Minder/beter vlees voor beginners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:05

Vis is helaas ook niet het allerbeste voor het milieu de laatste tijd; als we zo doorvissen is de oceaan gewoon leeg op den duur. Geen hele goede optie dus.

Je kan ook je eigen vegetarische gehakt maken van linzen. Mijn broer doet dat nu een tijdje en is er beter in geworden; je proeft bijna geen verschil meer. :)

Goed bezig, TS!

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:27

Sonja_vR schreef:
Als je trouwens op let op producten die nogal wat ontbossing teweeg brengen

Mijd palmolie als de pest , word aardig wat regenwoud voor opgestookt

Edit: sorry voor de off-topic ;)

Ja ik snap je wel, maar ik moet zelf eerlijk toegeven dat het lastig is om op te letten omdat het op veel producten gewoon word aangegeven als plantaardige olie.

Het is zelfs zo dat in de meeste natuurlijke/biologische/proefdiervrij producten juist wel palmolie zit, omdat palmolie een natuurlijk ingrediënt is.
Heel verwarrend want het is is totaal niet diervriendelijk.. :(

Ik probeer er in ieder geval zoveel mogelijk op te letten, maar het is nog een heel lastig dingetje,,,

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:34

Even on topic :P

Voor de mensen die graag beter op hun eten willen letten en een zetje in de rug nodig zijn en andere argumenten willen horen waarom minderen met dierlijke producten dan alleen het dierenleed.

Op Netflix staat een bijzonder interessante serie: Forks over Knives
Geen gruwelijke beelden van dieren die op de dood wachten ed.
Nee, gewoon puur wetenschap en onderzoek van wetenschappers en doktoren :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:38

Interessant topic waar ik al lange tijd mee bezig ben. Rundvlees halen wij bij vrienden die een melkveebedrijf hebben en daar koeien houden op een manier waar wij helemaal achter staan.

Alleen kip en varkensvlees zijn hier lastig te vinden. De biologische slager in de stad haalt het uit de regio maar weet niet precies waar wat waar vandaan komt en juist dat wil ik weten om te kijken of de dieren een goed leven hebben gehad. Ik ben voor deze twee diersoorten nog zoekende.

Wel eten we af en toe vlees vervangers en sinds een aantal jaar veel minder vlees wat ons goed bevalt.

Een interessant programma is trouwens Food Inc, het wordt breder getrokken in dit programma dan alleen vlees maar vlees is wel een groot deel in het programma verwerkt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:01

Carola: ik heb via facebook 2 plekken gevonden waar ze varkens buiten houden. Misschien kun je eens een oproepje doen op vab die FB paginas?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:08

Bedankt voor de tip Kingeping, interessante serie!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:45

Resistance schreef:
Vis is helaas ook niet het allerbeste voor het milieu de laatste tijd; als we zo doorvissen is de oceaan gewoon leeg op den duur. Geen hele goede optie dus.

Je kan ook je eigen vegetarische gehakt maken van linzen. Mijn broer doet dat nu een tijdje en is er beter in geworden; je proeft bijna geen verschil meer. :)

Goed bezig, TS!

Ik ben wel even benieuwd naar de linzengehakt.
Hoe maakt je broer dat? Gewoon gekookte linzen malen?

Hier probeer ik soja ook te vermijden.
Ook vanwege de gezondheidsrisico's die er aan het gebruik van soja kleven.
Verder bevatten er veel vleesvervangers grote hoeveelheden zout.

Mijn dochter is vegetarisch, mijn jongste dochter kan niet tegen tarwe en koemelk en ik ben allergisch voor vis :roll:
Dus ik moet altijd op zoek naar gevarieerde recepten (man en zoon eten wel graag vlees, ik wissel het af).
Vaak vervang ik de gehakt of kip door cashew- of walnoten.
Ook gebruik ik graag linzen of kikkererwten en bonen, om zo toch aan de nodige voedingsstoffen toe te komen.
En natuurlijk veel eieren en kaas (frittata werd al genoemd :P )

Persoonlijk denk ik, dat het juist belangrijk is, om het vlees niet zomaar weg te laten.
Er zitten belangrijke voedingsstoffen en vitamines in vlees en als je alleen een extra bordje groenten neemt, zoals velen hier doen, kom je die echt tekort.
Dus altijd op zoek naar een goede vleesvervanger, liefst zelfgemaakt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:56

Maartje1990 schreef:
Carola: ik heb via facebook 2 plekken gevonden waar ze varkens buiten houden. Misschien kun je eens een oproepje doen op vab die FB paginas?

Bedankt alleen heb ik geen FB :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:08

Ik heb sinds een tijdje een konijn die eigenlijk voor de slacht bedoeld was en in een heel klein hokje zat.
Sinds ik haar heb heb ik meer moeite met vlees eten door het besef dat die dieren het vaak niet beter hebben dan dat zei had in dat kleine rothok.

