Kranten, folders en kerstfooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:59

Als alle adressen 50 cent geven heeft de bezorger een heel mooi bedrag bij elkaar waar ze wat leuks mee kunnen doen. Als ik ze aan de deur zou hebben zouden ze dat dus ook krijgen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:03

Ik geef de krantenbezorger/ster wel een fooi, mits ik thuis ben natuurlijk. Van de week nog 2,50 euro gegeven, omdat dit meisje elke week trouw de huis-aan-huis-krant ingooit - weer of geen weer. Ik gun het haar. Vorig jaar was er een jongen die weken en zelfs maanden niet bezorgde en tegen de tijd dat het kerst werd ineens wel. Stond hij met zijn kaartje voor de deur: "Dank je wel, jij ook fijne feestdagen" en verder kreeg hij niets. Het is al van oudsher hier in de streek dat ze aan de deur komen met een kerstgroet. Je bent niet verplicht iets te geven, maar ik vind het leuk om te doen.

Justme_Lisaa

Re: Kranten, folders en kerstfooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:08

Wij geven de meeste wel wat, wel houden we goed in de gaten wie er al zijn geweest. Ze hebben soms er nog wel eens een handje van om dubbel langs te komen. Daarnaast heb ik besloten om een bezorger specifiek niets te geven, omdat hij het nodig vond om de kat een trap probeerde te voorkomen. En nog wel gewoon voor het raam, dus die kan er naar fluiten.
Als ze netjes blijven en gezellig hun verhaal vertellen, gaan we dus meestal wel overstag :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:24

Ik wil nog even wat leuks in elkaar zetten voor onze vaste pakketbezorger. Wij krijgen geen krant en degene van de folders zien we nooit :+ Maar onze pakketbezorger is een hele fijne man. Hij heeft al eens met onze zakken voer voor de dieren lopen zeulen en die achter verdekt opgesteld achter de stoel neergezet toen wij niet thuis waren. Konden onze beessies toch eten :D
Verder heeft hij ook de zware taak om te zeulen met alle bestellingen van mijn vader voor werk, en daar zit regelmatig echt zwaar spul bij :') Een keer kwam ik net thuis toen hij weer terug liep met het zware spul. Hem meteen maar even geholpen met tillen _O- Hij is inmiddels zo bekend bij ons dat hij de deur open doet, en de pakjes gewoon binnen neer zet :D
Alle lof voor deze man <3

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:32

Jongen van de folders zie ik soms.... alleen nu stond er een nieuwe aan de deur en heb haar fijne feestdagen gewenst. Krant hebben wij niet.
Zaterdag stond de voetbalvereniging aan de deur... maar was net wakker dus ook niet open gedaan. Maar die man stond zo hard buiten tegen de kinders te schreeuwen dat ik wist wie ze waren (en savonds verjaardag gehad en die zeiden het ook)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:35

Meestal zijn wij niet thuis maar gister stond ik toevallig mijn boodschappen uit te laden en trof ik het meisje van de reclamefolders. Hartstikke lief meisje en ik heb haar € 1,50 gegeven. Leek mij prima voor een gratis folder bezorger.

Missie in de week tussen kerst en oud: sticker NEE/NEE halen! ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:35

Wij geven ook altijd wat. Laatst stond de folderjongen al voor de deur maar die had niks in huis. Dus gezegd dat ie later maar terug moest komen en dat heeft ie gedaan. Variërend van 50 cent tot 2 euro.

De krant krijgen wij niet meer maar toen dat wel zo was kreeg die zeker 10 euro altijd :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:37

Selka schreef:
Meestal zijn wij niet thuis maar gister stond ik toevallig mijn boodschappen uit te laden en trof ik het meisje van de reclamefolders. Hartstikke lief meisje en ik heb haar € 1,50 gegeven. Leek mij prima voor een gratis folder bezorger.

Dus het hele jaar door ontvang je door weer en wind hun folders maar deze periode wil je ze ineens niet vanwege hun kaartjes? Wat flauw zeg...

Ik heb vroeger ook folders gelopen. Dit is in feite je kerstpakket. De gulheid van de mensen waar je bezorgd...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:42

Wij hebben een nee/nee sticker, dus krijgen al die rommel niet in de bus (en we hebben ook geen krant), de postbode krijgt gewoon fatsoenlijk salaris én komt niet aan de deur met een kaartje.
Vorig jaar stond er een foldermeisje aan de deur met haar moeder, mijn vriend zei dat we nooit wat ontvangen ivm nee/nee sticker. De moeder van het meisje vond dat irrelevant, ontstond aardig discussie. Dus wellicht doen we dit jaar niet eens open, ga geen discussie aan over iets totaal onnodigs; ontvang niets en wil niets ontvangen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:42

Dat fooi schooien heb ik nooit begrepen. Hier zit meestal kaartje in de bus met telefoon nummer en natuurlijk rekening nummer. Daar gebeurt niets mee.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:51

Ik heb een Nee/Nee sticker maar geef sowieso niks. Argumentatie dat het het kerstpakket is voor de bezorger gaat er bij mij niet in, dat is aan de werkgever en niet aan mij als consument. Zou wat zijn als iedereen die iets van een service levert met de pet rondgaat rond kerst :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:52

Marjoow schreef:
Selka schreef:

Dus het hele jaar door ontvang je door weer en wind hun folders maar deze periode wil je ze ineens niet vanwege hun kaartjes? Wat flauw zeg...

