wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:28

Daar hebben ze al iets voor verzonnen als weerwoord….menselijke uitwerpselen gebruiken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:32

Kinke schreef:
Daar hebben ze al iets voor verzonnen als weerwoord….menselijke uitwerpselen gebruiken

Als je het dan over ziektes verspreiden gaat hebben. Jakkes.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:32

De Facebookpagina 'Boerburgertweet' is erg boeiend, daar krijgt elke week een andere boer het beheer over de FB pagina en laat zijn/haar bedrijf zien :) .

Als je een principe veganist bent die vlees als luxe ziet en dat afwijst omdat het beter is voor het milieu vraag ik mij het volgende af: Een paard hebben is ook een luxe en draagt ook niet bij aan het milieu. Kun je daar dan zelf wel mee leven en waarom?

Het word wat mij betreft tijd dat er net zo'n 'radicale' boerenorganisatie opstaat als Wakker Dier. Wakkere Boer ofzo, en dat die op dezelfde manier terug vecht op social media. Boeren zijn te netjes en te onvereenigd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:34

De voornaamste reden hiervoor is de belasting die de huidige veehouderij is voor het milieu. Het verbruikt ontzettend veel grondstoffen die in principe dus onnodig verbruikt worden aangezien de huidige vlees en zuivelconsumptie bizar veel meer is dan dat we als mens nodig hebben. PvdD krijgt ook zeker weer mijn stem. We kunnen carpoolen, recyclen en water besparen wat we willen... Maar in werkelijkheid is dat maar een heel klein deel van het probleem. Los van het ethische deel dat we dieren fokken om op te eten.

Kinke

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:39

Ik vraag me altijd af, diegenen die de belasting van het milieu als argument aanvoeren, hebben jullie ook geen auto, werken jullie niet in bedrijven die vervuilen, planten jullie je niet voort?
Want het is gewoon heel eenvoudig, de beste bijdrage aan het milieu is het uitsterven van de mens.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:41

Vooral meer mensen op de wereld zetten is het slechtste wat je kunt doen.
Als iets de aarde om zeep helpt is het het aantal mensen.
En dan mag ik toch verwachten dat de milieu argument mensen dat zeker laten.

Laat ik beter weten ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:42

Kinke schreef:
Ik vraag me altijd af, diegenen die de belasting van het milieu als argument aanvoeren, hebben jullie ook geen auto, werken jullie niet in bedrijven die vervuilen, planten jullie je niet voort?
Want het is gewoon heel eenvoudig, de beste bijdrage aan het milieu is het uitsterven van de mens.

Precies, de veehouderij is procentueel maar een heel klein deel van de vervuiling. De industrie is zoveel x meer vervuilender.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:53

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:05

Ik vind dat persoonlijk non-argumenten: "Heb je dan geen auto/paard/televisie/vliegtuig/...". Zo kan je alles kapot relativeren totdat je met de vraag komt: "Waarom stop je niet met leven, dát is pas goed voor het milieu". Iedereen is toch vrij in het kiezen waar hij of zij een extra steentje aan wil bijdragen? Als dat is door over te stappen op plantaardige voeding, dan mag dat toch? Het is alleszins beter dan niks doen. Zo spaar je ook nog eens 550miljoen dierenlevens per jaar in Nederland, als iedereen geen vlees meer at. Dus kleine beetjes mogen best helpen. Zelf kipjes houden en eitjes eten en eventueel zelfs aan het einde van hun leven slachten en in de soep draaien, ik vind dat allemaal geen probleem: diertje heeft lekker een écht leven gehad en rondgescharreld, niet gewoon 6 weken opgefokt in een kleine ruimte om dan geslacht te worden. Maar nogmaals, iedereen is daar vrij in. Mijn idee van luxe veeteelt kan er imo wel voor zorgen dat dieren een vol en gelukkig leven leiden, wat imo de meeste dieren niet gegund is in de veeindustrie.

Het gemiddelde waterverbruik van een mens bestaat uit 2% huishoudelijk gebruik en 98% indirect waterverbruik, waarvan 67% afkomstig is van alle landbouwproducten waarvan 2/3 uit de dierlijke sector. De veesector stoot ook meer broeikasgassen uit dan de transportsector, dus je kan ook kiezen om in beide sectoren wat te minderen. Zo draag je echt wel bij aan een beter milieu. 1 koe stoot evenveel broeikasgassen op een jaar uit als een auto die 70000km rijdt (en de gemiddelde Belg/NL'er rijdt er 15000/jaar dus je kan al een aantal jaar rondrijden zo), dus geen rund meer eten compenseert ruimschoots het feit dat je toch die auto niet de deur uit doet (je had hem in de meeste gevallen toch al).

