geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:39

Ook ik meld me hier. Het is nu een heel heftig topic voor me, maar ik blijf graag in contact met gelijkgestemden.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:59

Kwam het topic tegen en de vraag die je stelde moest ik ook meteen aan mezelf denken.
Zo oud ben ik nog niet, maar sinds ik me kan heugen roep ik al heel hard dat ik geen kinderen wil. Mijn mams vind het ook niet erg dat ze geen kleinkinderen van me hoeft te verwachten. Die begrijpt ook zeker waarom sommige geen kinderen willen.

Ik heb in het algemeen weinig met kinderen. Een zwangere vrouw of babys doen me dus ook helemaal niks en tot nu toe zijn die eierstokken ook nog niet gaan rammelen. Ik zeg altijd ik heb al 8 kinderen staan met 4 benen.

Het is jammer dat sommige mensen het niet snappen dat sommige gewoon bewust geen kinderen willen. Het is toch vaak iets wat erbij hoort blijkbaar.

Maar terugkomend op je vraag, ik maak me voor nu nog geen zorgen over wat ik nou moet als ik 80 ben. Ik denk dat als ik mijn droom nog een beetje waar kan gaan maken ik nog dood in een stal gevonden word :+ op me kont zitten kan ik erg slecht. Ben altijd bezig dus ja zo zie ik mezelf nog wel gaan. maar kinderen nemen zodat ze voor me kunnen zorgen later? geen denken aan. Ik vind ook dat je een kind dat niet op kan leggen.

Mijn moeder zegt ook altijd dat het allemaal niet hoeft. Maar ik weet wel dat ik klaar zal staan als het nodig is. zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:32

Zoals onze huidige samenleving is ingericht vind ik de vraag 'wat dan als je oud bent' echt zo'n non argument.

In het westen, maar zeker in Nl geven we zo goed als alle zorgtaken toch uit handen? Baby's naar de crèche/kdv of gastouder, voor- en naschoolse opvang, mensen met een beperking in een instelling en ouderen in een verpleeghuis.
De manier waarop ons leven is ingericht, of beter zoals we ons leven moeten inrichten om de hypotheek etc. te kunnen betalen biedt nagenoeg geen ruimte voor zorgtaken, dus hebben we daar oplossingen voor.
Neem daarbij ook de maatschappelijke druk, je moet wel carrière maken, je moet een rijk sociaal leven hebben, je moet hobby's hebben, je kinderen moeten dat ook allemaal.
Onze huizen zijn er ook niet meer op ingericht, welke nieuwbouw twee onder een kap biedt nou ruimte voor twee gezinnen?
Dus ja de mensen die dat vragen :evaw:

En verder, tijden veranderen.
Vroeger was het inderdaad zo dat je voor je ouders ging zorgen, het was een ongeschreven regel. En oma paste logischerwijs ook op de kleinkinderen zolang dat kon.
Maar nu? Als ik bijv. naar collega's of andere 'ouderen' kijk; genoeg oma's die van te voren tegen hun (schoon)dochter zeggen ' af en toe oppassen ok, maar geen vaste dag ik heb m'n eigen leven', opa's en oma's die elk jaar in september de welverdiende camper pakken, afzakken naar het zuiden en in het voorjaar wel eens terugkomen.
Als ik alleen al naar m'n eigen ouders kijk, 75+, wij wonen ook op behoorlijke afstand van elkaar en zien elkaar ook niet vaak; maar als ik dan wat af wil spreken kunnen ze 9 van de 10 keer niet omdat ze druk zijn met kennissen, vrijwilligerswerk, uitjes, etentjes en noem maar op :+

Dus ja, euh moraal...volgens mij gaat het argument 'wat dan als je oud bent' gewoon niet zo met z'n tijd mee :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:38

Ik ben op een leeftijd waarin vrouwen rond mijn leeftijd durven toe te gevrn dat als ze alles van te voren wisten, er nooit aan waren begonnen..iets om over na te denken..
Die roze wolk geldt niet voor iedereen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:58

Hypericum schreef:
Dus ja, euh moraal...volgens mij gaat het argument 'wat dan als je oud bent' gewoon niet zo met z'n tijd mee :D

