Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:19

Meestal feliciteer ik diegene die jarig is en de ouders. Maar de oom van de neef van de vriendin van de achterbuurvrouw feliciteren, nee nergens voor nodig. Hoeven mensen bij mij ook niet te doen. :)

xxCYNNxx

Re: Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:24

is idd volgens mij wel streekgebonden ja; ik kom uit Noord Brabant en kende het helemaal niet tot we in Friesland kwamen wonen.
Wat iemand hier net al zei; zeeeeeeeer ongemakkelijk de eerste keer dat ik het meemaakte...had echt zoiets van WTF????...in gedachten dan he :P

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:25

Palmera schreef:
Dreamybol schreef:
Eileen, dat vraag ik me ook af van die nieuwsjaarszoenen op het werk enzo. Ken verschillende mensen die gewoon de eerste week van januari vrij nemen om dat te voorkomen. Wat is er mis met zeggen 'joh, ik houd niet van zoenen, maar gelukkig nieuwjaar!'? Maar tradities zijn lastig te doorbreken, dat blijkt maar weer..

Mensen vatten het op als een persoonlijke belediging als je zegt: "ik hou niet van zoenen, maar gelukkig nieuwjaar". :) Ik heb dit vroeger vaak zat gezegd, dan kreeg ik antwoorden als "ik heb heus niets hoor" "ik heb me vanmorgen nog gewassen" en vervolgens zoenen ze me, tégen míjn persoonlijke wens in, alsnog.

Ben daar inmiddels vrij simpel in hoor, als jij je aantrekt dat ik niet wil zoenen, dan is dat lekker jouw probleem. En tegen mijn wil gebeurt er niets meer aan mijn lijf.
Heb een half jaar in een revalidatiekliniek gezeten en daar ook goed duidelijk gemaakt dat ik niet van het knuffelen en dergelijke ben (sowieso niet van fysiek contact, kan echt enorm schrikken en uithalen dan :o ). Werd mijn moeder ernstig ziek en was een groepsgenoot overstuur en boos omdat ze me zo graag een knuffel wilde geven om haar steun te betuigen, maar ik dat niet wilde. Sorry, maar maak van jouw probleem alsjeblieft niet het mijne. >;)

Trouwens dat handen schudden heel onhygiënisch is, is ondertussen toch ook wel genoeg bewezen? De beste manier om een verkoudheid te verspreiden. Maar ja, als ik dat als echt argument wil gebruiken moet ik ook uit de chipsbak op tafel blijven natuurlijk. Lastig!! :Y)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:29

De familie van de jarige proficiat wensen? Hihi, nee, dat vind ik ook maar raar :D In België is dat alleszins niet gebruikelijk en persoonlijk vind ik het ook onzin, alleen de jarige is jarig, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:30

Dreamybol schreef:
Ben daar inmiddels vrij simpel in hoor, als jij je aantrekt dat ik niet wil zoenen, dan is dat lekker jouw probleem. En tegen mijn wil gebeurt er niets meer aan mijn lijf.
Heb een half jaar in een revalidatiekliniek gezeten en daar ook goed duidelijk gemaakt dat ik niet van het knuffelen en dergelijke ben (sowieso niet van fysiek contact, kan echt enorm schrikken en uithalen dan :o ). Werd mijn moeder ernstig ziek en was een groepsgenoot overstuur en boos omdat ze me zo graag een knuffel wilde geven om haar steun te betuigen, maar ik dat niet wilde. Sorry, maar maak van jouw probleem alsjeblieft niet het mijne. >;)

Trouwens dat handen schudden heel onhygiënisch is, is ondertussen toch ook wel genoeg bewezen? De beste manier om een verkoudheid te verspreiden. Maar ja, als ik dat als echt argument wil gebruiken moet ik ook uit de chipsbak op tafel blijven natuurlijk. Lastig!! :Y)

Voor mij niet zo lastig, ik blijf om precies die reden ook ver weg van gemeenschappelijke schaaltjes of hapjes die opgediend worden waar mensen gewoon van mogen nemen. :)

