Ontslag en WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:12

koeke schreef:
Electra63 schreef:
Als je binnen 28 dagen na je ontslag arbeidsongeschikt wordt, val je onder de Ziektewet.
Bedankt voor de info! Dan loopt de werkgever van TS dus het risico. Hoe grappig is dat :D Heeft ie zich waarschijnlijk nog niet bedacht.

Nee, dat betaald gewoon het UWV (waar iedere belastingbetaler voor betaald).... en niet de vorige werkgever (ook als je ziek uit dienst gaat betaald het UWV je ziektegeld door).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:36

koeke schreef:
Electra63 schreef:
Als je binnen 28 dagen na je ontslag arbeidsongeschikt wordt, val je onder de Ziektewet.
Bedankt voor de info! Dan loopt de werkgever van TS dus het risico. Hoe grappig is dat :D Heeft ie zich waarschijnlijk nog niet bedacht.

Behalve als al een ww-uitkering is aangevraagd. Werkgevers die hun medewerkers, bij einde tijdelijk contract, helpen met het aanvragen van een ww-uitkering, hebben daar zelf (ook) belang bij.

Brainless een werkgever kan er voor kiezen om eigen-risico te dragen voor Ziektewet (net als voor WIA/WGA).
Dit geldt niet alleen voor werknemers die ziek uit dienst gaan, maar ook als de ex-werknemet ziek wordt binnen 28 dagen na uitdiensttreding.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:26

Brainless schreef:
Electra63 schreef:

Nee, dat betaald gewoon het UWV (waar iedere belastingbetaler voor betaald).... en niet de vorige werkgever (ook als je ziek uit dienst gaat betaald het UWV je ziektegeld door).[/quote]

Dat is niet waar! De werkgever is voor een groot deel risicodrager. Of hij kan zich verzekeren hiervoor. Als werkgever betaal je extra premie op basis van uitstroom bij ziekte. 10 jaar lang.

Joltsje

Re: Ontslag en WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:38

Ts. Erg lastig. Even alles op een rijtje

1. Je neemt zelf ontslag 1 januari = geen WW
2. Je werkgever ontslaat je met wederzijds goedvinden = wel WW. Maar dat gaat pas in als het opzegtermijn is verlopen.

Is er geen opzegtermijn, dan kan bet dus en krijg je per direct WW. Afhankelijk van de afspraken is er wel of niet een opzegtermijn. Dit zou je even moeten uitzoeken.

Wanneer begin je bij je nieuwe baan? WW aanvragen is ook veel werk en veel gedoe en je krijgt het inderdaad iet gelijk.

Je geeft aan dat je de rust wel even kunt gebruiken. Ik zou adviseren met je werkgever om tafel te gaan en inderdaad te vragen om elk de helft te doen. Zij betalen nog 1,5 week door en jij hebt 3 weken vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:39

Joltsje schreef:
Ts. Erg lastig. Even alles op een rijtje

1. Je neemt zelf ontslag 1 januari = geen WW
2. Je werkgever ontslaat je met wederzijds goedvinden = wel WW. Maar dat gaat pas in als het opzegtermijn is verlopen.

Is er geen opzegtermijn, dan kan bet dus en krijg je per direct WW. Afhankelijk van de afspraken is er wel of niet een opzegtermijn. Dit zou je even moeten uitzoeken.

Wanneer begin je bij je nieuwe baan? WW aanvragen is ook veel werk en veel gedoe en je krijgt het inderdaad iet gelijk.

Je geeft aan dat je de rust wel even kunt gebruiken. Ik zou adviseren met je werkgever om tafel te gaan en inderdaad te vragen om elk de helft te doen. Zij betalen nog 1,5 week door en jij hebt 3 weken vrij.

Heb je ook de moeite genomen om eerst het topic te lezen? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:48

Joltsje schreef:
Dat is niet waar! De werkgever is voor een groot deel risicodrager. Of hij kan zich verzekeren hiervoor. Als werkgever betaal je extra premie op basis van uitstroom bij ziekte. 10 jaar lang.

Niet meer na het contract; dan wordt het overgenomen door het UWV.

Citaat:
Vanaf het moment dat uw dienstverband eindigt, hoeft uw werkgever u geen loon meer te betalen. U krijgt dan een Ziektewet-uitkering. Uw werkgever vraagt de Ziektewet-uitkering voor u aan bij ons.

Citaat:
Is uw contract afgelopen en wordt u binnen 4 weken ziek? Dan kunt u een Ziektewet-uitkering krijgen. U moet zich dan op de eerste ziektedag bij UWV ziek melden via UWV Telefoon Werknemers via 0900 – 92 94 (starttarief 4,5 cent en daarna 4 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten). Hiermee vraagt u automatisch een Ziektewet-uitkering aan

http://www.uwv.nl/particulieren/ziek/zi ... ijn_ziekte

Citaat:
Meld uitdiensttreding zieke medewerker bij het UWV
Uw zieke medewerker kan een Ziektewetuitkering aanvragen. Daarom bent u verplicht om bij uitdiensttreding van een zieke werknemer op de laatste dag van het dienstverband een melding te doen bij het UWV.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:57

Ooh sorry nee.. wat ben ik doelloos zeg. Ik zie dat je al juiste hulp hebt. (Dacht serieus dat ik fat wel gedaan had. Waarschijnlijk afgehaakt op het moment dat iemand ziekmelden opperde).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:59

@brainless.. daar betaald de werkgever voor een groot deel aan mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:14

Brainless, mijn werkgever is eigen risico-drager. Dit betekent dat wij als een medewerker ziek uit dienst gaat of binnen 28 dagen arbeidsongeschikt wordt, wij deze Ziektewet-uitkering moeten betalen.
Wij hebben ons daar tegen verzekerd, dus het kost mijn werkgever geld.
Behalve als inmiddels de WW-uitkering is aangevraagd. Dan betaalt UWV. Wij helpen daarom de medewerker die uit dienst gaat, met het invullen van de WW-aanvraag. Dat beperkt ons risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:30

Joltsje schreef:
Ooh sorry nee.. wat ben ik doelloos zeg. Ik zie dat je al juiste hulp hebt. (Dacht serieus dat ik fat wel gedaan had. Waarschijnlijk afgehaakt op het moment dat iemand ziekmelden opperde).

