Hoe kies je een hobby voor je kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: Hoe kies je een hobby voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:51

Bij ons bestond er daarvoor schoolsport: dan kon je tegen gereduceerd tarief zo lang je op de basisschool zat ieder kwartaal een andere sport proberen, om te kijken wat je het leukst vond. Zo heb ik nog een tijdje getennist en hockey leren kennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:11

Wow, zijn jullie echt hobbies aan het zoeken voor je driejarigen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:28

nou nee, 3= peutergym en pony hobbelen doet ze thuis 4= ponyhobbelen en keutergym bij 5 of 6 gaan we zwemlessen en vervalt gym!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:44

Kuggur schreef:
Wow, zijn jullie echt hobbies aan het zoeken voor je driejarigen?

Als je het op mijn vraag hebt die ik de vorige pagina aan je gesteld hebt, nou nee, ik ben happy kinderloos. Mijn opmerking/vraag is pure interesse :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:33

Gezien die post ging ik er inderdaad van uit dat je wel kinderen zou hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:58

Kuggur schreef:
Gezien die post ging ik er inderdaad van uit dat je wel kinderen zou hebben.

nee, die zitten misschien binnen een jaar of 10 eens in de planning, of niet :+

maar, ik quote mezelf nog even, want ik ben benieuwd naar jouw visie hierover?
Citaat:
denk je dat een 3 of een 4 jarige dit kan kiezen (en dan ook bij die keuze kan blijven), of geef je het meer aan dat ze het mogen kiezen maar ook mogen veranderen als ze dat willen? en zoja, hoe doe je dat praktisch, een 3 jarige kan je niet wijsmaken dat ze nu mogen kiezen maar het minstens een jaar moeten doen, want zo ver denken die kindjes gewoon nog niet.
Is het dan niet logischer om ze bv van 3-7 een aantal hobby's te geven dat je wel als ouder uitkiest, maar die wisselen? (zwemmen zou ik bv een must vinden, en dan eventueel nog een muziek iets, en bv als zwemmen afgelopen is turnen, en jaar erop judo, en jaar erop (of kwartalen zelfs), maar echt een aantal variaties geven tot ze zelf (beter) kunnen kiezen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:18

Wij hebben ons er niet zo druk over gemaakt toen onze kinderen die leeftijd hadden. Zeker zo jong als drie jaar; mooi laten spelen ;). Kinderen geven verbazingwekkend snel aan wat ze wel en niet willen. En wat betreft dergelijke buitenschoolse activiteiten hebben ze het laatste woord.
Maar bij ons is ook een grote factor dat er niet zo'n groot aanbod is van dergelijke clubs en activiteiten. Mijn zoontje speelt nu voetbal, dochter vind niks aan teamsporten. Ze spelen beide een muziekinstrument. Prima.
En mijn ervaring is, je kunt allerlei ideeen hebben over hoe en wat je zou doen als je kinderen hebt, als ze er eenmaal zijn lopen de zaken vaak anders dan je je had voorgesteld....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:43

Maar Kuggur, heb je het topic wel gelezen dan? Want het probleem van de TS is dat haar zoontje aangeeft allerlei dingen te willen! "Laat maar spelen" is daarover helemaal niet aan de orde, het is juist de TS die de ruimte wil houden voor haar kind om niet alleen maar hobby's en clubjes te doen. Een terechte zorg lijkt me, en hoe je bij je reactie komt snap ik dan ook helemaal niet in de context van dit topic? Ja, de titel wekt die indruk, maar de TS legt dat al goed uit in de eerste twee zinnen van haar post.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:13

Wat is je probleem Shadow, ik beantwoord een directe vraag aan mij van Duhelo.
Wat jij je allemaal afvraagt, en niet snapt interesseert me niet zo, gezien je irritante manier van communiceren heb ik al lang geleden besloten niet meer op jouw berichten te reageren ( maar je dringt nu dusdanig aan dat ik weinig keus heb).
Pro tip, dat zou jij ook met de mijne kunnen doen. Bij voorbaat dank.

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:46

Wij hebben 5 kinderen, dus 3 hobby's per kind zit er bij ons niet in. Ik zou gek worden haha. En niet te betalen. Bij ons moeten ze eerst hun zwemdiploma A en B halen, daarna mogen ze op 1 sport. En als ze echt gemotiveerd zijn op blokfluit of drummen (in ons geval). Daarbij moet er wel consequent geoefend worden of echt motivatie uitspreken, anders moeten ze eraf. We gaan geen bezigheidstherapie doen, duur zat allemaal. Onze oudste (jongen) vond drummen helemaal te gek, maar oefenen thuis, ho maar. Dit hebben wij toen wel gestopt. Was 10 euro per week.
De oudste 2 meiden zitten op paardrijden (eigen pony's aan huis). We hebben eerst 2 leasepony's gehad, om te kijken hoe ze het oppakten op langere termijn. Na 2 jaar werd het duidelijk dat het echte paardenmeiden waren, pas toen zijn we overgegaan op eigen pony's.
Mijn ervaring is dat een 4 jarige erg druk is met zichzelf. De school, zwemdiploma's halen, afspraakjes met andere kinderen kosten al zooooveel energie, dat ze bij ons er niet veel bij konden hebben. En ook niet kunnen overzien, ze vinden alles leuk!! Pas na groep 3 (en 2 zwemdiploma's rijker) mochten ze bij ons een hobby erbij.
Ik zit zelf in het onderwijs en merk dat veel kinderen het druk hebben (in groep 7 zelfs met burnout klachten!!!!). Ik vind dat zelf niet gezond, en een kind kan hierdoor ook de indruk krijgen het centrum van de wereld te worden (alles draait om de weekplanning van het kind), zeker als er maar 1 of 2 kinderen in een gezin zitten.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke indruk... Soms kan het volgens mij wel goed zijn voor sommige kinderen met veel energie. Dus maatwerk!

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 23:33

Nou het is bij zwemmen en judo gebleven hoor muziek maken we nu lekker zelf van blikjes en dozen enz maken we trommels en dat vind hij prachtig.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:21

Ik vind het leuk om mee te lezen. Want met 3 kinderen zie ik het wel als een uitdaging om een hoop hobby's te coördineren.

De oudste is met 5 op dansles gegaan. Ik zag de uitnodiging voor de proefles (starten pas vanaf 5) een aangezien ze heel graag danst er heen gegaan en nu doet ze dat dus bijna wekelijks. Het goed voor haar coördinatie en ritme gevoel. En ze is met andere kindjes samen.

Voor mijn zoon ben ik ook aan het kijken wat we gaan doen (hij is nu 4) proberen of hij ook op dezelfde dansles wil? Misschien iets als drums of zo? Of judo les? Pff en dat moeten we dan ook in de weekplanning krijgen.

Ik vind muziek les eigenlijk ook wel belangrijk. De kids hebben mondharmonica's liggen en we hebben ritme instrumenten voor als ze samen met papa (gitaar) muziek gaan maken. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als echte muziekles.

Gelukkig is zwemles hier (duitsland) nog door school geregeld. En ze krijgen natuurlijk af en toe een lesje op mijn eigen knollies. Dus denk niet dat ze te kort komen.