Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:21

Ik zou acuut stoppen met mijn huidige baan en ander werk(functie) gaan doen. Maar zeker wel werken, zou me anders dood vervelen.
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 11-03-17 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:21

Ik ben er absoluut tegen, partijen die uitkeringen omhoog willen doen kunnen ook niet rekenen op mijn stem. Gewoon werken voor je geld mensen, er is altijd wel wat.

Zelf zou ik altijd wel blijven werken, of dat betaald is over vrijwillig, je hebt gewoon structuur nodig. Je moet iets omhanden hebben en je nuttig voelen anders word je doodongelukkig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:27

Gypsy schreef:
Ik ben er absoluut tegen, partijen die uitkeringen omhoog willen doen kunnen ook niet rekenen op mijn stem. Gewoon werken voor je geld mensen, er is altijd wel wat.

Zelf zou ik altijd wel blijven werken, of dat betaald is over vrijwillig, je hebt gewoon structuur nodig. Je moet iets omhanden hebben en je nuttig voelen anders word je doodongelukkig.

Was het maar zo simpel. :n

LadyMadonna

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 10:28

Mijn vader is met pensioen, maar met z'n diverse oproep baantjes en z'n vrijwilligerswerk werkt ie zowat meer als toen ie nog in loondienst was _O-

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:00

Ayasha schreef:
Little_Gift schreef:
Hoewel ik zéker geen verkeerde job heb en mijn werk graag doe, zou ik toch ook écht niet zo gek zijn om te blijven werken als het niet moet :')
Kom op, je vervelen?! Als je elke dag kan doen wat je zelf wil doen die dag? Ik zou eerder uren tekort komen op een dag! *\o/*

De eerste drie maanden vast wel. :) Daarna ben ik benieuwd. :)

Nou idd

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:04

Ik zou meteen stoppen met werken. Heb geen leuke baan. Dus dat zou ik echt niet missen. :')

Mijn vriend bijvoorbeeld heeft een leuke baan en goed naar zijn zin, hij zou gewoon blijven werken alleen iets minder lange dagen of vaker thuis werken bijvoorbeeld.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:25

Ik zou zeker blijven werken.
Jaren lang vrijwilligers werk gadaan op een kinderboerderij, zou zo weer terug gaan om daar weer fulltime vrijwilligers te worden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:33

Als ik alleen een basis-inkomen zou krijgen zou ik wel willen werken om het aan te vullen. Maar als geld geen rol speelt zou ik absoluut niet werken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:42

Op het moment niet. Zit zelf al meer dan 2 jaar thuis en hebben juist besloten dat ik niet meer ga werken tot ons kind (eren) naar school gaan. Nu heb ik nog ziekteuitkering maar vanaf mei gaan wecer zelf vanaf zien zodat men mij ook niet kan oproepen om te gaan werken.

Dus zelfs zonder geld te krijgen zeg ik nee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:45

Ik denk dat er wel een groot verschil zit in het basisinkomen zoals het bedoeld is, of bv hetzelfde geld als nu te krijgen zonder te werken.

het basisinkomen is iets van een 700 euro of mss 1000 euro in het beste geval? het idee is toch dat iedereen pakweg die 1000 euro krijgt, maar als je je werk van nu blijft doen krijg je dat loon er nog eens bovenop.
Stel dat iemand nu 1300 euro verdient, krijgt hij de 1000 euro erboven op.

In dat geval zou ik wel gewoon blijven werken, het basisinkomen zorgt er niet voor dat ik al mijn betalingen kan blijven doen en ik doe ook gewoon mijn werk heel graag.

