Vriend altijd te laat op werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:17

Jij kunt dit echt niet voor hem gaan oplossen en ik begrijp eerlijk gezegd ook niet helemaal waarom je dit zou willen.
Dit is toch echt een zaak tussen werkgever en werknemer, familie of niet.
Daar tussen gaan zitten lijkt me redelijk funest voor je relatie en waar anderen het te laat komen van je vriend een legitimatie zouden vinden om de relatie te beëindigen zou het voor mij een absoluut breekpunt zijn als mijn vriend mijn baas zou voorstellen een ontslagprocedure te starten, ook al is dat zogenaamd voor mijn eigen bestwil.

Ik zou met je vriend het gesprek aan gaan dat jij verder wilt bouwen aan een toekomst en dat het nodig is dat hij daarvoor zijn salaris geheel en op tijd gestort krijgt.
Lekker dicht bij jezelf houden. Het is zijn leven, zijn verantwoordelijkheid en als hij iets wil veranderen, kun jij hem daar best een handje bij helpen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:21

Eigenlijk is alles al gezegd.
Jammer dat zijn vader en broer niet optreden, dat is gewoon niet aan jou om te doen in deze.
Ik vind wel dat je als partners bepaalde verwachtingen naar elkaar kunt hebben, maar dan nog zal hij het zelf moeten waarmaken en moet jij zelf bepalen wat je ermee wilt doen als hij hier niet zijn best voor doet.

Het is niet alleen een opstaanprobleem, hij is gewoon asociaal. Want ook al weet hij dat er mensen staan te wachten en hij is al te laat, dan gaat hij nog even naar de bakker en rustig ontbijten. Sorry, maar deze mentaliteit is echt waardeloos. En dit doet hij zo al zijn hele werkcarriere?

Laat het los en laat hem zelf een grote vent zijn, parkeer het samen kopen van een huis tot hij zijn verantwoordelijkheden neemt.

Ik heb de vraag niet beantwoord gezien, maar hoe laat gaat hij naar bed?
Soms ben je nog fitter of gemakkelijker wakker als je bijvoorbeeld 7u-7.30 opstaat, afhankelijk in welk slaapritme je zit. Kan hij nog een uur ontbijten ook.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:26

Ayasha schreef:
proudmama schreef:
Er zijn gewoon mensen die met een trage stofwisseling moeten zien op gang te komen, en dat kan heeeeel moeilijk zijn.
Wat ik mij afvraag is kan hij niet flexibel werken. Dus de uren die hij telaat komt langer doorwerken ? Dan is er toch eigenlijk geen probleem meer ?

Hier iemand die echt niet op gang komt. Dan zet je je wekker twee uur vroeger. Heb je tijd genoeg om op gang te komen.

Inderdaad.

Bammetjes de dag ervoor al gesmeerd, sleutels al klaar liggen dat ik die niet hoef te zoeken.
Eten van de paarden al klaar liggen dat ik dat maar even in de stal hoef te schuiven.
En ze dan later buiten zetten.

Oh ja, mijn dienst begint een paar uur eerder. 9 uur beginnen is uitslapen.
Hier gaat de wekker van mijn man om 4:15 en die van mij bij een vroege 4:45.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:28

Misschien meneer dit topic laten lezen. Kan hij eens zien wat wij van mensen vinden die niet normaal op tijd kunnen komen :+

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 18:38

Bedankt voor alle reacties. Ik wil wel aangeven dat ik zeker niet alleen voor de kosten opdraai. Hij betaalt zijn helft van de vaste lasten. Alleen soms de 1e, soms de 10e of zelfs de volgende maand dubbel. Maar hij betaalt wel. Ik begrijp dat ik nu niet zo overkom maar ik ben best een pittige tante. Laat echt niet over me heen lopen. Het huis dat we willen kopen is ook geen duur huis, wel een mooi huis. Ik kan makkelijk alleen opdraaien voor de lasten maar dit is dus niet de bedoeling. Ik wil structuur en regelmaat in de financiële huishouding. En ja, ik wil hem graag helpen en hij geeft ook aan dat hij graag wilt dat ik hem help.

