rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:52

RoyceMack schreef:
Waren er meer mensen die met die persoon meereden? Die zou ik denk ik aanbieden om met mij mee te rijden (desnoods twee maal heen en weer rijden) of aanraden een andere lift te nemen.
Puur omdat hun chauffeur heeft gedronken.
daarnaast zou ik wel aangeven van 'stel nou dat je iemand doodrijdt?'
maar ik vrees dat je niet echt meer kunt doen. De politie bellen zou correct zijn maar ik snap dat dat een ethische kwestie is, het is wel je collega waar je nog mee door een deur moet waarschijnlijk.

Als die collega zich te pletter rijd en ook nog een paar andere onschuldige weggebruikers mee de dood in neemt dan heb je van die collega geen last meer maar van je geweten des te meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:52

In dat geval had ik de politie getipt.
Ja; óók als het een goede vriend(in) en/of kennis betreft.

100% BOB
0% op.

en ja, dat zeg ik.
ik hou absoluut van een borrel. of meerdere. juist bij een lekker etentje.

maar je moet gewoon niet (willen) drinken als je daarna nog achter het stuur moet kruipen.
1 á 2 "mag". Zelfs dat vind ik absoluut niet kunnen.
Als je rijdt, drink je gewoon geen druppel. Drink je wel, dan geen auto rijden. Punt.

Dat je jezelf mogelijk te pletter rijdt; á la, ga je gang zou ik zeggen.

Maar hoe kan je het jezelf ooit vergeven als jij, onder invloed van alcohol of andere verdovende middelen, een ander aanrijd en voor het leven beschadigd, of zelfs met de dood tot gevolg?!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:01

Kimbers schreef:
Je snapt toch hopelijk wel dat je natuurlijk een kind niet verantwoordelijk kunt houden. Maar als je samen met iemand bent en die wil onder invloed achter het stuur kruipen dan is het minste wat je kunt doen proberen dit te voorkomen of anders de politie bellen.

ik ben al ruim 20 jaar geen kind meer.. en menigeen heeft mij in mijn volwassen leeftijd nog proberen verantwoordelijk te houden voor een volwassen alcoholist.

waarom zou het zo zijn dat je als kennis, vage vriend, collega wel ineens verantwoordelijk bent, maar als familielid niet? je bent gewoon niet verantwoordelijk voor de keuzes die een ander maakt tegen je advies of wil in.. wat als iemand tijdens de worsteling om die sleutels (proberen te voorkomen) doordat hij onstabiel staat valt en zijn hersenpan openknald tegen de stoeprand, dood door schuld.. kun je dan wel leven met de 'wat als ik hem gewoon had laten gaan vraag kunnen leven?

ik heb nachten wakker gelegen met het vraagstuk, wat als diegene iemand meeneemt in een ongeluk en ik zou mij altijd daarover schuldig hebben gevoeld 'wat als, had ik niet' etc. feit is en blijft dat je gewoon geen verantwoording hebt voor andermans daden, tenzij je gewoon helemaal niets zegt en de sleutels toewerpt van zijn mogelijke moordwapen. TS heeft het geprobeerd. De wet zegt echt nergens dat je de politie moet bellen..

sterker nog, denk je nu echt dat de politie ook nog eens de bestuurder ergens op de weg gaat aantreffen? want het is geen spoedgeval, dus ze mogen niet met alle tamtam uitrukken.. Dus hoe gaan ze de bestuurder bijhalen.. of hoe gaan ze bewijzen dat hij/zij gereden heeft als ze naar het huis zouden gaan. kans is klein dat ze diegene onderweg nog staande kunnen houden.. In alle gevallen dat ik de politie heb gebeld, is de opbrengst 0x
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 12-12-16 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:05

Je had het zelf over 'als kind zijnde' dus daar haakte ik op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:10

In principe houd je iemand tegen, of probeer je dat op z'n minst lijkt me. Politie bellen is zeker een optie als iemand dan toch in de auto stapt.

