100 days No buy challenge

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:21

kwii schreef:
Ik koop ook vaak onzin. Ik heb laatst 20 dagen niks gekocht, en daarna een chocoladereep :+
Daarna verder niks meer. Ik zou graag meer geld overhouden, maar zoals nu komen er al weer twee verjaardagen aan. Hoe pakken jullie dat dan aan? Of valt dat onder noodzakelijk?

wij doen de verjaardagen altijd heel simpel. De ene kant van de familie doet niet aan kadootjes dus dat is erg makkelijk. De rest krijgt een mooie roos en een kaartje. Bij kinderen is het natuurlijk anders maar daarvoor is evt de action.

Michelle77

Re: 100 days No buy challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:39

Ik heb al jaren 2 favoriete kleding winkels (en douglas/ici paris)
Ik vraag met mn verjaardag altijd bonnen van die winkels.
Die gebruik ik het hele jaar als ik iets koop.

Ipv dat ik gelijk 3 bonnen inlever van 25,- per stuk. Gebruik ik er bijv 1 van 25,- en koop dus iets met 25,- 'korting' en dat doe ik dan 3x in het jaar.

Ik wil al jaren een schaal/bord van blond om taarten op te serveren en een cake schaal. Elk jaar weer rond mn verjaardag kijk ik ernaar en elk jaar weer zit ik zo na een dure november/december/januari krap.

Maar ik krijg de cake schaal van mn vriendin en 2 borden van mn vrienden groepje. Jaaaa eindelijk en kost me dus niets!

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:53

Oh dit heb ik nodig!! Ik ga meedoen maar voor een maand om te beginnen. Ik heb al spullen op internet staan om te verkopen, ik heb teveel zooi.. Vandaag wordt mijn maandsalaris gestort dus ik doe vanaf vandaag mee. Even een lijstje wat ik niet mag:
- Geen setjes/dekjes/peesbeschermers/frontriemen/sporenbandjes wat. dan. ook. Ik heb niks nodig.
- To do: brood smeren, don't: elke dag de kantine op school induiken voor ongezond eten, ik denk dat de kilo's er dan ook gelijk afvliegen als mooie bijkomstigheid
- Niet ineens bedenken dat ik die mascara van de reclame écht nodig heb terwijl er nog 3 open zijn. Geld voor alle makeup / gezichtsverzorging etc.
- Geen kleding kopen. Niet nodig. Ook niet als t leuk is. Neee!!!

To do:
Afmelden voor nieuwsbrieven en seizoenscollecties/show je setjes topic, die stimuleren altijd tot kopen.

Ik denk dat het het moeilijkst wordt als alle nieuwe collecties weer de winkels ingaan en ik een dekje zie wat ik eigenlijk wel aan mn collectie toe moet voegen... Maar zoals mijn vriend altijd zegt, "Lin, je kunt toch maar met 1 tegelijk rijden, dus je hebt er helemaal niet zoveel nodig"

Wel vind ik dat ik dingen mag vervangen als ze kapot zijn en ik niks soortgelijks heb. Kapotte dingen mogen gerepareerd worden (dekens), en alles wat op is mag vervangen worden (tenzij eten, mama doet boodschappen genoeg) maaar, niet in de 1+1 gratis actie trappen! Ik heb maar 1 fles makeupremover nodig, niet 2. Of 3. Oh en als mn telefoon besluit te overlijden na 2,5 jaar vind ik dat ik het recht heb om mijn opzij gezette geld aan te breken voor een nieuwe. Oh en ik wil auto kunnen blijven rijden dus tanken moet ook nog kunnen

Edit: en bezuinigen op uitgaan is ook nodig. 35 Euro is het budget (entree is vaak 25 en taxi 10), en dan proberen achteraf niet ergens te gaan eten!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:04

Ik doe meee!
Vooral met eten zal het moeilijk worden, dat is echt mijn grootste kostenpost volgens mij...
Mijn regeltjes:
- Het hoognodige mag wel. (spullen kapot, trein vertraging waardoor ik 4 uur later tuis ben en een colaatje voor in de trein wil bijvoorbeeld)
- Op dinsdag en woensdag (dan zit ik op school) mag ik in totaal 10 euro uitgeven aan eten. Ik zit dan dagen op school van 9.00 tot 20.00, en om nou een hele dag op boterhammen te leven...
- That's it! Met boodschappen heb ik geen last want ik woon nog thuis.

