Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:40

Ik heb 3 pubers met de bijbehorende kosten.
Ze zijn nu echt heel duur qua onderhoud/eten enz
En dat zal nog oplopen als ze gaan studeren.

Mijn zoon doet nu MBO4+ en gaat straks naar het HBO... kosten 2000E per jaar (alleen de school).
Dan komt daar nog een (dure) laptop, boeken en stage lopen in het buitenland bij....

Mijn dochter doet nu VWO, gaat straks ook de Uni of HBO,
De jongste gaat ook HBO doen.... kosten bij 3 kinderen ehhhh heel veel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:03

Brainless schreef:
Ik heb 3 pubers met de bijbehorende kosten.
Ze zijn nu echt heel duur qua onderhoud/eten enz
En dat zal nog oplopen als ze gaan studeren.

Mijn zoon doet nu MBO4+ en gaat straks naar het HBO... kosten 2000E per jaar (alleen de school).
Dan komt daar nog een (dure) laptop, boeken en stage lopen in het buitenland bij....

Mijn dochter doet nu VWO, gaat straks ook de Uni of HBO,
De jongste gaat ook HBO doen.... kosten bij 3 kinderen ehhhh heel veel.

Maar ook hier is de conclusie: ze zijn zo duur als je ze maakt. Ik heb mijn collegegeld, boeken, laptop en stage zelf betaald. En ja, ik heb een studieschuld, maar dat is makkelijk af te betalen als je eenmaal afgestudeerd bent en ik weet heel goed wat mijn geld waard is. Heb er ook altijd bij gewerkt.

Je hoeft die kosten dus echt niet allemaal te dragen... het is maar net wat je belangrijk vindt en wat je kunt missen. Mijn moeder doet laaggeschoold werk en kan echt niet voor vijf kinderen een universitaire opleiding betalen, waarna wij veel meer gaan verdienen dan zij elke maand bij elkaar geschraapt krijgt met keihard werken.

Sakura789

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:27

Zelf ook altijd mijn levensonderhoud betaald, alleen mijn schoolgeld werd betaald door mijn ouders voor elk jaar dat ik overging. Dus een mooie stok achter de deur :D Naast school gewoon aan het werk geweest en zodoende ook niet hoeven lenen.

We kregen weinig speelgoed (waren altijd veel buiten) en kleding kwam allemaal van familie en toen ik ouder werd gewoon een vast bedrag aan kleedgeld.

Je kunt het dus zo gek maken als jezelf wilt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:36

@Tink89
Mijn zoon is autistisch; dus "zomaar" erbij gaan werken is nu geen optie.
Hij fietst ook 23 km naar school/stage (enkele reis) en is 's avonds om 19:00 thuis.
Zaterdags maakt hij zijn school/stage opdrachten en zondag is zijn vrije dag.

Natuurlijk kunnen mijn kinderen straks bij lenen (is nu nog geen optie; hij heeft geen recht op stufie).
Maar hij had vorig jaar wel een (dure) laptop nodig en een elektrische fiets.
Mijn dochter (13) op school hebben ze BYOD; dus ook even 700E kunnen dokken voor een door school geleverde laptop.

Mijn andere dochter gaat dit jaar op schoolreisje... weer 500 E + eten/drinken voor die dagen.
Zij is 14 en kan/mag nog niet werken; zij gaat naar het HBO of Uni als zij 16 is.
Dan heeft zij al genoeg aan het heen en weer reizen en leren.

Dan moet er nog geld komen voor een rijbewijs... en dat is ook niet goedkoop.

