Controlfreak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 18:52

LinsxDot schreef:
Precies dat! Word moe van iedereen met ze ongezond ik voel me er fijn bij en krijg er veel rust van! Als er wat tussen komt is dat prima het is heus niet dat mijn hele dag vol zit alleen hou ik gewoon van het zelfde doen op een dag. Ik ken iemand die van hot naar her rent en ontzettende chaos in ze hoofd heeft hele dag door dat. Ik word daar helemaaaaal nerveus van

Maar maak je van uit dit gevoel van controle ook beslissingen waarvan je het gevolg niet kunt overzien?? Bvb zwanger worden?? Klinkt misschien gemeen en ik snap heel goed dat je gedrag er nu toe bijdraagt dat jij je goed voelt. Maar dan weer de vraag hoe je geest en lichaam reageren wanneer er wel iets onverwachts gebeurt en zeg niet dat dat nooit gebeurd(is) want dan leef je niet. Je kunt controlfreak zijn of gewoon leven volgens de drie: rust reinheid regelmaat, heel iets anders maar lang niet zo stressvol.

Wanneer ik boodschappen doe(niet om 8 of 9 uur) en ik kom een vriendin tegen die vraagt: Kom je een bakkie doen zo, dan ga ik. Gezellig, leuk maar jij zal dan direct weigeren. Je mist gewoon heel veel.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 18:53

Goof schreef:
Och, ik houd ook van rust in mijn hoofd en in mijn leven. Heerlijk. Ik creëer juist rust door weinig te plannen en mijn dingen te doen wanneer ik ze wil doen. Precies andersom dan jij dus.
Maar; het leven loopt soms totaal anders dan je denkt. Je kunt niet alles plannen, de wereld draait iet om jouw plannen.

Ik was laatste een middagje in de stad geweest en we reden met de auto weer naar huis. Ritje van 20 minuten, het was etenstijd, ik wilde snel naar huis. Maar helaas, we kwamen in een kettingbotsing en mijn auto werd door een ander total loss gereden. Das best poedersuiker. Heel je planning weg. En zonder auto naar huis ook nog. En dan TS?
Wat als je ineens moet improviseren want je krijgt problemen met je huis? Kapotte apparatuur? lekkage? Verstoppingen? Wat dan ts?

Mijn auto word opgehaald door de seat dealer en ik tevens op bestemming gebracht! Binnen een uur! Als er iets met me huis is vriend is elektriciën broer loodgieter dus dat word allemaal op kort termijn gemaakt :') maar dat zeg ik net mijn hele dag zit niet vol gepland dus een dingetje tussendoor kan prima

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 18:55

bigone schreef:
LinsxDot schreef:
Precies dat! Word moe van iedereen met ze ongezond ik voel me er fijn bij en krijg er veel rust van! Als er wat tussen komt is dat prima het is heus niet dat mijn hele dag vol zit alleen hou ik gewoon van het zelfde doen op een dag. Ik ken iemand die van hot naar her rent en ontzettende chaos in ze hoofd heeft hele dag door dat. Ik word daar helemaaaaal nerveus van

Maar maak je van uit dit gevoel van controle ook beslissingen waarvan je het gevolg niet kunt overzien?? Bvb zwanger worden?? Klinkt misschien gemeen en ik snap heel goed dat je gedrag er nu toe bijdraagt dat jij je goed voelt. Maar dan weer de vraag hoe je geest en lichaam reageren wanneer er wel iets onverwachts gebeurt en zeg niet dat dat nooit gebeurd(is) want dan leef je niet. Je kunt controlfreak zijn of gewoon leven volgens de drie: rust reinheid regelmaat, heel iets anders maar lang niet zo stressvol.

Wanneer ik boodschappen doe(niet om 8 of 9 uur) en ik kom een vriendin tegen die vraagt: Kom je een bakkie doen zo, dan ga ik. Gezellig, leuk maar jij zal dan direct weigeren. Je mist gewoon heel veel.

Ik heb ook geen vriendinnen die dat vragen dus dat scheelt weer. En denk dat ook logisch nadenken is wij wonen 4 hoog zonder lift dus kinderen komen er sowieso voorlopig niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:00

Voorbeeld:
Mijn auto is net voor de keuring... helaas herkeuring en remlicht kapt ermee.
Is niet simpel een lampje vervangen.. de hele led-strip moet in 1x vervangen worden.
Zou vanavond met het hele gezin weg (past niet meer in de auto van mijn man)... dus plannen gewijzigd.
Morgen dus ook geen auto met trekhaak... dus geen vlas halen.
Ok... dus nu maar even een plan B bedenken en niet morgen vlas halen.

