getverderrie een sponsorloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: getverderrie een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:58

Kinderpostzegels verkopen had ik wel een broertje dood aan trouwens :o

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:00

Carnaval en dingen als een schoolbal had je mij ook niet zo blij mee gemaakt hoor Bruintje123, ik was een erg verlegen kind en voelde me dan altijd zo opgelaten over het mee moeten doen met dingen uit mijn comfortzone. Gelukkig zijn mijn kinderen iets opener, haha, maakt je leven wel makkelijker soms.
Kinderpostzegels is dan ook zo'n ding, alles waarvoor er langs de deuren moet, vind ik een crime. Hier is dat dacht ik alleen in groep 7, heb ik dus nog niet meegemaakt met de kinderen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:00

Maar als je graag hebben dat ze ondernemen inplaats van leuren, waarom laat je ze zo geen geld ophalen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:04

Ja precies MightyMike, opgelaten, dat is het juiste woord.
Zowel bij het mee doen als het schooien voor het geld.
Ook inderdaad met kinderpostzegels. Wij woonden buitenaf en hadden dan maar een paar mensen, nou daar werd echt wat over gezegd. Je had dan zogenaamd niet je best gedaan. Nee extra 7 km gefietst, terwijl deur en deur kunnen gaan, mee nee niet de best gedaan.

Voor ons was de extra beweging overigens dus ook nooit nodig bij die sponsorloop. Zoals toen bij vele in een dorp nog niet toen mensen nog niet met de auto gingen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:12

Verplicht meelopen met de sponsortocht vind ik erg zwaar klinken. Vaak maken ze er iets leuks en gezelligs van en er zijn maar weinig kinderen die het echt niet leuk vinden.
Sowieso vind ik het fijn dat mijn kinderen sporten en veel in beweging zijn i.p.v. lui in de bank hangen achter de tv of tablet. Natuurlijk doen ze dat ook wel eens, maar sporten is toch gewoon leuk en gezond. Ik zie daar geen probleem in. Ik kan het alleen maar aanmoedigen zo'n activiteit, helemaal als ze er iets voor het goede doel voor doen.

Als ze geen buiten sportschoenen hebben, zou ik gewoon de schoenen van binnen aangeven. Daarna even goed schoonmaken en de zool wassen en ze zijn weer geschikt voor binnen. Desnoods in de wasmachine.

Op de school van mijn kinderen organiseren ze dit ook jaarlijks. Sommige doelen heb ik ook niets mee, maar dat maakt niet uit. Het gaat mij om het principe dat kinderen leren iets voor een ander te zijn, zich inzetten voor andere die het slechter hebben en ook het besef geven hoe goed ze het wel niet hebben. Daar wordt geen kind slechter van lijkt me. Dat ze daarbij ook nog eens in de buitenlucht in beweging zijn vind ik helemaal top.

Het geld ophalen, tja daar sta ik ook niet om te springen. Helemaal niet omdat ik mijn kinderen te jong vind om alleen langs de deuren te gaan (wij wonen achteraf dus geen wijk). Vaak beperken we ons tot wat huizen in de omgeving, familie en zelf dragen we ook ons steentje bij. Ik vertel mijn kinderen dat het niet gaat om hoeveel ze ophalen, maar dat het er om gaat dat ze er iets voor gedaan hebben en een kleine bijdrage kunnen leveren. Hier leveren ze het in een dichte envelop in. Vorig jaar hadden ze ieder 'maar' 7,- waarvan wij 2,- per kind zelf gesponsord hebben. Ze waren ook bang dat andere veel meer zouden hebben. Ik heb ze verteld dat ze gewoon de dichte envelop in kunnen leveren en echt niet hoeven vertellen hoeveel er in zit.