Nu probeer ik vlees zoveel mogelijk biologisch te pakken (biologische hamburgers bij Ah zijn bijna net zo duur als gewone hamburgers).

Een tijdje geleden moest ik kip hebben voor door de rijst en toen heb ik een heel klein stukje biologisch gepakt ipv een groot stuk normale kip.

Bij de friettent hebben ze meestal ook lekkere groente kroketten.
En verder af en toe een vleesvervanger.
Ik ben ook nog een beetje aan het zoeken wat goede vervanging is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:35

Voor varkens die buiten lopen zou je eens moeten googlen op Livar oftewel Limburgs Varken. Die worden hier vlakbij gehouden en hebben in ieder geval lekker ruime uitloop, schijnen goed behandeld te worden en het is een mooi oud ras wat niet zo doorgefokt is als de industrievarkens, en ze kunnen hun hele leven lekker in de modder wroeten. Volgens mij wordt het vlees op meerdere plekken in Nederland verkocht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:30

frisian_love schreef:
Persoonlijk denk ik, dat het juist belangrijk is, om het vlees niet zomaar weg te laten.
Er zitten belangrijke voedingsstoffen en vitamines in vlees en als je alleen een extra bordje groenten neemt, zoals velen hier doen, kom je die echt tekort.

Dat valt reuze mee. Het ligt er maar aan wat er op dat bordje ligt :)*

Het is sowieso al vrij lastig om bijvoorbeeld te weinig eiwit binnen te krijgen als je wel voldoende calorieëen eet (en dan liefst ook nog een beetje gezond, dus geen AH basic diepviespizza's := )

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:34

Denk ook dat vlees een beetje overgewaardeerd wordt wat voedingstoffen betreft (heb het er niet over dat het lekker is).
Margrathea: weet jij of er überhaupt voedstoffen zijn die uitsluitend in vlees zitten en onmisbaar zijn voor ons?

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:10

Magrathea schreef:
frisian_love schreef:

Dat valt reuze mee. Het ligt er maar aan wat er op dat bordje ligt :)*

Het is sowieso al vrij lastig om bijvoorbeeld te weinig eiwit binnen te krijgen als je wel voldoende calorieëen eet (en dan liefst ook nog een beetje gezond, dus geen AH basic diepviespizza's := )

Mag ik vragen, hoe je dit bedoeld?
want volgens mij geef ik juist aan, dat het belangrijk is aan wat er op het bordje ligt.
Met alleen een bordje groenten kom je er niet.
Ik weet niet, waar je dan de eiwitten uit wilt halen
, om over ijzer, vitamine b12 en d nog niet te praten.
Dat betekent dus niet, dat iedereen perse vlees moet eten.
Alleen wel, dat je op zoek moet naar een goede vervanger in de vorm van eieren, kaas, bonen, linzen etc

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:29

Afbeelding

FrisianLove, je zou bijvoorbeeld hier je eiwitten uit kunnen halen. Vlees is niet per se nodig hoor! Er leven een hoop veganisten en denk dat ze gewoon gezond zijn.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:46

LilChar schreef:
[ [url=m/bpfh3V.png]Afbeelding[/url] ]

FrisianLove, je zou bijvoorbeeld hier je eiwitten uit kunnen halen. Vlees is niet per se nodig hoor! Er leven een hoop veganisten en denk dat ze gewoon gezond zijn.

Ik heb het niet alleen over eiwitten, ook over vitamines.
Het is bekend, dat veganisten aanvulling in de vitamines nodig hebben
En in het diagram staan ook bv quinoa, noten en kikkererwten aangegeven.
En dan denk ik, dat we weer bij de basis van mijn bericht zijn :o

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:52

frisian_love schreef:
LilChar schreef:
[ [url=m/bpfh3V.png]Afbeelding[/url] ]

En dan denk ik, dat we weer bij de basis van mijn bericht zijn :o

Er zit ook B12 in soja en tofu bijvoorbeeld.
Verder zit ijzer ook in een hoop groentes en in appelstroop of brood bijvoorbeeld.

Ik wilde je alleen laten zien dat het niet per se uit dierlijke producten hoeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:02

Houd er rekening mee dat plantaardig altijd minderwaardig is qua voedingsstoffen. Plantaardig ijzer is minder bruikbaar, verhouding v eiwitten slechter waardoor je meer jodig hebt, vit b12 krijg je volledig plantaardig niet of nauwelijks genoeg v binnen, dus die zou ik sowieso suppleren.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het vraagt wel goede kennis

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:33

Zullen we ontopic blijven? Dit topic gaat niet over vegan

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:25

Mag ik ook even reageren :D
(Al vegatarisch sinds mijn 12e)
B12 kom je nooit te kort als vegatarier, dit zit namelijk in alle dierlijke producten.
En bijna alle supermarkt producten zitten dierlijke producten.
(Zelfs in snoep)

Ijzer: zit in heel veel groenten, vooral in donker groene bladen. (Super bron is spinazie)

Eiwitten: sommige van jullie doen alsof je een kilo eiwitten per dag nodig bent, maar meiden dat is echt niet nodig :')
Eiwitten zitten veel een peulvruchten, en idd in de vleesvervangers en nog veel meer.