De huidige maatschappij is hier inderdaad niet op ingericht maar we moeten hier wel deels naar terug. Er wordt nu al een groter beroep gedaan op mantelzorgers en het netwerk van cliënten. Het geld voor de zorgmaatschappij zoals die voorheen was, is namelijk op.
Ik ben wijkverpleegkundige en geef dus indicaties aan mensen. Men moet steeds langer thuis zelfstandig blijven. Verpleeg/verzorgingshuis bestaat niet meer. En het moet echt behoorlijk uit de hand lopen wil iemand in aanmerking komen voor een afdeling.
Ik zie veel mensen die met de juiste ondersteuning nog best thuis kunnen blijven. Maar ik kan lang niet alles wat nodig is, in mijn indicatie kwijt. Men moet dan bij de gemeente aankloppen maar die wijst direct naar de omgeving; mantelzorg, familie, buren, vrijwilligers. Van die laatste kunnen we helaas ook geen blik opentrekken...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:15

Ik woon begeleid en zal wsl mijn hele leven wel ondersteuning blijven houden in meer of mindere mate.
De kans is dus groot dat ik, wanneer de tijd daar is, terug intern ga wonen en voor die tijd extra huishoudelijke ondersteuning krijg en thuiszorg enzo.

vso1990 schreef:
de gene die bewust geen kinderen hebben gekregen hebben jullie wel eens getwijfeld en wat was de beweegreden om inderdaad definitief geen kinderen te willen?

Ik heb in het verleden zeker wel een kinderwens gehad en ook getwijfeld om aan kinderen te beginnen.
Uiteindelijk niet gedaan omwille van mijn genetische achtergrond, mijn gezondheid en mijn psychische welzijn, maar ook zeker dat van het kind/de kinderen.
Inmiddels is het voor mij onmogelijk om op natuurlijke wijze een kind te krijgen en dat is prima, het geeft me rust in mijn hoofd. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:21

Mijn vriend is vrijwilliger bij bejaardenhuis of hoe het ook tegenwoordig mag heten..........en wat denk je?

De kinderen komen amper nog langs hun oudjes.
Zelfs wanneer de oudjes naar een andere kamer moeten verhuizen komen de kinderen niet helpen met het inpakken/ uitpakken en verplaatsen.

En dan hebben sommigen van hen meer dan 3 kinderen........toch komen ze niet.

En helaas komt het steeds vaker voor........

Dus mensen met kinderen......staan min of meer gelijk als bij mensen zonder kinderen.

Enne het is een hele verkeerde reden om een kind te willen als oudedagsvoorziening, ik vind niet dat je van ze mogen verwachten dat hun hele leven naar die van jou moet gaan aanpassen als je oud bent, dat vind ik heel verkeerd. Ze hebben ook recht op een eigen leven.

Men moet een kind willen, gewoon omdat je een kind wilt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-11-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:25

Mando schreef:
Hier een 50 jarige.
Nooit geen Kids gewild en vriend ook niet
Ach we zien wel over 30 of 40 jaar daar denk ik nog niet over na.

Als er dan een pil bestaat om eruit te stappen als het klaar is... dan nemen we die.

Dat had ik kunnen schrijven. Ik roep steeds dat ik vanaf mijn 60e pillen ga sparen en als ik er dan klaar mee ben, dan wil ik zelf kunnen besluiten ermee te stoppen. Ik hoop tegen de tijd dat ik dat wil, het wettelijk gezien mogelijk gemaakt is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:27

Ceetje_bokt schreef:
Mando schreef:
Hier een 50 jarige.
Nooit geen Kids gewild en vriend ook niet
Ach we zien wel over 30 of 40 jaar daar denk ik nog niet over na.

Als er dan een pil bestaat om eruit te stappen als het klaar is... dan nemen we die.

Dat had ik kunnen schrijven. Ik roep steeds dat ik vanaf mijn 60e pillen ga sparen en als ik er dan klaar mee ben, dan wil ik zelf kunnen besluiten ermee te stoppen. Ik hoop tegen de tijd dat ik dat wil, het wettelijk gezien mogelijk gemaakt is.

