Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 14:44

Uiteraard kan een gordel ook niet goed zijn, versleten zijn Ed.
Maar een goed bevestigde, juist gebruikte gordel stoel is niet vreselijk veel onveiliger dan een isofix.
Wat ze zoveel onveiliger zou maken is het groot aantal niet juist bevestigde gordel stoelen. En dat is dan ook de reden dat isofix verplicht wordt, niet omdat ze zo vreselijk veel veiliger zijn als goed bevestigde gordel stoelen.
In die zin wordt er voor die wetgeving dus wel appels met peren vergeleken. Als iedereen zijn gordel stoelen goed bevestigde zou isofix ws helemaal niet verplicht worden...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:50

Ik lees even mee, mijn dochter is nu een half jaar dus voorlopig nog de groep 0 maxi cosi, maar dit gaat wel komen. Wij hebben 2 auto's, dus even goed bedenken wat handig is. Ik heb zelf een 3-deurs, dus ook daar moeten we nog even goed over denken. De MC nu naar de achterbank zetten steeds vind mijn rug niet leuk :( .

Is jullie ervaring dat ze bij de baby-dump of Prenatal goede voorlichting geven, of is het handiger om bijv naar de Halfords te gaan?

miccamaaike

Re: Autostoel dilemma: extra groep 1 of een roep 1/2/3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:19

Bestaat de halfords nog dan? Is toch hartstikke failliet :P

Ik zou vooral zelf veel informatie inwinnen. Ik vind ze in de winkels nou niet altijd het beste qua kennis.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:20

Wij hebben dus een cybex met zo'n blok, maar dan de juno. Dochter zit er goed in en zeurt niet dat het oncomfortabel zou zijn hoor. Geloof me, als het ook maar een beetje niet lekker zou zitten zouden we dat wel horen hoor (peuterpuber!)
Fijn idee dat ze goed uit de testen komen. Zal vast iets met het middenrif kunnen gebeuren bij zwaar ongeluk, maar in andere stoeltjes is kans op ander letsel, zoals nek weer hoger, dus ja... Neem aan dat ze dat mee hebben genomen in de risicoanalyse bij het testen.
Het enige minpunt is dat het zomers wel warm is onder zo'n blok...
Dus weet nog niet of we voor de pallas als vervolg gaan of toch een andere dit keer.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:29

Vrienden van me hebben ook een stoeltje met zo'n blok. Bevalt hun prima. Geen idee welke, ze wonen in Denemarken.

Van iemand bij t babyzwemmen hoorde ik dat haar dochter een normaal stoeltje helemaal niks vond. Die wurmde zich uit de gordeltjes. En met zo'n blok is er niks aan de hand dus die vinden dat helemaal fijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:11

Miran schreef:
Ik lees even mee, mijn dochter is nu een half jaar dus voorlopig nog de groep 0 maxi cosi, maar dit gaat wel komen. Wij hebben 2 auto's, dus even goed bedenken wat handig is. Ik heb zelf een 3-deurs, dus ook daar moeten we nog even goed over denken. De MC nu naar de achterbank zetten steeds vind mijn rug niet leuk :( .

Is jullie ervaring dat ze bij de baby-dump of Prenatal goede voorlichting geven, of is het handiger om bijv naar de Halfords te gaan?

Ik heb goede ervaringen met babydump (Veenendaal) Goede voorlichting, goede kennis en niet per se het duurste willen aansmeren en ook bv zeggen als spullen binnenkort in de uitverkoop gaan of een kortingsactie komt.

Bij Prenatal (Amersfoort vathorst) vind ik de voorlichting echt onder de maat. Veelal jonge meiden zonder kinderen die geen flauw idee hebben van wat ze allemaal verkopen. Er zijn maar weinig mensen die echt ergens verstand van hebben en die zijn altijd bezet.

Als ik dus ergens uitleg bij nodig heb ga ik altijd naar baby dump. En als ik geen uitleg nodig heb en ik ben in de buurt van Prenatal ga ik daar heen :P

De halfords is heel erg failliet en heeft geen winkels meer O:). Maar veel verstand van kinderen hadden ze ook niet

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:35

De Halfords heeft nog wel een site en met dat soort dingen leef ik soms onder een steen :o .
Ik ga eens kijken hoe mijn vriend erin staat. Mijn schoonzus heeft d'r stoeltjes nog voor ons, maar ik verwacht dat zij ze van Marktplaats heeft en ik heb eigenlijk geen behoefte aan zoveelstehands met dit soort dingen :=