Ga ik meteen even zondigen, nu kan het nog. :') Stickers om op iedere dag dat het gelukt is een sticker te mogen plakken! (oh en ik mag van mezelf nog foundation halen, die is op)

Als m'n stickers binnen zijn begin ik d'r mee! :D

Edit: ik ga m'n stickers gewoon in de winkel halen een dezer dagen, samen met m'n foundation.
Sigaretten mag ik ook kopen van mezelf, een ding tegelijk :+

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:12

Lindamasters: maar aan de andere kant, als het 1 + 1 gratis is en je hebt het nodig, kun je er beter 2 meepakken, kom je goedkoper uit ;).

Qua paardenspullen volg ik het principe: iets erin? Iets eruit! Blijft de kast ook overzichtelijk hihi.
Verder ben ik nog te gierig om een nieuwe trui te kopen als er nog geen gaten in de andere zitten dus das geen probleem XD.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:58

Ik ga o.a ook mijn pinpas thuis laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:16

Stamper schreef:
Ik ga o.a ook mijn pinpas thuis laten.

Dit doe ik inderdaad ook als ik weet dat ik niet iets noodzakelijks hoef te halen, dan neem ik gewoon geen geld mee, heeft toch al vaak geholpen dat ik 'niet toch even een broodje ging halen' :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:23

Ik heb in elk geval bedacht dat ik de Bookdepository een tijdelijke stop moet geven := Niet alleen vanwege het geld, maar ook omdat allebei mijn Billy's inmiddels uitpuilen (en dat zijn volwassen Billy's, dus kun je nagaan _O- ).

Nu doe ik het dus zo: als ik een boek tegenkom waarvan ik denk 'oeh oeh hebben hebben', dan flikker ik het wel in mijn BD-mandje, maar ga het vervolgens niet afrekenen. Als ik het dan op 1 maart nog steeds wil hebben, mag ik het van mezelf wel bestellen :j

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:30

Ik zou hier echt aan mee moeten doen :\
Thuis zitten is niet goed voor mij, ik bestel heel veel online..
We hebben ook redelijk wat nog nodig voor het huis, dat kan ik dus vaak als excuus gebruiken :')

Even de verjaardagen overleven en dan ga ik een doel stellen voor mezelf (100 dagen ga ik never nooit niet redden _O- ).

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:47

Ik ga ook meedoen! Eerst een maand, dat zou moeten lukken..

Mijn regels:
- Als iets echt kapot gaat mag ik het wel kopen
- Als ik iets echt nodig heb (shampoo, mascara is op etc. dan mag het ook)
- Boodschappen mogen gewoon gekocht worden, maar thuisbezorgd of uit eten mag niet, behalve etentjes die al gepland zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:52

Ik heb vandaag de Ikea challenge overleefd. :') Ben naar buiten gelopen met uitsluitend spullen waar ik voor kwam, en een staande lamp die ik al een tijd wilde maar ik zocht een goedkope en die daar kostte maar 6,50 :)
Ik heb wel ergens mee in mijn handen gestaan dat ik dacht 'Ja dit heb ik nodig!' Maar toen ik eerlijk ging kijken bleek dat tegen te vallen. Wat typisch hieraan is is dat ik het dus niet heb gekocht en ik kan me ook met de beste wil van de wereld niet meer herinneren waar het om ging. Goed bezig dus :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:16

Dag 1: gefaald. Kaasbroodje gekocht. Maar mijn ouders betalen het terug dus valt nog mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:57

Ja! God, dit heb ik echt nodig. Ik heb net nog weer even mijn verzameling schoenen en laarzen geordend. Denk dat ik al gauw aan.. 30? paar kom. Paardenschoenen/laarzen niet meegerekend :o Mijn kleding past niet meer in de kledingkast, en ik heb meer dan genoeg make-up. Poes heeft een stuk of 10 plekken waar ze lekker kan liggen, mijn huis staat vol genoeg en nee, meer wijnglazen is óók niet nodig. Ik kan Etosje/Kruidvatje spelen met de hoeveelheid shampoo, tandpasta, pijnstillers, smeersels en maandverband die ik heb liggen.

