Vuurwerk, het is aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij als er veel vuurwerk wordt afgestoken?

Ik doe direct aangifte van iedere knal
12 (1%)
Pas als het echt te gek gaat, bel ik de politie
227 (30%)
Ik spreek de afstekers zelf aan
48 (6%)
Het maakt me echt niks uit, ze mogen lekker afsteken wat ze willen
156 (21%)
Ik heb er geen last van
219 (29%)
Ik durf er niks mee te doen
79 (10%)

Totaal aantal stemmen: 741

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:14

BeSen schreef:
Hier wordt wel redelijk wat afgestoken maar heb er zelf geen problemen mee. Wel een beetje jammer voor hunzelf 's avonds zie je het veel beter ;)

Nou dat indd dat snap ik nou ook niet. Aantal jaren terug ook tegen mijn vriend gezegd toen hij even de kwajongen uit wou hangen. Savonds zie je veel beter. Hij stopte en savonds was het zooooo mistig Hahaha

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:18

Je kan hier ook merken dat de verkoop begonnen is. Vroeger vond ik vuurwerk prachtig. Maar nu ik ouder ben, dieren heb en in het buitengebied woon vind ik vuurwerk verschrikkelijk. Een naoorlogse traditie die ik niet meer van deze tijd vindt(milieuvervuiling, angst bij dieren, geldverkwisting). Onze huisdieren kunnen we binnen houden maar je wil niet weten in wat voor paniek de dieren zijn die geen warme mand hebben. Uilen, groepen eenden en ganzen etc vliegen hier rond 24.00 in blinde paniek over. De dierenbescherming heeft ook een oproep gedaan om geen vuurwerk af te steken ivm verspreiding van de vogelgriep.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:20

damian23 schreef:
Je kan hier ook merken dat de verkoop begonnen is. Vroeger vond ik vuurwerk prachtig. Maar nu ik ouder ben, dieren heb en in het buitengebied woon vind ik vuurwerk verschrikkelijk. Een naoorlogse traditie die ik niet meer van deze tijd vindt(milieuvervuiling, angst bij dieren, geldverkwisting). Onze huisdieren kunnen we binnen houden maar je wil niet weten in wat voor paniek de dieren zijn die geen warme mand hebben. Uilen, groepen eenden en ganzen etc vliegen hier rond 24.00 in blinde paniek over. De dierenbescherming heeft ook een oproep gedaan om geen vuurwerk af te steken ivm verspreiding van de vogelgriep.

Jammer genoeg interesseert de vogelgriep nu juist niet de mensen die meestal het zwaarste vuurwerk afsteken. Ik vind het triest om zo te denken maar ik hoop op zo ontzettend veel schade en verminkingen dat er toch een algeheel verbod komt in Nederland.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:29

Fennee schreef:
Ik ben er dus zeer van overtuigd dat het grootste gedeelte van de angst bij veel dieren word ontwikkeld/gestimuleerd door de eigenaren zelf. :j

Dieren horen veel beter dan mensen, dus als wij schrikken klinkt het voor dieren nog harder.
Onze oudste kat was als kitten helemaal niet bang voor vuurwerk, hij zat in het raamkozijn te kijken. De jaren erna deed hij dat niet meer, maar hij reageerde er verder niet op.
Sinds vorig jaar is hij doodsbang voor vuurwerk. Geen idee hoe dat komt, misschien heel erg geschrokken.
Onze andere huisdieren reageren niet op vuurwerk, dus ik zie niet in hoe wij de angst van onze kat zouden hebben veroorzaakt ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:29

Ik ben blij dat ik sinds een aantal jaren in het buitengebied woon. In onze straat wonen alleen oudere mensen, dus héérlijk rustig. En verderop in het dorp af en toe eens wat kleine knallen maar het valt heel erg mee, zelfs met de jaarwisseling. Een verschil van dag en nacht met vroeger in de stad. Mijn dieren geven er gelukkig helemaal niks om, die vinden het siervuurwerk vooral interessant om naar te kijken :D En ik zelf vind dat siervuurwerk ook wel mooi, maar die harde knallen daar houd ik helemaal niet van :n Gelukkig niet nodig om te bellen in ons dorp :D

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:32

Wat dacht je van het milieu en de mensen die komen uit oorlogsgebieden, en een trauma hebben?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:50