ik heb hier 2 autisten in huis die ook graag een (strak) schema aanhouden.
Maar gelukkig zijn ze dus nu zo ingesteld dat plannen kunnen veranderen (je hebt nl niet alles in de hand) en ze kunnen dat nu redelijk goed handelen.
Heb ze echt moeten leren dat de wereld (en het lot) niet rekening kan houden met hun planning.
Nu zijn ze ook minder onrustig als dingen niet lopen zoals verwacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:01

Brainless schreef:
ik heb hier 2 autisten in huis die ook graag een (strak) schema aanhouden.
Maar gelukkig zijn ze dus nu zo ingesteld dat plannen kunnen veranderen (je hebt nl niet alles in de hand) en ze kunnen dat nu redelijk goed handelen.
Heb ze echt moeten leren dat de wereld (en het lot) niet rekening kan houden met hun planning.
Nu zijn ze ook minder onrustig als dingen niet lopen zoals verwacht.

Ik woon ook samen met een autist, maar die is minder controlfreak dan jij (TS). Hij kan beter omgaan met onverwachte situaties en heeft (godzijdank) niet zijn hele leven al in een planning.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 19:03

Ieder zijn ding :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:08

Rocamor schreef:
Wij of de Ts? Ik krijg juist hartkloppingen van het controlerende vasthouden van ts. Maar zij geeft aan daar juist rust van te krijgen. Zij zou in onze onrustige omgeving juist weer helemaal gek worden

Fair point...
Maar ik doelde er inderdaad op dat wij geen te hoge bloeddruk hebben.
Stress en een te hoge bloeddruk, volgens mij sprake van een causaal verband...

Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van leren is tot op zekere hoogte. En dat het leerproces veel stress met zich mee zou brengen voor iemand zoals TS, maar daarna een stuk gezonder kan leven door minder stress door het geheel genomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:09

LinsxDot schreef:
Ik heb ook geen vriendinnen die dat vragen dus dat scheelt weer. En denk dat ook logisch nadenken is wij wonen 4 hoog zonder lift dus kinderen komen er sowieso voorlopig niet

Dan zou ik voorlopig sowieso maar geen seks hebben :D

Want tenzij je gesteriliseerd bent of onvruchtbaar, kan je altijd zwanger worden ondanks anticonceptie. Mijn pasgeboren neefje is er het levende voorbeeld van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:11

wat vind je vriend hier eigenlijk van? en je familie bijv?
Als die er maar geen last van hebben zie ik het probleem ook niet hoor..
jij moet met jezelf kunnen leven..
ik ben het tegenovergestelde van jou :D maar ieder zn ding!

BigOne

Re: Controlfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:14

Ik geef het op, ts, je hele leven heb je blijkbaar onder controle. Ook wanneer er iets onverwachts gebeurt, zelfs daar heb je de oplossingen al voor bedacht. Ik weet niet wat ik erger vind, dat jij een nog zoveel fijner leven mist of het feit dat jij alles weglacht en er zelfs trots op lijkt te zijn hoe goed je alles onder controle hebt. Succes in de toekomst, ook met je relatie en werk en, tja gewoon alles.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 19:17

VivaLaVida schreef:
wat vind je vriend hier eigenlijk van? en je familie bijv?
Als die er maar geen last van hebben zie ik het probleem ook niet hoor..
jij moet met jezelf kunnen leven..
ik ben het tegenovergestelde van jou :D maar ieder zn ding!

Niemand heeft er last van. Ik vind het zelf gewoon erg prettig leven zo.

En voor de ander klopt elk probleem heeft een oplossing. En achter elke deur die sluit opent een nieuwr dat is positief denken. :D heeft niks met weg lachen te maken of trots te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:19

Op de eerste pagina zei je nog dat je vriend er af en toe moe van werd toch?
Of ben ik nu in de war?

Afijn, ik zal even naar mijn paard toe. Mijn lege benzinetank schopte dat net in de war _O- En leegrijden om vervolgens stil te staan zag ik niet zitten _O-

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 19:22

In elke relatie heb je toch wel is dat je denkt pffff bij de 1 gaat om een dop die verkeerd zit of dat der vriend game avondje heeft en bij ons gaat dat wel is daarom. Om nou meteen te zeggen dat me vriend er last van heeft nee. Enige wat die sf en toe zegt is ik ga keer niet mee of kan straks ook

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:31

Lieve TS, ik zeg niet dat je onderstaand hebt maar lees het eens door, zonder het meteen af te schieten, misschien kun je er wat aan hebben. Ik heb namelijk een persoon in mijn omgeving die wel een tweelingbroer van jou kon zijn en hij heeft dankzij gesprekken en hulp nu een veel fijner leven(zegt hij zelf)
Dwangmatige persoonlijkheidsstoornis

