Ergernissen mbt je puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Ergernissen mbt je puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:39

Omdat ze het toch wel doen niet verbieden?? Dat is echt het slechtste excuus...

Seks voor 14-jarigen vind ik ook niet normaal. Ik zou het niet zomaar zonder reden verbieden, maar erover praten waarom ik het geen goed idee vind om op deze leeftijd al bij elkaar te slapen en wat allemaal meer.
Bij ons thuis werd er ook niet bij elkaar geslapen. En terecht wat mij betreft. Dat doen ze maar als ze samenwonen/getrouwd zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:45

Goudlokje1 schreef:
Nou sorry, maar op mijn 15e mocht ik toch écht nog niet bij mijn vriend blijven slapen..Daar heeft mijn moeder met zowel mij als toenmalig vriendje een heel goed gesprek over gehad; waarom het niet mag en vanaf wanneer het eventueel zou mogen. Ik ben er niet slechter van geworden, heb die regel nooit gebroken :D
Valt prima met je kind over te praten, hoeft echt niet altijd moeilijk te zijn. Wees gewoon duidelijk.

Niet blijven slapen, oké... Maar je kan als ouder seks niet verbieden... Dat hoeft niet in een bed :P

Als je in the mood bent met z'n tweetjes, ga je dan bedenken: "Ooh wat mama heeft gezegd dat ik geen seks mag hebben." ?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:47

Als je dochter dat met die condooms raar vindt denk ik dat ze totaal niet aan dat soort dingen denkt, zou ik ook niet doen, we zijn 14 he... dan al.......

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:51

verootjoo schreef:

Seks voor 14-jarigen vind ik ook niet normaal. Ik zou het niet zomaar zonder reden verbieden, maar erover praten waarom ik het geen goed idee vind om op deze leeftijd al bij elkaar te slapen en wat allemaal meer.
Bij ons thuis werd er ook niet bij elkaar geslapen. En terecht wat mij betreft. Dat doen ze maar als ze samenwonen/getrouwd zijn.

Moet je even een van mijn voorgaande berichten lezen.

Omdat ze het toch wel doen, is in mijn ogen zeker een reden om het vooral niet te verbieden.
Als mijn ouders me dit hadden verboden, was ik niet naar de huisarts gegaan om aan de pil te gaan. En was ik zeker niet naar de drogist gegaan om condooms te halen. Wat als iemand mij herkent? Ooh dat is niet zo moeilijk in een dorp hoor... En leuk, al die hippe sites tegenwoordig, maar wie ontvang mijn pakketje thuis?

Dus doe je het misschien onveilig, met alle mogelijke gevolgen van dien... SOA's, tienerzwangerschappen... Je moet het maar willen... En bovenal, een gebroken ouder-kind relatie... Angst dat ouders boos worden als ze hier achter komen. Wat een mentale klap krijgt een kind dan zeg...

Seks als je samenwoont/getrouwd bent? Nogal een ouderwetse gedachte tegenwoordig. We zijn niet meer op ons 20e getrouwd... En dan nog, met de huidige ontwikkelingen onder de jeugd, steeds jonger aan het puberen... Als je er over blijft praten met je kind, als het geen taboe is, dan kunnen ze prima zelf bepalen of ze er klaar voor zijn hoor.

Ik deed het onder het dak van mijn ouders, ze wisten er van en ik ben er geen haar minder van geworden volgens mij.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:01

Mijn zus is pas 16 en wanneer haar vriend komt slapen (hij woont erg ver en ze hebben activiteiten samen de volgende dag) dan blijven ze samen in de logeerkamer tot het bedtijd is en dan gaat mijn zus naar haar kamer boven. Doet niemand lastig over eigenlijk...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:01

Janine1990 schreef:
verootjoo schreef:

Moet je even een van mijn voorgaande berichten lezen.

Omdat ze het toch wel doen, is in mijn ogen zeker een reden om het vooral niet te verbieden.
Als mijn ouders me dit hadden verboden, was ik niet naar de huisarts gegaan om aan de pil te gaan. En was ik zeker niet naar de drogist gegaan om condooms te halen. Wat als iemand mij herkent? Ooh dat is niet zo moeilijk in een dorp hoor... En leuk, al die hippe sites tegenwoordig, maar wie ontvang mijn pakketje thuis?