TinkerTreas schreef:
Fennee schreef:
Ik ben er dus zeer van overtuigd dat het grootste gedeelte van de angst bij veel dieren word ontwikkeld/gestimuleerd door de eigenaren zelf. :j

Dieren horen veel beter dan mensen, dus als wij schrikken klinkt het voor dieren nog harder.
Onze oudste kat was als kitten helemaal niet bang voor vuurwerk, hij zat in het raamkozijn te kijken. De jaren erna deed hij dat niet meer, maar hij reageerde er verder niet op.
Sinds vorig jaar is hij doodsbang voor vuurwerk. Geen idee hoe dat komt, misschien heel erg geschrokken.
Onze andere huisdieren reageren niet op vuurwerk, dus ik zie niet in hoe wij de angst van onze kat zouden hebben veroorzaakt ;)

Daarom staat er ook veel, in jouw geval is het duidelijk door een (onbekende) oorzaak ivm de plotselinge wissel van reactie.
Ik doelde meer op de dieren die al vanaf het eerste levensjaar tijdens de jaarwisseling ineens anders worden behandeld (om de angst weg te nemen) zoals dus meer aandacht en geruststellend gedrag na een knal.

xniieeenke

Re: Vuurwerk, het is aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:04

de kleinkinderen van onze buren zij op bezoek, rotjes knallen :')
Er waait al wat onze kant op maar ik ga er niks van zeggen die kinderen zijn altijd super beleefd en zijn netjes op eigen terrein.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:05

wemkelover schreef:
BeSen schreef:
Hier wordt wel redelijk wat afgestoken maar heb er zelf geen problemen mee. Wel een beetje jammer voor hunzelf 's avonds zie je het veel beter ;)

Nou dat indd dat snap ik nou ook niet. Aantal jaren terug ook tegen mijn vriend gezegd toen hij even de kwajongen uit wou hangen. Savonds zie je veel beter. Hij stopte en savonds was het zooooo mistig Hahaha

Hahaha :') Nou ja, normaal zie je het beter _O-

Asvinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:18

Hier zijn ze sinds vanochtend begonnen, blijft vaak best wel rustig tot 12 uur 's nachts. Onze hond is echt enorm bang voor de knallen, staat bij elke knal ook keihard te blaffen. De paarden vinden het altijd wel prima tot iedereen om 12 uur helemaal los gaat met het vuurwerk, zit dan ook elk jaar buiten alles in de gaten te houden.. zeker dit jaar aangezien mijn veulen snel in paniek raakt..

Ik vind al dat vuurwerk zelf ook echt niets, zeker niet als die strontjochies het zo leuk vinden het naar dieren en mensen te gooien, alleen daarom blijven de katten al de hele avond binnen.. snap niet wat er nu zo leuk aan is hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:37

Hier is het sinds vanmorgen knallen. Paard heeft een keer gekeken en is toen verder gegaan met wat ze altijd doet, buurvrouw pesten en eten.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:40

heel eerlijk het is echt nog rustig bij ons sinds gister hoor ik soms aantal knallen , maar vergeleken met paar jaar terug vind ik het echt prima zo .eerder begonnen ze al flink te knallen in begin december .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:31

FabianHorse schreef:
Wat dacht je van het milieu en de mensen die komen uit oorlogsgebieden, en een trauma hebben?

Ik denk ook wel eens aan mensen die een oorlog hebben meegemaakt. Dat lijkt me best schokkend idd.

Hier in Almelo is de vorige avond best veel gecontroleerd, ook vlakbij mijn huis. Dat vind ik een prettige gedachte :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:34

Ik. Wordt. Gek. Zelfs zonder PTSS oid, schrik ik me elke keer een ongeluk, ik kan niet tegen harde geluiden, zéker als ze onverwacht zijn. Laat staan als je een oorlogstrauma hebt oid....

Máár ik heb mijn buurman en die rent bij elke knal zo ongeveer naar buiten om er wat van te zeggen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:36

eclair98 schreef:
Ik. Wordt. Gek. Zelfs zonder PTSS oid, schrik ik me elke keer een ongeluk, ik kan niet tegen harde geluiden, zéker als ze onverwacht zijn. Laat staan als je een oorlogstrauma hebt oid....

