Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:40

Ik heb zelf gelukkig nooit een aanrijding met de trein meegemaakt als ik er in zat.
Wel heeft een goede vriend van mijn zus een paar jaar geleden zelfmoord gepleegd door voor de trein te springen.
Hij was dan ook wel heel ver heen, had relatieproblemen met zijn vrouw en wij denken dat zijn vrouw hem zelfs heeft zitten pushen zodat hij over zou gaan op zelfmoord.
Erg triest.. Er was niks meer van hem over na de aanrijding en ze hebben hem moeten identificeren met een ijzer sigarettendoosje die hij altijd bij zich had.
Hij heeft 3 kleine kinderen achtergelaten.

Twee jaar terug, toen ik onderweg naar het werk was, zag ik wel een grote natte plas naast een flat liggen.
Heb er verder niet echt over na gedacht, maar hoorde achteraf dat er iemand naar beneden gesprongen was.
Toen ik er voorbij reed, moeten ze het lichaam net weggehaald hebben.
Heb het allemaal niet zien gebeuren, maar alleen het idee dat dat een levenloos lichaam lag, vond ik toch wel indrukwekkend.

Zelf heb ik ook zelfmoordgedachten gehad toen ik op het voortgezet onderwijs zat.
Ik werd ontzettend gepest en vernederd.
Thuis voelde ik me ook niet op mijn plek enwaar dacht dat iedereen beter af was zonder mij en dacht dat toch niemand me zou missen.
Maar als ik nadacht over de manier waarop ik het deed, kon ik het toch niet.
Wilde in eerste instantie inderdaad voor de trein springen, omdat dit de snelste manier was om dood te gaan en maar een kleine overlevingskans had.
Toch bedacht ik me dat ik dan een hele hoop mensen een trauma zou bezorgen.
De machinist, conducteur, de treinreizigers...
Bedacht mezelf dat ik dan toch liever zelf met de pijn rond liep met de hoop dat het toch allemaal over zou gaan, dan dat ik tientallen mensen met een trauma achter laat.

Heel veel sterkte Ts, lijkt me vreselijk om mee te maken!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:52

jorika1986 schreef:
1 keer gezien hoe een jonge knul werd aangereden door een goederen trein.
Ik zal een jaar of 15 geweest zijn.
Was onderweg naar huis van de manege op mijn fiets. Ik moest daarbij over een semi onbewaakte overgang. Er reden daar regelmatig treinen.
Er stonden twee kinderen van een jaar of 8 aan voor mij de overkant van het spoor te spelen met een bal.ik moest nog 200 meter fietsten voor de overgang.
De kinderen woonden denk ik op het stukje naast dat spoor.
De lampen van de overweg gaan aan, vlak voor het moment dat de trein bij de overgang is stuitert de bal tussen de rails.
Knulletje wil nog snel de bal pakken voor de trein de bal... Jongetje heeft hierbij een inschattingsfout gemaakt en werd geraakt door de trein die vol in de remmen ging.
Ik had net die week mijn eerste mobiele telefoon gekregen en kan hem gelijk gebruiken om 112 te bellen.
De nogal lange goederentrein deed er echt knetter lang over tot hij compleet stil stond.
De laatste wagon was de overgang reeds gepasseerd met een meter of 50.
Van het knulletje was op de overgang "gelukkig" niets te zien, hij lag een aardig eindje verderop op het spoor.

Van wat ik meegekregen heb, hebben ze de machinist zwaar in shock uit de cabine gehaald. Het speelmaatje van het jochie heb ik niet meer gezien... Naar huis gerend? Zelf ook behoorlijk onder de indruk en door de politie thuis gebracht na een goed gesprek.
Ga nog altijd niet op mijn gemak over een overweg zonder bomen. Dat stuk spoor is inmiddels verwijderd en is nu een paardenweide.

Oh mijn god wat erg, ik vind het knap hoe je ermee omgegaan bent. Daar heb ik enorm veel respect voor.

@raafsmits dankjewel voor je lieve reactie! met mij gaat het gelukkig weer goed (voor nu) en heb ik geleerd mij in te beelden/in te voelen hoe het voor de mensen in mijn omgeving moet zijn als ik zoiets zou doen.

