Briketten van paardenmest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:07

Bedankt voor je uitleg :)

Een krantje in de kachel om aan te stoken geeft ook altijd erg veel as. Dus dat zal wel eens kunnen kloppen.
Om die reden gebruiken we meestal aanmaakblokjes.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 13:09

joyce83 schreef:

Dit is een pers waar ze het mee doen. Je heb ze ook voor 2 of 4 tegelijk. Ik zag op youtube een filmje van geloof ik 10 stuks die had iemand zelf gemaakt. Ik ga die van 4 halen. Ik zag ook dat mensen manieren aan het ontwikkelen waren zodat ze niet zo hard hoeven te drukken. Dat scheelt ook natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 06-03-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 13:14

Als je een pellet kachel hebt staan is zo'n pers idd wel handig, voor een houtkachel zal het idd te klein zijn en kom je meer op kleine briketten uit.

Heb ook nog zitten kijken naar een pellet pers om eigen voer te kunnen maken van bieten bijvoorbeeld, maar voordat dat de investering waard gaat zijn, zijn we weer een stuk verder.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:15

Over papier stoken las ik wel dat er in drukinkt van tegenwoordig bepaalde stoffen zitten die heel slecht zijn voor je schoorsteen (en het milieu), dus dat zou ik niet zo gauw doen..
Paardenmest gaan we dus proberen, moeten alleen nog een poos drogen. Ik zag een paar filmpjes van een pers voor meerdere blokken die met een soort hydraulische krik aan werd gedrukt, vond het wel grappig maar of dat praktisch in gebruik... Ik gebruik gewoon mn brikettenpersje nog wel even.. :)) (die uit joyce83's post, die heb ik)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:59

_l_amanda_l_ schreef:
Over papier stoken las ik wel dat er in drukinkt van tegenwoordig bepaalde stoffen zitten die heel slecht zijn voor je schoorsteen (en het milieu), dus dat zou ik niet zo gauw doen..
Paardenmest gaan we dus proberen, moeten alleen nog een poos drogen. Ik zag een paar filmpjes van een pers voor meerdere blokken die met een soort hydraulische krik aan werd gedrukt, vond het wel grappig maar of dat praktisch in gebruik... Ik gebruik gewoon mn brikettenpersje nog wel even.. :)) (die uit joyce83's post, die heb ik)

Daarom stook ik ook geen kranten of reclamefolders, maar alleen papier wat bij mijn werk door de vernietiger is gegaan. En dat zijn vaak bijna witte vellen papier uit de oude boekhouding die we nu aan het begin van het jaar met en met als we tijd hebben, door de shredder gooien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 16:08

Ja bedrukt papier is niet echt goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:56

8nnemiek schreef:
Lijkt me wel ideaal om bijvoorbeeld het huis mee te verwarmen, om bv als vloerverwarming te laten rondpompen. Dan heb je ook geen problemen met besmetting, als het een gesloten circuit is. Of om het zwembad te verwarmen, aangezien dat water toch chloor of zout bevat. Maar ermee douchen zou ik ook niet durven :n

En de kas er mee verwarmen? verse groente in de winter is ook leuk en van het voorjaar kan de mest nogmaals groente kweken als meststof.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:10

Wij hebben die van Bol.com net besteld.
Voor die 20 euro leuk om eens uit te proberen.
Maar zal wel pas met het beter weer zijn dat we eens gaan klooien ermee.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:39

Ben heel benieuwd hoe het werkt bij jullie Bruintje. wij zitten er ook naar te kijken, mocht het dan bevallen, schaffen we die van 4 wel aan. Ben wel nieuwsgierig hoe het dan werkt, moet je de mest ook lange tijd laten weken in water? Of gewoon in water, mengen, persen, drogen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:42

4 in een keer gaat zeker sneller, maar is het qua nodige kracht ook nog leuk dan? Ik lees hier al dat er mensen zijn die al manieren zoeken om extra kracht te zetten om er meer water uit te krijgen. Dat lijkt mij dan met 4 tegelijk nog lastiger te worden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:54

Ik heb even stil zitten meelezen. Wat een leuk onderwerp!

Wij hebben heel erg de wens om bewuster met afval/eten etc om te gaan en toch een stukje onafhankelijkheid te creëren. Zonnepanelen horen daarbij, maar ook eigen kippen voor de eitjes en varkentje voor de slacht. Uiteindelijk zou ik zelfs graag een eigen koe hebben en kaas maken, maar we moeten ook een beetje praktisch blijven.

Ik zit al best een tijd met de mest die de dieren produceren. In het verleden ging dat altijd naar een buurman ofzo. We zijn er altijd vanaf gekomen zonder te betalen, maar het voelt toch lastig. Je kan composteren, maar wat moet je met al die compost? Dit vind ik een geniaal iets! Hoe zou het in de praktijk werken? Hoe arbeidsintensief is het? Hoeveel kan je verwerken? Ik heb mest van 4 ponies/paarden. Dat is zeg maar 1 grote kruiwagen per dag vrij pure mest(vlas). Hoeveel briketten maak je daarvan? Hoeveel tijd kost dat?