Ik heb vroeger ook folders gelopen. Dit is in feite je kerstpakket. De gulheid van de mensen waar je bezorgd...

Zo nooit geweten dat zo'n korte post zo verkeerd uitgelegd kan worden.

Nee zo zit het dus niet. Ik wil geen folders omdat ik het zonde vind van al het papier dat ermee gepaard gaat. Ik heb al meermaals geprobeerd dergelijke sticker te bemachtigen maar dit moet op het gemeentehuis worden opgehaald en al 3x hadden ze 'm niet. Volgende week weer een nieuwe kans...
Ik heb werkelijk de afgelopen 2 jaar 0x de folders ingekeken maar ze direct bij het oud papier gegooid. Hoezo het milieu naar de knoppen helpen?

Niet zo negatief. Ik schrijf niet voor niks dat ik het een lief meisje vind. Daarbij heb ik haar toch ook wat gegeven?
Laatst bijgewerkt door Selka op 20-12-16 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:52

Ik werk bij de hema en krijg ook geen kerstpakket. Ik ga toch ook niet aan iedereen die morgen broodjes bij mij haalt (werk bij de food afdeling) vragen om een fooi :P Terwijl ik ook elke ochtend vroeg opsta om hun broodjes af te bakken en hun vleeswaren te snijden. :P

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:55

Er zitten wel wat zuurpruimen in dit topic zeg :') Ik geef wat ik op dat moment aan kleingeld heb, kan 50 cent zijn maar ook 2 euro.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:02

@Selka dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry :)

Wij lezen de folders wel. Het is maar een kleinigheidje voor die kinderen... ik snap niet dat mensen dat in deze tijd van het jaar niet overhebben voor een ander. Je wordt er echt niet slechter van hoor :')

avi5987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:07

In het buitengebied komen ze helaas geen folders en krantjes leveren. De postbode komt alleen wanneer die zin heeft (niet zo vaak blijkbaar). Mochten we wel folders krijgen dan zou ik graag wat geven, kleine moeite!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:08

Als iemand bij mij aan de deur zou komen zou ik ook gewoon geven hoor, kleine moeite en als hun er blij van worden. :)

Ik doelde zelf meer op het feit wat het verschil maakt dat kranten mensen om een fooi mogen vragen en andere mensen niet. Er werd genoemd dat het komt omdat zij geen kerstpakket krijgen, maar dat is bij meerdere banen zo. :P

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:23

Wat ik hier dus altijd niet aan snap, is dat mensen gelijk uitgaan van geld. Die kaartjes zijn in principe bedoeld om de mensen in je wijk prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar te wensen en dat vind ik niet meer dan normaal en beleefd, zowel vanuit de bezorgers als vanuit de bewoners. Ik loop nu al zo'n 7 jaar verschillende krantenwijken en ben elke keer met kerst langs geweest. Ik wenste de mensen dan gewoon prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar en gaf de krant. Natuurlijk was ik ook heel blij met een fooitje, dat was altijd leuk meegenomen. Voor mensen die zeggen: je hebt toch zelf voor die baan gekozen. Ik zal je zeggen, kranten lopen verdient bar slecht voor wat je er allemaal voor moet doen en op je 13e kan je nog niet veel anders. Als je dan ouders hebt die je niet zomaar alles geven waar je om vraagt, ja dan is alles wat je krijgt mooit meegenomen. Maar in principe gaat het dus gewoon om die kerstwensen en ik vind het altijd ronduit asociaal als mensen gewoon niet opendoen of de deur in je gezicht smijten. Kom op zeg, heb je zo'n hekel aan me dat ik niet eens een gelukkig kerst mag hebben van je? :n

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:25

Jij dringt je op aan mensen aan de deur, DAT vind ik asociaal. Je kan je kaartje ook gewoon door de brievenbus doen, dan wordt de kerstwens ook ontvangen toch.

