Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:06

Je kan sparen voor de uitzet ook anders aanpakken. Gewoon het geld op tijd beginnen weg te zetten zodat je als het nodig is in 1 keer kan aanschaffen.
Gratis dingen sparen gewoon doen :)

heidiLOVER

Re: Wanneer spullen gaan sparen voor "de uitzet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:14

Ik heb ook nooit gespaard voor een uitzet. Ook nooit over nagedacht, maar ik moet zeggen dat ik iemand ben die snel van smaak veranderd. Heb al die jaren gewoon gespaard en dat heb ik gebruikt voor de spullen. Heb wel een bestekset bij elkaar gespaard, maar toen had ik dit huis al gekocht en was ik nog bezig met verbouwen.

Dat sparen van een bestek, pannen of glazen set is geen verkeerd idee verder zou ik zelf lekker sparen!

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:20

Mijn moeder is op tijd begonnen voor mij om dingen te sparen / kopen voor de uitzet.
En zelf kocht ik er dingen bij als ik iets tegen kwam in de aanbieding / afprijzing, en ben daar rond mijn 15 a 16 jaar mee begonnen. Maar vond het ideaal wat qua kosten had ik niet extreem veel meer nodig toen ik eenmaal op mijzelf ging.

Wel na een paar jaar veranderd van servies (had saai wit) en in loop van de jaren ook al veel meer bij gekocht, maar vond het wel fijn om al veel te hebben aan spullen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:21

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:29

Ik zie veel berichten staan dan is het je smaak niet meer.
Maar wat koop je dan wat echt smaak moet zijn?

Handdoeken? Als ik eerst blauwe leuk vond wil ik me er later ook wel mee drogen.

Bestek, pannenset dat blijft toch hetzelfde?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:31

bruintje123 schreef:

Handdoeken? Als ik eerst blauwe leuk vond wil ik me er later ook wel mee drogen.

Nou ja, 15 jarigen kunnen een heeeel bijzondere smaak hebben waar ze gelukkig later overheen groeien :+

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:31

Ik spaar voor uitzet de gratis dingen. Heb nu een mooie luxe messenset met houder. Een carrousel mey keukengerei. Borden en bestek. Vrdr probeer ik zo min mogelijk dingen te kopen. Heel toevallig al wel een wasmachine gezien mijn moeder die voor mij had meegenomen na overleiden van mijn opa.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:33

Het gaat om het eerste deel. In de loop der jaren koop je toch wel nieuwe dingen. Als je de eerste tijd maar iets hebt.
Toen ik m'n huisje kreeg heb ik een berichtje in de wereld gegooid. Wie iets had liggen wilde ik me graag aanbevolen houden. Toen had ik zo ongeveer m'n hele uitset klaar. Nu koop ik zo nu en dan iets erbij

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:36

Haha sizzle dat is waar.
Beetje verstandig verzamelen is dan wel aan te bevelen ja.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:03

Ik ben met 17 uit huis gegaan dus dat je nog maar 18,5 bent zegt niks haha.
Langzaamaan spaar je gewoon wat dingetjes op. Ik had het "geluk" dat ik van mijn tante een heel porselein servies geërfd heb (maw ik zag het, zei dat ik het mooi vond en toen was het van mij :+ ) die ik sinds toen bewaard heb tot ik op kamers zou gaan. Dus ik had al borden, paar schaaltjes en theekopjes.

Maar het meeste heb ik gewoon van mn ouders. Die gooide amper iets weg als we iets nieuws kochten. Mijn bank is een van de twee banken die op zolder stond in de hangkamer. Dus een bank, een kast, wastafelkast, bakjes, bestek en pannen kwam gewoon allemaal uit de thuisvoorraad voor eerst :+ Dingetjes die mn moeder wel kon missen gingen zo met mij mee. Heel veel andere dingetjes heb ik nog gekregen van familie omdat ik op kamers ging, koektrommel, plantjes, fotolijstjes, dat soort dingetjes.

Dus echt sparen heb ik niet gedaan. Maar je komt vanzelf wel aan je spullen, al moet ik zeggen dat mijn familie ook veel heeft geholpen haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:39

bruintje123 schreef:

Nou ja, toen ik een jaar of 16/17 was had ik aardig wat van die borden, glazen enz. met koeien of een vlekkenpatroon. Die heb ik ook allemaal meegenomen toen ik op kamers ging maar na een paar jaar heb ik het weggedaan.

En nu vind ik het weer leuk _O-

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:49

Sizzle schreef:
bruintje123 schreef:

Nou ja, 15 jarigen kunnen een heeeel bijzondere smaak hebben waar ze gelukkig later overheen groeien :+

Hahaha, ja absoluut!
Zo heeft een vriendin van mij een heel servies bij elkaar gespaard wat glazig wit is met kleine heel lichtblauwe bloemetjes erop. Veel te zoet en ontzettend lelijk. Ik geloof dat haar moeder er trotser op is dan zij zelf op dit moment. Als 15-jarige is dit inderdaad erg schattig, maar als je iets ouder bent al heel gauw niet meer.