Máár ik heb mijn buurman en die rent bij elke knal zo ongeveer naar buiten om er wat van te zeggen O:)

Haha dat scheelt dan weer. Als het echt te gek wordt, doe ik oordoppen in, dan schrik ik tenminste ook niet zo. Dat doe ik trouwens ook tijdens de jaarwisseling als ik naar buiten ga, om mn trommelvliezen te sparen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:36

Op werk heb ik een jonge met beperking die echt doodsbang voor vuurwerk is.
De angst begint vaak al in oktober.
de laatste 3 weken van het jaar zijn altijd drama. wil die niet naar buiten, vergeet veel en kan zijn werk gewoon niet meer goed doen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:41

Joolien schreef:
eclair98 schreef:

Haha dat scheelt dan weer. Als het echt te gek wordt, doe ik oordoppen in, dan schrik ik tenminste ook niet zo. Dat doe ik trouwens ook tijdens de jaarwisseling als ik naar buiten ga, om mn trommelvliezen te sparen.

Ik denk dat ik dat ook maar doe, zet wel een film aan oid. Zónder schieten en ontploffingen :D

AmyJames: :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 17:41

Op het moment dat het idd echt 'te gek' wordt, spreek ik ofwel de aanstekers aan, of bel ik de politie (of dreigen met politie bellen).

Dan kun je denken aan vernielingen aanrichten, vuurwerk gooien naar mensen of dieren, of in dichte nabijheid van dieren lopen klieren met vuurwerk.

Van die jochies die 's avonds even een paar rotjes afsteken.... ach....
't knalde gisterenavond en vandaag ook behoorlijk af en toe, maar vrij veel op afstand.

Zolang het rustig en normaal gebeurd, kunnen de dieren er ook vast even een beetje aan wennen natuurlijk.
Als het alle dagen helemaal niks zou zijn, en morgennacht ineens de hel plotseling losbarst, da's ook best sneu want dan hebben ze de tijd ook niet gehad er langzaam een beetje aan te wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:00

Man man ik stuiter net weer bijna van de bank van schrik. De buren achter ons, zijn in hun tuin(grenst aan onze rij tuinen) aan het afschieten.

Wat sneu voor die jongen Amy. Is het voor hem ook misschien een optie om gehoorbescherming te dragen deze dagen? Met oordoppen versta je alles en iedereen nog, het is alleen wat bedompt.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:03

Ik vind sier vuurwerk prachtig om te zien maar daar is dan ook alles mee gezegd. :D
hier wordt er al wel afgestoken maar ik zet gewoon m'n muziek hard aan en dan heb ik er geen last van.

Wel 2 weken geleden op stage vond iemand het hardstikke leuk om een rotje af te steken, ondanks dat ik het al zag gebeuren schrok ik me echt dood. -O-

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:09

Aanspreken of politie bellen is hier volkomen zinloos. Overal word al een paar dagen afgestoken..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

Joolien schreef:
FabianHorse schreef:

Ik denk ook wel eens aan mensen die een oorlog hebben meegemaakt. Dat lijkt me best schokkend idd.

Hier in Almelo is de vorige avond best veel gecontroleerd, ook vlakbij mijn huis. Dat vind ik een prettige gedachte :)

Mijn oma heeft er inderdaad veel last van, zeker van het heftige illegale vuurwerk. Het haalt voor haar herinneringen aan de 2e wereldoorlog naar boven. Ik woon in de polder tegenwoordig en heb er geen last van.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

Joolien schreef:
Wat sneu voor die jongen Amy. Is het voor hem ook misschien een optie om gehoorbescherming te dragen deze dagen? Met oordoppen versta je alles en iedereen nog, het is alleen wat bedompt.

Soms doet hij wel oorkleppen op. maar dan nog is die doodsbang.behalve als hij met de bladblazer of trekkermaier bezig is. dan hoort hij het niet.
daarom hebben we hem dit jaar tussen kerst en oud en nieuw vrij gegeven.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:44

Oké ik trilde net echt 2 keer van de klappen :') zo hard waren ze

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:46

Joolien schreef:
Man man ik stuiter net weer bijna van de bank van schrik. De buren achter ons, zijn in hun tuin(grenst aan onze rij tuinen) aan het afschieten.

Hier nu net, zo te horen in de Haghoek of langs het kanaal ofzo en behoorlijk hard. -O-