Dus doe je het misschien onveilig, met alle mogelijke gevolgen van dien... SOA's, tienerzwangerschappen... Je moet het maar willen... En bovenal, een gebroken ouder-kind relatie... Angst dat ouders boos worden als ze hier achter komen. Wat een mentale klap krijgt een kind dan zeg...

Seks als je samenwoont/getrouwd bent? Nogal een ouderwetse gedachte tegenwoordig. We zijn niet meer op ons 20e getrouwd... En dan nog, met de huidige ontwikkelingen onder de jeugd, steeds jonger aan het puberen... Als je er over blijft praten met je kind, als het geen taboe is, dan kunnen ze prima zelf bepalen of ze er klaar voor zijn hoor.

Ik deed het onder het dak van mijn ouders, ze wisten er van en ik ben er geen haar minder van geworden volgens mij.

Tja, bij mij is het wel verboden en ik ben ook geen tienermoeder en heb ook geen soa }:0 oh, en ook een enorm goede band met mn ouders :j

Als je niks gaat verbieden omdat ze het toch wel doen... dat is hetzelfde als kinderen van 14 wijn laten drinken omdat ze het anders toch wel ergens anders doen 8)7 blijven praten met je kind, daar heeft het veel meer aan :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:12

Ik ga helemaal mee met Janine, ik vind het zelfs nogal naïef om te denken dat verbieden zin heeft..
Een vriendin van me mocht niet met haar vriend slapen tot ze 16/17 was, ze is wel ontmaagd op haar dertiende. Je hebt echt geen avond of bed nodig om seks te hebben. Ik mocht met mijn toenmalige vriendje samen slapen toen ik 14/15 was, meer dan wat friemelen hebben we niet gedaan.

In mijn optiek kan je maar beter eerlijk zijn, dan alles verbieden en vervolgens kinderen hebben die alles sneaky doen met de gevolgen van dien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:18

Dus "omdat ze het toch wel doen" maakt dat je als ouders je eigen ideeën, normen en waarden over dit onderwerp volledig overboord moet gooien? Ik vind dat je als ouder heel goed mag beslissen dat er tot 16/18/21/38 geen vriendjes/vriendinnetjes mogen blijven slapen: jouw huis jouw regels.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:22

Tuurlijk, ik zeg alleen dat het waarschijnlijk geen zin heeft als je daarmee wil bereiken dat ze geen seks hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:37

Vjestagirl schreef:
Dus "omdat ze het toch wel doen" maakt dat je als ouders je eigen ideeën, normen en waarden over dit onderwerp volledig overboord moet gooien? Ik vind dat je als ouder heel goed mag beslissen dat er tot 16/18/21/38 geen vriendjes/vriendinnetjes mogen blijven slapen: jouw huis jouw regels.

Maar er is een verschil tussen blijven slapen, en zorgen dat ze het niet veilig kunnen doen.
Feit is. als een 14 jarige sex wil hebben doen ze het toch wel. Dan maar zorgen dat ze het veilig kunnen doen dan maar hopen dat ze luisteren naar je "nee".
Het blijven in een bed slapen kun je uiteraard wel verbieden. Maar dat heeft imo niet veel te maken met sex.
Het ze wat moeilijker maken om het te kunnen doen, ok. Maar als ze het toch doen, zorg dan dat het veilig kan :)

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:43

estja schreef:
Britta31 schreef:
Je moet ze ook te vondeling leggen voordat ze hun naam en adres uit hun hoofd kennen :=

De adoptiemarkt voor pubers is ook niet zo heel erg groot -O- (hier dus ook een puber)

Wahaha ik rol van mn stoel :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:47

Judass schreef:
Ik ga helemaal mee met Janine, ik vind het zelfs nogal naïef om te denken dat verbieden zin heeft..

