bigone schreef:Lieve TS, ik zeg niet dat je onderstaand hebt maar lees het eens door, zonder het meteen af te schieten, misschien kun je er wat aan hebben. Ik heb namelijk een persoon in mijn omgeving die wel een tweelingbroer van jou kon zijn en hij heeft dankzij gesprekken en hulp nu een veel fijner leven(zegt hij zelf)
Dwangmatige persoonlijkheidsstoornis
Kenmerken
Het essentiële kenmerk van de dwangmatige persoonlijkheidsstoornis is een preoccupatie met orde, perfectie, en controle, ten koste van flexibiliteit, openheid en efficiëntie. Ze zijn consciëntieus, scrupuleus en niet flexibel over moraal, ethiek, normen en waarden. Zij kunnen zichzelf en anderen dwingen tot het volgen van rigide morele principes en het leveren van erg hoge prestaties. Zij zijn geneigd tot stevige zelfkritiek. Ze respecteren autoriteit en regels, staan op het letterlijk volgen van de regels ongeacht de omstandigheden.
Dwangmatige mensen wekken de indruk heel zelfstandig te zijn, terwijl ze voortdurend piekeren over hoe anderen over hen oordelen. Vaak gedragen zij zich aangepast en beleefd, maar ze voelen juist verzet, kwaadheid of rancune. Deze gevoelens durven zij zichzelf en anderen niet toe te staan. Ze zijn sterk gericht op het naleven van regels, ook om zo hun eigen gevoelens en impulsen in bedwang te houden. Ze zijn trots op hun realiteitszin, rationele inslag en wantrouwen. Ze moeten van alles, hebben grote inzet en streven perfectionisme na. Vaak hangt hun gedrevenheid en kritische inslag, samen met angst voor afwijzing, straf of beschuldiging. In intieme relaties kan angst voor verlies van controle spelen. Bijvoorbeeld wanneer opeens hun behoefte aan geborgenheid bovenkomt, terwijl zij juist zo gesteld zijn op hun onafhankelijkheid. Ook raken ze soms in de war door heftige gevoelens van kwaadheid of voelen zij zich tekortgedaan.
Oorzakelijke factoren
• Psychologisch
- emotioneel kille, negatief kritische en/of strenge houding van de opvoeder(s)
- omgeving waarin sterk de nadruk ligt op verantwoordelijkheidsgevoel en schuld, met weinig ruimte voor verzet, spel en gevoel
• Psychosociaal
- sterke nadruk op onafhankelijkheid, hard werken, alsmaar doorgaan, presteren, perfectie, niet zeuren
Bedankt voor uitleg ik herken mezelf hier alleen totaal niet in dit is toch wel erg ver van mij vandaan nog extremer.
En nu hoor ik iedereen dat ben je wel let maar op.
Maar gelukkig ken ik mezelf beter dan wie dan hier ook. Zolang ik er gelukkig mee ben hebben jullie er toch geen last van!