Aan de ene kant ben ik wel blij dat het sommigen irriteert, dat betekent dat ze niet weten hoe het voelt om daar gestaan te moeten hebben en je zo gigantisch in de put hebt gevoeld om tot zo ver te komen.
Dat gun je niemand. Al moet ik bekennen dat het mij ook wel vaak irriteert hoor de onwetendheid en het onzinnige ; 'ze hadden het toch ook anders kunnen doen.'

MarlindeRooz

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:58

Hoe kan je nu weer de conclusie trekken dat mensen die zich er aan irriteren nooit depressief zijn geweest? Dat is onzin en kortzichtig denken.

Ik vind het altijd heel sneu voor degene die het als enige uitweg zag. Maar ik baal altijd wel stevig, omdat je die persoon niet kent kan dat ook. Ik weet nog dat ik met mijn eindexamens 2 treinen eerder nam ivm bang zijn voor springers en storingen. Dan baal je echt wel wanneer er 2uur vertraging is. En die machinisten en het andere personeel wat levenslang een trauma heeft? Zoveel nadelen omdat 1 iemand het niet meer zag zitten... tuurlijk ga je daar van balen. Maar dat je baalt betekent niet dat je het diegene kwalijk neemt en dat je boos bent op de springer...

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:59

MarlindeRooz schreef:
Hoe kan je nu weer de conclusie trekken dat mensen die zich er aan irriteren nooit depressief zijn geweest? Dat is onzin en kortzichtig denken.

Ik vind het altijd heel sneu voor degene die het als enige uitweg zag. Maar ik baal altijd wel stevig, omdat je die persoon niet kent kan dat ook. Ik weet nog dat ik met mijn eindexamens 2 treinen eerder nam ivm bang zijn voor springers en storingen. Dan baal je echt wel wanneer er 2uur vertraging is. En die machinisten en het andere personeel wat levenslang een trauma heeft? Zoveel nadelen omdat 1 iemand het niet meer zag zitten... tuurlijk ga je daar van balen. Maar dat je baalt betekent niet dat je het diegene kwalijk neemt en dat je boos bent op de springer...

+:)+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 10:03

CurlyCoat schreef:
Ik heb zelf gelukkig nooit een aanrijding met de trein meegemaakt als ik er in zat.
Wel heeft een goede vriend van mijn zus een paar jaar geleden zelfmoord gepleegd door voor de trein te springen.
Hij was dan ook wel heel ver heen, had relatieproblemen met zijn vrouw en wij denken dat zijn vrouw hem zelfs heeft zitten pushen zodat hij over zou gaan op zelfmoord.
Erg triest.. Er was niks meer van hem over na de aanrijding en ze hebben hem moeten identificeren met een ijzer sigarettendoosje die hij altijd bij zich had.
Hij heeft 3 kleine kinderen achtergelaten.

Twee jaar terug, toen ik onderweg naar het werk was, zag ik wel een grote natte plas naast een flat liggen.
Heb er verder niet echt over na gedacht, maar hoorde achteraf dat er iemand naar beneden gesprongen was.
Toen ik er voorbij reed, moeten ze het lichaam net weggehaald hebben.
Heb het allemaal niet zien gebeuren, maar alleen het idee dat dat een levenloos lichaam lag, vond ik toch wel indrukwekkend.

Zelf heb ik ook zelfmoordgedachten gehad toen ik op het voortgezet onderwijs zat.
Ik werd ontzettend gepest en vernederd.
Thuis voelde ik me ook niet op mijn plek enwaar dacht dat iedereen beter af was zonder mij en dacht dat toch niemand me zou missen.
Maar als ik nadacht over de manier waarop ik het deed, kon ik het toch niet.
Wilde in eerste instantie inderdaad voor de trein springen, omdat dit de snelste manier was om dood te gaan en maar een kleine overlevingskans had.
Toch bedacht ik me dat ik dan een hele hoop mensen een trauma zou bezorgen.
De machinist, conducteur, de treinreizigers...
Bedacht mezelf dat ik dan toch liever zelf met de pijn rond liep met de hoop dat het toch allemaal over zou gaan, dan dat ik tientallen mensen met een trauma achter laat.