@Sakura
Wij wonen overal ver vanaf.
Ook nog in een gebied met weinig werk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:36

Geen idee wat m'n kind kost; een hoop! Maar niet onoverkomelijk. Soms maken we het (te) gek, maar dat is een keuze en geen must.
In mei verwachten we nummer 2 en de grootste kostenpost zal de opvang zijn (zo'n 75 euro per dag, je krijgt een deel terug van de belastingdienst). We weten nu nog niet hoeveel dagen hij naar het kdv zal gaan, maar m'n zoon ging 3 dagen en kostte ons 625 euro per maand netto, eigen bijdrage dus.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:39

Liselot schreef:
Tieme schreef:

Ik ben van alleenstaand naar gezin gegaan, ik heb geen partner maar wel een kind. Dus betaal per jaar behoorlijk veel meer aan gemeentelijke belastingen, rioolrecht en dat soort dingen. GWL is per maand ook wel 25 euro omhoog gegaan, meer was, verwarming veel meer aan, vaker douchen/bad enz..
Luiers draagt hij alleen pampers omdat hij van andere merken uitslag krijgt, gemiddeld 6 pampers per dag dus tel maar uit.
Babyvoeding is belachelijk duur + pakjes nutriton om in de dikken. Extra boodschappen/potjes en ga zo maar door.
Dan wil je ook nog wel eens boekjes of een speelgoedje kopen omdat ze zich toch blijven ontwikkelen, mijn zoontje is nu net een jaar en het eerste jaar zit je toch wel elke 2 maand op wat nieuws.
Qua kleding groeit hij als een idioot, soms binnen een maand alweer uit een maat gegroeid en je wilt toch wat kunnen afwisselen en niet elke dag hoeven wassen. Wat ook handig is als ze een keer diarree hebben en zo 8 setjes kleding per dag onder schijten. Lopen doet ie nu ook, dus moet je goede schoenen hebben. Sparen voor later en ben vast nog wel dingen vergeten.
Kinderen zijn gewoon duur klaar.

maar hoe kom je dan op 250 euro elke maand?
dat ze in het begin elke maand andere kleertjes moeten,ok,maar na 6 maand gaat hij heus niet op maand 7,8,9,... weer een totaal nieuwe garderobe nodig hebben?
de eerste maanden droegen mijn ukjes enkel pyamaatjes.
het enige wat ze doen is slapen,ff wakker zijn,eten,soms spuwen en weer slapen.
je gaat daar ook nergens mee(ik toch niet),behalve bv de winkel.

en de rest.
kleertjes hier zo klein?altijd gevonden voor 1 euro/stuk.als nieuw.
dus ook al koop je maandelijks 20 stuks nieuwe kleertjes,dan nog kom je maar op 20 euro kleertjes.
melkpoeder,ok,maar je doet toch ook een week met een doos poeder?later nog langer eens ze wat anders beginnen eten.
en speelgoed.
hog,ze zijn een jaar oud!
veel meer dan een rammelaar,wat knuffeltjes en andere plastic spulletjes,hebben ze ook niet nodig.
zo'n ukje kan zich beter amuseren met een zakje papieren zakdoekjes(die mooi dicht gekleefd is),dan met een nieuw knuffeltje die schudt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:45

Alleen met 2 dagen kdv zitten wij al ver boven die 250 euro, tel ik daar mijn omzetdaling (ik kan minder declarabele uren maken) en wat je meer gebruikt aan gas, water en licht bij op, dan komt daar nog een pak geld bij. Sommige kosten hebben niet direct iets met wat je kindje dagelijks gebruikt te maken, maar daarom tellen ze nog wel mee.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:49

Brainless schreef:
@Sakura
Wij wonen overal ver vanaf.
Ook nog in een gebied met weinig werk.

Dat woonde ik ook, ook elke dag 18km heen en terug naar school. Op de zaterdagen had ik ook geen bijbaantje naast de deur en sprong ik vroeg m'n bed uit (volgens mij vanaf mijn 13e, onderaan begonnen). Ook in de vakanties had ik veel te doen waar ik wat aan verdiende. Daar hoef je niet eens altijd de deur voor uit (thuiswerk). Vanaf je 13e mag je toch gewoon een bijbaantje hebben?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:52

Tengeltje: zelfs via marktplaats vindt je geen passende kleren voor mijn zoon voor een euro per stuk.
Maar als je me niet geloofd vind ik het prima hoor

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:53

Nee; niet meer. (of iig heel beperkt).