Oftewel, ik koop. te. veel.

Ik word gelukkig als ik de bel hoor "PAKKETJE! *\%/*" en als ik thuis kom staan de buren al aan de deur "PAKKETJE!" en als dat het niet is dan weten ze bij de Bruna al wie ik ben, want "PAKKETJE *\%/* "

Wat ik wel mag kopen:
- dagelijkse boodschappen
- dagelijks onderhoud voor de paarden (voer, supplementen etc). Ik heb géén nieuw dekje nodig, géén hoofdstel, niks niets nada noppes van dat alles
- dagelijks onderhoud voor Poes (maar net een lading voor besteld ("Pakketje! *\%/* ")

Geld voor onderhoud, benzine etc voor de auto heb ik niet, want leaseauto.

Per vandaag begonnen, en vol goede moed dat ik dit volhoud. Hell, al zou ik het tien dagen volhouden, dat scheelt ook al een stuk :')

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:48

Zo is het, al houdt je het maar 10 dagen vol, scheelt dat al heel wat. En als je dan een dag zondigt, gewoon weer verder gaan met niets kopen. Ik denk dat we dan alsnog heel veel besparen. Hier gaat het nog steeds goed!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:01

Berdien _O- geweldig.
Zo herkenbaar.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:17

Ik doe dit al een paar jaar elke maand februari. Uit het oogpunt van milieu/verspilling.
Ook bij vervanging van apparaten enz, je afvragen: Heb ik dit echt nodig of kan ik zonder? Zo nee, kan het gerepareerd worden? Kan ik het lenen van iemand anders? Of als het echt niet anders kan, kan ik het tweedehands aanschaffen?
Op het Dragen&Voeden forum zijn elk jaar weer mensen die proberen een jaar lang niks te kopen.

Ik realiseer me elk jaar hoezeer we de hele dag door van alle kanten worden gebombardeerd met reclame en het is bevrijdend om te beseffen dat ik daar niks mee hoef, dat het allemaal niet voor mij bedoeld is.
En dat terwijl ik normaal gesproken niet veel 'onnodige' aankopen doe :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:28

Gister niks gekocht en vandaag alleen boodschappen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:35

Ik al 2 dagen niets gekocht.
Yeah 2 stikkers....
Morgen de fysio bij blondie dus daar gaat mijn zakgeld weer

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 21:22

Ik ga mezelf naast een Bookdepository-verbod ook een AH To Go-verbod opleggen (geldt ook voor de Kiosk en de Broodzaak en de rest)
Als ik iets lekkers mee wil nemen in de trein kan ik dat veel beter vantevoren bij een normale AH halen, dat scheelt al gauw de helft in prijs :=

Dus mijn regels zijn:

Geen Bookdepository
Geen creditcard gebruiken (want die gebruik ik toch alleen maar voor onnodige dingen)
Geen AH to Go of andere stationswinkels
Geen nieuwe spullen voor in huis (ik woon op 36 m2... waar moet ik het in hemelsnaam laten? := )

Verder heb ik 18 februari een reünie van mn studentenvereniging, dat is tot nu toe mijn enige 'cheat'-dag :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:32

Berdien schreef:
. Ik word gelukkig als ik de bel hoor "PAKKETJE! *\%/*" en als ik thuis kom staan de buren al aan de deur "PAKKETJE!" en als dat het niet is dan weten ze bij de Bruna al wie ik ben, want "PAKKETJE *\%/* "

Ohgod, ik zie dit gewoon helemaal voor me _O-

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:09

Berdien schreef:
Ja! God, dit heb ik echt nodig. Ik heb net nog weer even mijn verzameling schoenen en laarzen geordend. Denk dat ik al gauw aan.. 30? paar kom. Paardenschoenen/laarzen niet meegerekend :o Mijn kleding past niet meer in de kledingkast, en ik heb meer dan genoeg make-up. Poes heeft een stuk of 10 plekken waar ze lekker kan liggen, mijn huis staat vol genoeg en nee, meer wijnglazen is óók niet nodig. Ik kan Etosje/Kruidvatje spelen met de hoeveelheid shampoo, tandpasta, pijnstillers, smeersels en maandverband die ik heb liggen.