Heel veel sterkte Ts, lijkt me vreselijk om mee te maken!

Wat goed en gelukkig dat jij het besef voor de gevolgen van zo een daad nog had!!!
Nu was je nog in staat om te kiezen!!
Ik blijf het raar vinden dat zelfs nu vandaag de dag het effect van "pesten " nog zó achterhaald is.
Maar wat jij verteld is geen uitzondering.
Laatst was het weer te doen in Heerlen, waar een jongen, ook slachtoffer van pesten een eind aan zijn leven maakten.
Zelf ken ik dus ook de negatieve kant van de medaille, maar ik denk dat het ook "goed "is om die te kennen, hoe moeilijk dat het ook is.
Ik dénk dat dát het verschil maakt tussen de mensen die nadenken over een slachtoffer en de mensen die onbedoeld getuigen zijn geweest van zijn of haar daad en de mensen die alleen maar denken aan verloren tijd, geld en mis gelopen zakendeals.
De eerste kan zich verplaatsen in degene die een eind aan het leven maakt.
De ander ziet alleen maar zijn eigen gemiste kansen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:20

ik heb het eens meegemaakt op weg naar huis maar kan dat goed van me af zetten.

Wel vind ik het echt heel erg egoistisch om voor de trein te springen. Ik kan begrijpen dat je geen uitweg meer zit en uit dit leven wil stappen maar niet op die manier. En waarom? Mijn opa was machinist en mijn vader vrachtwagenchaffeur. Voor mijn vader is het alweer 20jaar geleden maar nog steeds kan hij niet functioneren in het leven als daarvoor. Ook zijn werk kon hij niet meer doen, 2jaar zwaar overspannen thuis geweest waar hij zich niks meer van herrinnerd. Omscholing naar ander beroep, huwelijk wat uiteindelijk niet lang daarna ook op de klippen liep en drie kinderen thuis..

Dus nee, het spijt me. Geen medelijden met de springen, wel met de familie want die zijn hun geliefde kwijt maar ik heb het meeste meedelijden met de machinist en zijn familie. Ook hun leven gaat kapot..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 10:37

Ik deel je mening niet helemaal, maar kan het me wél goed voorstellen gezien jou ervaringen van zo een impact en nasleep.
En ik vind dat jij alle recht van spreken hebt, dus kan ik jou mening zeker respecteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:43

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:03

Cayenne schreef:
Misschien is dit voor sommige mensen wel interessant om te lezen.
Het verhaal van een machinist die acht dodelijke ongelukken mee maakte: http://www.brigitkooijman.nl/wordpress/ ... hinist.pdf
Je kunt uit zijn verhaal goed opmaken wat een enorme impact het heeft.

Godskanonnen, die jongen die tegen de ruit aan sprong...

Eigenlijk zouden ze voor de machinisten een praatgroep moeten hebben.... ik kan mij voorstellen dat een bedrijfsarts of psycholoog geen idee heeft over hoe het is en voelt en dat dat voor de machinist vervelend is.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:13

Toen ik puber was heb ik het ook mee gemaakt.. weliswaar vanuit een ander perspectief als nu besproken word. Mijn toenmalige vriendje sprong ook voor de trein.. Ik kan je wel vertellen dat ik het nu nog steeds egoïstisch vind, zeker als je denkt aan alle slachtoffers die het maakt als je voor de trein springt. Want degene die springt is allang het slachtoffer niet meer.. Zijn familie, de hulpdiensten, de treinmedewerkers en dan nog niet eens mijn eigen verdriet meegenomen.. Mijn woede heeft plaatsgemaakt voor acceptatie dat het zo is, maar accepteren dat je zoveel slachtoffers nalaat vond ik moeilijk. Dingen slijten en natuurlijk is dit niet meer een dagelijkse issue maar het blijft me wel altijd bij.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 11:21

Deijs schreef:
Cayenne schreef:
Misschien is dit voor sommige mensen wel interessant om te lezen.
Het verhaal van een machinist die acht dodelijke ongelukken mee maakte: http://www.brigitkooijman.nl/wordpress/ ... hinist.pdf
Je kunt uit zijn verhaal goed opmaken wat een enorme impact het heeft.