Zoiets:
Spoiler:
Afbeelding

Zelf was ik als 15 jarige in staat om volledig roze borden/mokken etc te kopen. Dat zou ik nu echt niet meer als overheersende kleur in mijn huis willen hebben. Wel hou ik nog van veel verschillende kleurtjes maar iets meer beheerst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:52

verootjoo schreef:
bruintje123 schreef:
Maar dan moet je wel trouwen. :+

Ja, anders heb je dus geen uitzet :Y)

Maar 40 jaar geleden, over die tijd had ik het, trouwde iedereen toch wel volgens mij. De trend van het 'hokken' kwam later pas.

De trend van hokken was er toen ook al hoor, dat begon al eind jaren 60 en was halverwege de 70 er jaren doodgewoon. Zelfs op het platteland.
Ik ben een keer verloofd geweest en op het verlovingsfeest zoveel zooi gekregen(ongevraagd). Verloving ging uit en alles aan de ex meegegeven, was ik er mooi van af.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:53

Oke daar had ik niet aan gedacht.
Iedereen in mijn tijd kocht van dat degelijk spul. Zo ongeveer tijdloos.

Nu zou ik ook echt geen uitzet meer sparen met de action en dat soort winkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:56

bruintje123 schreef:

Ik wil handoeken in de kleur van de badkamer :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:59

Maar die handdoeken liggen allemaal in zicht dan? :)

In ons vorige huis wilde ik er ook een paar voor de sier.
Die heb ik dan ook gekocht.
Maar die gebruikte we nooit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:02

Ben ook zeker niet van plan om al allemaal spullen te gaan kopen, maar idd alleen de dingen die ik toevallig win met bingo of lootjes ofzo
Lijkt mij dat een mes een mes is en die niet echt buiten je smaak kunnen vallen

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:45

Ik heb alles toen destijds wel neutraal of in kleur gekocht wat ik ook echt leuk vond / vind.
Nou maakt mij de kleur van handdoeken echt totaal niet uit, ze liggen in de kast dus je ziet ze pas als je je wil afdrogen en dan maakt mij niet ui of die oranje of paars is?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 06:49

Keet schreef:
Koop geen elektrische apparatuur ivm de garantie :) stop dat geld in een envelop en spaar het op tot je het nodig hebt.

In mijn tijd was het heel gebruikelijk om voor je uitzet te sparen....(ben nu 57)
Het electrische mes dat ik kreeg op mijn verloving functioneert nog altijd prima ;) De mixer heeft een maand geleden de geest gegeven dus heb ik een nieuwe gekocht...uiteraard weer een phillips :D

Natuurlijk kun je geld opzij zetten en alles in 1 keer kopen als je op jezelf gaat.
Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch? Als je van te voren al veel spullen hebt gekocht en gekregen met bijv. je verjaardag, sinterklaas, etc. Dan kun je van je gespaarde geld misschien net dat ene bankstel of die gordijnen aanschaffen die je zo mooi vind maar die eigenlijk net buiten het budget vallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:38

Uitzet sparen is echt iets ouderwets, dat gebeurt bijna niet meer. Geld sparen is van alle tijden dus dat zou ik wel zeker aanraden voor als je op jezelf wilt later.
Ik had wel al wat dingetjes gekocht van tevoren maar tegen de tijd dat ik 10 jaar later op mezelf ging, vond ik die dingen maar stom.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:46

Keet schreef:
Je kan sparen voor de uitzet ook anders aanpakken. Gewoon het geld op tijd beginnen weg te zetten zodat je als het nodig is in 1 keer kan aanschaffen.
Gratis dingen sparen gewoon doen :)

Zo heb ik t ook gedaan. Gewoon kopen op het moment dat je het nodig hebt :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 07:56

Nou heb ik t geluk dat mijn ouders vanaf mijn geboorte al zijn begonnen met sparen voor me (weet alleen nog niet of ok dat geld ga gebruiken voor een auto of de uitzet) dus een budgetje heb ik wel al

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:28

Hihi dat het woord überhaupt nog gebruikt wordt :D

In mijn omgeving had eigenlijk niemand een uitzet. Vrijwel iedereen begon op kamers met allerlei gekregen/Hema/Ikea spullen en dat ging prima.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:33

Op mijn achttiende toen mijn mams bij haar 2 banken van Seats en Sofa's een 10- delig uitzetpakket kreeg :') Stofzuiger, waterkoker, broodrooster enzovoorts haha!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:35

phormicola schreef:
Ik zou alleen spullen sparen als het echt heel mooi is en van goede kwaliteit.
Anders loop je gewoon de tweedehands winkel in wanneer je je eerste huurcontract hebt getekend. Dat kun je dan langzaam aan vervangen met spul dat je echt mooi vind.

Dit hebben wij ook gedaan met alles wat we niet mooi vonden/waar geen geld voor was. We hadden bijvoorbeeld van die sapglaasjes van 50 cent van Ikea en grote limonadeglazen van een frisdrankmerk. Die hebben we langzaamaan vervangen voor mooiere spullen.

Ik vind dat glazig witte servies met blauwe bloemetjes wel schattig trouwens. :D
Wij hebben blauw servies van Ikea. Volgens mij vindt m'n vriend het inmiddels niet meer zo mooi, maar ik vind het nog steeds geniaal. :D