Dus ze nemen liever kinderen aan van 16 jaar en ouder omdat deze wel alles mogen doen.
Met 13 jaar mag je alleen werken op een vrije dag; geen "zwaar" werk doen (geen karren duwen zwaarder dan 20 kilo... duwen hé, dus geen rolcontainers in de supermarkt).
Bollenpellen kon vroeger zwart maar tegenwoordig moet je 16 zijn.

Citaat:
Verboden werkzaamheden

Kinderen van 13 en 14 jaar mogen niet:

werken in een fabriek;
werken met of in de omgeving van machines;
werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
achter de kassa werken;
vrachtwagens laden of lossen;
zelf kranten bezorgen (helpen bij het verspreiden van folders en huis-aan-huisbladen mag wel);
werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -jaar-doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:53

Wij willen ons kind niet opzadelen met een studieschuld, dus dragen de kosten voor haar studie evenals haar kosten voor onze paard(en) (ik rijd ze zelf ook). Wel heeft ze een baantje (afgelopen zomer bij Divoza gewerkt en nu in ons bedrijf). Kleding en extra's zijn voor haar eigen rekening, sparen doet ze gelukkig ook. Ik snap dat het voor een alleenstaande ouder niet mogelijk is om het zonder leningen te doen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:05

Tieme schreef:
Gypsy schreef:
Je kunt trouwens imo beter teva's van €50 kopen en daar 2 zomer's mee doen, ze dan doorgeven aan de jongste die er ook nog 2 zomer's mee doet dan elke zomer sandalen van 2 tientjes komen die na 2 maanden al half kapot zijn en er niet meer uit zien.

Niet mee eens. Ten eerste doen kinderen vaak geen 2 zomers met schoenen want dan zijn ze er al uit gegroeid. Ten tweede gaan schoenen/sandalen naar de voeten staan. Superslecht dus om die weer door te geven naar een volgend kindje. Dan koop ik liever nieuwe goedkopere die ik na de zomer weg kan gooien dan nieuwe teva's a 50 euro die ik na 1 zomer weg ga gooien. (Nou koop ik sowieso geem teva's aangezien ik die spuuglelijk vindt ) Maar gelukkig zijn hier de goedkopere scapino sandalen niet zo snel gesloopt. Hier snandalen gehad a 14 euro die behoorlijk gedragen Zijn maar niet rijp voor de vuilnisbak.

Dan nog, vaak zie ik zulke mensen toch halverwege de zomer nog een extra paar kopen omdat ze kapot zijn.
Ook al zou je met flinke pech er maar 1 seizoen mee doen, dan kun je ze nog op mp zetten.
Teva's zijn in hardstikke hippe modellen te krijgen tegenwoordig, ook lekker in roze en blauw. Maar goed dat is alsnog een kwestie van smaak.
Naar je voet staan zal met een sandaal wel meevallen, met een leren iets kan ik het met je eens zijn maar hier zal dat niet zo'n vaart lopen.

Ik zou zelf echt geen dagje uit willen doen op sandelen van 14 euro. Voor dat geld kan er gewoon nooit een echt lekker voetbed etc. in zitten. Ik loop zelf op birkenstocks en de kids dus ook op birkenstocks en teva's. Je voeten zijn zo verschrikkelijk belangrijk, loop je helemaal scheef op je schoenen heeft dat ook invloed op de rest van het lichaam, dat notabene in de groei is.

Nee op kleding etc wil ik best bezuinigen maar op schoenen echt niet. :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:11

Je kan in de planning hebben staan dat je borstvoeding wil gaan geven, maar als je 2 van die eigenwijze baby's hebt zoals mn zusje en mij, gaat dat toch lastig worden. Zowel eerst ik als 2 jaar later mn zusje vertikte het om uit de borst te drinken. Dat werd flessenvoeding. Sterker nog zelfs dat vertikte ik op een gegeven moment omdat de samenstelling verandert was, pas na een oude lading poeder opgestuurd door Nutricia, ging er weer een fles in bij mij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:14