Ik moet hier toch even op reageren. Er zijn ook gewoon kinderen die naar hun ouders luisteren hoor. Ik heb nooit echt de behoefte gehad om iets te doen wat verboden was. Maar misschien was ik de uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Century op 28-11-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:51

Misschien wel, ik heb geen landelijk onderzoek gedaan maar de gemiddelde pubers die ik ken zijn niet altijd even braaf :).

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:00

Ow ow owww ff snel dit topic doorgelezen... Ik ben ook trotse moeder van 2 heerlijk vreselijke mannelijke über puber personen :D Ook ik ken het probleem... help de behangrollen zijn op... waar zijn de bakstenen en chips hij past niet meer door het vondelingen luik.. {:)-:( Maar ik vind ze wel lief hoor.

De jongste mn brave puber een strebertje wil naar 2 VWO zit nu in 1HV en dat gaat hem lukken :Y) doet op school z'n stinkende best maar thuis beeldscherm verslaafde zoals de meeste pubers. ( wel een schatje hoor ;) )

Mn oudeste über puber nou daar kan kan ik wel een boek over schrijven ook wel 3 :D Ow die kan je echt het bloed onder je nagels weghalen.. (past niet meer door het vondelingen huis en bakstenen eet ie op) Zo ongeinteresseerd soms en bulderen achter z'n pc als hij met z'n matties aan het skypen is... horen en zien vergaat je :(:) .. maar aan de andere kant heeft hij veel vrienden en trekken er veel op uit en hebben zoveel lol samen. ( wij hebben een keet bij huis om te gieren wat ze soms bedenken) jochies van 15/16 jaar :D

Oh en schone kleren aan waarom moet dat en douchen... lekker stinken toch :Y)

Om maar te zwijgen over school alles op het laatste moment en dan ook nog in de rats zitten hè of het wel goed komt..

Mn jonkie van 13 woont samen met z'n telefoon en laptop ze hebben echt een innege relatie en willen liever niet gescheiden worden van elkaar.. Helaas ik ben een ontaarde moeder :+

Al met al heb ik het soms met ze te doen hoor al die veranderingen... gierende hormenen en dan ook nog die vervelenden lastige ouders... <3

Maar ik vind ze wel aandoenlijk dat ongeinteresseerde geslungel hihi :)) _O-

een puber moeder :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:42

Ik wil hier als voormalig/parttime puber (nu 21 jaar) toch ook even op reageren.
Toen ik 14 was kreeg ik mijn eerste vriendje. Hij woonde dik een uur verderop en het was echt kalverliefde. <3 al snel vroegen we aan onze ouders of we bij elkaar mochten blijven slapen, en ook mijn moeder reageerde een beetje geschokt (wat ik nu ook best begrijp :') ) Eerst wilden ze het niet hebben, tot we een goed gesprek hadden en ik zei dat ik 1. Nog niet toe was aan seks en 2. Als ik dat wél zou zijn, we het ook overdag zouden kunnen doen.
Toen heeft mn moeder me meegenomen naar de huisarts (had ik alleen op die leeftijd nóóit gedaan, want dat is eng!!!) En aan de anticonceptiepil gezet. En ja, uiteindelijk was ik er vroeg bij, ik had voor het eerst seks toen ik 15 was. In een vertrouwde omgeving, veilig en beschermd :D
Alle lof voor hoe mijn ouders dit toen hebben gedaan. Hadden ze het verboden, had ik alsnog wel seks gehad, maar dan onder (minder veilige?) Andere omstandigheden.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:51

Pfft, ik voel me een puber :')
Wel een ondernemende, ik werk graag voor school.
Hoe dan ook komt het altijd zo uit dat ik de laatste dag nog begin voor toetsen.
Heb heel veel goede voornemens gehad hoor, maar het lukt gewoon niet om eerder te beginnen.
Wie heeft de magische tip? :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 00:26