Zelfmoord is nu al niet strafbaar.
Hulp bij zelfmoord wel.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:33

Klijntje, I know :j
Dat is de schrijnende tegenstelling, de maatschappij is er al lang niet meer op ingericht....maar we moeten er wel naar terug.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:37

Hier ook zeker geen kinderwens. Ach er is vast wel wat aanspraak in de toekomst.
De persoon die mij mijn steunkousen aandoet bijvoorbeeld :D
Over het algemeen wordt onze familie niet heel oud. Velen hebben hun pensioen net aan gehaald of net niet gehaald.
Ik ben 30 en hoef mij niet te bekommeren over mijn ouders. Beide leven niet meer helaas.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:51

Ik ben ook bewust kinderloos en ik ben niet van plan om voor mijn ouders te zorgen. Mijn broer en ik hebben een rot jeugd gehad, broer komt niet meer thuis. Mijn ouders geven meer aandacht aan en zorgen meer voor kinderen van een ander, als dat ze er ooit voor ons geweest zijn. Uiterlijke schijn, weet je wel. Geven we een feestje, dan draven ze hier wel op en nemen gewoon de touwtjes in handen, gewoon om al onze gasten te laten zien hoe super tof ze wel zijn en wat ze voor ons doen. Doe ik iets waarmee zij eer kunnen halen bij een ander, dan gaan ze daarmee uitpakken. Doe ik iets wat hen niet aan staat, strooien ze mijn privé rond bij iedereen die het wil horen, om me nadien al die commentaar voor mijn te gooien. Ik denk er dus niet aan om hen ooit in huis te nemen, nee danku. Hulp aan huis regelen, dat zal ik wel doen, maar verder mogen ze hunne plan trekken, je oogst in je leven wat je zaait.

Mijn schoonouders zijn schatten, maar ook hen wil ik niet in huis, mijn partner trouwens ook niet, omdat je dan gewoon je vrijheid als koppel kwijt bent. Zij zijn trouwens zelf van mening dat je als ouder niet bij je kinderen in trekt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:07

Ik heb eigenlijk niet zoveel vrees voor de oudste dag, als je vroeg begint geld opzij te leggen voor de oude dag en indd ook ik hoop dat euthanasie makkelijker mogelijk is tzt. Al denk ik dat je die grens van wat je levenswaardig zelf zal blijven verleggen en er kans is dat je er anders over gaat denken of juist niet meer in staat bent relatief te denken/beseffen hulpbehoevend te zijn. Je kan nu wel makkelijk zeggen dat je het leven niet meer wilt voortzetten als je door iemand anders gedoucht moet worden, ik betwijfel of je daar tst nog zo in staat. Het kan ook zijn dat je denkt 'als ik niet meer zelf dit of dat kan, dán... Ik denk dat je moet oppassen dat je daar niet te licht over denkt.

Wel maak ik me wat zorgen om de jaren zeg 45-65. Kun je je leven nog steeds veel zingeving geven of ben je dan wel klaar met het 'alles kan / alles mag / heb de tijd aan mezelf? Ook vind ik het leuk om naar mn vader en andere familie te gaan. Wie zegt dat ik dat later niet mis?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:18

Mijn vriend is hier ook bang voor. Dat hij eenzaam eindigt in het bejaardentehuis. Wij zijn midden/eind dertig en ik heb geen kinderwens. Ik zie het wel tegen die tijd. Misschien ben ik wel al lang dood. Heb ook een kennis van 83. Nooit kinderen gehad en ze gaat veel met jongeren om. Dat houdt haar jong zegt ze. Woont nog zelfstandig, gaat overal heen met de bus en trein en heeft veel vrienden en kennissen. Zo kan het dus ook.
Of je hebt wel kinderen en ze komen je nooit opzoeken..
Ik denk dat het zich wel oplost en ik maak me er niet druk om.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:21

vreemde reden...om kinderen te willen omdat je anders alleen blijft en er niemand voor je zorgt.De nieuwe generatie is zo druk met zichzelf bezig en geld verdienen dat ik mij afvraag of ze nog wel beseffen dat ze ouders hebben.
Ik heb ook geen kinderen,nooit gewild.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:37

Hilli schreef:
Ik ga er vanuit dat ik moet blijven werken totdat mijn collega's het zat zijn om elke dag opnieuw mijn takenpakket uit te leggen. Dan krijg ik mijn pensioeneringsreceptie en vervolgens kan ik kiezen uit een nekschot of de pil van Drion.

