voor een bepaalde bedrijfstak is het dus zelfs mogelijk om bij één fonds te blijven, terwijl je verschillende banen hebt (gehad).

Banken gaan failliet:
Die tijd ligt intussen toch wel aardig achter ons? Die crash is mede mogelijk gemaakt door de media, als je het mij vraagt.

AOW:
Ik heb geen idee wat het AOW toen was versus nu. Ik vraag me alleen wel af wat de koopkracht van een AOW-er toen versus nu is.

Waarom bouwt je man niets op? Ik kan me niet voorstellen dat de Belgische overheid geen pensioen afdraagt eigenlijk :o

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:03

Pensioenopbouw is ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Bij vorige werkgevers had ik in verhouding weinig pensioenafdracht,
Ging er maar 5 euro per maand heen ondanks fulltime werk. Is nu wel anders.
Ook een werkgever gehad die het niet automatisch deed, maanden mee bezig geweest.
Heb me laten adviseren en bouw daarnaast nu ook wat extra op.
Die 600 per jaar mag ik elk jaar nog steeds aftrekken bij de belasting en tegen de tijd dat ik met pensioen ga komt er een leuk bedrag extra vrij.
Bij huidige werkgever bouw ik wel een beter pensioen op maar hou toch dat andere ernaast aan.

Dat sommige nu een laag bedrag hebben kan te maken hebben met hoeveel je nu opbouwt (dus welk % wordt gehanteerd) en hoeveel uur je werkt.

connie64

Re: Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:17

sorry ik zeg t verkeerd, in belgie heb je geen aow, dus krijgt hij alleen pensioen...we wonen in nederland maar hij krijgt dus geen aow in nederland...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:03

Connie, als jouw man belasting betaald in NL heeft hij ook recht op AOW. Als hij nu afdraagt in B maar vroeger wel in NL heeft afgedragen heeft hij recht op een evenredig deel.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:13

Ik "bouw" mijn eigen pensioen op (pensioenspaarrekening). Wel goed de kleine lettertjes lezen! Bij sommige rekeningen vervalt het bedrag na overlijden voor het bereiken van de pensioenleeftijd. Leuk voor de nabestaanden :+ al je centen door de plee.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:15

Afkopen kan je toch niet zelf initiëren? Ik dacht dat het pensioenfonds zelf bij je moest komen dat ze het willen afkopen, maar niet dat je het zelf kan aanvragen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:22

Century schreef:
Afkopen kan je toch niet zelf initiëren? Ik dacht dat het pensioenfonds zelf bij je moest komen dat ze het willen afkopen, maar niet dat je het zelf kan aanvragen.

Naar mijn weten ook! Ik wacht nog op een brief voor afkoop klein pensioen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:10

nuscaniels schreef:
Die 600 per jaar mag ik elk jaar nog steeds aftrekken bij de belasting en tegen de tijd dat ik met pensioen ga komt er een leuk bedrag extra vrij.
Bij huidige werkgever bouw ik wel een beter pensioen op maar hou toch dat andere ernaast aan.

Maar hoe reken je dan uit hoeveel je nodig hebt later?

Want stel dat je moet werken tot je 67ste en je wordt een jaartje of 85 ongeveer. Dan moet je voor 18 jaar nog een beetje extra geld zien te regelen.. (dat is om en nabij 216 maanden). Als je een euro of 300 extra nodig zou hebben (want AOW voor alleenstaanden is op dit moment geloof ik 1000 euro pm) dan moet je iets in de richting van 64800 euro extra geld organiseren. Ik heb daar zelf nog 300mnd de tijd voor..
dan moet ik dus 216 euro per maand opzij gaan leggen... dat is echt wel heel veel geld... (maar dit is berekend zonder rente's en dergelijke.. dus misschien kan het anders..