Toch denk ik dat het best lastig kan zijn als het bijvoorbeeld je baas is waar je na een werkborrel de politie achteraan moet sturen. Of de schoonmoeder met wie je toch al niet goed overweg kan, en waarmee het nét weer een beetje normaal begint te lopen.
Niet dat je dan maar niks moet doen, juist wel, maar ik snap wel dat ingrijpen niet in elke situatie even makkelijk is.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:10

Ik snap niet dat veel mensen het een "lastig probleem" of een "dilemma" vinden.
Is toch eigenlijk gewoon simpel...Gewoon doen wat je moet doen om deze persoon niet achter het stuur te laten kruipen, desnoods politie erbij.
Dan maar ruzie, of een voorbije vriendschap.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:12

Hatsjie schreef:
Is toch eigenlijk gewoon simpel...Gewoon doen wat je moet doen om deze persoon niet achter het stuur te laten kruipen, desnoods politie erbij.

en waar leg je de grens? ga je z'n vingers breken om de sleutels eruit te wrotten?
want denk je nu echt dat zo iemand gaat wachten op de politie..
dan zul je geweld moeten gebruiken.. en vergeet niet dat iemand die drank op heeft
1. geen remming heeft
2. onstabiel op z'n benen staat..

grote kans dus dat hij door zijn/haar toestand iemand ernstig verwond in een vechtpartij, of tijdens een vechtpartij ernstig gewond raakt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:13

Blijheid schreef:
In principe houd je iemand tegen, of probeer je dat op z'n minst lijkt me. Politie bellen is zeker een optie als iemand dan toch in de auto stapt.

Toch denk ik dat het best lastig kan zijn als het bijvoorbeeld je baas is waar je na een werkborrel de politie achteraan moet sturen. Of de schoonmoeder met wie je toch al niet goed overweg kan, en waarmee het nét weer een beetje normaal begint te lopen.
Niet dat je dan maar niks moet doen, juist wel, maar ik snap wel dat ingrijpen niet in elke situatie even makkelijk is.

Mwoah, anoniem telefoontje kan ook.....

En dan:
omschrijving van auto/evt. kenteken en dat hij/zij daar en daar rijdt en in beschonken toestand achter het stuur zit.
Die persoon hoeft echt niet te wachten/jij hoeft die persoon niet te laten wachten, tot politie er is.
Persoon kan ook in beschonken toestand van de weg worden geplukt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:17

elenaMM77 schreef:
Hatsjie schreef:

en waar leg je de grens? ga je z'n vingers breken om de sleutels eruit te wrotten?
want denk je nu echt dat zo iemand gaat wachten op de politie..
dan zul je geweld moeten gebruiken.. en vergeet niet dat iemand die drank op heeft
1. geen remming heeft
2. onstabiel op z'n benen staat..

grote kans dus dat hij door zijn/haar toestand iemand ernstig verwond in een vechtpartij, of tijdens een vechtpartij ernstig gewond raakt.

Natuurlijk laat je het niet zo ver komen dat er geweld aan te pas komt. En wachten op de politie is niet nodig, zij pikken diegene onderweg wel op. Het gaat er om dat jij dan iig je plicht gedaan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:18

@JoyCiej007; Ik gok dat als je net iemand hebt geprobeerd tegen te houden en je belt dan de politie als ze toch wegrijden, diegene wel snapt wie de politie getipt heeft :+

Maar goed, wat ik zei, natuurlijk moet je ingrijpen maar ik snap wel dat je soms even diep moet zuchten en moed verzamelen voor je het ook echt doet :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:20

Blijheid schreef:
@JoyCiej007; Ik gok dat als je net iemand hebt geprobeerd tegen te houden en je belt dan de politie als ze toch wegrijden, diegene wel snapt wie de politie getipt heeft :+

Maar goed, wat ik zei, natuurlijk moet je ingrijpen maar ik snap wel dat je soms even diep moet zuchten en moed verzamelen voor je het ook echt doet :)

Kan............ of niet.

Kan toevallige alcoholcontrole zijn?
Kan ook net zo goed zijn dat je iemand waarschuwt, diegene toch achter het stuur stapt, en door zijn/haar rijgedrag alsnog de aandacht van langsrijdende agenten trekt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:26

Kimbers schreef:
Natuurlijk laat je het niet zo ver komen dat er geweld aan te pas komt. En wachten op de politie is niet nodig, zij pikken diegene onderweg wel op. Het gaat er om dat jij dan iig je plicht gedaan hebt.

ik kan jij uit eigen ervaring vertellen, de kans dat de politie daarin slaagt is bijna 0.. meer dan 25 keer gebeld, helft van de tijd hebben ze helemaal geen manschappen beschikbaar.. of ze zijn druk elders, vast in een controle, of ze vinden degene simpelweg niet.. vergeet niet, zwaailichten sirene en hele rataplan kunnen ze helemaal niet gebruiken.. dus als ze niet direct op de route liggen tussen kroeg en huis in.. hoe willen ze dan iemand nog inhalen.. ze zitten niet direct in de auto, ze zijn niet gelijk op de route en kans is klein dat ze dichter bij huis zijn als het drankorgel.