Godskanonnen, die jongen die tegen de ruit aan sprong...

Eigenlijk zouden ze voor de machinisten een praatgroep moeten hebben.... ik kan mij voorstellen dat een bedrijfsarts of psycholoog geen idee heeft over hoe het is en voelt en dat dat voor de machinist vervelend is.

Misschien zijn die machinisten wel allemaal (?) van die loners als in het artikel van Cayenne?
Het doet me een beetje denken aan mijn vader en zijn maten, die bij de ondergrondse waren ten tijden van "40- "45 .
Nooit hebben die verteld wat ze gezien en gedaan hebben maar het zat ze zeker niet in de koude kleren.
Het heeft ze gevormd en vaak konden ze er geen afstand meer van doen, maar ik geloof zéker dat ze er onder geleden hebben.

De een kan makkelijk praten, de ander niet.......dáár begint het al mee.
Bovendien hebben veel mensen een soort zelfbescherming wanneer het over het verwerken van/ praten over trauma's gaat.
Zo ook weer de machinist in het artikel.
Hoe gaat het?? Wordt er gevraagd........het antwoord is een simpel "goed " maar ondertussen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:31

@ ts: op het moment dat een suïcidaal persoon aan de sporen staat, dan wil die dood (dat alles stopt) en als dat dan "lukt" dan heeft die persoon idd wat ie wilde, heel simpel.
Alles op de "hulp" draaien is verkeerd, sommige mensen willen/ kunnen niet geholpen worden en gaan het vroeg of laat doen. Die mag je alle hulp van de wereld aanbieden...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 11:34

maximuss schreef:
@ ts: op het moment dat een suïcidaal persoon aan de sporen staat, dan wil die dood (dat alles stopt) en als dat dan "lukt" dan heeft die persoon idd wat ie wilde, heel simpel.
Alles op de "hulp" draaien is verkeerd, sommige mensen willen/ kunnen niet geholpen worden en gaan het vroeg of laat doen. Die mag je alle hulp van de wereld aanbieden...

Mag ik vragen hoe je op deze verklaring gekomen bent?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:40

RaafSmits schreef:
@ Vjestagirl Het lijkt me een baan waarbij je niet stressgevoelig moet zijn!!
Dan weet jij ook vast wel dat het héél vaak voorkomt.
Waar ik van onder de indruk ben en niet wist is die remweg van pakweg 800 meter.
Dat klopt wel, want ik weet dat ik écht constant hoopte dat dat geluid zou stoppen.......maar er leek geen eind aan te komen.
Volgens mij had ik nog net géén verkrampt gezicht tijdens het remmen, maar het heeft niet veel gescheeld, de spierpijn in mijn kaken was er namelijk wél.

Het is idd geen functie waarin je het lang volhoudt als je je laat grijpen door stress. 1 stilstaande trein heeft gevolgen voor heel Nederland.

Er springt idd gemiddeld een persoon per dag voor de trein. Daarnaast worden er meermaals per dag personen "uit het spoor gevist" of langs het spoor weggehaald voordat ze aangereden kunnen worden. Ook bijna-aanrijdingen waarbij mensen bijvoorbeeld nog eventjes onder de bomen door over denken te steken komen heel veel voor. En alles laat zn indrukken achter op de machinisten, want iedereen is bang voor die aanrijding.

Ik spreek vaak machinisten en conducteurs die een bijna-aanrijding hebben gehad om ze te vragen of ze opvang willen, een kop koffie of tijd voor een peuk. Alles mag in deze gevallen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:44

Telt jaren ervaring met suïcidale personen in crisissituaties???
Dat gaat net wat verder dan een toevallige passagier op een trein...
Sommige mensen kunnen het leven niet aan en die kan je therapie geven, opsluiten of vol pompen met medicatie maar vroeg of laat... Net zoals op puur medisch vlak ook niet iedereen kan genezen.
Die mensen hebben niks aan medelijden of "o zo zielig-praatjes".