Ik heb gelukkig nooit "het" gesprek gehad met mijn ouders. Ik ben ooit eens zelf naar de HA gegaan voor de pil, maar meer om mijn menstruatie te kunnen reguleren en ja....mocht het er ooit s van komen was ik al redelijk beschermd. Twee vliegen in één klap zeg maar. Mijn ouders waren sowieso vrij relaxt op dat gebied. "Als je het wilt doen, prima, maar doe het dan wel veilig. En dan liever onder ons dak dan ergens in een steegje bijv. En alleen dat doen wat jij wil", kwam wel eens terloops voorbij maar nooit: ff zitten want de bloemetjes en de bijtjes..... Ik ben ook van mening dat je beter je kind op dat gebied redelijk vrij kan laten want wat niet mag doe je juist want dat is leeeeeeuuuuk!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 02:17

Ik heb er 2, eentje van 19 en 16. Ik vind het heerlijk om te zien hoe ze zich, geheel natuurlijk, afzetten tegen hun ouders.
Ik hoef ze nooit achter de broek aan te zitten wat betreft school.
De oudste had ondanks meerdere waarschuwingen toch te laat zn ov ingeleverd, de boete was voor hemzelf.
Wel kan hij behoorlijk koppig zijn, heb hem al vaak gezegd dat het beter is om maandelijks automatisch geld over te laten schrijven naar de spaarrekening, nu staan er duizenden euro's op de lopende, heb zo vaak gezegd dat als zn pinpas geskimd of gestolen wordt het risico er is dat straks niks meer op de rekening staat, veel te lastig, ik wil geld op mijn rekening hebben als ik wat ga kopen zegt hij.... :\.
Hij werkt en leert daarom heeft hij een inkomen.
Ook zijn motorrijtuigenbelasting wil hij niet automatisch af laten schrijven, veel makkelijker vind ik, hij is vaak te laat met betalen maar ik ga mij daarover niet druk maken, de rekening wordt door mij niet betaald! Hij zal vast wel van zijn fouten leren, misschien letterlijk hele dure fouten....
Voor de rest houdt hij zich keurig aan de regels die wij thuis hebben. Zolang je thuis woont gelden papa en mama's regels :)
Net zo als de jongste, ook zij doet haar huiswerk ongevraagd, elke maand behoorlijk chagrijnig voor een paar dagen, dat hoort erbij.
ik probeerde ze al jong verantwoordelijkheden bij te brengen en volgens mij tot nu toe best geslaagd, dus ik heb geen rollen behang nodig, al mopperen ze af en toe flink maar dat hoort erbij! :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 11:22

Vjestagirl schreef:

Hoooo, dat maak jij ervan! :P

Ik heb nergens gezegd dat je je normen en waarden over boord moet gooien. Die kan je prima bespreekbaar maken binnen het onderwerp seks. Wat je kind er mee doet, dat is dan maar de vraag.

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld jaren gerookt. Weet je hoeveel ouders er zijn die dat hun kinderen verbieden? Of die ze proberen om te kopen door bijvoorbeeld dat rijbewijs? Stiekem rokende kinderen, daar wordt je gelukkig van zeker? En dan vooral heel naïef blijven denken dat hun kleding stinkt omdat een vriendje/vriendinnetje rookt. Of dat die aansteker bewaard wordt voor een vriendinnetje, net als dat lege pakje.

Ze hebben het ons echter nooit verboden... Alleen gesproken over de gevolgen (die we ook aan den lijve mochten ondervinden in de vorm van stank, gele muren en 's ochtends voor het ontbijt een sigaret), ga roken als je het wilt, al zouden we het wel jammer vinden. Het mocht het niet in huis.
Ik heb nog nooit gerookt (alleen waterpijp), mijn zusje rookte wel. En dat was dan ook geen probleem.

Bij elkaar slapen verbieden, tsjah... Vooral doen, slapen ze wel bij een 'vriendinnetje'. De uitzondering daar gelaten... Het is maar net waar je je goed bij voelt. Struisvogelpolitiek zouden mijn ouders dat noemen.

Century schreef:
Ik moet hier toch even op reageren. Er zijn ook gewoon kinderen die naar hun ouders luisteren hoor. Ik heb nooit echt de behoefte gehad om iets te doen wat verboden was. Maar misschien was ik de uitzondering.