Stel dat je gewoon je loon van nu standaard krijgt, maar niet extra om te werken, dan zou ik stoppen met werken, met het loon dat ik nu heb kan ik mijn verplichtingen en paarden voldoen, dan zou ik mijn tijd niet verspillen om dingen te doen voor een ander.
Zou ik wel eerder kijken om dingen te gaan doen dat ik echt graag doe, iets met paarden of dieren opvangen dus.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 12:50

Little_Gift schreef:
Hoewel ik zéker geen verkeerde job heb en mijn werk graag doe, zou ik toch ook écht niet zo gek zijn om te blijven werken als het niet moet :')
Kom op, je vervelen?! Als je elke dag kan doen wat je zelf wil doen die dag? Ik zou eerder uren tekort komen op een dag! *\o/*

Zo goed is dat basisinkomen niet hoor. En er is zat werk dat ook leuk is. Ik zou bijvoorbeeld fulltime gaan schrijven. Maar daar ben ik zonder het basisinkomen ook al naartoe aan het werken, alleen gaat het wat langzamer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:55

Gypsy schreef:

Iedereen kan een betaalde baan vinden? Ik moet de eerste mens nog tegenkomen die iedereen heet.
Dat niet ieder mens kan/durft/snapt wat voor jouw bijna van zelf gaat is inderdaad wel eens moeilijk te bevatten. Voor jezelf is het nl zo simpel. Analyseren wat je werkelijk doet en dat overbrengen kan heel lastig zijn, soms zelfs onmogelijk als iemand bv kleurenblind is. Ieder mens is anders, daarom is deze wereld zo rijk aan ideeen, maar dat maakt niet dat ieder mens in ons (economisch) model past.

Bestaansminimum kan niet zonder toeslagen om genoeg te zijn om van te bestaan (dak, ziektekosten, eten, g/l/w). Daar zit al iets heel erg fout en dat aanpakken zou een veel betere keuze zijn, daar is iedereen met een laag inkomen mee geholpen. In plaats daar van jaagt de overheid juist de huren en andere vaste lasten omhoog.

Iets te doen hebben kan net zo goed 3x daags hond uit laten zijn, moestuin schoffelen of wat dan ook. Voor structuur heb je geen (vrijwilligers)werk nodig, enkel een vast ritme in je dag/week en reden voor jezelf om je daar aan te houden. Je nuttig voelen/waardering krijgen is ook maar net waar je dat vandaan wil halen, wie/wat is voor jouw belangrijk genoeg om daar waardering van waardevol te vinden?

Er zijn absoluut noodzakelijke en nuttige banen te vinden, maar betaald werk op zich is niet wat de wereld draaiende houd. Een moeder die haar kinderen goed opvoed levert een belangrijke bijdrage aan haar omgeving, ook al krijgt ze er niet voor betaald. Doet ze dat zelfde werk op een kinderopvang, dan is het plotseling wel werk? Enige verschil is dat ze betaald krijgt en dat er meer kindjes zijn (uitgaande van een gemiddeld gezin nu). Als het aanzien/belang van een baan en persoon enkel afhangt van het bijbehorende salaris, dan zit er iets heel erg fout. Geld op zich maakt niet gelukig, al is een zekere hoeveelheid ervan wel behulpzaam (tot 2x modaal ong, volgens sommige berekeningen). Maar geld sec is/hoort niet meer te zijn dan een neutraal ruilmiddel om handel in dingen die je zelf maakt/kan makkelijker te kunnen inwisselen voor dingen die je niet kan/kan maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:04

Eigenlijk best wel opvallend dat zoveel mensen het liefst zouden stoppen met hun huidige baan...

Ik ook hoor. Ik vind het prima voor nu, maar het is zeker niet mijn ideaal. Best jammer eigenlijk dat je zo'n groot deel van je wakkere leven iets doet waar je niet echt gelukkig van wordt. En dat, dat best voor veel mensen geldt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:05

Ik heb altijd gezegd als ik niet meer hoef te werken voor mijn geld ga ik vrijwilligerswerk doen. Omdat ik daar nu geen tijd voor heb, maar er wel genoeg plekken zijn die vrijwilligers hard nodig hebben.

En mijn huidige werk zou ik idd ook best blijven doen. Maar dan wel part time.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:07

Gypsy schreef:

Ik heb geen werk nodig om mij nuttig te voelen, gelukkig te zijn en/of structuur te hebben.
Ik werk voor het geld; anders zou ik thuis blijven.

