Steun jij goede doelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:14

Ik doneer vrijwel niet omdat ik er niet zo zeker van ben dat het geld juist gebruikt wordt.
In plaats daar van help ik met m'n handen/tijd voor zaken die mij aan het hart gaan. Denk aan Nederlandse lessen geven aan Syrische vluchtelingen en dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:26

Ik heb mijn eigen goede doelen en ik steun ze liever van uit mijn eigen beheer dan dat ik dit uitbesteed aan grote brijf. Want daar verdwijnt het geld maar al te vaak op de verkeerde plekken .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:02

Ik geef wel eens wat aan de kwf ofzo, maar wegens nogal wat strijkstokverhalen verdeel ik mijn geld graag onder de armen: de helft onder mijn linker en de helft onder mijn rechter.
Oftewel, ik geef niet aan discutabele doelen. En als ik bijvoorbeeld mag kiezen tussen een kerstpakket of weggeven aan goed doel, dan wordt het toch echt een kerstpakket.
Maar voor een stichting met zoekhonden waar ik reiskostenvergoeding voor kan krijgen zeg ik van nee, dat hoeft niet. Als ze met een kwf bus voor de deur staan krijgen ze ook een paar euro. De dierenbescherming krijgt een nee. 1 of ander kleinschalig project van een kerk mag ook een paar euro hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:21

Ik steun maandelijks heel wat goede doelen. Omdat ik het belangrijk vind om mensen te helpen, en het mij geen biet kan schelen dat er iemand een BMW van koopt. Die beste man of vrouw leidt vaak gewoon 80 uur in de week een grote organisatie die in de wereld van de onderzoeken zit. Dat hoeft ie toch niet vrijwillig te doen? Dat is hetzelfde idee als het topic dat nu loopt over een dierenarts die maar korting/gratis moet werken omdat iemand anders zich over een zwerfdier ontfermt.

Bovendien denk ik altijd: als ik zelf ernstig ziek zou zijn zou het me geen moer interesseren dat er ook geld misschien iets beter besteedt had kunnen worden, maar ben ik blij met elke cent die er is voor onderzoek.

Natuurlijk heb ik het dan niet over allerlei vage instanties die ik sponsor , maar gewoon de bekende goede doelen. :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:24

Ook ik doneer al heel lang twee keer per jaar een bedrag aan Brooke. Daarmee help je de dieren en de eigenaren. Ook kun je als je wilt en in een land bent waar Brooke werkt, daar gaan kijken. Dat wil ik nog altijd een keer doen, al lijkt me dat wel moeilijk.

Tevens krijgen we hier één keer per jaar een envelop in de brievenbus waar veel goede doelen op staan, hierop kun je aanvinken aan welke doelen je wilt doneren en het bedrag er bij. Geld er in en deze komen ze dan ca een week later ophalen.
Dat is wel fijn, niet twintig keer iemand aan de deur en niet zoveel collectanten nodig. Echter hebben ze vorig jaar bij ons de envelop niet opgehaald.

paardje1983

Re: Steun jij goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:27

Doneer de WNF en de Dierenbescherming maandelijks

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:38

brooke hospital is het enigste waar ik elke maand voor doneer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:43

Ik doneer niet. :)
Het geen dat 'over' is gaat naar een spaarrekening. Pas een huis gekocht waar nog e.e.a aan moet gebeuren dus voorlopig weten we wel waarheen met ons geld. :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:00

Ik werk vrijwillig bij een dierenasiel, zo'n 6 uur per week à €10 per uur, is €240 donatie per maand :D

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:33

Ik doneer niet, geef wel aan collectanten aan de deur en verenigingen die bijvoorbeeld worstenbroodjes verkopen. Heb mijn eigen goede doel al, betaal maandelijks voor mijn eigen paard die met pensioen is. Mijn persoonlijke goede doel waarvan ik zeker weet dat het goed is besteed :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:36

Ik doneer maandelijks naar Stichting Spots en World animal protection :) Maar dat is ook echt omdat ik achter hun acties sta, als ze dingen gaan doen die mij niet zo trekken zeg ik het net zo makkelijk op. Spots is maar klein en weet bij hun dan ook wel zeker dat het echt naar de grote katten gaat. Verder krijgt eigenlijk geen enkele stichting iets, ook niet op straat, dat doen genoeg andere al :))