hier uitkomst van zo vaak bellen: 0.0000

overigens is bellen van de politie niet een plicht.. dus 'je plicht gedaan' is dan alleen maar afkopen van je eigen schuldgevoel als er wel wat gebeurt. of je iemand te lijf gaat om de sleutels, iemand mondeling waarschuwt, of de politie belt.. je bent gewoon niet verantwoordelijk voor het gedrag van een ander.. iemand die de politie belt is echt niet meer of minder 'schuldig' als iemand die zegt: geef mij de sleutels je mag niet rijden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:50

Hier toch altijd wel dag en nacht surveillerende agenten te voet, te fiets en per auto/busje; als je gewoon de centrale meldkamer belt (en dan doorverbinding naar je eigen regio) dan kan de dienstdoende meldkamer-agent een melding doen en ook precies zien wie waar en hoe aanwezig is, en een eenheid er op af sturen.

Zelfde met enorme geluidsoverlast.
Daar heb ik ook vaker over gebeld.
En met nog geen 15 min. waren ze er (2 á 3 uur snachts). Daarna werd ik nog weer gebeld of de overlast nu weg was.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:53

bigone schreef:
RoyceMack schreef:
Waren er meer mensen die met die persoon meereden? Die zou ik denk ik aanbieden om met mij mee te rijden (desnoods twee maal heen en weer rijden) of aanraden een andere lift te nemen.
Puur omdat hun chauffeur heeft gedronken.
daarnaast zou ik wel aangeven van 'stel nou dat je iemand doodrijdt?'
maar ik vrees dat je niet echt meer kunt doen. De politie bellen zou correct zijn maar ik snap dat dat een ethische kwestie is, het is wel je collega waar je nog mee door een deur moet waarschijnlijk.

Als die collega zich te pletter rijd en ook nog een paar andere onschuldige weggebruikers mee de dood in neemt dan heb je van die collega geen last meer maar van je geweten des te meer.

Je hebt gelijk, maar je bent geen ambtenaar die deze persoon ervan kan weerhouden in de auto te stappen? Je staat eigenlijk met je rug tegen de muur, want je hebt te maken met collega's. weet niet of deze persoon een hogere functie of aanzien heeft, maar dat zijn echt etische kwesties. Ik kan me voorstellen dat je dan niet de politie belt. Het zijn volwassenen, die maken soms hele achterlijke keuzes. En ja, soms zijn die levensgevaarlijk voor anderen. Wat had ze moeten doen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:57

JoyCiej007 schreef:
Hier toch altijd wel dag en nacht surveillerende agenten te voet, te fiets en per auto/busje; als je gewoon de centrale meldkamer belt (en dan doorverbinding naar je eigen regio) dan kan de dienstdoende meldkamer-agent een melding doen en ook precies zien wie waar en hoe aanwezig is, en een eenheid er op af sturen.

Zelfde met enorme geluidsoverlast.
Daar heb ik ook vaker over gebeld.
En met nog geen 15 min. waren ze er (2 á 3 uur snachts). Daarna werd ik nog weer gebeld of de overlast nu weg was.

maar dan nog, moet er een kans zijn dat de paden elkaar lekker kruisen.. als oom agent achter ligt, dan haal je het al niet meer.. als de route van de dronken bestuurder niet ergens kruist, dan komt de diender er ook niet bij. pakkans is gewoon enorm klein, helaas

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:00

Ik vind het een belangrijk verschil of deze persoon echt laveloos is en al niet meer goed kan lopen. Ja die houd je koste wat het kost tegen om in de auto te stappen.

Maar iemand die het wettelijke limiet heeft overschreden maar nog gewoon helder is, ja dan is 't eigen risico vind ik... Ik ken zat mensen die na twee wijntjes al aangeschoten zijn, die zouden dan officieel gezien nog wel mogen rijden, zet daar tegenover een jongen die vier biertjes drinkt maar daar niks van voelt, die zou dan niet meer mogen rijden terwijl diegene dat nog prima kan. Zo'n persoon vind ik dan ook geen gevaar voor andere weggebruikers.