We gaan trouwens gewoon op een normale tijd naar bed, meestal samen. Voor 12u liggen we beide al wel op 1 oor.

De vraag of hij zijn werk wel leuk vindt is een goeie. Ik denk dat hij daar nooit bij stil heeft gestaan. Hij IS zijn werk. Dit heeft hij altijd gedaan en blijft hij ook altijd doen. Hij heeft daar natuurlijk nooit over na hoeven denken zoals wij dat doen. Pfff moeilijk hoor. Het maakt het ook erg lastig dat we het hier dus niet alleen over 'werkgever' hebben maar dat het ook nog familie is.

Ik ga vanavond nog eens een serieus gesprek met hem aan en aangeven dat ik geen huis met hem koop als hij de verantwoordelijkheid niet neemt om zijn inkomen voor elkaar te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vriend altijd te laat op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:43

Wij (manlief en ik, 39 en 36 jaar) zijn ook bezig met een huis kopen, maar ik moet er niet aan denken om op deze manier een overeenkomst aan te moeten gaan. Hij is verdorie 37.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:48

Dat niet kunnen opstaan herken ik wel. Als ik er de hele week vroeg uit moet raak ik uitgeput maar dat komt door slaapapneu. Slaapapneu merk je als bedpartner wel op. Snurken en na een ademhalingsstop een inademing waar je zo wakker van kan worden.

Maar slaapapneu veroorzaakt geen tocht naar de winkel voor brood. Dat is gemakzucht.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:59

Ik ben ook geen ochtendmens, opstaan is een mega probleem en toch kom ik nooit te laat (tenzij ik problemen heb met de trein, maar dat is overmacht).

Niet op kunnen staan is 1, dan zet je gewoon 3 wekkers.
Mijn vriend kan ook moeilijk opstaan en die heeft bewust zijn wekker aan de andere kant van de kamer staan met een k*t geluid, daar word je a) wakker van, en B) hij is er al uit dus geen reden om terug te gaan.

Daarnaast vind ik het rustig bij de bakker een broodje halen echt onzin als je te laat bent. Bij een andere baas was ie echt al lang en breed ontslagen.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:08

Ts, als ik dit lees herken ik wel wat dingen. Ik ben ook geen ochtendmens. Ik weet ook wat verantwoordelijkheid is en wat volwassen gedrag betekent. En dat is dat je gewoon op tijd op je werk komt. Zeker wanneer je telefoon aanneemt. Toch is het bij mij ook een tijd voorgekomen dat ik standaard 3 minuten te laat kwam (ik ben vrij punctueel, ook in te laat komen ;) ik stond zo laat mogelijk op en het was altijd een race tegen de klok.

Als ik bij mezelf na ga, zijn er een aantal dingen die wel gewerkt hebben:
- je schuldig voelen om dat je collega's wel op tijd zijn
- een uur eerder naar bed gaan
- de wekker drie kwartier eerder zetten
- ontbijt klaarzetten de avond van te voren + brood smeren
- ouderwetse wekker in de douche neerzetten (zodat je uit bed moet)

En de laatste, die het meest helpt:
- van baan veranderen

Het was een motivatie probleem. Ik had een bore out en was totaal uitgekeken op m'n baan. Zeker in kleine familiebedrijven wordt aangenomen dat ook jij leeft voor het bedrijf. Nou, dat is niet altijd zo. En dan moet je de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf. En misschien wat anders gaan zoeken?

Succes met de gesprekken!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:10

Goof schreef:
Maar als hij zijn baan niet gaat kwijtraken en zijn werkgevers nemen er genoegen mee, wat is dan precies jouw probleem?
Hij heeft een baan en krijgt betaald.

Dat dus.........wat is eigenlijk hier het probleem dan?