Ondanks dat ik ook echt niet jaarlijks de slingers ophang voor dit soort sponsoracties bekijk ik de positieve kant ervan, want die is er! Ze leren iets doen voor een ander, zijn in beweging in de buitenlucht en leren beseffen hoe goed ze het hebben. Gelukkig zijn er veel ergere dingen op de wereld. Probeer het positief te bekijken ook al sta je er niet om te springen. Hoe negatiever je er zelf naar kijkt en over doet, hoe vervelender zo'n klein iets wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:15

Mja dat langs de deuren schooien en mensen min of meer voor het blok zetten.... ik hou daar ook niet van :=

Zowel het kind voor het blok zetten want groepsdruk van andere kinderen.
Als ouders voor het blok zetten want dat zijn weer zeikerds als ze niet mee willen doen.
Als de buurtbewoners waar die kinderen dan gaan vragen om geld...want ja ook bot om nee te zeggen :roll:

Dan 100.000 keer liever langs de deuren met iets als oliebollen verkopen, dan sta je toch een heel stuk prettiger voor de deur vind ik, meer gelijkwaardig ofzo :=

Maar kind moet het zelf maar zeggen hoor, over het algemeen zou ik kind stimuleren om gewoon maar mee te doen, minste gezeik en wie weet is het wel leuk, het positieve er maar in zien toch :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:22

Inderdaad PMarena zo denk ik er ook over. Ik probeer het positieve er maar van in te zien en gewoon mee doen. En wij gaan echt geen 30 huizen langs hoor. Gewoon een paar en grotendeels familie, want het voelt voor mij inderdaad ook een beetje als schooien. Het gaat niet om de hoeveelheid vind ik, maar dat je gewoon een klein steentje bijdraagt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:23

Maar daar gaat het de school dus niet om.
Die verbinden een prijs aan die het meeste heeft opgehaald.

En ik denk dat dat onder andere de vieze smaak geeft voor ts.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:26

Overigens ben ik zelf eerder genegen om wat te doneren bij een sponsorloop, dan als ze met moederdagbloemen, oliebollen, etc langskomen.

Maar goed, als een goed doel bij mij aan de deur komt, krijgen ze altijd wel iets. Heb zelf weer veeeel meer een hekel aan bv Greenpeace die een hele brief plus een potlood of pen opsturen en om een donatie vragen. Daar doe ik niet aan mee. Ook niet aan collectes die zonder bus komen, maar waar ik het verplicht moet overmaken / verplicht ben om een acceptgiro te gebruiken. Ze kunnen cash krijgen en anders maar niet.

Overigens snap ik die vieze smaak vwb die prijs wel, maar sommige kinderen vinden het om de een of andere reden juist leuk en een extra stimulans

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:29

Ik vind dat je dit compleet aan je kinderen over moet laten. Wat ze ervan denken, wat ze ermee doen en hoe ze het op gaan lossen. Hoort bij het opgroeien.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:31

Zulke dingen hoor er nou eenmaal bij. Dat je je kids niet de buurt rond wil laten gaan om ze geld op te laten halen, kan ik me iets bij voorstellen.
Geef je ze zelf 10 cent per rondje of een max bedrag van bv 2 euro.

Hebben ze toch meegedaan en iets aan het goeie doel gegeven. Daar is toch niks mis mee?

En daarbij zullen ze hun hele leven zo nu en dan dingen moeten doen die niet leuk zijn. Hoort erbij en leren ze van.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:31

Bij goede doelen aan de deur geef ik wel voor ziektes.
Maar voor de plaatselijke voetbalclub of wat dan ook weer niet. Die betalen mijn nieuw hoofdstel ook niet }>

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:33

bruintje123 schreef:
Maar daar gaat het de school dus niet om.
Die verbinden een prijs aan die het meeste heeft opgehaald.

En ik denk dat dat onder andere de vieze smaak geeft voor ts.