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:40

Ik doneer niet zomaar maar ga bijvoorbeeld wel eens naar een benefiet. Heb dit jaar ook snoepjes voor music for life verkocht in de zaak, voor 2 meisjes die snoepzakjes maakten voor het goede doel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:42

Ik tank bij de plaatselijke pomp. Van elke liter die je tankt kun je 1 cent per liter doneren aan een doel. Landelijk of plaatselijk. Meer niet

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:43

Voor de mensen die niet doneren?

Ik kan mij dat niet zo goed voorstellen, hebben jullie niet het idee: ik heb het zelf goed (als je elk dubbeltje om moet draaien uiteraard niet) ik kan doen wat ik wil en ben (grotendeels) gezond. Kan ik misschien ook iets voor een ander betekenen daarin? Maar stel dat jij of een familielid morgen ziek wordt, zou je dan niet willen dat er onderzoek gedaan wordt en er medicijnen beschikbaar komen. Vind je het niet belangrijk om dat te sponsoren? Dingen waarvan je nu nog niet weer of het op je van toepassing gaat zijn, misschien sneller dan je denkt?

Ik bedoel dit niet verkeerd en zeg ook niet dat doneren de enigste oplossing is om mensen te helpen. Er zijn genoeg mogelijkheden om privé mensen te helpen natuurlijk. Maar bij bepaalde doelen (kanker, MS, ALS hartproblemen ) is onderzoek zo noodzakelijk..

Nogmaals ik ben gewoon benieuwd, ik oordeel of veroordeel niemand. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:51

Ik ben niet gezond en we hebben het goed maar wat over is gaat in ons huis. Niet naar de villa van een directeur van een goed doel. :+
Pharmaceutische industrie is een van de rijksten. Ga je me wijs maken dat die geen geld kunnen vrij maken voor onderzoek?
Ze onderzoeken vooral ziektes waarmee ze kunnen mouw vegen bij de maatschappij. Medicijnen die genoeg helpen dat ze geld op brengen maar niet genoeg dat ze op een keer niet meer nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-01-17 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:53

Dat vraag ik me dan ook af. Ook al heb je weinig, je airmiles kreeg je ook gratis. Al koop je maar af en toe een dakloze krantje. Maar helemaal niks? Iedereen moet het natuurlijk zelf weten maar ik kan me niet voorstellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:55

Ik vind die doelen ook heel noodzakelijk maar niet echt de taak van Nederlandse burgers om de kas van de directeur van het KWF te spekken. Vind eigenlijk dat zulke onderzoeken van belastinggeld betaald moet worden.

Ook vind ik het niet transparant wat er met het geld gebeurd.

Daarom steun ik dus gewoon kleinschalig een Afrikaanse familie :j die ik ken en die ik heb gezien. Geen tussenpersonen (m'n zus dan) en zeker weten dat het goedkomt en weten waar het geld voor gebruikt wordt :)

Ik loop trouwens wel eens met zo'n pot langs de deur voor verschillende doelen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-01-17 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:56

Ayasha schreef:
Ik ben niet gezond en we hebben het goed maar wat over is gaat in ons huis. Niet naar de villa van een directeur van een goed doel. :+

Maar je zou toch ook niet willen dat de enorme bedragen die er bij die organisaties omgaan, beheerd worden door mensen die daar de capaciteit niet voor hebben? Goeie en kundige mensen kosten geld. De ingehuurde onderzoekers doen het ook niet voor het minimumloon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:57

Jennyj01 schreef:
Ayasha schreef:

Maar je zou toch ook niet willen dat de enorme bedragen die er bij die organisaties omgaan, beheerd worden door mensen die daar de capaciteit niet voor hebben? Goeie en kundige mensen kosten geld. De ingehuurde onderzoekers doen het ook niet voor het minimumloon.