Iemand die me tegen mijn zin zou proberen te zoenen met de opmerking "ik heb niets hoor" zou het antwoord "en als je dat zo wil houden dan zou ik het als ik jou was gewoon doen met mijn gelukkig nieuwjaar".
Mijn lijf, ik bepaal wie er aan komt, niemand anders.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:53

Oooooh wat geweldig om zoveel mensen te vinden die dit ook niet willen!
Ik vraag me al jaren af waarom dit stiekem gewoonte is geworden. Ik ben hier niet mee opgegroeid en mijn vrienden en familie ook niet maar ineens doet iedereen het wel. Waarom???? Naast dat het super awkward is vind ik het ook gewoon goor. Weet ik veel wanneer iedereen voor het laatst zijn handen gewassen heeft. En als er kinderen bij zijn vind ik het nog erger. Vieze bacillen monsters zijn dat.
Een zwaai en een glimlach vind ik genoeg. Al praat ik gerust met iedereen die daar voor open staat. En als er iemand commentaar heeft beweer ik altijd dat ik nooit mijn handen was, net de stal heb uitgemest en de kattenbak verschoont. Dat zijn dan wel de mensen die ik de rest van de avond niet meer spreek :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:59

Ik zorg dat ik vroeg ben... Meestal ben ik de eerste gast. Dan hoef je dat niet..

Als ik weg ga zeg ik ook gewoon iedereen gedag of nog een fijne avond en ben dan weg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:06

Christiene schreef:
Ik zorg dat ik vroeg ben... Meestal ben ik de eerste gast. Dan hoef je dat niet..

Als ik weg ga zeg ik ook gewoon iedereen gedag of nog een fijne avond en ben dan weg.

Jawel hoor, dan komen de anderen die later komen ook gewoon jou zoenen. Vreselijk, ik houd er helemaal niet van. Maar voor de goede vrede (met name met de schoonfamilie) laat ik het vaak maar over me heen komen.
Snap sowieso niet zo goed waarom veel mensen je willen zoenen omdat je een vrouw bent, maar bij mannen kunnen ze die neiging dan wel ineens onderdrukken :?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:51

Echt waar? Daar heb ik nog nooit van gehoord :')
Ik kom uit het zuiden van Limburg. Ik feliciteer de jarige, en als ik me erg goed gemutst voel de ouders ook. Maar dat is bijna nooit, en als het al is is het niet meer dan: ja jullie ook gefeliciteerd he!

Wauw.. Dat dat bestaat! Ik zou gillend wegrennen als ik iedereen moest feliciteren :')

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:12

OMG ik dacht dat het normaal was iedereen te feliciteren := . Niet dat ik het leuk vind, maar het is dus niet normaal.. En waarom ook gelijk drie kussen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:20

Hier heb ik serieus nog nooit van gehoord. Hier wordt alleen de jarige en eventuele partner of ouders gefeliciteerd. Dat het gehele gezelschap gefeliciteerd wordt ben ik nog nergens tegen gekomen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:20

Ahhhh ik heb hier ook zo'n hekel aan! Ik feliciteer ook alleen de jarige hoor, waarom iedereen feliciteren. Het is hun verjaardag toch niet?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:39

Dreamybol schreef:
Eileen, dat vraag ik me ook af van die nieuwsjaarszoenen op het werk enzo. Ken verschillende mensen die gewoon de eerste week van januari vrij nemen om dat te voorkomen. Wat is er mis met zeggen 'joh, ik houd niet van zoenen, maar gelukkig nieuwjaar!'? Maar tradities zijn lastig te doorbreken, dat blijkt maar weer..

Ik zoen inderdaad niet met jan en alleman met gelukkig nieuwjaar. Werd op mijn werk wel geaccepteerd maar iedereen vond het wel gek. Ik ben heel behendig geworden in het ontwijken van niet oprechte zoenen en knuffels.

Ik weet niet meer wie het vroeg maar ik ga dus niet het hele kringetje rond met 'gefeliciteerd', ik zwaai en roep hallo allemaal. Daarna ga ik met iedereen een kletspraatje maken. Ik ben geinteresseerd in mensen en praat graag met ze. Maar dan wel oprecht en niet dat idiootje rondje langs de kring maken.