Excuus daar heb ik overheen gelezen. Ik lees het inderdaad. Bah daar zou ik ook een nare bijsmaak aan over houden. Ik vind dat ze enkel moeten stimuleren iets voor een ander te doen. En juist dat het niet uitmaakt dat Pietje 25,- heeft, een ander 2,- en jijzelf 7,-.
Dan wordt het een race en verlies je het doel uit ogen lijkt mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:34

Zo'n prijs vind ik dan weer totaal geen probleem, van mij hoeft niet iedereen gelijk te zijn, iemand die extra resultaat heeft mag daar best extra voor beloond worden vind ik. Een ander is met wat anders weer beter :)

Kan me wel voorstellen dat voor sommige kinderen zo'n prijs wel extra aantrekkelijk is om er een sport van te maken om extra hun best te doen, leuk dan toch :j

Dat gezeik van allemaal hetzelfde prijsje en dat er geen verschil mag zijn tussen kinderen dat vind ik maar flauw gedoe :P

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:38

Ik geef altijd aan goede doelen, maar idd niet voor sportverenigingen, tenzij dan wanneer mijn eigen kinderen/buurkinderen voor hun vereniging moeten lopen. Moet eerlijk zeggen dat ik vanuit de sportverenigingen de bedragen soms enorm vind :( Voor een nieuw voetbalmatje was de bijdrage € 35, ik zou daar nooit mee langs de deuren hebben gedurfd |( Maar in een dorp voelen veel mensen zich dan toch verbonden met de voetbal en betalen het, laat het open wat mensen willen geven, vind ik dan heel iets anders. Uien of worst is ook altijd zo'n ontzettend hoog bedrag, geen voetbalmatje vergelijk, maar 2 tot 3 keer zo duur als in de winkel. Snap het wel, anders halen ze niets op, maar wat mij betreft liever een open bedrag voor dat soort dingen, dan voel ik me veel eerder geneigd te geven of minder opgelaten om te moeten collecteren.

Hier overigens geven ze ook altijd een prijs aan het kind wat het meeste ophaalt, ik heb daar niet zoveel problemen mee. De een doet heel veel moeite, de ander vind het de moeite niet waard. Ach, dat is eigenlijk ook zo met kleurwedstrijden etc, hoort bij het leven vind ik dan, daar stoor ik me niet aan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:38

Laat die wedstrijd dan zijn wie het verste of snelste kan lopen. Niet wie het meeste ophaalt.
Mensen in het buitengebied leggen dat vaak al af tegenover de mensen in de kern.
Die hebben tien huizen gehad in een kwartier terwijl die in het buitengebied er dan 3 heeft gehad. Dus die heeft effectief meer moeite gedaan maar kan het nooit winnen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:39

Cayenne schreef:
Kinderpostzegels verkopen had ik wel een broertje dood aan trouwens :o

Ik ook.
Koop ze van mijn nichtje, maar mijn zoon gaat dat straks niet doen. Wat een onzin om kinderen voor je karretje te spannen.

Voor de sportverening alleen aan directe familie en zelf geef ik.
Het is onze sport en niet van anderen. (Al ben ik wel voor geld van de gemeente om sporten (lokaties) te bevorderen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:41

Oh ik kan daar ook niet wakker van liggen van zo'n prijs en het zou mijn kinderen ook niets doen. Die weten zeer goed dat je niet altijd alles kunt winnen.
Maar het geeft mij toch wel een nare bijsmaak. Daar gaat het namelijk helemaal niet om hoeveel je ophaalt. Dan wordt het zo'n race en dan wordt het doel op zich vergeten, maar dan is het doel het cadeautje.
Daarnaast vind ik dat mijn kinderen moeten leren dat ze best eens iets voor een ander mogen doen zonder er iets voor terug te krijgen.