Ik denk niet dat het noodzakelijk is alle mest zo te verwerken, maar even voor het beeld ben ik wel benieuwd.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:00

Ik lees even mee, ik vind het zeer interessant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:12

Al die compost gebruik je om je wei weer te bemesten en/of groente op te verbouwen (al dan niet voor je paarden)
Voor melk zou ik eerder naar 1-2 geiten kijken, koe geeft heel veel melk, vaak te veel voor 1 gezin. En koemelk bevat minder vaste bestanddelen dan geitenmelk, dus meer liters nodig voor 1 kg kaas. Wil je nog minder melk nodig hebben, dan kom je bij een melkschaap terecht, maar dat is een stuk lastiger, want daar wordt minder op geselecteerd.
Geiten worden ook veel doorgemolken, na de 2e dracht vaak wel tot ze te oud worden. Tenzij je ze ook voor het vlees wil hebben is dat een optie. 2 jaar doormelken en dus elk jaar maar 1 dracht kan ook, wel wat vlees, maar niet teveel en minder belastend voor de geit.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:08

tamary schreef:
Al die compost gebruik je om je wei weer te bemesten en/of groente op te verbouwen (al dan niet voor je paarden)
Voor melk zou ik eerder naar 1-2 geiten kijken, koe geeft heel veel melk, vaak te veel voor 1 gezin. En koemelk bevat minder vaste bestanddelen dan geitenmelk, dus meer liters nodig voor 1 kg kaas. Wil je nog minder melk nodig hebben, dan kom je bij een melkschaap terecht, maar dat is een stuk lastiger, want daar wordt minder op geselecteerd.
Geiten worden ook veel doorgemolken, na de 2e dracht vaak wel tot ze te oud worden. Tenzij je ze ook voor het vlees wil hebben is dat een optie. 2 jaar doormelken en dus elk jaar maar 1 dracht kan ook, wel wat vlees, maar niet teveel en minder belastend voor de geit.

Uiteraard gebruik je die compost weer, maar het is soms te veel voor de grond die je ermee wil bemesten. Ik ben dus zeer geïnteresseerd in andere mogelijkheden. Verder zijn het dingen die tzt komen en misschien een beetje offtopic voor nu :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 00:14

Het moet wel drogen. Je kunt laten wegen of direct roeren en dan persen. Dan licht het drogen aan de plek en het weer. In de winter zou het veel langer duren. Maar ja hout moet je ook laten drogen. En het te veel aan briketten zou je ook kunnen verkopen, als je zo van al je mest wilt af komen.

Ik dacht dat ik gelezen had 10 uit een kruiwagen, maar dat kan ik helemaal fout hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:22

KPet schreef:
tamary schreef:

Uiteraard gebruik je die compost weer, maar het is soms te veel voor de grond die je ermee wil bemesten. Ik ben dus zeer geïnteresseerd in andere mogelijkheden. Verder zijn het dingen die tzt komen en misschien een beetje offtopic voor nu :)

Meer grond kopen :)* waardoor je meer groente kunt verbouwen en je nog wat minder afhankelijk wordt.

En om dat even uit de flauwekul-hoek te halen: mijn ouders hebben ongeveer 500m2 tuin en daar kan een gezin jaarrond van eten. Wij deden zowel invriezen als wecken om te bewaren voor de winter, naast de wintergroente die we verbouwden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:18

Ik kan hier een paar hectare groente verbouwen ikke :P
Maar weet je bij hak verkopen ze dat zo in een potje, lekker gemakkelijk.

Ik kan mijn mest dus ook op eigen land kwijt en de buurman wil ook altijd nog.
Maar voor mij is dit wel eens grappig om uit te proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:23

Er gaat niks boven verse groente uit eigen tuin :9 Ongespoten en natuurlijk bemest, je proeft echt veel verschil :j
Dus hier gaat ook een groot deel van de mest maar de moestuin, maar ons trekpaard legt elke dag een kruiwagen mest voor ons neer dus meer dan genoeg voor de tuin én btiketten :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:35

Dat geloof ik meteen dat dat lekkerder is.
Maar helaas gaat dat hier om persoonlijke redenen niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:46

Ik ben ook fan van zowel groenten als vlees uit eigen tuin.
Gooi ook mest van de paarden op de groentetuin maar dat moet ik dan eerst uit de wei halen :+

Voor de briketten wacht ik de resultaten nog even af :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:53

Ben ook heel benieuwd hoe dit werkt. Misschien kun je ze ook op een bepaalde manier stapelen om te drogen, net als vroeger met de turf gebeurde. Ergens vind ik het ook nog jammer om mest te verbranden ,hout net zo. Maar goed als er veel te veel van is en je kunt het niet kwijt kan het misschien toch een goede optie zijn. Ik zag deze week bij Aldi ook gedroogde paardenmest verkocht worden in korreltjes voor de groentetuin. Dat had ik ook nog niet eerder gezien.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:25

8nnemiek schreef:
Er gaat niks boven verse groente uit eigen tuin :9 Ongespoten en natuurlijk bemest, je proeft echt veel verschil :j
Dus hier gaat ook een groot deel van de mest maar de moestuin, maar ons trekpaard legt elke dag een kruiwagen mest voor ons neer dus meer dan genoeg voor de tuin én btiketten :D

Dit exact. Met meer paarden heb je gewoon veel mest. Ik zou wel graag mesthooploos leven :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 12:44

Als je gaat stapelen voor het drogen dan moet er zo veel mogelijk vrij liggen waar de wind langs kan. Dat gaat dus met takken er tussen bjvoorbeeld, beetje afhankelijk hoe hoog je wilt stapelen ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 13:39

Ik dacht aan een kast met planken met gaas onder een afdak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:53

Wij hebben van die kistjes met gaas onderin die je op elkaar kunt stapelen waarin je walnoten kunt laten drogen, dat is wellicht ook wel geschikt hiervoor...