RoyceMack schreef:Even een schop in dit topic. Ik lees overal dat een kind een vader nodig heeft. Maar serieus, (even los van hoe hij wellicht met haar omgaat) wat heb je een aan vader met een alcohol verslaving, depressiegeschiedenis en die er waarschijnlijk (tenminste, dit is mijn interpretatie) voor zorgt dat het kind belemmert wordt in haar ontwikkeling ([bold]denk aan het bedplassen[/bold], de grote mensen zorgen die ze moet dragen en het tevreden houden van zowel papa als mama). Dat is heel hard werken voor een kind en dat werkt volgens mij echt belemmerend.
Ik snap absoluut dat vaders en moeders evenveel recht hebben om hun kind te zien.
Echter heeft een kind niet perse een vader nodig (of moeder). Zolang 1 ouder ervoor zorgt dat kind alles krijgt wat het nodig heeft (niet alleen in fysieke spullen maar ook in mentale ontwikkeling) dan is er echt geen gescheiden ouderstel nodig om een kind een goede jeugd te geven. Dit kan zelfs enorm averechts werken.
Wat heeft een kind eraan om altijd op de tenen te moeten lopen?
Ik ken vrij veel mensen die zijn opgegroeid met 1 ouder, en daar gaat het echt prima mee. Geen trauma's, geen diepe wonden uit het verleden, geen aangeleerde karaktereigenschappen die duiden op problemen uit het verleden etc.
Als het niet anders kan is 1 ouder die zijn/haar uiterste best doet, meer dan voldoende voor een opgroeiend kind.
Ik ben het niet met je eens en OsMo verwoordt al heel goed zoals ik het ook voel.
Voorts val ik nog even over jouw voorlopige conclusie dat het bedplassen door (het gedrag van) de vader wordt veroorzaakt. Hoewel dit uiteraard best een optie is, is dit nog helemaal niet vastgelegd dat vader daar inderdaad debet aan is. Er zijn zoveel redene waarom een kind "ineens" weer even wat minder zindelijk is. Weer naar school na een aantal weken vrij, spannende dingen gebeurd (bijvoorbeeld drukte rondom de feestdagen, een onbedoelde en onbewuste opmerking van 1 van de ouders over de ander, die wellicht niet eens zo bedoeld is).
Ik heb juist zoveel respect voor TS, dat ze ondanks de situatie waar zij inzit, toch probeert de vader zoveel mogelijk te blijven betrekken. Ipv de vader buitenspel te zetten, probeert ze een situatie te scheppen die werkbaar en acceptabel zijn voor zowel de dochter, als de moeder als de vader.
Edit met nog een toevoeging: dat de situatie zoals die nu is (co-ouder) wellicht gaat veranderen door de hulp die er gaat komen, is uiteraard heel wel mogelijk. Maar door het op deze manier te spelen, is TS niet die boze moeder die de vader buitenspel zet, maar heeft de vader in de eerste instantie ook de keuze om vanuit goed overleg en vanuit mogelijkheden een stap terug te doen. Indien "gedwongen door", ga je alleen maar een hoop leed krijgen. Zeker ook, omdat de vader al niet de meest makkelijke persoon lijkt te zien (noch voor hemzelf, noch voor zijn omgeving)