En ik heb meer respect voor een kindje dat op 10 adressen in totaal 2,00 ophaalt en vrolijk meeloopt dan een verwend kind dat 10,00 van zijn ouders krijgt en met een hoop gezeur meeloopt. Maar goed ook dat moeten mijn kinderen leren dat er zulke kinderen (lees: vaak ook ouders) tussen zitten. De mijne zullen dan nooit zo'n cadeautje verdienen omdat wij helemaal achteraf wonen, maar goed het feit dat wij zo wonen is voor hen een cadeautje op zich zullen we dan maar zeggen :')

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:41

Kinderen in het buitengebied kunnen ook de woonwijk in natuurlijk. Het blijft altijd een beetje oneerlijk. Een onsportief kind gaat de wedstrijd ook nooit winnen als het om het hardlopen gaat, tja, ik begrijp je gevoel wel, mijn kinderen halen om dezelfde reden ook nooit zo veel op, maar maak me daar niet druk om.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:47

Ik had ook vroeger ook een hekel aan dat soort dingen.
Ik moest toch mee doen van mijn ouders want het hoorde zo. Alleen op sportdag toen moest ik barste ik op een gegeven moment zo in tranen uit, ik heb een beperking aan mijn armen en bepaalde dingen kan ik niet of niet zoals het hoort. Ik vond mijzelf altijd gigantisch voor banketstaaf staan. Toen werd het voor mij wel beetje aangepast.
Ik zou wel aan je kinderen zelf over laten wat ze willen maar dit soort dingen dwingen omdat het moet nee, ik vind dat beetje apart laat ze dan een werkstuk over dat goede doel maken ofzo.
Kinderpostzegels ook, wat een rotding omdat aan kinderen over te laten. Hoe vaak ik wel niet de deur in mijn gezicht kreeg (figuurlijk) met Nee geen intresse, ik heb al. Zo is hier van de week ook twee meiden bij mij aan deur geweest in de spoelende regen met een plastic bekertje om geld te zamelen. Ik heb maar wat gegeven maar meer omdat ik medelijden met ze had.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:41

bridgetF schreef:
koekjes bakken, snoetjes schminken, rommelmarkt is me allemaal prima. Dan geef ik diensten ipv geld en we hoeven er ook niet bij een ander voor te schooien. Ik ben dus niet, zoals iemand het hier noemde tegen goede doelen!

Ik vind dat sponsors zoeken helemaal niks. Ik weet ook wel dat opa en oma's geen nee zeggen tegen hun kleinkinderen. We zullen best wel een tientje bij elkaar kunnen krijgen. Maar de oudste heeft er geen zin in. De jongste is te jong om het te begrijpen, dus ook niet over gehad.

Is het zo raar dat ik / we nee willen kunnen zeggen? Dat kan toch ook tegen een collectant, dan is er niemand die het stom vind.

Maar dan zeg je toch gewoon nee en dan houd je je kinderen toch thuis.
Het maakt dan toch niet uit wat een ander denkt, jou principe jou ding.
Je kan je kinderen prima uitleggen waarom ze niet mee mogen doen of mee hoeven te doen.

Of laat ze wel meedoen en ga met leerkrachten in gesprek waarom er een competitie van gemaakt moet worden

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:53

Op mijn middelbare school hadden ze er ook een handje van om allerlei gekke dingen te verzinnen.
Zo gingen er 2 studenten naar Mali voor een project en daar werd tijdens de pauze dan geld voor ingezameld. Dat ging best op een dwingende manier "ik zie dat jij net een boordje heb gehaald, dat geld had je moeten doneren" waren geen ongewone uitspraken. De meest irritante presentaties werden er tijdens de pauze gehouden waar niemand op zat te wachten, het was immers pauze dus geen zin om stil onze pauze voorbij te laten gaan.
Ook een week voor de tentamens een project met micro-krediet waarbij iedereen een brief kreeg en een euro om te veelvoudigen en in te leveren na de tentamen week. We zaten al in 5 VWO dus we hadden wel wat beters aan ons hoofd zo vlak voor de tentamen week. Hoofdmeester weer een paartje houden voor alle 5de jaars omdat ze toch wel teleurgesteld waren in "onze inzet".

