Bleek dat de eigenaar het kon verkopen, maar dat mijn vriendin daar gewoon kon blijven wonen. Had ook te maken met de duur dat zij er al woonde.
Dus een rechtswinkel (oid) kan ze verder helpen.
Edit: veel reacties erbij ondertussen
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:Storm schreef:Dat weet ik helaas niet. Maar ik dacht eens gelezen te hebben dat je -hoe dan ook-, bescherming hebt. Dat er wel in het contract kan staan dat je 3 maanden opzegtermijn hebt als verhuurder, maar dat dat niet rechtsgeldig is.
Lijkt me sterk dat een dergelijke bescherming waar jij op hoopt bestaat, denk dat de huurmarkt dan danig zou verkleinen. Dan zou je je eigen huis nog niet meer kunnen verkopen. Drie maanden is IMO een vrij redelijke termijn.
Als de verhuurder dusdanig ziek is dat ie mogelijk dood gaat. Dan lijkt me de kans vrij groot dat dat huis sowieso een keer verkocht gaat worden.
tengeltje11 schreef:jeetje,dat vind ik eigenlijk ook maar scheef.
als je nu een huis koopt,zou jij als eigenaar daar toch gewoon in moeten mogen?
3j is enorm lang alvoor je dan 'baas' bent in je eigen huis....
dat is dan een ander verhaal natuurlijk,maar toch zullen ze er dan uiteindelijk uit moeten,met een max van 3j dan lijkt me?
Huren wil dat echt niet zeggen dat je als een stuk opgejaagd wild altijd maar rekening moet houden met verhuizen en tijdelijkheid of dat je maar op moet hoepelen als de huisbaas dat beter uitkomt. Wil je dat niet moet je maar wat kopen en niet zo moeilijk doen
Ayasha schreef:Als je huisbaas terminaal is vind ik dat best een respectloze opmerking die ook nog kant noch wal raakt maar ik weet iig weer dat ik heel goed uit kijk alvorens iets verhuurd wordt. Het mag een wonder heten dat er nog mensen verhuren.

Ayasha schreef:Het mag een wonder heten dat er nog mensen verhuren.
Cinderella schreef:Het zou toch vreemd zijn als de verhuurder een betere bescherming verdient, die zich laat leiden uit financieel oogpunt?
Op wat voor een wijze dan ook...
Palmera schreef:Ik vind dat een wonder omdat verhuren zo te lezen (én uit het horen van de ervaringen van een kennis die iets verhuurt) op de lange termijn betekend dat je je eigen huis nooit meer van binnen zult zien. De huurder beslist hoe lang hij blijft zitten, ook al sta jij als verhuurder op straat. En dat maakt het voor mij dus als a) een wonder en b) iets wat ik van mijn levensdagen niet zal doen
Edit: je hebt er een hele lap tekst bijgezet! Morgen weer een dag!
. Helemaal gelijk, het is al laat! Ayasha schreef:Storm schreef:Dat weet ik helaas niet. Maar ik dacht eens gelezen te hebben dat je -hoe dan ook-, bescherming hebt. Dat er wel in het contract kan staan dat je 3 maanden opzegtermijn hebt als verhuurder, maar dat dat niet rechtsgeldig is.
Lijkt me sterk dat een dergelijke bescherming waar jij op hoopt bestaat, denk dat de huurmarkt dan danig zou verkleinen. Dan zou je je eigen huis nog niet meer kunnen verkopen. Drie maanden is IMO een vrij redelijke termijn.
Als de verhuurder dusdanig ziek is dat ie mogelijk dood gaat. Dan lijkt me de kans vrij groot dat dat huis sowieso een keer verkocht gaat worden.
Zie https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... verhuurderCitaat:Koop of verkoop van de woning is geen geldige reden voor huuropzegging. Als de woning wordt verkocht, dan neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract over en loopt uw huurcontract gewoon door.
Een nieuwe eigenaar van een woning kan pas na 3 jaar een procedure bij de rechtbank opstarten, waarin hij verzoekt om het huurcontract te beëindigen wegens dringend eigen gebruik. De rechter zal dan een belangenafweging maken.
Op het moment van huuropzegging moet de huurder wel een passende woonruimte kunnen verkrijgen. Verder kan de huurder onderhandelen dat de verhuurder de verhuiskosten betaalt. Het betalen van de verhuiskosten is echter geen plicht van de verhuurder.