Overigens, ik vind het wel heel moeilijk, want zoals iemand ook al opmerkte, je weet nooit of je het haalt...
Gisteren weer hier op t werk, iemand die echt ENORM uitkeek naar zn pensioen, zeker 35 jaar voor de zaak gewerkt, dus ook nog een goed pensioen, heeft nog 2 mnd te gaan (zou deze zomer pensioneren). Is van de week een afscheid voor georganiseerd, want is ernstig ziek en gaat dood..
Ik vind sowieso ontzettend erg voor die persoon, die zag er echt zo naar uit! Eindelijk dingen met de kleinkinderen etc, want tijd voor.
Maar ik vind het ook daarom erg lastig om relatief veel geld opzij te zetten en dingen nu te laten en dan spijt te hebben van alles wat je niet hebt gedaan...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:21

Cer dat is ook iets waar ik bang voor ben. We kunnen wel heel hard gaan zorgen voor later dat we het goed gaan hebben maar niemand weet hoe we er dan aan toe zijn en of we het uberhaupt wel gaan halen.

Hier werken we nu met twee personen fulltime. Geen kinderen en eigen huis. Waar ik ook bang voor ben is dat we tegen die tijd als we opgenomen moeten worden in een verpleeghuis etc. je eerst het geld op moet leven, of als je meer geld hebt omdat je zelf hebt opgebouwd voor pensioen dat je dan ook meer aan het betalen komt.

Ach ja weet je wat, we doen ons best op dit moment. We genieten er maar van we zien wel wat later komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:26

Cer schreef:
nuscaniels schreef:

Maar hoe reken je dan uit hoeveel je nodig hebt later?

Want stel dat je moet werken tot je 67ste en je wordt een jaartje of 85 ongeveer. Dan moet je voor 18 jaar nog een beetje extra geld zien te regelen.. (dat is om en nabij 216 maanden). Als je een euro of 300 extra nodig zou hebben (want AOW voor alleenstaanden is op dit moment geloof ik 1000 euro pm) dan moet je iets in de richting van 64800 euro extra geld organiseren. Ik heb daar zelf nog 300mnd de tijd voor..
dan moet ik dus 216 euro per maand opzij gaan leggen... dat is echt wel heel veel geld... (maar dit is berekend zonder rente's en dergelijke.. dus misschien kan het anders..

Overigens, ik vind het wel heel moeilijk, want zoals iemand ook al opmerkte, je weet nooit of je het haalt...
Gisteren weer hier op t werk, iemand die echt ENORM uitkeek naar zn pensioen, zeker 35 jaar voor de zaak gewerkt, dus ook nog een goed pensioen, heeft nog 2 mnd te gaan (zou deze zomer pensioneren). Is van de week een afscheid voor georganiseerd, want is ernstig ziek en gaat dood..
Ik vind sowieso ontzettend erg voor die persoon, die zag er echt zo naar uit! Eindelijk dingen met de kleinkinderen etc, want tijd voor.
Maar ik vind het ook daarom erg lastig om relatief veel geld opzij te zetten en dingen nu te laten en dan spijt te hebben van alles wat je niet hebt gedaan...

Aan de andere kant spaar je dan ook voor een partnerpensioen en in dit geval een weduwenpensioen. Die meneer laat wel iets achter voor zijn nabestaanden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:29

Snorlex schreef:
Century schreef:

Waarom wacht je daar op?
Je kan gewoon bellen/mailen en vragen of dat kan. Het mag tot een bedrag van 466 euro per jaar.
Volgens mij stuurt niet elk fonds voorstellen tot afkoop rond. Althans, van de 30 die mijn oude werkgever in beheer had niet... En ik heb wel degelijk regelmatig afkoop gezien van verschillende fondsen hoor.

Ik weet natuurlijk niet het naadje van de kous, maar het is voor mij nieuw dat het pensioenfonds daar zelf mee moet komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:34

Janine1990 schreef:
Aan de andere kant spaar je dan ook voor een partnerpensioen en in dit geval een weduwenpensioen. Die meneer laat wel iets achter voor zijn nabestaanden.

In dit geval dan wel ja

Maar in mijn geval niet.. ik ben de enige, en heb geen nabestaanden..

