Xyris schreef:Over het leren van wiskunde, het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat bepaalde mensen (voornamelijk in de categorie beelddenkers) bijzonder veel moeite hebbren met vakken als wiskunde. Dit heeft te maken met hun wijze van denken.
Hier zijn verschillende theorieën over.
Wiskunde en rekenen gaat qua ontwikkeling terug op ruimtelijk inzicht en ritme. (Veel musici zijn goed in wiskunde, dus dat dilink er ligt is tamelijk onomstreden.)
...en het werktook andersom, dat is het leuke: train jezelf met muziek, lego, belspelletjes- en je verstevigt de basis voor wiskunde.
Citaat:Waar kinderen rond hun 6e levens jaar het beelddenken vervangen voor woorddenken (wat heel gunstig is voor vakken als wiskunde)
Non sense.
Ik geef toe: wiskunde is een taal.
Maar nadrukkelijk een taal waarin woorden geen grote rol spelen.
En het is nergens voor nodig om 'het beelddenken op te geven'.
Wat wel nodig is, maar dat is iets totaal anders, is leren abstraheren.
"5" is een abstractie. Het kan 5 appels zijn , 5 peren, 5 huizen- noem maar op. De zaak wordt teruggebracht tot het kale getal 5.
Citaat:Als een beelddenker het woord boom hoort zal de beelddenker een boom zien. Een woorddenker zal de letters b o o m zien in gedachte.
...veel mensen doen beide.
Voor correct spellen kan het handig zijn, maar het voordeel bij wiskunde o ontgaat mij.
Citaat:Om een beetje een indruk te geven, waar een woorddenker gewoon een som ziet staan:
117,9=20+8,9u en gaat nadenken over het antwoord, zal dit heel netjes via een bepaald proces met cijfers en letters gaan.
Voor een beelddenker ziet het er in gedachten ongeveer zo uit:
[ [url=m/JMTZwh.png]Afbeelding[/url] ]
Ja en wat dan nog...?
Wiskunde is een taal en er zij grammaticale regels om de som op te lossen, hoe het er verder ook maar voor jouw geestesoog uitziet.
als er al iets van wiskunde tussen zit lijkt het op C.
Daarnaast is het zo erg koffiedik kijken en zo onduidelijk wat ik nou moet weten dat ik me afvraag of het mijn tijd allemaal wel waard is omdat ik geen flauw idee heb of ik nou wel het juiste leer of mijn tijd loop te verdoen met de verkeerde opleidingen...