Kenmerken
Het essentiële kenmerk van de dwangmatige persoonlijkheidsstoornis is een preoccupatie met orde, perfectie, en controle, ten koste van flexibiliteit, openheid en efficiëntie. Ze zijn consciëntieus, scrupuleus en niet flexibel over moraal, ethiek, normen en waarden. Zij kunnen zichzelf en anderen dwingen tot het volgen van rigide morele principes en het leveren van erg hoge prestaties. Zij zijn geneigd tot stevige zelfkritiek. Ze respecteren autoriteit en regels, staan op het letterlijk volgen van de regels ongeacht de omstandigheden.
Dwangmatige mensen wekken de indruk heel zelfstandig te zijn, terwijl ze voortdurend piekeren over hoe anderen over hen oordelen. Vaak gedragen zij zich aangepast en beleefd, maar ze voelen juist verzet, kwaadheid of rancune. Deze gevoelens durven zij zichzelf en anderen niet toe te staan. Ze zijn sterk gericht op het naleven van regels, ook om zo hun eigen gevoelens en impulsen in bedwang te houden. Ze zijn trots op hun realiteitszin, rationele inslag en wantrouwen. Ze moeten van alles, hebben grote inzet en streven perfectionisme na. Vaak hangt hun gedrevenheid en kritische inslag, samen met angst voor afwijzing, straf of beschuldiging. In intieme relaties kan angst voor verlies van controle spelen. Bijvoorbeeld wanneer opeens hun behoefte aan geborgenheid bovenkomt, terwijl zij juist zo gesteld zijn op hun onafhankelijkheid. Ook raken ze soms in de war door heftige gevoelens van kwaadheid of voelen zij zich tekortgedaan.
Oorzakelijke factoren
• Psychologisch
- emotioneel kille, negatief kritische en/of strenge houding van de opvoeder(s)
- omgeving waarin sterk de nadruk ligt op verantwoordelijkheidsgevoel en schuld, met weinig ruimte voor verzet, spel en gevoel
• Psychosociaal
- sterke nadruk op onafhankelijkheid, hard werken, alsmaar doorgaan, presteren, perfectie, niet zeuren

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:32

Gefrustreerd, paniekerig en gestresst. Zomaar 3 woorden uit je begin post. Maar je hebt er echt geen last van zeg je. Die 2 dingen lijken me nogal tegenstrijdig :-)

Overigens dacht ik dat ik een control freak was maar dat lijkt mee te vallen als ik dit zo lees. Lijkt me erg ongezond zo erg als jij het hebt. Als je ermee om zou leren gaan weet ik zeker dat je je beter zou voelen!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 19:37

bigone schreef:
Lieve TS, ik zeg niet dat je onderstaand hebt maar lees het eens door, zonder het meteen af te schieten, misschien kun je er wat aan hebben. Ik heb namelijk een persoon in mijn omgeving die wel een tweelingbroer van jou kon zijn en hij heeft dankzij gesprekken en hulp nu een veel fijner leven(zegt hij zelf)
Dwangmatige persoonlijkheidsstoornis

Kenmerken
Het essentiële kenmerk van de dwangmatige persoonlijkheidsstoornis is een preoccupatie met orde, perfectie, en controle, ten koste van flexibiliteit, openheid en efficiëntie. Ze zijn consciëntieus, scrupuleus en niet flexibel over moraal, ethiek, normen en waarden. Zij kunnen zichzelf en anderen dwingen tot het volgen van rigide morele principes en het leveren van erg hoge prestaties. Zij zijn geneigd tot stevige zelfkritiek. Ze respecteren autoriteit en regels, staan op het letterlijk volgen van de regels ongeacht de omstandigheden.
Dwangmatige mensen wekken de indruk heel zelfstandig te zijn, terwijl ze voortdurend piekeren over hoe anderen over hen oordelen. Vaak gedragen zij zich aangepast en beleefd, maar ze voelen juist verzet, kwaadheid of rancune. Deze gevoelens durven zij zichzelf en anderen niet toe te staan. Ze zijn sterk gericht op het naleven van regels, ook om zo hun eigen gevoelens en impulsen in bedwang te houden. Ze zijn trots op hun realiteitszin, rationele inslag en wantrouwen. Ze moeten van alles, hebben grote inzet en streven perfectionisme na. Vaak hangt hun gedrevenheid en kritische inslag, samen met angst voor afwijzing, straf of beschuldiging. In intieme relaties kan angst voor verlies van controle spelen. Bijvoorbeeld wanneer opeens hun behoefte aan geborgenheid bovenkomt, terwijl zij juist zo gesteld zijn op hun onafhankelijkheid. Ook raken ze soms in de war door heftige gevoelens van kwaadheid of voelen zij zich tekortgedaan.
Oorzakelijke factoren
• Psychologisch
- emotioneel kille, negatief kritische en/of strenge houding van de opvoeder(s)
- omgeving waarin sterk de nadruk ligt op verantwoordelijkheidsgevoel en schuld, met weinig ruimte voor verzet, spel en gevoel
• Psychosociaal
- sterke nadruk op onafhankelijkheid, hard werken, alsmaar doorgaan, presteren, perfectie, niet zeuren