Mocht ik toch nog enige zorg nodig hebben, dan ga ik er vanuit dat mijn zorgrobot een meer toegewijde en constantere zorg kan leveren dan enig nageslacht. Dat moet ook wel, want ik heb absoluut geen kinderwens ;)

_/-\o_ _/-\o_

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:47

Hilli: geniale reactie. Ik zeg ook vaak: ach als het aan het kabinet ligt werk ik straks toch tot mijn dood. Geeneens tijd om in een bejaardentehuis te zitten. Ik vraag me nu al af hoe ik op mijn 67e de koprol op schuin vlak met trampoline voor ga doen aan mijn klas. Laat staan als ik over de 70 ben :')

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:57

Hier ook bewust kinderloos en heb ook nooit begrepen dat mijn ouders ooit aan kinderen begonnen zijn. Al op mijn twaalfde riep ik dat ik geen kinderen wilde en heb me daar ook aan gehouden. Nooit last gehad van rammelende eierstokken, zelfs niet toen vriendinnen en zuslief kinderen kregen.
Van baby's wordt ik niet warm of koud, tenzij het een babydier is.
Reacties van omgeving als: Je weet niet wat je mist, beantwoord ik altijd met: Klopt en dat wil ik graag zo houden.

De meest achterhaalde reden om aan kinderen te beginnen is wel dat ze dan later voor je zouden zorgen.
Geen garanties, al heb je er 10. Wat als je kind(eren) zelf hulpbehoevend is, ben je mooi in de aap gelogeerd voor de rest van je leven.

Nee, ben niet depressief of levensmoe, maar leef graag mijn eigen leven. Bij nood aan de man ben ik er voor mijn ouders, maar ik ga niet schoonmaken of wat dan ook. Dan betaal ik hun schoonmaakster wel.
Ik werk fulltime buiten de deur en heb daarnaast nog een eigen bedrijf. En natuurlijk mijn paarden. Mijn dagen hebben al 48 uur en dat is genoeg.

Als ik later oud zou mogen worden en serieus wat ga mankeren, dan stap ik eruit. Hopelijk is die pil voorhanden tzt. Eenzaamheid ben ik niet bang voor, dat kun je deels zelf in de hand hebben. Ik zie het dus wel en maak me zeker geen zorgen om de tijd dat ik misschien 84 mag zijn. Met mijn nu 48 jaren mag ik waarschijnlijk ook gewoon werken tot 70 jaar.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:00

Supervixen schreef:
Hilli: geniale reactie. Ik zeg ook vaak: ach als het aan het kabinet ligt werk ik straks toch tot mijn dood. Geeneens tijd om in een bejaardentehuis te zitten. Ik vraag me nu al af hoe ik op mijn 67e de koprol op schuin vlak met trampoline voor ga doen aan mijn klas. Laat staan als ik over de 70 ben :')

_O- _O- _O-

Helaas zie ik het ook nog best werkelijkheid worden :+ Maar misschien heb je dan een robot die het voor kan doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:02

Dat hoop ik dan maar!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:37

Ik vraag mij inderdaad wel af in hoeverre we later nog oud en afhankelijk mogen worden. De zin en het geheim van het leven laat zich, wat mij betreft, niet versimpelen tot functionaliteit.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:48

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:50

Het enige lastige zonder kinderen is je nalatenschap..ook hoe je het regelt met je dieren, daar moet je een testament voor opmaken en goed nadenken wie je aanstelt voor eventuele zaakwaarnemer voor verkoop en je huisdieren verzorgd of dat je ze in laat slapen..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:24

Berdien schreef:
Ik denk dat het internet inderdaad meer voor vereenzaming zal zorgen dan dat het dat tegengaat.

.

Uit ervaring kan ik deze uitspraak ontkennen,mijn vader wie niet weet hoe de wasmachine aan moet >;)
Heeft wel een vriendin (81) leren kennen via internet ,hij is zelf 85 :oo
Het rare is dat we regelmatig zijn laptop moeten herstellen ,hij heeft dan alles weer door elkaar gegooid.Maar datingsiste's bezoeken lukt hem dan wel :-(