Goed, even alles onder elkaar gezet en dan vergeet ik vast nog dingen:
- Belastingen en rioolheffing €10
- GWL €25
- Luiers, 6 per dag gemiddeld 25 cent per luier (ik koop eigenlijk altijd in aanbieding, anders zijn ze nog duurder) €45
- Sparen voor studie €50
- Pakken melkpoeder €25
- Nutriton €10
- Kleding €25
- Eten en drinken (heb voor het gemak 2,50 per dag aangehouden voor 3 maaltijden. Daar kom je zeker wel aan) €75

Dan heb je een totaal van €265 en doe je echt geen hele rare dingen...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:28

2,50 per dag voor drie babymaaltijden? Naast melkpoeder en nutriton nog?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:31

Oke dit klinkt heel verwend maar de kosten liggen ook heel erg aan je verzamelinkomen. Bij ons heeft het geen nut dat ik ga werken dus word het automatisch al een duurder geintje. Verder probeer ik de hapjes zelf te maken, luiers in de aanbieding te kopen en de kleding en babyspullen via marktplaats te komen. Scheelt heel veel geld wat ik liever op haar bankrekening zet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:35

Het boek van Marieke Henselmans Consuminderen met kinderen geeft goeie tips hoe je zonder giga inkomen rondkomt met kinderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:38

Kleding → kwestie van geluk hebben. Wij kregen altijd super mooie tweede hands kleding voor onze 3 kinderen. Weinig onkosten tot ongeveer 12 jaar want dan slijten kleren teveel. Kinderen waren altijd erg blij met 2de hands.
Voeding → deden altijd de aanbiedingen en kookte altijd vers. Dus nooit potjes enz. gedaan en toen ze baby waren erg lang borstvoeding gegeven (tot en met 9 maanden ongeveer).
Luiers → ik had echt geen geld voor pampers etc. Dus stoffen luiers en voor de nacht v.d. Hema inlegluier erin. Daardoor wel extra wassen, maar scheelde hoop geld.
Kinderopvang hadden wij niet nodig want wij ouders konden werk op elkaar afstemmen.
Duur is de studie. Toen heb ik er een baan bijgepakt. Ook omdat ik mijn kinderen graag met een lage studieschuld het leven in wilde sturen zoals ik zelf ook kon beginnen indertijd.
Duur is als je wat meer wilt voor de kinderen: zoals sporten, muziekles, clubjes, paardrijden, eigen paard etc.
Toen ik alleen kwam te staan hebben de kinderen en ik een krantenwijk gelopen voor Hercule. Al dat geld ging naar hem toe. Dus konden we hem binnen boord houden. Was wel erg vermoeiend hoor voor ons allemaal.
Wij deden ook alles op de fiets, en kinderen fietsten ook. Maar wil je kinderen b.v. zelf op autorijles doen en betalen ooit, dan is dat erg duur.
Dus moeilijk om er een echt plaatje aan te hangen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:44

Tink89 schreef:
2,50 per dag voor drie babymaaltijden? Naast melkpoeder en nutriton nog?

Ja, hij eet gewoon ontbijt, fruit, lunch en avondeten mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:09

Die van ons krijgt nogal eens avocado uit het vuistje en/of op brood, zo'n ding kost al snel boven een euro :P

Stukje vis (ook al snel duur jammer genoeg...) hier en daar. Gezond avondmaal. Elke dag 2 vitamine C snoepjes voor de weerstand. Krentenbol, afwisselend fruit, brood, groente, o.a. noten en paprika om te snoepen. Verse of pure vruchtensap af en toe een glaasje. Geitenyoghurt met pure rauwe honing. Nog steeds een blik geitenmelk per week / 2 weken à iets van 30 euro per blik... tikt allemaal best aan hoor :)

Natuurlijk kan het wel goedkoper maar goed eten en drinken heeft best een prijs meestal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:24

Er is zat goed eten dat niet duur is. Ipv avocado kun je ook een goede bioboter op brood smeren. Hebben de hersenen nog meer aan ook :)

Ik denk ook dat het aan je inkomen ligt. Mijn kind kost absoluut geen 250 euro per maand maar ik heb dan ook geen groot inkomen. Dat betekent niet dat ze slecht te eten krijgt, juist niet, gezond eten is mijn werk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:30

Gypsy schreef:
Dan nog, vaak zie ik zulke mensen toch halverwege de zomer nog een extra paar kopen omdat ze kapot zijn.
Ook al zou je met flinke pech er maar 1 seizoen mee doen, dan kun je ze nog op mp zetten.
Teva's zijn in hardstikke hippe modellen te krijgen tegenwoordig, ook lekker in roze en blauw. Maar goed dat is alsnog een kwestie van smaak.
Naar je voet staan zal met een sandaal wel meevallen, met een leren iets kan ik het met je eens zijn maar hier zal dat niet zo'n vaart lopen.