Een maximaal aantal kinderen per ouderpaar invoeren is zelfs voor mij een goed idee, maar daar zijn we al helemaal niet klaar voor denk ik in de Benelux. Dus beslis ik dat ook gewoon voor mezelf en veroordeel zeker mijn medemensen niet die wél een groot gezin willen. Een 'betere' wereld begint bij jezelf :j .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:09

Zo klein is die ruimte van die o zo arme sneue kipjes niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:09

En laten we dat laatste zinnetje vooral niet vergeten ipv anderen naar een vegetarische of zelfs veganistische levensstijl te dwingen Ine23

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:12

maralyn schreef:
Zo klein is die ruimte van die o zo arme sneue kipjes niet.

Meen je dat nu? Wetgeving: max. 6 kippen per m2 bij leghennen en 24(!) kippen per m2 bij vleeskippen. Gezellig, kunnen ze echt vrij rondscharrelen zonder op elkaar gepropt te zitten.

Dat is ook niet mijn bedoeling Kinke, ik heb tot 4 weken terug vlees en zuivel gegeten en ga dat straks ook weer doen ;). Met mate en op de manier waarop ik vind dat landbouw eerlijk is naar dier en milieu toe.

En ik ben ook niet van mening dat vlees eten slecht is voor een mens, we blijven omnivoren. Het is niet of of he, het is zoeken naar die grijze zone in het midden die ervoor kan zorgen dat alle partijen het beter krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 25-02-17 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:13

Kinke schreef:
En laten we dat laatste zinnetje vooral niet vergeten ipv anderen naar een vegetarische of zelfs veganistische levensstijl te dwingen Ine23

Precies.
En ik heb de wereld al verbeterd om geen kinderen te produceren, dus kom maar op met die biefstuk }>

Nu serieus.
Ik zal dus nooit tegen iemand zeggen om geen kinderen te krijgen. Moeten ze fijn zelf weten.
Maar ik moet het wel door de strot geduwd krijgen en accepteren dat vlees eten slecht is.
Terwijl mijn lichaam anders verteld.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:16

Duuuuusss die richtlijnen zeggen ook direct dat ze allemaal zo zitten??
Bijzondr.

Zelfs al zóu je ze tien x zo veel ruimte geven.
Weet je wat ze dan doen??

Duidelijk nog nóóit op n kippenhouderij geweest ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:26

Kinke schreef:

Dat is ook moeilijk irritant. Maar er is wel enige nuance. Veel mensen eten dagelijks vlees terwijl dat helemaal niet nodig is. Zeker niet die hoeveelheden. Het is een luxe geworden die er voor zorgt dat het milieu behoorlijk naar de klote gaat. Niet alleen het houden zelf, maar denk aan het eten wat geproduceerd moet worden voor alle dieren. Dat kost ontzettend veel water en transportgedoe. Daarnaast worden er in bepaalde landen regenwouden gekapt om plantages neer te zetten voor voedselproductie. Nee danku. Het probleem is dat er veel geld in gemoeid is en dat zorgt ervoor dat het "minder vlees eten" word gezien zoals het nu is; onzin en alleen voor hippies. Terwijl je tot andere conclusies komt als je het dekentje wat de voedselmagnaten van je af trekt.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:32

maralyn schreef:
Duuuuusss die richtlijnen zeggen ook direct dat ze allemaal zo zitten??
Bijzondr.

Zelfs al zóu je ze tien x zo veel ruimte geven.
Weet je wat ze dan doen??

Duidelijk nog nóóit op n kippenhouderij geweest ;)

Ik zeg nergens dat ze allemaal zo zitten, wel dat het gewoon voorkomt en wettelijk toegestaan is. En dat dat ook de nodige problemen met zich meebrengt qua gedrag etc.

Ik heb een hele fijne boer waar ik graag dierlijke producten haal, dus ik hoop ook dat deze nog lang zijn werk kan en mag doen net zoals alle andere toegewijde boeren :j .

Bizzybijtje, ik ga helemaal akkoord met jouw bericht en hoop eigenlijk zelf dat mijn berichten niet te negatief en oordelend zijn overgekomen naar anderen toe. Mijn insteek is dezelfde als de jouwe, mensen dwingen naar een andere levensstijl is het laatste wat je moet doen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:36

Exact.
Daar ben ik het mee eens.

Ik eet ook vlees en drink melk. Nouja door de cruesli heen.
Máár wel weet ik waar t weg komt.
Ik sta wél open voor meer.
Máár houd niet van onwaarheden of opgedikt zieltjes trekkerij gedoe zoals n wakker dier.
Daar creer je juist wrijving mee. Totaal onnodig en verspilling van de energie.