Maar goed, ik ken mensen die dus met officieel gezien teveel drank (of drugs) op rijden, maar deze mensen weten ook altijd of ze wel of niet kunnen rijden. Ik stap dan ook gerust bij ze in de auto :+

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:02

Na die opmerking? Ik had hem zijn autosleutels afgepakt. Als er onderweg iets met hem gebeurt vergeef je jezelf dat nooit meer. En dan ben ik maar even de boeman. Liever dat dan dat er iets gebeurt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:04

xMaxxiee schreef:
Ik had hem zijn autosleutels afgepakt. Als er onderweg iets met hem gebeurt vergeef je jezelf dat nooit meer. En dan ben ik maar even de boeman. Liever dat dan dat er iets gebeurt.

hoever ga je daarin Xmaxxie? want wat als hij/zij ze even niet laat afpakken..
ga je dan zelf de wet overtreden? en in welke mate, om te zorgen dat hij die sleutels niet gaat gebruiken?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:19

elenaMM77, kan het zijn dat je deze discussie te persoonlijk oppakt? En bij een ja, begrijp ik dat helemaal. Alcoholisme in je directe omgeving is slopend en ik denk dat ik me voldoende kan inleven om te begrijpen dat je bij zo'n geval na tig jaar proberen, je eigen leven eronder ziet lijden en tegen alle muren oplopen je handen van iemand aftrekt.
Alleen denk ik wel dat dat een wezenlijk verschil is met de situatie die in dit topic wordt geschetst. Het is niet meer of niet minder dan de vraag: probeer jij iemand tegen te houden die met drank op in de auto wil stappen. Volgens mij is jouw antwoord daar ook ja op, want je hebt het tig keer opnieuw moeten proberen bij dezelfde persoon. Zo vaak dat je er zelf schade van hebt opgelopen zelfs. :(:) Maar betekent dat, dat je het nu bij een willekeurig ander persoon ook niet meer zal proberen als het een incident betreft? Hoef je niet perse antwoord op te geven, maar ik denk dat als je zelf alles hebt geprobeerd om iemand te weerhouden van te drinken en te rijden, dat je dan jezelf niets meer kwalijk kunt nemen als het toch misgaat. Als je de sleutels niet krijgt, ik schreef ook dat bij een fysieke worsteling ik dat ook vast af zou leggen, je de politie dan in elk geval hebt gebeld. Er is natuurlijk ook maar zoveel dat een mens kan doen. Helaas in sommige (de meeste?) gevallen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:27

ik probeer het inderdaad wel, maar na de poging is het klaar.. of je nu alles op alles zet, dus iemands vingers breekt, of tegen de grond worstelt.. of wat gematigder, de politie bellen, of nog gematigder iemand waarschuwen poging doen en het daarna loslaten. politie bellen is voor je gevoel enorm goed, maar in de praktijk is de pakkans nihil daarmee.

het persoonlijk opvatten is meer jegens diegene die min of meer vinden dat TS niet voldoende heeft gehandeld en als er dan wat gebeurd ze net zo verantwoordelijk zou zijn. Zelfs als je helemaal niets zou doen, dan zou je jezelf enorm schuldig kunnen en mogen voelen.. maar anderen mogen dan echt gewoon niet zeggen 'dat maakt je even schuldig/verantwoordelijk'.

mijn gedrevenheid zit m vooral in het feit dat mensen zo makkelijk zijn om anderen verantwoordelijk te houden voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor kunnen zijn. dat heeft mij in het verleden veel meer zeer gedaan, dan de acties van de alcoholist zelf.

TS heeft gewoon goed gehandeld.. want een halve kroeg vol collega's heeft 0.0 gedaan, zoals zovaak gebeurd..

enige dat ze wellicht had kunnen doen is ze halverwege de avond al ongemerkt ontfutselen. of voor dat punt al anoniem contact zoeken met de politie dat er minder bobs zijn dan auto's aanwezig, dus dat wellicht een alcholcontrole aan het einde van de straat geen overbodige luxe is.

iemand die gedronken heeft en denkt dat hij/zij kan autorijden en dat besluit al heeft genomen, gaat in die auto zitten en rijden.. weinigen laten zich dan nog wel even ompraten helaas. ruzie maken, proberen af te pakken.. leid eigenlijk alleen maar ertoe dat je 'schuldgevoel' bij eventuele schade gesust wordt.. maar weinig tot geen kans dat je iemand die dronken besluit auto te rijden, daarvan kunt afhouden.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:34

TO heeft in elk geval wat geprobeerd, ik denk dat veel mensen dat al niet zouden kunnen zeggen, dus wat dat betreft ben ik het ook wel met je eens elenaMM! En of de politie wel of niet komt, gevoelsmatig heb je dan je 'laatste redmiddel' misschien wel ingezet, maar of dat helpt zal inderdaad afhankelijk zijn van een heleboel factoren waar je geen zicht op hebt.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:39

@Elena Hoe ver ik ga ligt echt aan de context. Gaat het om 2 biertjes te veel over een tijdsbestek van 6 uur, dan zijn de eerste twee bier alweer uit je bloed. Dan bied ik het aan maar ga daar verder niet in door.