Oftewel, ik koop. te. veel.

Ik word gelukkig als ik de bel hoor "PAKKETJE! *\%/*" en als ik thuis kom staan de buren al aan de deur "PAKKETJE!" en als dat het niet is dan weten ze bij de Bruna al wie ik ben, want "PAKKETJE *\%/* "

Wat ik wel mag kopen:
- dagelijkse boodschappen
- dagelijks onderhoud voor de paarden (voer, supplementen etc). Ik heb géén nieuw dekje nodig, géén hoofdstel, niks niets nada noppes van dat alles
- dagelijks onderhoud voor Poes (maar net een lading voor besteld ("Pakketje! *\%/* ")

Geld voor onderhoud, benzine etc voor de auto heb ik niet, want leaseauto.

Per vandaag begonnen, en vol goede moed dat ik dit volhoud. Hell, al zou ik het tien dagen volhouden, dat scheelt ook al een stuk :')

Hahahaha dit ben ik precies!

Ik wil ook wel meedoen maar donderdag komt al de monteur voor de vaatwasser. Dus dat telt al niet mee.

Verder koop ik ook gewoon teveel acties en is nooit iets op in huis aan verzorgings/make-up producten.

Ik ga wel meedoen maar ik geef mijzelf wel een zakcentje per maand om wat spul te kopen anders hou ik het nooit vol. Ik ga graag naar de kringloop om voor boeken en kleding te snuffelen. Beide niet echt nodig maar krijg er echt spijt van als ik iets laat liggen wat ik graag wilde hebben. (Eigenlijk cheat ik dus al) maar voor mij is het al heel wat als ik bijv. Maar €30 pm. Uitgeef aan extra's.

Echte valkuil voor mij is dus de krigloop, aliexpress en de action.

Gelukkig heeft mijn vriend sinds vandaag weer een baan na 5 maand dus nu kan ik sowieso weer meer sparen en kan hij mee betalen in huis.
Laatst bijgewerkt door marlonFloris op 23-01-17 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:10

Ah, het doet me goed dat ik niet de enige ben :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:19

Ik heb vandaag gekocht wat ik echt nog even nodig haf; Nagelschaartje, nieuwe oortjes en shampoo :) (woon bij m'n pa dus hoef geen boodschappen te doen)
Morgen krijg ik salaris en dan begint het voor mij! Het enige wat ik van mijzelf mag kopen dan is een nieuwe sportbroek, sport sinds kort 5x per week erg intensief en dat is met maar 2 broeken net te krap qua wassen soms ;) Maar verder niks nodig, dus ook echt niet kopen :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:47

Berdien schreef:
Ah, het doet me goed dat ik niet de enige ben :D :D

Weet je wat jij zou moeten doen? Zo'n blog beginnen en dan zorgen dat je veel volgers krijgt. En dan bedrijven vinden die je gratis dingen sturen om over te bloggen. Ik zeg win-win. Want je schrijfstijl is zeer vermakelijk, en zo kan je lekker doorgaan met het ontvangen van pakketjes en tóch je bankrekening spekken :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 01:14

Interessant topic.

Wellicht een tip is om te budgetten.

Ik maak (nu op aanraden van m'n vriend die het al jaren doet) wekelijks een budget.

Daarin staat hoeveel ik te spenderen heb voor welke categorie.
Dat neemt al een heel stuk impuls aankopen weg.

Afbeelding

Linker kolom is wat ik gebudgeteerd heb er voor. Oranje is wat ik heb uitgegven. Geel is wat ik nog overheb.

Candles (= mn opstartende kaarsen bedrijfje).
Other spending = leuke dingen. Die kun je bijvoorbeeld terug zetten naar whatever je beschikbaar hebt. :) Dus als je niets wilt uitgeven zet je 'm op 0 of (meer realistisch 20) en dan kun je dat ''overige'' geld in je spaargeld stoppen.

Ik doe dit per week. :)