Oooh ja hoor, ik luister braaf naar mijn ouders. Ze hebben me alleen nooit iets opgelegd en altijd vrijgelaten in mijn keuzes. Ook als die keuzes niet hun keuzes waren...
Ik doe niets dat verboden is, omdat er niets verboden is. Dan krijg je ook niet die behoefte...

Maar misschien is het wel eens leuk om te kijken hoe bont de kinderen die alles mogen het daadwerkelijk maken? Ik ben wel benieuwd wat jullie (mensen die een verbod op iets kregen) allemaal verboden hebben gekregen? Ongeacht of je hier wel/niet aan toe hebt gegeven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:06

Oei ik kan mij niet herinneren dat mijn ouders mij echt iets serieus verboden hebben. ik was best een verantwoordelijke puber, niet roken, niet drinken, veel sporten, braaf huiswerk maken, netjes op tijd thuis, geen seks voor mijn 18e := was ik de ideale puber? Nou niet echt mijn moeder en ik hadden vaak bonje (mijn moeder leest ook nog wel eens mee) en met mijn lieve zusje had ik ook vaak ruzie. Ik was niet makkelijk echt niet, ik was echt iemand die vond dat ze alle wijsheid in pacht had en in staat om op mijn 16e (of wellicht al jonger) mijn ouders exact te vertellen hoe ze mij moesten opvoeden := Tsja het is toch wel goedgekomen met mij ;) Ik ben nu 36 en beste vriendinnen met mijn mama en ook met mijn zusje kan ik het nu super vinden. Ik hou mijn hart vast, want mijn 3 jarige legt ons nu al uit hoe ze het hebben wil. := Het is dus erfelijk....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:22

Heeft Sinterklaas bij jullie ook een zeurpiet vergeten?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:20

Gelukkig niet.... hoewel 3 keer per week huiswerkbegeleiding heel goed helpt... ik hoef niet te zeuren over huiswerk en puber begint het nut in te zien.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:53

Hier geen enorm zeurende puber. Begint wel steeds meer te puberen; vraagt eerst iets (kan je me helpen met...?) en als ze dan antwoord krijgt gaat ze de discussie aan.

Vráág het dan niet :roll:

Maar ze gaat steeds vaker aan dr huiswerk en zolang ze dat in haar eentje doet (en niet met een vriendin, live of via skype) doet ze dat best vlot.

Dus op dit moment best tevreden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:17

Ook ik kom even inhaken als net-puber-af-met-hier-en-daar-nog-wat-puberaal-gedrag (nu 21).

Ten eerste hebben mijn ouders me altijd onwijs los gelaten in mijn doen en laten. Ze hadden zelf ook wel door dat ik me heel volwassen voelde toen ik eigenlijk nog een puppy was, en dat verbieden bij mij averechts werkte. Ik had altijd duidelijke afspraken met ze over contact houden en gevaarlijke situaties vermijden, maar verder hebben ze me nooit een duidelijke tijd meegegeven waarop ik thuis moest zijn en hebben ze erop vertrouwd dat ik op tijd thuis was, anders mocht ik de volgende ochtend op mijn werk zelf op de blaren zitten. Het voordeel was dat ik een goede band had met mijn ouders en nooit ruzie hierover, het nadeel was dat als ze me wel een keer een regel gaven, ik volledig op de remmen ging. Zo mocht ik ooit een keer niet uit omdat ik midden in mijn examens zat (ik heb op mijn 16e eindexamen havo gedaan dus was nog erg jong). Uiteindelijk zo lang zitten te polderen dat ik tot half 1 in de stad mocht blijven. Kwaad weg gegaan want uitgaan begint nog niet eens om half 1 (duhhh mam, dat had je moeten weten), katjelam geworden en pas om half 7 de volgende ochtend thuis. Moeder over de rooie natuurlijk en ik schaamde me kapot want ik had het gevoel alsof ik het vertrouwen dat mijn ouders in mij hadden kapot had gemaakt.