Accidentele aanrijdingen zijn een heel ander verhaal maar die vallen eigenlijk onder de noemer: "wat een banketstaaf manier om dood te gaan" maar daar vallen de meeste ongevallen onder...

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:57

Een tijdje terug was er een soortgelijk incident bij ons in het dorp. Daar heeft iemand toen een blog over geschreven, ook om het van zich af te schrijven. Later bleek het slachtoffer een bekende te zijn. Echt heel bizar. Heel droevig ook.

Ik woon helaas aan een traject waar veel aanrijdingen zijn (psychiatrische instelling naast het spoor, hoe kom je erop ;( ). Moet zeggen dat ik er nooit chagrijnig van word, enkel droevig. Weer iemand die geen andere uitweg zag dan een einde.

Heel veel sterkte in ieder geval TS!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 12:12

maximuss schreef:
Sommige mensen kunnen het leven niet aan en die kan je therapie geven, opsluiten of vol pompen met medicatie maar vroeg of laat... Net zoals op puur medisch vlak ook niet iedereen kan genezen.

Accidentele aanrijdingen zijn een heel ander verhaal maar die vallen eigenlijk onder de noemer: "wat een banketstaaf manier om dood te gaan" maar daar vallen de meeste ongevallen onder...

Dankjewel voor de uitleg.
Iets minder zuur had ook wel gekund, maar dat komt misschien wel juist door die jaren lange ervaring in deze sector.
Je kiest een beroep om mensen te hélpen, en ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat het gewoon niet altijd goed afloopt.
Daar moet je ook maar tegen kunnen :(:)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:18

RaafSmits schreef:
maximuss schreef:

Dankjewel voor de uitleg.
Iets minder zuur had ook wel gekund, maar dat komt misschien wel juist door die jaren lange ervaring in deze sector.
Je kiest een beroep om mensen te hélpen, en ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat het gewoon niet altijd goed afloopt.
Daar moet je ook maar tegen kunnen :(:)

Het is ook heel naar. Ik heb verpleegkunde gestudeerd en mijn docent was verpleegkundige in een crisis afdeling in de psychiatrie. Hij had daar een man zitten die in crisis binnen kwam.. hij is er ongeveer een half jaar geweest geloof ik en het ging super goed dus werd hij op een gegeven moment natuurlijk ontslagen uit de kliniek. Direct toen hij uit de kliniek wegliep heeft hij zichzelf voor de trein gegooid.

Psychische ziekten blijven een raadsel en lastig :\

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:34

Wauw, mooi verhaal, goed omschreven, en hoe toevallig dat ik precies dit topic aanklik.

RaafSmits schreef:
@Animal; Inderdaad, traject Boxtel-Eindhoven. ( ook een beruchte lijn ) Onze trein heeft niet getyfoneerd, daarom kwam die noodrem zo compleet onverwacht dat je echt dácht dat de trein ergens op in reed.
Het kwam compleet onvoorbereid.
Ik denk bij dit soort dingen ook altijd aan de nabestaande die het nieuws thuis krijgen.
Die hebben nog een héle weg te gaan.
Dankjewel trouwens voor de link!!