Je hoeft je als vegatarier niet druk te maken of je wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt en helemaal niet als je dus wilt minderen met vlees.
En maak je je wel zorgen, dan laat je een algemene bloedtest doen.

En ik heb al eerder de documentaire genoemd Forks over Knives, daar word dit ook ter sprake gebracht. En duidelijk uitgelegd.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:56

[/quote]

En dan denk ik, dat we weer bij de basis van mijn bericht zijn :o[/quote]

Er zit ook B12 in soja en tofu bijvoorbeeld.
Verder zit ijzer ook in een hoop groentes en in appelstroop of brood bijvoorbeeld.

Ik wilde je alleen laten zien dat het niet per se uit dierlijke producten hoeft.[/quote]

En dat is dus ook exact wat ik zei :+
Liggen we iig op 1 lijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 22:44

Nogmaals de vraag of het ontopic mag...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:47

Ik ben zelf begonnen door op Ah.nl op de recepten te kijken. Ze hebben makkelijke lekkere vegetarische en veganistische recepten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:39

Wat goed dat je hier zo bij stil staat :D Vlees, vis en vleesvervangers zijn inderdaad duur. Ik ben gek op producten van de vegetarische slager, maar die kipstuckjes kosten bijvoorbeeld 4 euro en dan lopen de kosten snel op als je met een gezin eet. Dit probeer ik dus wel te vermijden, omdat eten lekker en gezond moet zijn, maar ook leuk moet blijven!

Het heeft vaak tijd nodig om er in te groeien, maar op een gegeven moment heb je steeds meer gerechten bij de hand die je dan makkelijk kunt maken. Ik vind Allerhande een hele fijne site, omdat ze het makkelijk houden. De Groene Meisjes hebben heerlijke recepten, maar persoonlijk vind ik hun gerechten vaak moeilijk, duur en veeleisend (je hebt allerlei kruiden nodig etc :+ ) De veganchallenge heeft ook gebruiksvriendelijke recepten. Het vegetariërs en veganisten topic is ook heel nuttig! Komen veel recepten voorbij.

Succes! Zet hem op :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:02

Stef, als je een aantal vaste gerechten hebt waar je regelmatig op terugvalt zou je kunnen kijken of je die vegetarisch kunt maken.
Is vaak een vrij kleine aanpassing en dus makkelijk ;)

Zo maak ik 9 van de 10 keer broodjes vega burger als ik hamburgers maak
(Snelle maaltijd)
Pasta met een rode saus kun je heel makkelijk vegetarisch maken , vlees weglaten of vervangen door vega kruim gehakt

Als je van Aziatisch etc houd
Hete eieren (ajam Paniki met gekookte eieren ipv kip)

Beter vlees... ik neem als ik bij de appie of andere super ben sowieso afgeprijsd bio vlees mee , weggooien is zonde en daarnaast kan bio vlees(zeker kip) nogal prijzig worden

En ik wil eerdaags op jacht naar een lokaal iets qua deel van een koe of deel van een varken (tot die tijd OKvlees en koop een koe etc)
En wil gaan babbelen met mijn staleigenaresse over de hanen die uit het ei komen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:41

frisian_love schreef:
Mijn dochter is vegetarisch, mijn jongste dochter kan niet tegen tarwe en koemelk en ik ben allergisch voor vis :roll:
Dus ik moet altijd op zoek naar gevarieerde recepten (man en zoon eten wel graag vlees, ik wissel het af).
Vaak vervang ik de gehakt of kip door cashew- of walnoten.
Ook gebruik ik graag linzen of kikkererwten en bonen, om zo toch aan de nodige voedingsstoffen toe te komen.
En natuurlijk veel eieren en kaas (frittata werd al genoemd :P )

Het enige wat je tekort zou kunnen komen - maar daar zijn de geleerden het niet over eens - is vitamine B12.
Verder geldt dat wat een koe met gras kan (eiwit, calcium, ijzer etc) kunnen wij ook van planten. Granen, vlinderbloemigen, peulvruchten, noten, noem maar op.
...en een "nieuwe ontdekking": spirulina. Zeeplant met nota bene 50 % eiwit..!
Ik ben geboren vegetariër en gebruik geen 'vleesvervangers', vlees is in feite niet nodig.