Qua school verschilt het denk ik enorm per kind. Ik moest echt losgelaten worden en daar zijn mijn ouders vanaf mijn tweede schooljaar ook mee begonnen. Ouderavonden vonden ze alleen nuttig als ik zelf aangaf dat het misschien wel handig was (niet dus, gadverdamme wat haatte ik die dingen) en als ik een 1 had voor een toets omdat ik niet goed genoeg leerde was het mijn eigen schuld. Uiteindelijk alles in 1 keer gehaald en hoewel het hakken over de sloot was daar dus blij mee. Mijn zusje daarentegen (afgelopen jaar examens gehad) moest echt vastgehouden worden. Die had er in haar eindexamenjaar nog baat bij dat mijn moeder af en toe vroeg of ze niet nog een toets had deze week en hoe veel huiswerk ze nog moest maken. Nu ze op het HBO zit heeft ze daar nog steeds wat aan trouwens, al merk ik dat het steeds minder wordt.

Vriendjes zijn hier eigenlijk altijd welkom geweest. Ik had op mijn 16e mijn eerste vriendje en omdat ik niet aan mijn ouders durfde te vragen of ik bij hem mocht blijven slapen hebben we midden op de dag voor het eerst seks gehad terwijl zijn ouders en grote broer beneden op de bank zaten. Daar later gewoon eerlijk over geweest en daarna nooit meer echt problemen gehad met vriendjes die bleven slapen of ik die daar sliep. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik toen ik net een paar maanden 17 was op mezelf ben gaan wonen en mijn ouders er toen geen zeggenschap meer over hadden.

Wij hebben thuis (ik woon tijdelijk weer thuis na 4 jaar op mezelf) een sfeer waarbij we zo veel mogelijk bespreekbaar proberen te maken, zo lang het binnen de grenzen blijft. Ik praat dus met mijn ouders over hoe veel (of weinig) ik drink/gedronken heb tijdens het uitgaan, maar ik meld het ze ook vrolijk als ik mijn periodieke SOA-check bij de GGD heb. Zij laten dan ook gewoon weten dat ze liever hebben dat ik me eens in de zo veel tijd laat checken dan dat ik het niet doe. Tussen mijn ouders, zusje en mij hangen niet echt taboes of dingen waar we niet over praten, en dat vind ik heel fijn. Ik bespreek dingen als de anticonceptie die ik gebruik of de zorgen die ik over bepaalde zaken heb liever gewoon openlijk met ze omdat ze dan ook weten wat er in mijn hoofd speelt.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:57

Hier een moeder van 2 pubers.. Dochter van 19 en zoon van 17..

Met dochter heb ik de brugklas behoorlijk wat ruzie gemaakt over agenda en huiswerk.. Ze is van VWO terug gezakt naar havo.. Na 2 keer te zijn blijven zitten doet ze nu vavo.. En ook hier doet ze 2 jaar over ipv 1 jaar.. Tja, ze zoekt het maar uit.. Ik bemoei me nergens meer mee.. Haar eigen verantwoordelijkheid.. Wat sex betreft.. Ze is op haar 13e aan de pil gegaan, omdat ze yet net zo heftig was als ik vroeger.. Altijd overal over kunnen praten en toch is ze onthaald zonder condooms.. Tja, daar sta je dan met al je goede adviezen.. Wat roken betreft.. Ze was 14 geloof ik toen ze me op een feestje om een peuk vroeg.. Die heeft ze van me gekregen, zonder verblikken of verblozen.. Drank had ik wel regels over.. Met een verjaardag mocht ze een borrel naar keuze.. Ooit komt het wel goed met haar..

Zoon heeft nooit huiswerk gemaakt (speciaal onderwijs).. Kan ik me.ook niet druk over maken.. Komt ook wel goed.. Als school, gemeente en uw meewerkt kan hij blijven op z'n stageplaats volgend jaar en heeft daar dan dagbesteding en een wa-jong uitkering.. Hij drinkt af en toe thuis een biertje.. Meiden kijkt hij niet naar..

Kortom.. Je kan je er wel druk over maken.. Maar hoe drukker jij je er om maakt hoe erger het word..