Gisteren rende ik nog naar de bus vanaf school, ik had net mijn laatste tentamen gemaakt en het was eindelijk weekend! Even een sprintje, dan kon ik nog net de trein halen van kwart voor 11 vanaf Eindhoven.
Echter was dit chille gevoel van korte duur, de bus arriveerde en ik zag dat het druk was op het station, ik twijfelde nog even en dacht 'wat heeft ns nu weer overhoop gehaald ?' Ik liep snel de stationshal in, nog 3 minuten voor mijn trein zou vertrekken. Snel wierp ik een blik op de borden met reisinformatie en al snel zag ik de bekende zwarte balken welke aangeven 'rijdt niet' of 'rijdt niet verder dan'. Langzaam minderde ik mijn snelle pas, en kneep mijn ogen samen om te zien wat de aanleiding van deze chaos was, maar het werd al omgeroepen: 'Wegens een aanrijding met een persoon...'. Sh.it zeg! Al snel schoot de gedachte 'hoe kom ik thuis?' Door mijn hoofd, welke al snel plaatsmaakte voor een schuldgevoel. Degene die deze chaos veroorzaakt heeft komt niet meer thuis... en de mensen die in de trein zitten, die zitten daar nog wel even, ik dacht aan hoe verschrikkelijk het moet zijn om in de betreffende trein gezeten te moeten hebben, voor de machinist.. ik probeer mijn eigen chaos in mijn hoofd onder controle te krijgen en loop naar een NS medewerker toe om te vragen over de reismogelijkheden. Ze stuurde mij naar de voorzijde van het station waar snelbussen staan. Ongeloofelijk veel mensen hadden zich daar al verzameld, de ene klaagde nog erger dan de ander, maar wat schiet je ermee op.. na 20 minuten was er een bus waar ik bij in kon, ik kwam in ieder geval wèl weer thuis. Het was stil in de bus. Misschien waren er mee mensen tot hetzelfde inzicht gekomen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:38

Iemand die voor een trein springt ziet alleen nog maar het zwarte van het leven.
Wil wellicht niet eens dood, maar haalt geen plezier uit het leven, alleen maar pijn en verdriet.
En kan daar niet meer tegen.

Die persoon zit zo diep in de put, dat de bijkomende gevolgen van zo'n daad misschien niet eens meer bij hem op komen.

Iemand die tot zo'n daad overgaat is 's ochtends niet uit bed gestapt met het idee 'zo vandaag eens een machinist en conducteur laten schrikken en voor wat vertraging en trauma's zorgen'.

Feitelijk denken ze op dat moment alleen aan het einde van hun lijden.
Misschien is dat een vorm van egoïsme, maar ik zie egoïsme meer als iets doen terwijl je heel bewust ben van de gevolgen voor anderen.
En iemand die zo depressief is denkt niet meer bewust aan anderen, die is bezig met een uitweg uit dit bestaan.

Je kunt het egoïsme noemen, maar ik vind dat zo'n negatieve term, alsof iemand bewust mensen een trauma aan doet.
Ik vind het vooral triest dat iemand zo diep kan zitten en niks meer uit het leven kan halen.
Heel verdrietig...

Tegelijk kan ik me ook de irritatie van reizigers voorstellen vanwege de vertraging.
De huidige maatschappij staat bol van overal op tijd moeten zijn, aan allerlei eisen moeten voldoen (iets wat ook depressie kan veroorzaken, wanneer het niet lukt om daar aan te voldoen).

Mensen reageren daarom al snel geïrriteerd op vertragingen.
En die irritatie reageren we nu eenmaal graag af, dat kan iemand zijn die treuzelt in het verkeer.
Maar ook iemand die een zwaar ongeluk heeft gehad of dus voor een trein sprong.

Dat komt respectloos over, het is triest en moeilijk te begrijpen dat iemand tot zo'n daad over gaat.
We weten niet waarom iemand springt en we hebben niet de hel gevoeld waar die persoon door is gegaan om zo ver te komen.
We zien alleen de gezichten van de conducteur en de mensen die de 'rommel' mogen opruimen en we weten alleen dat we te laat zijn voor ons werk, vlucht of wat dan ook.
Dus we mopperen of worden zelfs boos.
Is dat ook egoïsme?
Of is dat gewoon een reactie op de stress van het gebeuren, de irritatie (=ook stress) van de vertraging? En uit iedereen dat niet anders? Ieder heeft tenslotte een eigen karakter en gevoel en dat sluit niet altijd aan bij hoe je zelf zou reageren of denkt dat je zou reageren.

Al met al zijn het trieste gebeurtenissen ;(

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:40

RaafSmits schreef:
maximuss schreef:

Mag ik vragen hoe je op deze verklaring gekomen bent?