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:46

Babydump en babypark beide goede ervaringen mee. Bij babypark hebben ze een regel dat als je online het artikel ergens goedkoper ziet dat je het ook voor die prijs daar kan kopen. Wij hebben daar twee dezelfde stoeltjes gekocht. De romer king ats II. En we hebben ze dus uitgetest daar met onze dochter. Hele goede uitleg gehad, en nu erg tevreden met de stoeltjes. Ongeveer 200 euro per stuk voor betaald. Kan niet op isofix en niet achterstevoren maar wij hebben onze dochter vrij lang in de maxicosi gehouden achterwaarts tot 15 maand ofzo. En tot anderhalf jaar werd aanbevolen. Dus drie maanden ervoor zijn we voorwaarts gaan vervoeren. De stoeltjes zitten echt heel stevig in de gordels. Zowel in mijn driedeurs auto als de 'grote' vijfdeurs. Dochter zit er heel goed in. Ik zou echt gewoon gaan passen in de winkel. Want anders hadden wij echt een andere stoel gekozen terwijl ze hier veel beter inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:51

Mijn dochter is nu ruim 5,5 en zit nog in een groep1 stoel. Ze zit nu net rond de grens van 15 kilo, dus als ze die goed gepasseert is gaan wij voor een groep2 stoel. 1-2-3 heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee..

Bedenk ook dat je een stoel zonder isofix niet los mag vervoeren. Zonder kind er in moet de gordel dus wel dicht. Vind ik vrij omslachtig, dus onze groep2 gaat wel met isofix worden.

Ik weet niet hoe groot/ zwaar jou kinderen zijn, maar ik had nooit verwacht dat ze op deze leeftijd nog in een groep1 stoel zou zitten. Gemiddeld kunnen ze er tot 3 a 4 jaar in, die van mij dus bijna tot 6..

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:21

Maar de groep 1 stoeltjes zet je toch altijd met de gordel vast en deze hoef je verder niet meer los te halen als deze eenmaal vast zit. Om je kind erin te doen heb je aparte gordels in de stoel. Dus ook zonder kind zit de stoel sowieso al vast. Tenminste bij die van ons. Wel zo handig idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:39

Dat klopt, maar groep 2 stoelen werken anders.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 08:47

Ik ben wel benieuwd wat die slechte ervaringen zijn Shanna. En met welke stoel, welk merk.

Tja onze auto heeft niet eens bevestiging voor isofix en financieel gezien lukt dat ook gewoon niet dus dat houdt echt op.

Ik heb natuurlijk ondertussen mijn stoel allang besteld. Ik hoop dat het goed komt. Levertijd was 4-5 werkdagen. Dinsdag ochtend telefonisch bestelling geregeld nadat het maandag avond niet goed door gekomen was. Maar vooralsnog geen bericht meer gehad. Op zich zou dat kloppen maar ik las dinsdag ineens allemaal slechte resencies.
Nu niks gezocht voor ik bestelde want ik had eerder bij dat bedrijf besteld en toen al uitgebreid uitgezocht. Toen bijna alleen maar positieve berichten en ook snelle levering. Dus ik vrees nu een beetje...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:55

Waar heb je besteld? Jeetje met dik 5 jaar nog geen 15 kg, wist niet dat dat zo lang kon duren :D
Die mag in principe dus ook nog in het voorzitje op de fiets :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:06

Inderdaad, al past dat niet meer. :+
Ze heeft nu kledingmaat 104/ 110 en ze mag en past ook nog in winkelwagentjes wat dan weer wel heel handig is! Zelf zijn wij niet bijzonder klein ofzo, ik ben 168 cm en dr vader is 184 cm.

Merk weet ik zo niet meer, ik geloof dat het een lief-stoel was? Het was al minimaal 4 jaar geleden.. de gordeltjes schoten los bij het losser/ vaster maken en het verstel-gedeelte in de rug deed het niet goed.
We hebben hem in eerste instantie nog omgeruild voor een nieuwe zelfde stoel, maar die vertoonde dezelfde problemen met de gordeltjes, dus ook die is terug naar de fabriek gegaan en toen hebben we toch maar een maxi-cosi groep1 stoel gekocht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-17 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:06

De anwb en de consumentenbond doen goede testen met autostoeltjes. Zou dat zeker even raadplegen.

Een 1,2,3 stoel zou niet mijn keuze zijn en die komen ook niet goed uit test.

Ik zou gewoon een stoel kopen die bij haar lengte en gewicht past, dan maar over een poosje weer een nieuwe stoel. Duur grapje, maar iig wel veilig.

Tweedehands zou ik ook afraden.

Edit; lees dat je al besteld hebt. Als je twijfelt, kijk even of de anwb of consumentenbond er een test mee heeft gedaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:03

Shanna schreef:
Mijn dochter is nu ruim 5,5 en zit nog in een groep1 stoel. Ze zit nu net rond de grens van 15 kilo, dus als ze die goed gepasseert is gaan wij voor een groep2 stoel. 1-2-3 heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee..

Bedenk ook dat je een stoel zonder isofix niet los mag vervoeren. Zonder kind er in moet de gordel dus wel dicht. Vind ik vrij omslachtig, dus onze groep2 gaat wel met isofix worden.