Ik zou zelf echt geen dagje uit willen doen op sandelen van 14 euro. Voor dat geld kan er gewoon nooit een echt lekker voetbed etc. in zitten. Ik loop zelf op birkenstocks en de kids dus ook op birkenstocks en teva's. Je voeten zijn zo verschrikkelijk belangrijk, loop je helemaal scheef op je schoenen heeft dat ook invloed op de rest van het lichaam, dat notabene in de groei is.

Nee op kleding etc wil ik best bezuinigen maar op schoenen echt niet. :o

Vroeger zeiden ze idd dat schoenen heel belangrijk zijn. Nu zeggen ze dat de voeten nog erg aan het zoeken zijn en het doorgeven van schoenen wel kan. Ook dat de nu verkrijgbare schoenen niet of nauwelijks meer slecht te noemen zijn, in vergelijking met vroeger.

Zelf vind ik 2 e hands schoenen niks. Alleen als hij ze echt nauwelijks aannheeft gehad, wil ik ze weggeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:40

phormicola schreef:
Er is zat goed eten dat niet duur is. Ipv avocado kun je ook een goede bioboter op brood smeren. Hebben de hersenen nog meer aan ook :)

Ik denk ook dat het aan je inkomen ligt. Mijn kind kost absoluut geen 250 euro per maand maar ik heb dan ook geen groot inkomen. Dat betekent niet dat ze slecht te eten krijgt, juist niet, gezond eten is mijn werk.

Het is geen of/of hè....het 1 sluit het ander niet uit en je kan het ook gewoon allebei doen :)
De onze krijgt overigens kokosolie of geitenboter op brood / rozijnenbol, vind ik zelf ook lekker :)

Waar je woont is overigens ook belangrijk. Mijn zus heeft op de markt in Rotterdam 4 geweldige avocado's of mango's voor een prijs waarvoor ik er hier niet eens 1 kan kopen...en dan bij de gemiddelde supermarkt ook maar af moet wachten of die überhaupt een beetje fatsoenlijk is van binnen -O-

Bij een baby / dreumes vind ik tweedehands schoenen geen probleem, lopen ze toch amper op en dan zijn ze er weer uitgegroeid :P

Bij een wat ouder kind dan zou ik alleen nog als nieuw tweedehands willen.
Maar nu heeft hij echt prima gebruikte Bergstein laarsjes hoor. verkoop je weer makkelijk voor hetzelfde bedrag als je ze kocht :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:54

Ik doelde er meer op dat goed eten niet duur hoeft te zijn. En/en is logischerwijs duurder. En dat als je of/of doet dat de voeding niet minder compleet is :) Je keuze hierin wordt altijd geleid door je inkomen. Ik koop bijvoorbeeld bijna nooit avocado omdat ze zo duur zijn. Maar wij komen daardoor niet tekort natuurlijk :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:00

phormicola schreef:
Ik doelde er meer op dat goed eten niet duur hoeft te zijn. En/en is logischerwijs duurder. En dat als je of/of doet dat de voeding niet minder compleet is :) Je keuze hierin wordt altijd geleid door je inkomen. Ik koop bijvoorbeeld bijna nooit avocado omdat ze zo duur zijn. Maar wij komen daardoor niet tekort natuurlijk :D

Ik koop ook geen dure dingen voor op brood oid. Haal mijn boodschappen gewoon bij de aldi. Maar je kan mij niet wijsmaken dat jouw kinderen je geen 2,50 per dag aan eten kosten. Alleen fruit is al stuiterduur