En het is iets tussen hem en zijn vader en broer en jij hoeft niet voor alles op te draaien, eis gewoon ook zijn deel dat hij op tijd en meebetaald, hij is 37 dus kom op zeg!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:12

Gedrag is erin geslopen en hij weet dat hij het kan maken dus de motivatie om dit echt te veranderen is laag. Zelfs als hij het oppakt is het risico dat hij terugvalt in zijn oude gedrag na een paar weken of maanden vrij groot. Veranderen is zo makkelijk nog niet. Ook al lijkt dit misschien klein en is je wekker eerder zetten zo gebeurd, voor hém spelen andere redenen mee die blijkbaar zwaarder wegen. Waarschijnlijk heb je al meerdere gesprekken gehad, maar wat ik zou doen als je in gesprek gaat is vragen naar het waarom. Wat zijn voor hem de redenen om dit zo te doen, kun je hem een spiegel voorhouden zonder verwijten te maken? En vertel daarna wat het met jou doet, waar jij bang voor bent. Ik zou dan benoemen dat je heel graag dat huisje wilt, maar huiverig bent de verantwoording alleen te dragen. Hoe hij dit voor zich ziet? Zie je bijv die laksheid ook terug in zijn dagelijks leven. Benoem dit dan, spreek je zorg uit en probeer hem geen verwijten te maken. Want als je begint met verwijten dan zal hij zich eerder afsluiten en toch niet luisteren, laat staan veranderen. Misschien lukt het afspraken te maken, probeer die niet voor hem in te vullen maar laat hem zelf komen met ideeen, en laat hem zoveel mogelijk zelf werken aan de oplossing zonder aan hem te duwen en trekken. Hij moet zelf de motivatie vinden dit te veranderen, helaas kun jij hier niet zoveel aan doen.
Veel mensen die altijd 5 of 10 minuten te laat komen op hun afspraak (ja ik ook) daarom weet ik dat t lastig is zoiets te veranderen. Het is niet altijd zo even de wekker zetten en klaar. Als ik bijv vroeg opsta dan ga ik meer doen en kom nog te laat :').
Je relatie verbreken of hem voor het blok zetten, tja zou niet mn ding zijn. Tenzij het voor jou zo hoog opgelopen is dat dit een dealbreker is. De vraag is meer kun je ermee leven? Op iedere vent is wel wat aan te merken hoor ;)
En als niets meer helpt.... kun je altijd nog een kind nemen :'). Dan is het uitslapen zo voorbij _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:13

Ik zou elke avond om half tien zorgen dat zijn ontbijt, lunchpakketje en kleren voor de volgende dag klaarstaan. Dat moet hij zelf doen dan he. Dat scheelt al de helft. En direct daarna naar bed.

En hem dit topic laten lezen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 19:28

Dank je dittaswart, jij raakt precies mijn punt. Het is ook niet mijn vraag of ik bij hem weg moet of niet. Ik heb de keuze al gemaakt dat ik bij hem wil blijven. De positieve kanten aan deze relatie zijn sterker dan dit punt. Het is mijn maatje, we lachen, we huilen en ik kan bij hem helemaal mezelf zijn. Daarom heb ik het altijd geaccepteerd. Maar nu is dus de vraag 'kan het ook veranderen?'. De situatie wordt anders, niet dramatisch maar het zou bijdragen als dit gedrag kan veranderen. En dus is de vraag of het kan, en zo ja, hoe? Door het feit dat hij 'boos' wordt als ik het opbreng, merk ik dat het hem zeker wel wat doet. Ik merk de intentie om te veranderen, alleen niet de kracht.

Hij loopt echt niet elke morgen naar de bakker. Het was een voorbeeld om aan te geven dat hij die druk dus niet voelt om op tijd te komen. Hij ademt 's nachts wel heel raar en zwaar. Maar desalniettemin, ik kom ook op tijd ook al heb ik slecht geslapen door migraine oid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:31

Sjira schreef:
Hij ademt 's nachts wel heel raar en zwaar. Maar desalniettemin, ik kom ook op tijd ook al heb ik slecht geslapen door migraine oid.

Vandaar dat ik net al vroeg of hij al een slaaponderzoek heeft gehad. Wellicht schort er echt iets aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:33

Vind hij zijn werk wel echt leuk, is hij gemotiveerd? Ik zie het veel op mijn werk, de mensen die niet gemotiveerd zijn komen niet of slecht uit bed en vaak te laat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:35

Hoe deed hij dat vroeger met school? Kwam hij toen ook altijd te laat of was hij toen wel op tijd?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:38

Hem om half 10 laten beginnen dan is hij op tijd..... :=

Ieder mens heeft een "dingetje" en dit valt toch dan enorm mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:40

Goof schreef:
Sjira schreef:
Hij ademt 's nachts wel heel raar en zwaar. Maar desalniettemin, ik kom ook op tijd ook al heb ik slecht geslapen door migraine oid.