De laatste lesdag voor de eind examens was ook weer een ramp. Een hele dag project met de bedoeling om voedsel in te zamelen voor de voedselbank. Op zich geen slecht doel, echter als opdracht van het project moesten we een constructie bouwen van afvalmateriaal om een ei heelhuids van het dak te kunnen gooien. School had dus dozen vol eieren hiervoor gehaald. Daar waren heel veel leerlingen echt boos over en 80% van de examenklassen is ook uit protest niet komen opdagen. Mijn moeder heeft toen nog een brief opgesteld dat het van de zotte was om op zo'n manier voedsel te verspillen terwijl het hele idee van de dag was om voedsel in te zamelen.

Eigenlijk deden alleen de eerste 2 jaargangen braaf mee aan al die onzin, die hadden er naast al het huiswerk nog tijd voor :') .

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:38

pmarena schreef:
Zo'n prijs vind ik dan weer totaal geen probleem, van mij hoeft niet iedereen gelijk te zijn, iemand die extra resultaat heeft mag daar best extra voor beloond worden vind ik. Een ander is met wat anders weer beter :)

Kan me wel voorstellen dat voor sommige kinderen zo'n prijs wel extra aantrekkelijk is om er een sport van te maken om extra hun best te doen, leuk dan toch :j

Dat gezeik van allemaal hetzelfde prijsje en dat er geen verschil mag zijn tussen kinderen dat vind ik maar flauw gedoe :P

Daar heb ik juist zo,n hekel aan. Ik woonde buitenaf en bijna geen familie. De prijs ging altijd naar een klasgenoot uit de rijke familie.
Daar kon ik nooit tegenop.
Vind het echt kinderen voor het karretje spannen door te vertellen over zielige kindjes in een ver land. Dat was 40 jaar geleden al zo.
Laat dat lekker aan volwassenen over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:50

Wij hadden dat vroeger ook op basisschool, sponsorlopen, baantjes zwemmen, kinderpostzegels, brieven voor nieuwe jonge ouders rondbrengen... Kinderpostzegels heb ik wel gedaan als kind, wij gingen dan met een groepje op stap en om de beurt verkopen, voor sommigen toch minder eng dan alleen... en gezelliger :Y) en ik woonde ook wel in een buurt waar het gewaardeerd werd. We hadden een paar mensen die het niet zo hadden op kinderen, dus daar belden we maar niet aan :')
Maar andere mensen kende ik wel, liet ik de hond voor uit of hielpen we met het tuintje schoffelen. Dus daar belde je wel aan.
Sponsorlopen e.d. had ik niks mee... vreselijk, maar ik was motorisch en sportief sowieso geen hoogvlieger :+
Maar het was altijd vrijwillig en nooit dwingend, ging er ook nooit om wie er het meeste had. Daar werd niet eens naar gekeken bij ons op school.
Nu ik er aan denk zat ik sowieso op een fijne basisschool. :')
Er hing er altijd een hele relaxte sfeer op school, leuke leraren en ik heb zelfs nog nooit meegemaakt dat er een kind gepest werd bij ons in de klas.

Maar ik zie wel een verschil met de kinderen die nu door de straten lopen om op te halen... dwingender, alsof er een druk achter staat... wat denk ik ook wel zo is, wanneer resultaten vergeleken worden of dat er een 'prijs' is voor beste verkoop.
Kinderen uitdagen en leren dat hard werken beloond wordt vind ik prima, maar in goede doelen gevallen voelt het voor mij wat scheef om op deze manier te werk te gaan.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:52

Ach, hebben we gisteravond waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, we hebben allemaal een voedselinfectie... Sorry wij komen niet naar de sponsorloop.
We hebben onze eigen sponsorloop thuis in het kleinste kamertje. Of iets in die trant...

Ik vond het vroeger ook zo'n vervelend iets, net als die kinderpostzegels...
Wat een verschirikking!