Mijn neef heeft hetzelfde gehad .. die " wilde " niet geholpen worden. Was zwaar depressief .. meerdere pogingen gedaan , in meerdere instanties gezeten ... niets hielp, na 10 jaar en 10 pogingen verder was het eindelijk voor hem " gelukt " .. het was zelfs zo erg dat hij eens in het ziekenhuis wakker werd na weer pillen en drank genomen te hebben dat hij letterlijk zei " poedersuiker weer niet gelukt " ..
uiteindelijk is zn lever ermee gestopt .. mijn neef was 27 ... dus er zijn idd echt mensen die niet geholpen willen of kunnen worden .

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:44

LBLGypsyCobs schreef:
Iemand die voor een trein springt ziet alleen nog maar het zwarte van het leven.
Wil wellicht niet eens dood, maar haalt geen plezier uit het leven, alleen maar pijn en verdriet.
En kan daar niet meer tegen.

Die persoon zit zo diep in de put, dat de bijkomende gevolgen van zo'n daad misschien niet eens meer bij hem op komen.

Iemand die tot zo'n daad overgaat is 's ochtends niet uit bed gestapt met het idee 'zo vandaag eens een machinist en conducteur laten schrikken en voor wat vertraging en trauma's zorgen'.

Feitelijk denken ze op dat moment alleen aan het einde van hun lijden.
Misschien is dat een vorm van egoïsme, maar ik zie egoïsme meer als iets doen terwijl je heel bewust ben van de gevolgen voor anderen.
En iemand die zo depressief is denkt niet meer bewust aan anderen, die is bezig met een uitweg uit dit bestaan.

Je kunt het egoïsme noemen, maar ik vind dat zo'n negatieve term, alsof iemand bewust mensen een trauma aan doet.
Ik vind het vooral triest dat iemand zo diep kan zitten en niks meer uit het leven kan halen.
Heel verdrietig...

Tegelijk kan ik me ook de irritatie van reizigers voorstellen vanwege de vertraging.
De huidige maatschappij staat bol van overal op tijd moeten zijn, aan allerlei eisen moeten voldoen (iets wat ook depressie kan veroorzaken, wanneer het niet lukt om daar aan te voldoen).

Mensen reageren daarom al snel geïrriteerd op vertragingen.
En die irritatie reageren we nu eenmaal graag af, dat kan iemand zijn die treuzelt in het verkeer.
Maar ook iemand die een zwaar ongeluk heeft gehad of dus voor een trein sprong.

Dat komt respectloos over, het is triest en moeilijk te begrijpen dat iemand tot zo'n daad over gaat.
We weten niet waarom iemand springt en we hebben niet de hel gevoeld waar die persoon door is gegaan om zo ver te komen.
We zien alleen de gezichten van de conducteur en de mensen die de 'rommel' mogen opruimen en we weten alleen dat we te laat zijn voor ons werk, vlucht of wat dan ook.
Dus we mopperen of worden zelfs boos.
Is dat ook egoïsme?
Of is dat gewoon een reactie op de stress van het gebeuren, de irritatie (=ook stress) van de vertraging? En uit iedereen dat niet anders? Ieder heeft tenslotte een eigen karakter en gevoel en dat sluit niet altijd aan bij hoe je zelf zou reageren of denkt dat je zou reageren.

Al met al zijn het trieste gebeurtenissen ;(

Heel mooi gesproken, ik werk bij de NS en ben 1 van de mensen die er heen gaat als het gebeurd is voor opvang en om er voor te zorgen dat alles weer zo snel mogelijk door kan gaan..
Maar er komen helaas heel veel mensen die geen " begrip " hebben voor de situatie.. alsof wij erom gevraagd hebben... gelukkig zijn er nog veel meer mensen die dat wel hebben .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:51

moniek21 schreef:
Heel mooi gesproken, ik werk bij de NS en ben 1 van de mensen die er heen gaat als het gebeurd is voor opvang en om er voor te zorgen dat alles weer zo snel mogelijk door kan gaan..
Maar er komen helaas heel veel mensen die geen " begrip " hebben voor de situatie.. alsof wij erom gevraagd hebben... gelukkig zijn er nog veel meer mensen die dat wel hebben .