Tiggs schreef:Gek dat iedereen de huurders aanvalt. Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat dit het risico is wat de verhuurder neemt. Hij had het huis ook kunnen verkopen.

tengeltje11 schreef:ik snap dit soort dingen ook vaak niet.
mij is altijd geleerd dat je iets wat je huurt(eender wat),je geen (grote) kosten aan doet,het is nl niet van jou.
wat haalt rechtzaak of juridisch of eender wat uit?
als het verkocht wordt,moeten ze er sowieso uit.
een boerderij wordt gewoon gekocht om zelf in te wonen,niet om te verhuren.
en dat geldt altijd als reden om eruit gezet te worden als huurders.
dus nu morren en ff enkele maanden rekken haalt toch gewoon niets uit?
het huis komt te koop,dus eruit moeten ze sowieso.
idd risico van het huren en niet slim om in een huurhuis hopen kosten te doen.
Palmera schreef:Ik vind dat een wonder omdat verhuren zo te lezen (én uit het horen van de ervaringen van een kennis die iets verhuurt) op de lange termijn betekend dat je je eigen huis nooit meer van binnen zult zien. De huurder beslist hoe lang hij blijft zitten, ook al sta jij als verhuurder op straat. En dat maakt het voor mij dus als a) een wonder en b) iets wat ik van mijn levensdagen niet zal doen
Liezel1 schreef:Wacht even... Dus omdat zij met een probleem zitten (ze kunnen hun huis niet verkopen omdat er huurders in zitten) leggen ze exact hetzelfde probleem neer bij de verhuurder van hun huurwoning die terminaal is?!
Cinderella schreef:Palmera schreef:Ik vind dat een wonder omdat verhuren zo te lezen (én uit het horen van de ervaringen van een kennis die iets verhuurt) op de lange termijn betekend dat je je eigen huis nooit meer van binnen zult zien. De huurder beslist hoe lang hij blijft zitten, ook al sta jij als verhuurder op straat. En dat maakt het voor mij dus als a) een wonder en b) iets wat ik van mijn levensdagen niet zal doen
Edit: je hebt er een hele lap tekst bijgezet! Morgen weer een dag!
Dat is niet helemaal waar. Wanneer de verhuurder de woning zelf wilt bewonen, kan de rechter dit verzoek toewijzen. Het moet dan wel zo zijn dat de verhuurder kan aantonen dat hij, door bijvoorbeeld economische noodzaak, niet in staat is om in de huidige woning te blijven. De huurder wordt natuurlijk niet absoluut beschermd door de wet.
Er wordt zwaar aan gewogen, omdat er anders vrij simpel misbruik van kan worden gemaakt door verhuurders: ze besluiten dat ze iemand eruit willen hebben en gooien het er dan maar op dat ze er zelf gaan wonen (wat vervolgens niet gebeurt). Er zitten wel zware eisen aan, maar die zijn niet onmogelijk.
En klopt. Helemaal gelijk, het is al laat!
Polly schreef:En als je via de rechter dan blijkbaar kan vorderen dat je huurders uit je huis kan zetten als je zelf niet anders kan dan er zelf in wonen is het toch opgelost, ze hébben zelf een huis.
Ik krijg de kriebels van dit soort constructies.
Ayasha schreef:Maar die huurder weet ook dat het niet zijn huis is. Dus dat mes snijd aan twee kanten.
Ze kiezen zelf voor huren met drie kids he.
.
. Het is gewoon een ZAKELIJKE overeenkomst, niet meer en niet minder.
.