Ik heb een Nee/nee sticker sinds dit jaar. Voorheen kregen ze ook niets, vind het echt een hele vreemde traditie waar ik niet aan mee wil doen, :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:32

Ik lees diverse reacties over een kerstpakket. Kerstpakket is een extraatje en niet standaard wat er bij je baan is. Volgens mij zijn er genoeg baantjes voor 13 of 14 jarigen. Dus het is ook een beetje eigen keus dat je dat werk gaat doen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:35

@Babsiej Ik dring me niet op, niemand is verplicht geld te geven; daar vraag ik niet om, dat maken jullie er toch echt van. Ik zeg altijd: 'Ik wens u prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.' en geef dan het kaartje en de krant (nu niet meer met krant, want nu doe ik de ochtendkrant). Dan vraag ik toch echt niet om geld, noch dring ik me op, ik breng alleen kerstwensen over :)

@purny Welke baantjes dan? Het enige wat ik weet, is kranten bezorgen, oppassen en wat klusjes. Winkelwerk bijvoorbeeld is echt pas vanaf 15.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:38

Je komt toch aan de deur en je verwacht toch dat mensen ook open doen voor je? Ik heb geen zin om voor al die bedelaars de deur open te doen. Niet voor bedelaars van de krant, niet voor bedelaars met een collectebus, blijf allemaal gewoon weg :')
Dat kaartje kan net zo prima door de brievenbus als je geen geld verwacht.

Voorheen had ik ook een sticker dat je niet mocht bedelen alleen na mn verhuizing heb ik deze nog niet geplakt. Moet er maar weer komen :D

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:41

Babsiej schreef:
Je komt toch aan de deur en je verwacht toch dat mensen ook open doen voor je? Ik heb geen zin om voor al die bedelaars de deur open te doen. Niet voor bedelaars van de krant, niet voor bedelaars met een collectebus, blijf allemaal gewoon weg :')
Dat kaartje kan net zo prima door de brievenbus als je geen geld verwacht.

Voorheen had ik ook een sticker dat je niet mocht bedelen alleen na mn verhuizing heb ik deze nog niet geplakt. Moet er maar weer komen :D

Tsja de een ziet het als bedelen, de ander als een mooie en beleefde gewoonte elkaar een prettige kerst te wensen. Volgens mij zegt dit dan dus meer over je eigen mindset dan over de kerstkaartjes in het algemeen :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:42

Ik geef gewone huis en huis krantjes 50 cent.
Ik vind het zelfs raar als je niks geeft, je krijgt hem al gratis, je leest hem en kan er dan helemaal geen 0,50 cent af? En als je hem niet leest, neem dan een nee/nee sticker. Scheelt hun moeite naar de deur te lopen en beter voor het milieu.

Het zijn vaak jonge personen, die er naar uit kijken om wat extra's te hebben. Ze bezorgen hem wel door weer en wind, krijgen vaak maar rond de 2 cent per krant!!! Dan kun je wel zeggen, dat willen ze zelf, maar vaak doen ze het ook voor een extra zakcentje. Wat akelig als je dan niet eens 50 cent kunt missen.

Reclame geef ik niks want daar heb ik de ja/nee sticker voor.

Ik heb geen ochtend krant, maar als je veel geld kunt betalen voor een abonnement, kun je die ene keer in het jaar best de bezorger minimaal 5 euro geven. Deze moeten voor 7 uur de krant bezorgen, ook door weer een wind. Regen, kou, gladheid. Ze verdienen net iets van 8 cent of zo per krant, kun je na gaan, wat de uitgever van de krant er op verdient. Dus ook zij kijken uit naar een extra zakcentje.

Niks geven vind ik raar, zeker dus als het ook nog een betaalde krant is.

Dan zag ik ergens de opmerking voorbij komen dat er genoeg baantjes zijn voor 13 / 14 jarige. Daar ben ik het niet mee eens. Je mag vanaf je 13e alleen overdag week kranten en folders bezorgen met verdiensten van 2 cent per stuk! Vanaf je 15e mag je een ochtendwijk, dan verdien je iets van 8 cent per krant! Huizen liggen vaak ruim uit elkaar, het zijn veelal geen flats, waar de brievenbussen zij aan zij zijn. Pas vanaf je 16e mag je "echt" werken. Dus veel keus is er dus niet als je 13 / 14 jaar bent en je wilt wat extra zakgeld.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:47

Mijn mindset is prima, of ga jij week in week uit iedereen langs om een fijne kerst te wensen? Nee alleen met de kaartjes om geld op te halen. Moet jij zelf weten, maar ik hoef jouw kerstwensen inderdaad niet. :') Die fijne kerst lukt prima zonder dat vreemden mij dat toewensen. Ik wens iedereen een hele fijne kerst maar dat hoeven ze niet aan mijn deur ongevraagd te verkondigen. Doe dan gewoon dat kaartje in de brievenbus. Maar das de bedoeling niet, want je verwacht er toch een centje voor.

Als 13/14- jarige mag je ook bollen pellen, rozenkwekerij doen enzo hoor :j