Nu kom ik gelukkig nooit meer op dit soort verjaardagen. Waar ik kom is gewoon relaxed alles door elkaar en rommelig. Zo spreek je iedereen en heb je dus ook niet dat 'iedereen feliciteren gedoe'.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:42

Wij waren de eerste op de verjaardag dus alleen de jarige gefeliciteerd (hand + zoenen) en zijn vriendin en zijn ouders. Toen de rest van de visite kwam feliciteerden sommige ook ons met een hand maar anderen zeiden gewoon ' gefeliciteerd!' in het algemeen en gingen zitten. Toen wij weggingen hebben we ook een algemene 'doei!' gezegd en de jarige en zijn vriendin gezoend om afscheid te nemen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:52

Wij doen dat ook! Alleen toen ik bij mijn schoonfamilie kwam vonden ze het maar raar, die zijn half belgisch en kennen dat niet. Wij doen het echter niet meer zoveel als vroeger, vooral niet als er veel mensen zitten. Dan zeggen we ook in het algemeen "gefeliciteerd".

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:08

Ik wist niet dat dit een ding was :')
Nooit gedaan ook. Ja zoals eerder gezegd wellicht een partner of ouders/kinderen maar het hele gezelschap? Heb ik echt nog nooit iemand zien doen..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:17

Wat ben ik blij dat ik dus niet helemaal gek blijk te zijn...ik vind anderen feliciteren buiten de jarige dus echt raar en doe dit in principe ook niet. Ik zeg ook in het algemeen iedereen gedag en tot ziens.
Kussen hou ik ook niet van en doe dat alleen met mensen die me echt heel na staan. De rest krijgt gewoon een handje als de situatie daar om vraagt.
Hier in Duitsland is het sowieso ongebruikelijk om iedereen te feliciteren en kussen ze ook maar 2x. Alleen daarom al voel ik me hier veel beter op mn plek :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:23

Volgens mij is dit een gewoonte waar iedereen een hekel aan heeft naar waarvan niemand hem durft te doorbreken uit angst onbeleefd te zijn.

Als we nou eens met z'n allen ermee stoppen.. :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 04:14

Dat vind ik nu een geweldig idee +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:26

En ik doe het al niet :D
Ook niet de partner, ouders of kinderen. Die zijn niet jarig.
Echt alleen de jarige. De rest komt op hun eigen verjaardag wel aan de beurt :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:40

Aleeneh schreef:
Volgens mij is dit een gewoonte waar iedereen een hekel aan heeft naar waarvan niemand hem durft te doorbreken uit angst onbeleefd te zijn.

Als we nou eens met z'n allen ermee stoppen.. :')

Ik doorbreek hem maar al te graag :') Ik vind het wel leuk om met mensen te kletsen op verjaardagen, maar dat genante rondje waarop niemand zit te wachten en waarbij je zeventien keer bijna struikelt over voeten sla ik graag over.

Ik was met mijn rijlessen wel zo lief om mijn rijinstructeur te feliciteren want zijn zoon was jarig, zegt hij dus: 'Waarom feliciteer je mij? Ik ben niet jarig.' En de gene die na mij moest lessen had precies hetzelfde. Ik kon er wel om lachen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:50

Iedereen feliciteren vind ik raar. Maar iedereen (mits het er niet meer dan twintig ofzo zijn :+) even persoonlijk begroeten vind ik wel zo sociaal.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:37

Ik vind het ook raar om gefeliciteerd te worden als ik bij familie of vrienden op verjaardagsvisite ben. En dan ook nog door iemand die ik amper ken, ik heb daar niks mee.
Feliciteer dan ook alleen de jarige, partner en evt. kinderen, voor de rest een algemene zwaai met hallo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:39

Ik vind het ook vreemd en ongemakkelijk hoor, als mensen het doen. Ik heb het nog maar heel af en toe meegemaakt En ik heb toch op verschillende plekken in Nederland gewoond.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:49

Ik kende het in limburg ook niet. Alleen ex schoonfamilie uit den haag daar deden ze het helaas wel. Kennelijk toch iets westers -O-