Maar qua rekensom, hoe moet ik dat dan een beetje zien?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:37

Cer schreef:
Janine1990 schreef:

In dit geval dan wel ja

Maar in mijn geval niet.. ik ben de enige, en heb geen nabestaanden..

Maar qua rekensom, hoe moet ik dat dan een beetje zien?

Hoezo heb jij geen nabestaande? Als jij getrouwd bent of iets hebt laten vastleggen in een samenlevingscontract (dat moet wel voor partner/weduwen pensioen), dan heeft jouw man er altijd iets aan. En vice versa.

Wat voor rekensom wil je zien? Ik kan geen pensioenen berekenen helaas, maar je kan dit kosteloos opvragen bij het fonds hoor :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:40

Nee, niet getrouwd, niet samenwonend, niet van plan, geen kinderen idd (ja die mensen bestaan nog :j )

Nou ja, niet de hele berekening maar hoeveel geld houdt men gemiddeld rekening mee qua reserveren en dus sparen...
Want ik heb ook ergens een pensioentje geloof ik, wat nu waard is 90 euro ofzo. Niet per maand, niet per jaar, maar gewoon 90€, dus zo'n afkoopbaar dingetje..

Een beetje pensioen, wat keert dat per maand uit? 100 euro, 500 euro per maand? Ik heb werkelijk geen idee

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:50

Cer schreef:
Nee, niet getrouwd, niet samenwonend, niet van plan, geen kinderen idd (ja die mensen bestaan nog :j )

Nou ja, niet de hele berekening maar hoeveel geld houdt men gemiddeld rekening mee qua reserveren en dus sparen...
Want ik heb ook ergens een pensioentje geloof ik, wat nu waard is 90 euro ofzo. Niet per maand, niet per jaar, maar gewoon 90€, dus zo'n afkoopbaar dingetje..

Een beetje pensioen, wat keert dat per maand uit? 100 euro, 500 euro per maand? Ik heb werkelijk geen idee

Ooh ik ben in de war met Connie :')
Je hebt ook geen partner? (zonder samenwonend te zijn)
Ooh en ik zal je niet veroordelen om hoe je leeft hoor.

Als je echt alleen bent, heb je inderdaad niets aan het partnerpensioen. Heb je dat wel gespaard, kan je dat zoals Roodvos (?) al aangaf gewoon uitruilen tegen een hoger ouderdomspensioen.

Wat een pensioenfonds uitkeert hangt er echt compleet vanaf wat jij hebt opgebouwd. Ik heb in oude pensioenfondsen bedragen van duizenden guldens per maand gezien. Maar ook in dagelijkse post bedragen variërend van een kleine 100 euro per maand tot enkele duizenden euro's per maand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:53

Janine1990 schreef:
Je hebt ook geen partner? (zonder samenwonend te zijn)

Jewel, maar dat is een vriendje, geen idee hoe dat gaat verlopen en die regelt zn bende zelf maar :P

Citaat:
Ooh en ik zal je niet veroordelen om hoe je leeft hoor.

Nou ja dat mag hoor :j
"jij doet aan latten! Ieuw!" :')

Citaat:
Als je echt alleen bent, heb je inderdaad niets aan het partnerpensioen. Heb je dat wel gespaard, kan je dat zoals Roodvos (?) al aangaf gewoon uitruilen tegen een hoger ouderdomspensioen.

Wat een pensioenfonds uitkeert hangt er echt compleet vanaf wat jij hebt opgebouwd. Ik heb in oude pensioenfondsen bedragen van duizenden guldens per maand gezien. Maar ook in dagelijkse post bedragen variërend van een kleine 100 euro per maand tot enkele duizenden euro's per maand.

