elenaMM77 schreef:ik probeer het inderdaad wel, maar na de poging is het klaar.. of je nu alles op alles zet, dus iemands vingers breekt, of tegen de grond worstelt.. of wat gematigder, de politie bellen, of nog gematigder iemand waarschuwen poging doen en het daarna loslaten. politie bellen is voor je gevoel enorm goed, maar in de praktijk is de pakkans nihil daarmee.
het persoonlijk opvatten is meer jegens diegene die min of meer vinden dat TS niet voldoende heeft gehandeld en als er dan wat gebeurd ze net zo verantwoordelijk zou zijn. Zelfs als je helemaal niets zou doen, dan zou je jezelf enorm schuldig kunnen en mogen voelen.. maar anderen mogen dan echt gewoon niet zeggen 'dat maakt je even schuldig/verantwoordelijk'.
mijn gedrevenheid zit m vooral in het feit dat mensen zo makkelijk zijn om anderen verantwoordelijk te houden voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor kunnen zijn. dat heeft mij in het verleden veel meer zeer gedaan, dan de acties van de alcoholist zelf.
TS heeft gewoon goed gehandeld.. want een halve kroeg vol collega's heeft 0.0 gedaan, zoals zovaak gebeurd..
enige dat ze wellicht had kunnen doen is ze halverwege de avond al ongemerkt ontfutselen. of voor dat punt al anoniem contact zoeken met de politie dat er minder bobs zijn dan auto's aanwezig, dus dat wellicht een alcholcontrole aan het einde van de straat geen overbodige luxe is.
iemand die gedronken heeft en denkt dat hij/zij kan autorijden en dat besluit al heeft genomen, gaat in die auto zitten en rijden.. weinigen laten zich dan nog wel even ompraten helaas. ruzie maken, proberen af te pakken.. leid eigenlijk alleen maar ertoe dat je 'schuldgevoel' bij eventuele schade gesust wordt.. maar weinig tot geen kans dat je iemand die dronken besluit auto te rijden, daarvan kunt afhouden.
Maar jij projecteert wel heel sterk jouw ervaring op de hele rest van de wereld, alsof die overal hetzelfde is, ondanks dat andere mensen duidelijk andere ervaringen hebben.
Zo de omgeving/lokatie niet ook een rol kunnen spelen dat er op andere plaatsen anders en wellicht adequater dan jouw ervaring gereageerd wordt op meldingen?
Vroeger was het simpeler. Op de manege waar ik in mijn jongere jaren reed, hebben we weleens de accu los getrokken van iemand die met te veel drank van plan was naar huis te rijden. Er is daar ook wel ooit de politie gebeld voor controle en zelfs hield de politie zelf controles op mensen die 's avonds van de manege naar huis reden.