Vandaar dat ik net al vroeg of hij al een slaaponderzoek heeft gehad. Wellicht schort er echt iets aan.

Dat zou ik eerst ook eens laten doen, kan maar zo zijn dat hij wel wakker is sóchtends maar zo doodop dat hij gewoon als zombie naar de bakker loopt met allemaal wolken in z'n hoofd, kaart dit eerst eens aan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:54

Sjira: het lijkt erop dat je vriend zijn ritme voor dag/nacht en activiteit niet helemaal klopt. Er is een programma over slapen op tv geweest. Ik dacht dat het slaapproblemen heet. dat betekend dat mensen die in de ochtend niet uit bed kunnen komen voor de wekker op de juiste tijd iets in hun slaapritme en tijden moet veranderen.

Ik zou eens zoeken of je uitzending gemist kan zien naar het programma volgens mij kwam daar ook zn probleem aan de orde als jou vriend heeft met opstaan op de wekker:0 Ze veranderen daar zijn ritme van de dag/nacht en hoe je dan verbeterd dat je uitgerust uit bed kan komen en je dus op juiste tijd uit bed bent voor je werk:)

een van de dingen die ze sowieso zeiden was en geldt voor veel mensen: 2 uur voor je naar bed gaat, geen tv, geen gsm gebruik geen laptop/pc gebruik. Het licht van het scherm zorgt dat je langer wakker blijft in bed, dat je slechter slaapt of wakker wordt gedurende de nacht enz.

en dit vraagt echt doorzettingsvermogen en wil tot echt willen veranderen van je vriend om het dan goed te krijgen voor het werk:) Als hij dat niet doet..zegt het iets over zijn wil echt te willen aanpassen. Dan weet jij ook wat je aan de toekomst met hem hebt;) En als hij dan niet aanpast..zul je er mee moeten leven dat het zijn manier is en dat je daar bewust voor kiest. Maar denk als hij dit doet..er iets veranderd:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:01

@almighty
Het heette bizarre slapers van RTL5!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:05

Sjira schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Hij is 37 en ik ben 34. Ik ben inderdaad niet zijn moeder, zo zie ik dat ook. We zijn allebei vrij om te doen wat we willen in onze relatie.

Dat van dat verantwoordelijkheidsgevoel en die consequenties die hij niet heeft, ja dat klopt als een bus. Ik wil alleen geen verkeerd beeld van hem en onze relatie schetsen. Hij is een ontzettend leuke vriend en doet ook heel erg veel in en om het huis.

Het klopt dat dit probleem bij zijn werkgever ligt, zijn broer en vader dus. Maar dat is verder ook niet de vraag. Hij moet gewoon veranderen, dit kan niet langer zo. En hij wilt ook echt veranderen, allen het lukt gewoon niet. Het zit er zo ingebakken. Hij is inderdaad veel te lang verwend en is zich er naar gaan gedragen.

Kunnen ze hem niet "ontslaan" dus even op non actief zetten zonder loon....en dan kun jij aangeven dat jegeen huis wilt kopen zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:06

Wat voor werk is het?
Kan hij niet gewoon van 10-7 werken ip 9-6?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:08

Welke werkzaam heden heeft hij op het werk?

Las pas een werkgever die het anders had opgelost, een uur later beginnen. Wat als hij van 10 tot 7 werkt?
Kan hij gewoon op tijd komen en maakt hij ook zijn uren.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:11

Misschien zou hij eens met een (NLP) coach kunnen praten om er achter te komen wat hem echt in de weg staat en wat hij nodig heeft om voorbij het obstakel te geraken en zijn doel te bereiken (op tijd komen).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 20:12

Daarom vroeg ik eerder ook al, moet hij die uren inhalen.
Maar ik denk dat daar geen antwoord op was gekomen of ik heb daar overheen gelezen.
Want dan is later komen natuurlijk wat minder erg, als hij nog aan het werk is en de rest alweer thuis is.