Bedankt voor uitleg ik herken mezelf hier alleen totaal niet in dit is toch wel erg ver van mij vandaan nog extremer.
En nu hoor ik iedereen dat ben je wel let maar op.
Maar gelukkig ken ik mezelf beter dan wie dan hier ook. Zolang ik er gelukkig mee ben hebben jullie er toch geen last van!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:49

Maar waarom zoek je dan via een topic mensen die hetzelfde hebben, nu vier pagina's verder, niemand gevonden. Veel opmerkingen dat het bij jou toch wel extreem is. En je zegt zelf: Nog extremer, dus jouw gedrag is extreem. Je hoeft je niet te verdedigen maar misschien kunnen we door deze opmerkingen jouw leven nog leuker maken :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:58

Ik heb aardige dwangneurose, zeker als ik alleen ben!
Dat gaat van tellen, tot bepaalde manier iets aanraken tot bepaalde handelingen voor ik ga slapen/buiten ga, hoe iets moet liggen, ....
Doe ik dat allemaal onderdrukken voor andere mensen word ik heel chaotisch en ongerust.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:01

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb aardige dwangneurose, zeker als ik alleen ben!
Dat gaat van tellen, tot bepaalde manier iets aanraken tot bepaalde handelingen voor ik ga slapen/buiten ga, hoe iets moet liggen, ....
Doe ik dat allemaal onderdrukken voor andere mensen word ik heel chaotisch en ongerust.

Kan ik dat zien als wat toen op tv was van dwangneurose? Dat ze allemaal wat verschillend 1 die 30x haar hande waste 1 die alles recht moest liggen. En de ander die op bepaalde tegels moest staan. Dat leek me wel super moeilijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:23

Dat kan ook gaan om alles op de seconde gepland willen hebben .... :) Ook dat is een vorm van dwang neurose als het zo extreem is als jij hier weer geeft...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:28

Ok, dus eigenlijk was het niet nodig dat wij allemaal reageerden, TS heeft haar statement behoorlijk dichtgetimmerd en zoekt alleen maar lotgenoten die als gezonde mensen in een ongezonde wereld leven.

Applaus *\o/*

De wereld is ongezond maar wij, spaarzamen die met een lampje te zoeken zijn niet :D :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:31

Nou een beetje begrijpelijk is het wel dat ze in de verdediging schiet he... :)
Ts zoekt net als wij allemaal naar een manier van leven waarin zij zich comfortabel en veilig voelt. Om dan te horen/lezen dat die manier wellicht niet de meest gezonde is/ afwijkt van de "norm" is natuurlijk niet leuk... :)

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:49

Mij valt het toch wel op dat het altijd dezelfde zijn die reageren en alles beter weten en alles perfect gaat ( niet allemaal die hier reageren maar zeker wel 70% ) of het nou gaat om persoonlijk over je paard over je hond over je werk alles wat je doet is een boe. Opbouwen kritiek noemen ze dat maar wel met 30 steken onder water :')

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:53

En als je dat weet, waarom open je dan een topic hier op bokt?
Om je lekker fijn onbegrepen en superieur te voelen?

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:59

Een beetje een geregeld leven is fijn, maar ook ik vind dit best ver gaan.

Kan je jezelf eens een dagje genieten geven wanneer er dingen gepland zijn die niet 'moeten' (zoals poetsen, boodschappen, dingen regelen...) als je er geen zin in hebt? Wat als je vriend je een verrassingsetentje geeft op restaurant terwijl dit niet in je planning zat? Kan je hier op een positieve manier mee om gaan en zeggen: 'Oké, het is niet zoals gepland, maar leuk!' of zeg je: 'Nee, het past niet in mijn planning.'?
Of wat als je enkele weken vooraf met je familie/vrienden hebt afgesproken, maar er op het laatste moment iets tussenkomt?
Want als je het tweede antwoordt, ga je in mijn ogen toch best veel van het leven missen. Het leven is niet enkel plannen en zorgen dat je planning rondkomt. Er is zoveel meer om te genieten, en vaak die kleine impulsieve momenten van een terrasje doen bij zonnig weer (is niet 2 weken vooraf te plannen), tussen de drukte tijd maken voor vriendinnen is net goud waard vind ik.