Die nuances misten in je eerdere posts en die maken je boodschap een stuk evenwichtiger. Ik denk dat veel mensen zich zo wel in je woorden kunnen vinden.
Ik heb eigenlijk nog maar 1 opmerking. Je schrijft namelijk:
Citaat:
Ik weet dat praten over bepaalde dingen, bewustworden van tijdens een gesprek een therapeutische werking kunnen hebben. Dit gaat dan wel over een diep gesprek ivm een probleem en is geen diepzinnig gesprek over bijvoorbeeld het leven. Maar in een persoonlijke problematische situatie kan een diepzinniger gesprek zeker en vast verduidelijk brengen of helderheid waar je dan uiteindelijk weer mee aan de slag kan.
Dat 'praten helpt' vaak door leken opgeworpen wordt als argument voor diepe gesprekken met een psycholoog of een ander, betekent niet dat dit ook echt zo is. Iedereen die 'diep' is gegaan in de psychiatrie (als patient of werkende) weet dat diep praten over problemen alleen helpt als je het op het juiste moment, met de juiste persoon én op de juiste manier doet. Dat is ook de reden waarom patienten tijdens en na een opname het advies krijgen om buiten de therapieen om niet met elkaar 'verder te therapieen': op de verkeerde manier diep gaan kan mensen namelijk net zo goed in een crisis helpen, helemaal als ze psychisch al niet zo stabiel zijn. Dus het idee 'iemand zit in psychische nood dus daar moeten we het diep over hebben want dat helpt' is bij echte problemen zelfs gevaarlijk.
Een gezonder motto is dan ook: als ik met iemand diepe gesprekken kan hebben dan is dat geweldig, als ik met iemand diepe gesprekken over mij zou willen hebben maar die ander wil daar niet aan dan is dat jammer, en als ik graag diepe gesprekken met die ander óver die ander zou willen hebben en die persoon staat daar niet voor open, dan respecteer ik die beslissing.
En dat is dus iets anders dan 'dan moet die persoon het zelf maar weten, mijn gesprek had ze kunnen redden maar nu loopt het gegarandeerd verkeerd met ze af'.