Inderdaad 'begrip', want het is ook heel moeilijk te begrijpen en je kunt mensen ook ergens niet kwalijk nemen dat ze reageren zoals ze reageren.
Het is mens eigen om overal iets van te moeten vinden en dat te uiten en soms komt dat niet prettig over.
Maar het is vaak onbegrip en ook niet goed weten wat je er mee aan moet.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 12:52

MonteKarlo schreef:
Wauw, mooi verhaal, goed omschreven, en hoe toevallig dat ik precies dit topic aanklik.

RaafSmits schreef:
@Animal; Inderdaad, traject Boxtel-Eindhoven. ( ook een beruchte lijn ) Onze trein heeft niet getyfoneerd, daarom kwam die noodrem zo compleet onverwacht dat je echt dácht dat de trein ergens op in reed.
Het kwam compleet onvoorbereid.
Ik denk bij dit soort dingen ook altijd aan de nabestaande die het nieuws thuis krijgen.
Die hebben nog een héle weg te gaan.
Dankjewel trouwens voor de link!!

Gisteren rende ik nog naar de bus vanaf school, ik had net mijn laatste tentamen gemaakt en het was eindelijk weekend! Even een sprintje, dan kon ik nog net de trein halen van kwart voor 11 vanaf Eindhoven.
Echter was dit chille gevoel van korte duur, de bus arriveerde en ik zag dat het druk was op het station, ik twijfelde nog even en dacht 'wat heeft ns nu weer overhoop gehaald ?' Ik liep snel de stationshal in, nog 3 minuten voor mijn trein zou vertrekken. Snel wierp ik een blik op de borden met reisinformatie en al snel zag ik de bekende zwarte balken welke aangeven 'rijdt niet' of 'rijdt niet verder dan'. Langzaam minderde ik mijn snelle pas, en kneep mijn ogen samen om te zien wat de aanleiding van deze chaos was, maar het werd al omgeroepen: 'Wegens een aanrijding met een persoon...'. Sh.it zeg! Al snel schoot de gedachte 'hoe kom ik thuis?' Door mijn hoofd, welke al snel plaatsmaakte voor een schuldgevoel. Degene die deze chaos veroorzaakt heeft komt niet meer thuis... en de mensen die in de trein zitten, die zitten daar nog wel even, ik dacht aan hoe verschrikkelijk het moet zijn om in de betreffende trein gezeten te moeten hebben, voor de machinist.. ik probeer mijn eigen chaos in mijn hoofd onder controle te krijgen en loop naar een NS medewerker toe om te vragen over de reismogelijkheden. Ze stuurde mij naar de voorzijde van het station waar snelbussen staan. Ongeloofelijk veel mensen hadden zich daar al verzameld, de ene klaagde nog erger dan de ander, maar wat schiet je ermee op.. na 20 minuten was er een bus waar ik bij in kon, ik kwam in ieder geval wèl weer thuis. Het was stil in de bus. Misschien waren er mee mensen tot hetzelfde inzicht gekomen.

Over mooi geschreven gesproken!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:58

Iets wat niet helemaal hetzelfde is, dus ik weet niet of dat hier ook tussen hoort. :o
Toen ik 16 of net 17 was ging ik in Groningen naar school.
De laatste les was geweest en ik liep zo'n 150 meter voor de Hereweg viaduct (daar lopen alle spoorlijnen onderdoor) toen er iemand over de railing sprong.
Het is zo raar dat pas nu ik verhalen lees van mensen die het niet vanuit de trein zien, maar bijv. vanaf het station dat dit weer boven komt.
Het beeld wat ik toen zag vergeet ik nooit weer... een kleine, gezette vrouw met erg kort haar, spierwit en in een rare houding op haar rug.
We konden toen niet verder omdat de traumaheli op de viaduct landde en alles af werd gezet met rood-wit lint.
Wat mij later door mijn moeder verteld is, heeft ze het wel overleefd, maar het kan best zijn dat ze dat enkel gezegd heeft om mij gerust te stellen. :o

Wat ik toen wel heel lang heb gehad was; als ik iets eerder was vertrokken, als ik iets harder had gelopen, had ik haar tegen kunnen houden.