Ik zal eens kijken wat mn opgebouwde pensioen tot nu toe is, en dan de optie om alles bij elkaar te vrotten, want ik las dat dat nu gewoon altijd kan, en niet binnen 6mnd...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:01

Nee sorry, ik doe niet aan iew-veroordelingen :')

Ik las dat in het topic inderdaad ook... Wie niet waagt... Gewoon proberen! Ik geloof wel dat een fonds het mag weigeren na zes maanden. Dus het is niet zo dat ze dan verplicht zijn jouw verzoek te honoreren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:06

Janine1990 schreef:
Snorlex schreef:

Waarom wacht je daar op?
Je kan gewoon bellen/mailen en vragen of dat kan. Het mag tot een bedrag van 466 euro per jaar.
Volgens mij stuurt niet elk fonds voorstellen tot afkoop rond. Althans, van de 30 die mijn oude werkgever in beheer had niet... En ik heb wel degelijk regelmatig afkoop gezien van verschillende fondsen hoor.

Ik weet natuurlijk niet het naadje van de kous, maar het is voor mij nieuw dat het pensioenfonds daar zelf mee moet komen.

Ik heb het even nagezocht en in mijn geval is het dramatisch :') ik mag pas afkopen bij het bereiken van mijn AOW-leeftijd. *zucht*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:07

Snorlex schreef:
Ik heb het even nagezocht en in mijn geval is het dramatisch :') ik mag pas afkopen bij het bereiken van mijn AOW-leeftijd. *zucht*

En overzetten naar een ander fonds is geen optie?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:10

:n ik bouw bij mijn huidige werkgever geen pensioen op. Dus werk nu met deposito en een pensioenspaarrekening.

Vanuit het pensioenfonds krijg ik (zoals het er nu voor staat) na AOW-leeftijd 10,- per maand gestort. Had hem liever nu afgekocht. Dan kon dat bedrag naar de pensioenrekening.

Maargoed, zal bij een eventueel nieuwe werkgever (waar ik wel pensioen opbouw) eens kijken naar de mogelijkheden tot overzetten.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 14-04-17 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:11

Snorlex schreef:
Dus werk nu met deposito en een pensioenspaarrekening.

Maar hoe heb je dan een inschatting gemaakt van wat je nodig hebt tegen die tijd en hoeveel je dus nu opzij moet zetten voor hoe lang?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:18

Cer schreef:
Snorlex schreef:
Dus werk nu met deposito en een pensioenspaarrekening.

Maar hoe heb je dan een inschatting gemaakt van wat je nodig hebt tegen die tijd en hoeveel je dus nu opzij moet zetten voor hoe lang?

Daarom heb ik én/én. Pensioenspaarrekening gaat op een gegeven moment uitkeren en mijn deposito kan ik laten aflopen, deel opnieuw vastzetten, verschillende delen voor verschillende tijden vastzetten. Vanuit de deposito kan ik dus aanvullen (of weer vastzetten) naar gelang ik het geld op dát moment nodig heb.

Ik kan niet in de toekomst kijken. Misschien haal ik mijn pensioengerechtigde leeftijd wel helemaal niet of word ik 120...

Deposito geeft de mogelijkheid om in de toekomst een beetje in te kunnen spelen.

Mijn grootste eis is hierbij geweest (en dan heb ik het met name over de keuze voor mijn pensioenspaarrekening). Bij overlijden wil ik dat mijn nabestaanden bij (een deel van) het geld kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:25

Citaat:
Banken gaan failliet:
Die tijd ligt intussen toch wel aardig achter ons? Die crash is mede mogelijk gemaakt door de media, als je het mij vraagt.

Lees dit maar eens door. Hier is het banken verhaal mee begonnen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Enron
https://nl.wikipedia.org/wiki/Freddie_Mac

O ja, om het nog erger te maken.
Dankzij Enron waren veel Amerikanen hun pensioen kwijt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:28

Cer schreef:

Dat ligt dus aan je salaris waar het over opgebouwd is. Ik ken dus mensen die nu met pensioen gaan en een pensioen hebben bijna net zo hoog als hun salaris was en dan praat je over zo'n 4000 euro pensioen per maand. Ja echt!

Als ik zo doorga met werken tot mijn 67e dan krijg iets van 1000 euro in de maand als ik met pensioen ga. Ook geen vetpot maar naast de AOW moet ik daarvan kunnen leven als ik mijn huis vrij heb.