Maar zoals het voorbeeld hier? 6 bier en aangeven dat hij "twee handen aan het stuur moet houden?" ik had mijn auto ervoor geparkeerd of was op de motorkap gaan liggen zodat ie niet meer weg kan met als enige uitweg dat ik rij.

Een bekende van mijn ouders heeft iemand dood gereden toen hij gedronken had. Dat heeft hij zichzelf nooit kunnen vergeven en heeft daar ook psychische problemen aan over gehouden. En laten we niet vergeten dat iemand zijn leven verloren is... Dus als ik het kan voorkomen dan doe ik daar alles voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:41

elenaMM77 schreef:
ik probeer het inderdaad wel, maar na de poging is het klaar.. of je nu alles op alles zet, dus iemands vingers breekt, of tegen de grond worstelt.. of wat gematigder, de politie bellen, of nog gematigder iemand waarschuwen poging doen en het daarna loslaten. politie bellen is voor je gevoel enorm goed, maar in de praktijk is de pakkans nihil daarmee.

het persoonlijk opvatten is meer jegens diegene die min of meer vinden dat TS niet voldoende heeft gehandeld en als er dan wat gebeurd ze net zo verantwoordelijk zou zijn. Zelfs als je helemaal niets zou doen, dan zou je jezelf enorm schuldig kunnen en mogen voelen.. maar anderen mogen dan echt gewoon niet zeggen 'dat maakt je even schuldig/verantwoordelijk'.

mijn gedrevenheid zit m vooral in het feit dat mensen zo makkelijk zijn om anderen verantwoordelijk te houden voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor kunnen zijn. dat heeft mij in het verleden veel meer zeer gedaan, dan de acties van de alcoholist zelf.

TS heeft gewoon goed gehandeld.. want een halve kroeg vol collega's heeft 0.0 gedaan, zoals zovaak gebeurd..

enige dat ze wellicht had kunnen doen is ze halverwege de avond al ongemerkt ontfutselen. of voor dat punt al anoniem contact zoeken met de politie dat er minder bobs zijn dan auto's aanwezig, dus dat wellicht een alcholcontrole aan het einde van de straat geen overbodige luxe is.

iemand die gedronken heeft en denkt dat hij/zij kan autorijden en dat besluit al heeft genomen, gaat in die auto zitten en rijden.. weinigen laten zich dan nog wel even ompraten helaas. ruzie maken, proberen af te pakken.. leid eigenlijk alleen maar ertoe dat je 'schuldgevoel' bij eventuele schade gesust wordt.. maar weinig tot geen kans dat je iemand die dronken besluit auto te rijden, daarvan kunt afhouden.

Maar jij projecteert wel heel sterk jouw ervaring op de hele rest van de wereld, alsof die overal hetzelfde is, ondanks dat andere mensen duidelijk andere ervaringen hebben.
Zo de omgeving/lokatie niet ook een rol kunnen spelen dat er op andere plaatsen anders en wellicht adequater dan jouw ervaring gereageerd wordt op meldingen?

Vroeger was het simpeler. Op de manege waar ik in mijn jongere jaren reed, hebben we weleens de accu los getrokken van iemand die met te veel drank van plan was naar huis te rijden. Er is daar ook wel ooit de politie gebeld voor controle en zelfs hield de politie zelf controles op mensen die 's avonds van de manege naar huis reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:02

Dreamybol schreef:
Maar Relaxed, kan je dan verder wel gewoon met die mensen omgaan? Ik zou dat echt niet kunnen én willen. Ben daar misschien wat rigide in, maar wat op de dag dat het fout gaat? Dat ze wel iemand aan gort rijden (want om de één andere reden zoeken ze meestal geen dikke boom uit en komen dronkaards zelf vaak ongeschonden uit ongevallen)? Laat je ze dan vallen met 'Ik zei het toch' of blijf je dan ook bevriend?
Die man die mijn vriendinnetje dood reed is in mijn ogen een moordenaar, en ook nog eens met voorbedachte rade. Hij maakte immers zelf de keus om te drinken terwijl hij met de auto was en is daar vervolgens ook willens en wetens ingestapt. Ik zou met zo iemand niet om willen gaan.

Het waren de kameraden van mijn ex, voor mij vielen ze echt onder de kennissen.. Dus nee, geen diepgaande vriendschappen met zulke mensen :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:05

Floor_x schreef:
Maar goed, ik ken mensen die dus met officieel gezien teveel drank (of drugs) op rijden, maar deze mensen weten ook altijd of ze wel of niet kunnen rijden. Ik stap dan ook gerust bij ze in de auto :+

Wauw! Dit vind ik behoorlijk dom en naïef.