En nu worden er mensen dik betaald die of ook die capaciteit niet hebben of die gewoon bewust corrupt er mee om gaan. :+ is dubbel op.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:00

Nou ik vind dat je met deze opmerking heel veel mensen die hun ziel en zaligheid in een organisatie stoppen ernstig te kort doet. Veel directeuren zouden in het bedrijfsleven nog veel meer kunnen verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:00

Nou eens met ayasha hoor, dan moeten ze het maar lekker transparant maken en van elke euro verklaren waar ie heen is. :)

Net zoals alle bedrijven aan hun aandeelhouders doen eigenlijk :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:03

Ayasha schreef:
Pharmaceutische industrie is een van de rijksten. Ga je me wijs maken dat die geen geld kunnen vrij maken voor onderzoek?
Ze onderzoeken vooral ziektes waarmee ze kunnen mouw vegen bij de maatschappij. Medicijnen die genoeg helpen dat ze geld op brengen maar niet genoeg dat ze op een keer niet meer nodig zijn.

Ik ben het met je eens dat er zeker misstanden zijn, maar begrijp aan de andere kant niet waarom iemand gratis zou moeten werken omdat hij of zij ergens goed in is. In een ander topic loopt nu een hele discussie omdat een dierenarts een kat niet gratis wilde helpen (imo logisch) en dat vinden we normaal. Terwijl een directeursfunctie (80 uur per week werken, mensen aansturen, in de onderzoekswereld (wat echt geen makkelijke Job is)) die moet maar gratis of voor bijna niets gaan werken omdat het voor het goede doel is? Dat is toch raar. Ik doe ook heel erg 'maatschappelijk' werk, dus ik mag ook niet verdienen?

Kijk, geld achterhouden of in je eigen zak stoppen kan niet. En dat er misstanden zijn: klopt. Maar die heb je overal. En je kunt nu eenmaal niet vanwege een paar rotte appels iedereen uitsluiten toch? Helemaal niet bij zulk belangrijk onderzoek?

En over de kosten in die industrie: die zijn ook immens hoor. Ik weet niet of je bekend bent met het proces dat een mogelijk medicijn moet afleggen voor hij op de markt mag voor mensen. Maar dat is een jarenlang bizar duur traject. Alsnog word er gerommeld, maar weer denk ik niet dat dat een reden is om maar niets meer te doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:05

Jennyj01 schreef:
Nou ik vind dat je met deze opmerking heel veel mensen die hun ziel en zaligheid in een organisatie stoppen ernstig te kort doet. Veel directeuren zouden in het bedrijfsleven nog veel meer kunnen verdienen.

Dat probleem speelt heel veel. Het bedrijfsleven biedt meer en dus is het moeilijk de juiste mensen te vinden.

Maar goed: over nobel gesproken. Mensen vinden zichzelf blijkbaar ook nobel door liever te kijken naar het deel van de auto van de directeur die je betaalt als je kijkt naar een euro. Dan naar de vele mensen die nu en in de toekomst geholpen kunnen worden met datzelfde geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:09

80 uur per week lijkt mij heeeel sterk hoor, gekvanfleur.. Vaak zijn de officiele directeuren van zulke stichtingen niet eens zo heel erg betrokken bij de stichting. En al zijn ze dat wel, ze zijn niet de mensen die de dagelijkse dingen regelen.

Geld doneren aan een goed doel is iets wat ieder voor zich moet bepalen, lijkt mij. Het moet vanuit jezelf komen en imo is het belangrijkste dat het je een goed gevoel geeft over jezelf. Als anderen er een beter gevoel aan overhouden om van het geld dat ze maandelijks zouden kunnen doneren een nieuw shirt te kopen, prima toch?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:10

Jennyj01 schreef:
Ayasha schreef:

En nu worden er mensen dik betaald die of ook die capaciteit niet hebben of die gewoon bewust corrupt er mee om gaan. :+ is dubbel op.

Ja, en alle Marokkanen zijn crimineel en alle paardrijders mishandelen hun paard omdat ze erop zitten. :+

Dat is natuurlijk een vreemd argument. Er zijn gevallen bekend waarin met geld wordt gerommeld en dat is vreselijk, maar wil niet zeggen dat iedereen het doet.