Een krantje in de kachel om aan te stoken geeft ook altijd erg veel as. Dus dat zal wel eens kunnen kloppen.
Om die reden gebruiken we meestal aanmaakblokjes.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joyce83 schreef:zou deze ook werken? https://www.bol.com/nl/p/papieren-brike ... tm_role=in
_l_amanda_l_ schreef:Over papier stoken las ik wel dat er in drukinkt van tegenwoordig bepaalde stoffen zitten die heel slecht zijn voor je schoorsteen (en het milieu), dus dat zou ik niet zo gauw doen..
Paardenmest gaan we dus proberen, moeten alleen nog een poos drogen. Ik zag een paar filmpjes van een pers voor meerdere blokken die met een soort hydraulische krik aan werd gedrukt, vond het wel grappig maar of dat praktisch in gebruik... Ik gebruik gewoon mn brikettenpersje nog wel even..(die uit joyce83's post, die heb ik)
8nnemiek schreef:Lijkt me wel ideaal om bijvoorbeeld het huis mee te verwarmen, om bv als vloerverwarming te laten rondpompen. Dan heb je ook geen problemen met besmetting, als het een gesloten circuit is. Of om het zwembad te verwarmen, aangezien dat water toch chloor of zout bevat. Maar ermee douchen zou ik ook niet durven
tamary schreef:Al die compost gebruik je om je wei weer te bemesten en/of groente op te verbouwen (al dan niet voor je paarden)
Voor melk zou ik eerder naar 1-2 geiten kijken, koe geeft heel veel melk, vaak te veel voor 1 gezin. En koemelk bevat minder vaste bestanddelen dan geitenmelk, dus meer liters nodig voor 1 kg kaas. Wil je nog minder melk nodig hebben, dan kom je bij een melkschaap terecht, maar dat is een stuk lastiger, want daar wordt minder op geselecteerd.
Geiten worden ook veel doorgemolken, na de 2e dracht vaak wel tot ze te oud worden. Tenzij je ze ook voor het vlees wil hebben is dat een optie. 2 jaar doormelken en dus elk jaar maar 1 dracht kan ook, wel wat vlees, maar niet teveel en minder belastend voor de geit.
KPet schreef:tamary schreef:Al die compost gebruik je om je wei weer te bemesten en/of groente op te verbouwen (al dan niet voor je paarden)
Voor melk zou ik eerder naar 1-2 geiten kijken, koe geeft heel veel melk, vaak te veel voor 1 gezin. En koemelk bevat minder vaste bestanddelen dan geitenmelk, dus meer liters nodig voor 1 kg kaas. Wil je nog minder melk nodig hebben, dan kom je bij een melkschaap terecht, maar dat is een stuk lastiger, want daar wordt minder op geselecteerd.
Geiten worden ook veel doorgemolken, na de 2e dracht vaak wel tot ze te oud worden. Tenzij je ze ook voor het vlees wil hebben is dat een optie. 2 jaar doormelken en dus elk jaar maar 1 dracht kan ook, wel wat vlees, maar niet teveel en minder belastend voor de geit.
Uiteraard gebruik je die compost weer, maar het is soms te veel voor de grond die je ermee wil bemesten. Ik ben dus zeer geïnteresseerd in andere mogelijkheden. Verder zijn het dingen die tzt komen en misschien een beetje offtopic voor nu
8nnemiek schreef:Er gaat niks boven verse groente uit eigen tuinOngespoten en natuurlijk bemest, je proeft echt veel verschil
![]()
Dus hier gaat ook een groot deel van de mest maar de moestuin, maar ons trekpaard legt elke dag een kruiwagen mest voor ons neer dus meer dan genoeg voor de tuin én btiketten