Hihi geeft niks :p

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:09

Heeft de baas al gereageerd??? Of probeert hij nu echt het onderste uit de kan te halen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:55

Nou lang verhaal kort.. Ik heb me ziek gemeld na een heel vervelend gesprek. Verwijten over de reden waarom ik wegga, totaal niet relevant op het punt waar we toen stonden en totaal niet willen meedenken. Ik liep al bij de huisarts ivm burnout klachten, iets waarvan hij op de hoogte was. Toen ik aangaf dat deze situatie de spreekwoordelijke druppel was durfde hij gisteren over de telefoon ook nog te zeggen dat hij dit niet achter mij had gezocht. Een opmerking die bij mij helemaal verkeerd viel.

Vandaag iemand van HR aan de telefoon gehad, aan dat gesprek een goed gevoel over gehouden, zij gaf me op een aantal punten volledig gelijk en gaat nu kijken wat ze kan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:04

Hè wat klöte zeg van die kerel.... wel fijn dat je dat als een soort bevestiging krijgt dat het de juiste keuze is om daar snel weer weg te gaan :(:)

En fijn dat het nu wat gesust is door de HR mevrouw, ben benieuwd of die nog wat zoden aan de dijk gaat zetten. Heb je er zelf veel stress van of kan je het aardig naast je neer leggen...? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:08

Bah wat een rotvent... Had zo gehoopt dat het zou meevallen!

Wat voor gevolgen heeft deze ziekmelding voor je nieuwe baan straks?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:18

Janine1990 schreef:
Bah wat een rotvent... Had zo gehoopt dat het zou meevallen!

Wat voor gevolgen heeft deze ziekmelding voor je nieuwe baan straks?

Niets ze gaat gewoon uit dienst na opzeg termijn officieel ziek uit dienst en komt in ZW daarna meldt ze zich beter en gaat weer aan het werk.

LET WEL OP: de burn-out kan later effect hebben dus zijn terugslag geven.. dus probeer nog ff een maand rust te nemen met hulp vanuit UWV/Huisarts.

@TS Jammer dat het zo gelopen is maar voelde al dat er weinig ruimte was tot gezamelijk onderhandelen... tja helaas dan weinig opties.
Let op wat je nu zegt aan de telefoon je hoeft een ziekte info te geven dat mag alleen aan een ARTS....
Benieuwd of ze ja gaan oproepen of zo lekker laten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:21

Jeetje wat ontzettend zuur zo'n gesprek. Verstandig om je dan ziek te melden, het wordt ook niet bepaald werkbaarder zo. Beterschap en veel succes straks met je nieuwe/oude baan!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:42

Persoonlijk vind ik het niet erg handig om het nu op burnout klachten te gooien.

Je huidige baas gaat zijn hakken in het zand gooien en je nieuwe/oude baas zal zich ook eens achter z'n oren krabben of jij wel geschikt bent om aan te nemen. Want iemand aannemen die ziek thuis zit heeft geen enkele werkgever zin in.

Denk dat je door deze situatie meer stress krijgt dan wat het je in euro's op gaat leveren. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen, soms is het beter om het boek dicht te gooien en je te richten op een nieuwe toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:10

Robert, mijn oude baas kent me langer dan vandaag, ik mag niet voor niks gewoon terugkomen en kon zelfs onderhandelen over mijn salaris ;)

Ik ben bekend met een burnout en dat is het nu niet.. Ik liep alleen wel bij de huisarts om het te voorkomen (ik herken de signalen wat al een hele verbetering is) en dit akkefietje kon ik er vorige week ff niet bij hebben. Daarbij is je werkrelatie zo verstoord, dat samenwerken op een klein kantoor niet gaat werken.

Ik wacht nog op het voorstel van HR, dan kunnen we het afronden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:24

He jeetje TS wat naar dat het gesprek zo is gegaan zeg! Veel beterschap nu!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:41

Heel naar, ook geen correcte afhandeling vanuit jouw leidinggevende als je het mij vraagt.
Ziektewet kan inderdaad een probleem worden voor je huidige/nieuwe werkgever. Maar bij directe betermelding voor de start kan het zijn dat ze er weinig mee doen. Uwv geeft het niet altijd door aan nieuwe werkgevers, al hoort dit wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:03

Ach, gesprekje met je oude / nieuwe werkgever over hoe de zaken ervoor staan en dan hoef je je daar geen zorgen over te maken neem ik aan :)

Die kennen je ook langer dan vandaag immers en nemen je graag terug.

Maar het lijkt me wel fijn als je ze zelf even op de hoogte stelt zodat ze niet op de 1 of andere manier verrast worden met het feitje dat je "ziek" thuis zit nu...beter uit jouw mond horen hoe het werkelijk zit :j

Hopelijk hoor je snel van HR en komt daar iets gezelligers uit dan dit harde van nu.