Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 15:19

Tja :+ ik ben oprecht blij dat jij het hebt overleefd hoor, maar heel veel mensen doen dat niet. Er is niet voor niks zo'n grote uitstroom van vluchtelingen uit Syrië hier naar toe.

En je laten leiden door angst is iets heel anders dan bewust met risico's omgaan. Ik doe namelijk niks anders voorheen dan nu. Maar heb niet zo'n zin in reisjes naar oorlogsgebied.
Mijn vader wel, die vliegt wekelijks en ook naar in mijn ogen gevaarlijke bestemmingen. Hij vindt het niet gevaarlijk en leeft ook nog steeds.
Dat betekent niet dat de risico's niet bestaan. Ze zijn nu groter dan zeg 20jaar terug. Het is alleen aan een ieder wat je ermee wilt ;)
Andermans angst bagatelliseren vind ik niet zo aardig ;) iedereen kijkt er anders naar. Sommigen willen niet meer vliegen, sommigen alleen naar ongevaarlijke bestemmingen, prima toch? :)

Rennie89

Re: Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:05

Ik ben op familie bezoek gegaan, niet zozeer dus risico gebieden opzoeken omdat ik van sensatie houd ofzo ;) ik vind het persoonlijk alleen zo ver gezocht dat mensen Schiphol of Amsterdam niet durven te bezoeken omdat er een kans bestaat op een aanslag. Als je er niks te zoeken hebt geen probleem maar in een ander topic las ik zelfs dat iemand hen al scheet omdat ze met de trein door Schiphol moest... dat gaat imo te ver qua angst.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:18

Ik denk wat het zo eng maakt is dat er nu vooral op onschuldige mensen gejaagd wordt. Waar de cijfers inderdaad hoger lagen 30 jaar geleden, hadden die aanslagen een heel ander karakter. Tuurlijk zullen er toen ook gewone burgers zijn doodgegaan, maar het waren de hoge piefen die doelwit waren (wat het natuurlijk niet goed maakt).
Maar aanslagen tijdens een concert of random op een kerstmarkt is overduidelijk op de gewone mens gericht. Dat is best beangstigend, je bent je immers van geen kwaad bewust.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:28

Beangstigend zeker en je moet er ook absoluut bij stil staan. Maar je moet niet in angst gaan leven met de "wat als" houding . Daar word niemand gelukkig van

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 16:54

lifaya schreef:
Ik ben op familie bezoek gegaan, niet zozeer dus risico gebieden opzoeken omdat ik van sensatie houd ofzo ;) ik vind het persoonlijk alleen zo ver gezocht dat mensen Schiphol of Amsterdam niet durven te bezoeken omdat er een kans bestaat op een aanslag. Als je er niks te zoeken hebt geen probleem maar in een ander topic las ik zelfs dat iemand hen al scheet omdat ze met de trein door Schiphol moest... dat gaat imo te ver qua angst.

Ja dat ben ik met je eens. Ik geloof ook niet dat iemand het doet voor sensatie. Voor m'n vader is het gewoon z'n werk. Ik durf ook heus zonder angst naar Amsterdam of Schiphol, maar als er van tevoren gewaarschuwd is voor een aanslag blijf ik thuis.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:00

Ik had dat dus die dag met Zaventem. Ik zat in de trein die terug moest vanwege tereurdreigingen op Hoofddorp. Dan ga je ook niet met een lekker gevoel naar je werk, maar ja. Er is natuurlijk een kans dat het fout gaat, zijn regelmatig meldingen op de luchthaven dat alles word afgezet, maar er is gelukkig nog niks ernstigs gebeurd.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:37

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij van te voren drukker maak er over dan op het moment dat ik er echt loop.
Klinkt misschien niet logisch, maar over een paar weken moet ik vliegen en daar ben ik nu al
zenuwachtig voor (ook beetje vliegangst en kan niet goed tegen drukte), maar als ik dan eenmaal op
Schiphol ben dan loop ik er eigenlijk vrij relaxed rond.

Ontwijken zal ik niet zo gauw doen, maar als de dreiging groot is ga ik het echt niet op zoeken.
Ik weet dat de kans dat het mij treft ontzettend klein is, maar in mijn achterhoofd is er toch altijd
nog wel een stemmetje die zegt ; wat als. (maar goed dan kun je niets meer doen natuurlijk)
Aan de andere kant ben ik al niet zo van de grote evenementen en druk bezochte steden,
dus eigenlijk maakt het mij persoonlijk ook niet zoveel uit. :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 00:31

phormicola schreef:
Ik denk wat het zo eng maakt is dat er nu vooral op onschuldige mensen gejaagd wordt. Waar de cijfers inderdaad hoger lagen 30 jaar geleden, hadden die aanslagen een heel ander karakter. Tuurlijk zullen er toen ook gewone burgers zijn doodgegaan, maar het waren de hoge piefen die doelwit waren (wat het natuurlijk niet goed maakt).
Maar aanslagen tijdens een concert of random op een kerstmarkt is overduidelijk op de gewone mens gericht. Dat is best beangstigend, je bent je immers van geen kwaad bewust.

Er zijn relatief erg weinig hoge piefen omgebracht.

Bommen die in een tasje werden achtergelaten, op straat, bij de tram zijn jarenlang favoriet geweest, in Spanje, Ierland en Engeland.
In Egypte en Israel, veel busaanslagen.
Veel ontvoeringen van doodgewone toeristen als jij en ik bv in Jemen.
In de Balkan, lieten ze expolsieven ontploffen maar ook bv treinen ontsporen.
In Rusland, kampen waar mensen werden opgenomen, die anti het regiem waren, vn burgers en erg veel artiesten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:26

Ja, nadat ik het had gepost twijfelde ik al of ik eigenlijk wel gelijk had :') Klopt wat je zegt, my bad :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:43

Hmm als ik zou weten dat er concreet gevaar dreigt zou ik het uit de weg gaan. Maar verder leid ik gewoon mijn normale leven :)