Heb 3 kinderen, 3 paarden aan huis; kortom genoeg om wat te doen (als ik zou willen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:23

Voor mij is een 36 urige werkweek geen optie , werk nu 12 uur en ben daar al moe van vaak . (Autist en alle prikkels ) Wajong is heel leuk maar mijn eigen verdiende geld is nog veel leuker , wou dat ik fulltime werken kon maar daar gaat de zon niet op voor mij

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:24

Ik weet niet of iedereen trouwens de piramide van maslow kent? Ik vind het wel een waardevolle toevoeging in dit topic!
Afbeelding
als de eerste laag is voldaan (oranje) dmv. een basisinkomen, dan ga je door naar 2 (paars) bla bla bla.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:33

Als ik zo kijk, dan omvat het basisinkomen zowel de oranje als de paarse laag. Bescherming is ook een dak boven je hoofd, en toegang tot een arts bv. en zonder een inkomen is huur en verzekering betalen niet mogelijk. En voor een bijdrage aan de sociale acceptatie valt misschien ook wel wat te zeggen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:39

Dan zijn het de eerste, het is maar net wat je gewend bent haha. Zo is het mij namelijk uitgelegd :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 14:42

Ik zou direct stoppen met werken :j
Ik heb een jaartje thuis gezeten en heb nu sinds een dikke maand weer een baan, maar ik vind het vreselijk dat ik mijn vrije tijd kwijt ben. Ik heb al veel verschillende banen gehad, van grafisch vormgever tot poetshulp en productiemedewerker, maar ik heb nog nooit een baan gehad waarbij ik met plezier naar mijn werk ging.
Verveling ken ik niet, ik kan me oneindig lang bezig houden met mijn moestuin en de dieren en onze zeilboot en andere hobby's <3 Als ik daarnaast niks meer te besteden zou hebben dan zou me dat echt niks uitmaken.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:51

Ik zou idd denk ik wel weggaan bij mijn huidige baan en lekker partime met dieren gaan werken waar ik voor heb geleerd. Tenzij het hele management stopt met werken dan blijf ik :')

Valt mij trouwens wel op dat er heel veel wel gewoon blijven werken maar wel minder dan ze nu doen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:54

Ik zou zeker gaan werken. Maar geen volle weken.
Ik zit nu 3 maanden thuis en jeetje wat voel ik me nutteloos. Ik word er alleen maar lui van. Dus ik kan niet wachten tot ik weer aan de slag kan.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:56

Ik zou dan misschien weer voltijd gaan studeren of anders een andere baan zoeken. Voor mij is het erg belangrijk om iets te blijven doen, anders voel ik me echt nutteloos en ga ik me stierlijk vervelen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:26

@Tamary en Brainless: Ik noem in mijn post ook vrijwilligerswerk.

Er is in nederland een groep mensen die gewoon altijd een uitkering trekt, ook als de economie aantrekt. Die mensen vinden het wel prima zo, of sjouwen er zwart nog wat bij.
Ik vind het echt verschrikkelijk dat er belastinggeld naar die mensen gaat. Dan praat ik over gewone gezonde mensen. Die gewoon niet willen.

Niet kunnen vind ik wat anders, of dat nu psychisch is of lichamelijk, ik vind het heel normaal dat daar geld naar gaat, ik begrijp heel goed dat ik zelf in theorie morgen ook plotsklaps arbeidsongeschikt kan worden. Daar heb ik dan ook alle respect voor.

Persoonlijk zou ik toch altijd wel wat voor mijn omgeving willen blijven doen, al is het maar koffie drinken met een eenzame oudere buur. Maar goed dat is persoonlijk dat snap ik, hoewel het over het algemeen de mens wel een sociaal wezen is en een deel van zijn eigenwaarde ontleent aan de interactie met anderen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:47

Ik werk nu al meer dan dat ik betaald krijg en zou makkelijk werk kunnen vinden dat beter betaald. Ofwel, ik doe dit werk al niet voor het geld maar omdat ik het leuk/interessant vind en het een deel van mijn identiteit is. Met een basisinkomen zal er dus niet zoveel veranderen..