Juist open staan voor elkaar en niet met vingertjes wijzen.
Dat vinden boeren ook fijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:41

Ine23 weet duidelijk waarover ze het heeft. Naar mijn idee ligt het probleem dan ook zeker niet bij de boeren maar bij de consument die de producten uit de veeteelt niet voldoende waardeert (er veel te weinig geld voor over heeft), de supermarkten die vervolgens de boeren uitknijpen waardoor zij geen andere keus hebben dan zo efficiënt mogelijk te "produceren". Als die mensen nu eens het geld dat ze uitgeven aan 7 dagen vlees zouden uitgeven aan 2 keer een goed en diervriendelijk stukje vlees dan vaart alles en iedereen daar wel bij.

De verstikkende regelgeving en eindeloze controles zijn voor een groot deel gericht op voedselveiligheid. Het dierenwelzijn kan maar marginaal verbeterd worden omdat altijd de economische belangen van de veehouders mee wegen. En terecht. Maar daar moet wel iets veranderen en dat kan alleen als alle betrokken partijen samen werken. Zodat ook de veehouder weer een fatsoenlijk salaris kan verdienen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:45

blue_sky schreef:
Ine23 weet duidelijk waarover ze het heeft. Naar mijn idee ligt het probleem dan ook zeker niet bij de boeren maar bij de consument die de producten uit de veeteelt niet voldoende waardeert (er veel te weinig geld voor over heeft), de supermarkten die vervolgens de boeren uitknijpen waardoor zij geen andere keus hebben dan zo efficiënt mogelijk te "produceren". Als die mensen nu eens het geld dat ze uitgeven aan 7 dagen vlees zouden uitgeven aan 2 keer een goed en diervriendelijk stukje vlees dan vaart alles en iedereen daar wel bij.

De verstikkende regelgeving en eindeloze controles zijn voor een groot deel gericht op voedselveiligheid. Het dierenwelzijn kan maar marginaal verbeterd worden omdat altijd de economische belangen van de veehouders mee wegen. En terecht. Maar daar moet wel iets veranderen en dat kan alleen als alle betrokken partijen samen werken. Zodat ook de veehouder weer een fatsoenlijk salaris kan verdienen.

Ben het helemaal met je eens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:50

Maar dat is het probleem, nu zijn er allerlei roeptoeters die hun visie afdwingen. Een club als WD zegt zelf niet te willen nuanceren etc. Overleggen met de veehouderij? No way. Opdringen van wat zij vinden dat goed is. Overigens is het opvallend hoeveel vegetariërs en vega's op de FB pagina van WD zitten. Dat zijn juist degenen die WD ook zouden moeten aanvallen, WD zegt immers helemaal niet tegen het eten van vlees te zijn. (alhoewel de laatste maanden wel duidelijk is geworden dat ze dat dus wel zijn) Zag vandaag zelfs nog een opmerking voorbij komen van iemand die asociaal reageerde naar een boerin en pissig was toen zij meldde dat WD helemaal niet tegen het eten van vlees is. Mensen in Nederland vinden dat ze maar overal een mening over moeten hebben en vooral dat ze experts zijn in alles. In werkelijkheid hebben de meesten nog nooit met bijvoorbeeld koeien gewerkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:57

Gelukkig komt die biefstuk die wij eten uit eigen stal, en wordt verwerkt bij een slager op 10 km. afstand. Dan mag ik mazzelaar dus veel vlees eten, stukken minder vervuilend dan boontjes uit Afrika :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:08

Dat maakt het inderdaad niet gemakkelijk Kinke. Maar dat geldt voor zoveel onderwerpen die in onze maatschappij aan de orde komen. Men zou de radicalen in deze links moeten laten liggen en met de welwillende stakeholders proberen tot een oplossing te komen. Dat is niet eenvoudig en kost tijd. Bij het kippenvlees is onlangs natuurlijk al een heel klein stapje gezet.

In zekere zin begrijp ik daarom meer militante partijen als WD wel. Die proberen een snellere doorbraak te forceren door de consument te mobiliseren. Alleen worden de veehouders daar nu de dupe van. Er zijn er wel die door zelf heel vooruitstrevend te zijn en de lijnen met de consument kort te houden een betere toekomst voor zichzelf proberen te scheppen. Kijk maar eens bij de leveranciers van okvlees.nl Daar worden echt stappen gezet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:28

De overgrote meerderheid van de consumenten gaat gewoon voor de zgn. kiloknallers. En een groot deel van de consumenten roept op papier best meer te willen betalen voor vlees en zuivel, maar in werkelijkheid gaan ze gewoon voor het gemak van de supermarkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:50

Nog even een actueel voorbeeld van hoe de boeren 'genaaid' worden. Ivm de langdurige ophokplicht door de vogelgriep mogen vrije uitloopeieren niet meer als zodanig worden verkocht. De kippenboeren krijgen voor deze eieren de vergoeding die hoort bij scharreleieren, echter zijn ze in de winkel nog net zo geprijsd als toen ze echt vrije uitloop waren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:06

Eerlijk??? Zo krom als n banana