Ik weet niet hoe groot/ zwaar jou kinderen zijn, maar ik had nooit verwacht dat ze op deze leeftijd nog in een groep1 stoel zou zitten. Gemiddeld kunnen ze er tot 3 a 4 jaar in, die van mij dus bijna tot 6..

ONS kindje is er al met 3 uit omdat ze te lang was maar van gewicht heeft ze met 4 net 15 kg

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 11:51

Pmarena, bij Pink or Blue besteld

Shanna, geloof dat de lief stoeltjes ook idd niet zo goed uit de test komen.

Kimbers, voornamelijk bij Consumentenbond gekeken en vluchtig bij ANWB. Het valt echt reuze mee met de veiligheid van de 123 bij de Consumentenbond test. Groot gedeelte kwam er beter uit als de maxi Cosi priori die we anders zouden nemen.

De stoel die we nu besteld hebben is niet getest door beide. Wel veel Römer stoeltjes en die komen er bijna allemaal netjes uit...

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:37

Dochterlief heeft ook tot ze bijna 1 jaar was in de Maxi Cosi gezeten, toen paste ze er ook nog in maar vond het echt niet meer leuk. Wij hebben daarna zo'n Axiss stoel als groep 1 stoel genomen voor in de meest gebruikte auto. Vond het echt superhandig dat je die kan draaien, veel gemakkelijker om je kindje erin of eruit te halen en vast te zetten. Toen bestond die nog niet met Isofix, maar intussen wel denk ik.

Voor in de tweede auto die enkel gebruikt werd om haar van de opvang en later van school te gaan halen (2 km of zo), hadden wij wel ineens een 1-2-3 stoel van Chicco. Wij waren hier tevreden van, enige nadeel is dat je die niet kan kantelen, dus als ze eens in slaap viel in de auto dan viel haar hoofdje vaak naar voor. Ik zou dus nooit zo'n stoel nemen voor de auto waar je frequentere en langere verplaatsingen mee doet zo lang je kindje nog af en toe in slaap valt in de auto.
Nu is dochterlief 4,5, en heeft ze in de ene auto een 2-3 stoel, en in de andere hebben we de 1-2-3 stoel aangepast. Ze is nog steeds heel tenger (ong. 15 kilo), en paste qua lengte ook nog wel in de groep 1 stoel, maar zat daar duidelijk niet meer zo comfortabel in. Vooral in de zomer was dat ook veel te warm.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:39

miccamaaike schreef:
Bestaat de halfords nog dan? Is toch hartstikke failliet :P

Sommige Halfordswinkels zijn als zelfstandige winkel verder gegaan en mochten ook de naam behouden :j Zo bijvoorbeeld hier in Delft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:24

Oh bij PinkorBlue komt het vast goed hoor :j Die staan wel goed bekend.

Of ze moeten er inderdaad ineens met de pet naar zijn gaan gooien / ergens een (technisch) probleem hebben ofzo...het kan natuurlijk altijd een keer fout gaan.

Maar met een goede, bekende naam komt het meestal wel goed :(:)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:42

Wbt vangtafel: of je het zelf praktisch vindt, dat is persoonlijk. Maar de cybex pallas met vangtafel is niet voor niets in 2015 best uit de test van de ANWB gekomen, lijkt me... Ik vind het er wel heel veilig uit zien. Het kind wordt er niet in geklemd, of je moet zelf keihard die vangtafel tegen de buik duwen en de gordel er super strak om snoeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:53

In Zweden waar ze echt heel streng zijn qua veiligheid in de auto gingen ze bijna van hun stokje toen ik zei dat ik een vangtafel stoeltje voor een baby / dreumes overwoog... omdat men daar bij ongelukken niet zo fijne gevolgen van ziet was de uitleg :(:)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:57

Muppett, een vangtafel is ontzettend veilig voor het nekje.. dat is ook waar ze bij de testen naar kijken. De schade aan de rest van het liefje kijken ze niet naar en bij een vangtafel wordt je daar echt niet vrolijk van.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 14:17

Daarbij kunnen kindjes ook uit het stoeltje vallen als de auto bv over de kop slaat. Ook niet echt fijn...

Vandaag eindelijk een track and trace ontvangen voor mijn stoeltje. Overigens geeft die nog geen resultaat op dit moment... Spannend

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 15:07

Nou, mijn stoel is binnen. Ik vind het er erg goed uit zien. Dochter heeft er in huis al even in gezeten en wou er al niet meer uit, haha.

Nadia ik weet niet of je nog mee leest dus ik heb je ook een pb gestuurd. Maar had jij ook dat je de stand van de stoel aan moest passen door de onderkant 'om te klappen' zeg maar?
Had jij m standaard op de relaxstand staan? Want tijdens de rit aan passen kan dus niet. Ben even benieuwd hoe jij dit dan deed?
Dat het op deze manier ging was me niet duidelijk uit de beschrijving, dus dat is het enige 'nadeel'...