Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:14

Celiien schreef:
Liedjes zingen :+ ? Hier komen ze gewoon , roepen sint maarten, en als ze niks krijgen krijg je een paar verwende koters die nog net niet gaan schelden (of soms wel). Maar zoals ik zei, het is niet echt iets van 'hier'. Over komen waaien in het kader van gratis snoep of geld gok ik :+

Toen ik nog klein was liep ik ook altijd al Sint Maarten! Met een lampion, zelfs met een echt waxinelichtje, haha oppassen dat je lampion niet in de fik vloog... Ik kan me nog herinneren dat ik later een zaklamp in mijn lampion had!

En ik woon mijn hele leven al in Zoetermeer! Ik praat nu over een jaar of 35 geleden, dus niet echt nieuw :P .

Ik vond het altijd geweldig, liedje zingen en snoepjes ophalen en dan thuis op een schaal bekijken wat je allemaal had opgehaald.. Ook mandarijntjes en ander fruit en op de hoek vd straat was het altijd oliebollen eten, daar was het altijd druk...

Ja, ik heb er goede herinneringen aan! Zie het nu steeds minder, Halloween heeft terrein gewonnen!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:14

Ohh ik heb het vroeger ook zo vaak gelopen. Heerlijk! Hier in de buurt waren wel echt favoriete straten waar bijna alle huizen meededen. Leukste ooit was toch wel dat we aan de balie van de plaatselijke schouwburg gingen zingen en we daardoor kaartjes kregen voor de musical Annie! :D

Tegenwoordig zie ik hier nog amper wat lopen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 00:36

Mette schreef:
Ohh ik heb het vroeger ook zo vaak gelopen. Heerlijk! Hier in de buurt waren wel echt favoriete straten waar bijna alle huizen meededen. Leukste ooit was toch wel dat we aan de balie van de plaatselijke schouwburg gingen zingen en we daardoor kaartjes kregen voor de musical Annie! :D

Tegenwoordig zie ik hier nog amper wat lopen.

Wooooooooow dat is een gave actie van die schouwburg!! *Overweegt om de 11e met een lampion naar Theather de Spiegel te gaan en een liedje te zingen, just in case*

Dat thuis bekijken wat je allemaal had, oh ja dat was het mooiste van de hele avond. Alles uitstorten op tafel en dan maar sorteren, chocola bij chocola, fruit bij elkaar, geld (ja soms) bij elkaar, winegumzakjes bij elkaar. En dan had je nog de 'die past nergens bij' zoals een verpakt koekje of iets dergelijks. En natuurlijk als er zakjes snoep bij zaten die uitpakken om te kijken wat er allemaal precies inzat. (En om het snoep te redden, mensen gooien de gekste dingen bij elkaar in een zakje, spekkies, pepernoten, winegums, drop, taai taai. Dat wordt er niet lekkerder op als je dat zo laat zitten := ).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:38

Black2000 schreef:
Celiien schreef:
Liedjes zingen :+ ? Hier komen ze gewoon , roepen sint maarten, en als ze niks krijgen krijg je een paar verwende koters die nog net niet gaan schelden (of soms wel). Maar zoals ik zei, het is niet echt iets van 'hier'. Over komen waaien in het kader van gratis snoep of geld gok ik :+

Toen ik nog klein was liep ik ook altijd al Sint Maarten! Met een lampion, zelfs met een echt waxinelichtje, haha oppassen dat je lampion niet in de fik vloog... Ik kan me nog herinneren dat ik later een zaklamp in mijn lampion had!

En ik woon mijn hele leven al in Zoetermeer! Ik praat nu over een jaar of 35 geleden, dus niet echt nieuw :P .

Ik vond het altijd geweldig, liedje zingen en snoepjes ophalen en dan thuis op een schaal bekijken wat je allemaal had opgehaald.. Ook mandarijntjes en ander fruit en op de hoek vd straat was het altijd oliebollen eten, daar was het altijd druk...

Ja, ik heb er goede herinneringen aan! Zie het nu steeds minder, Halloween heeft terrein gewonnen!

Nou ik toch ook. Misschien wijk gericht :+ hier ook op een christelijke basisschool gezeten en Nope, nooit gedaan :n

alice0cullen

Re: Sint Maarten lopen - Waarom woon ik nou zo ongeliefd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 02:40

Hier ook nooit kinderen. Doe zelf altijd wat met halloween, beetje decoreren, maar nog Nooit kinderen aan de deur gehad.

Vind het eigenlijk wel jammer, als halloween wat meer populair wordt dat het nog aantrekt. Zag dit jaar dat Naast ons iemand anders ook de buitenkant van het huis versierd had.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 02:59

Ik woon en Wezep en hier was het altijd druk met sint Maarten, je stond de hele avond aan de deur. Maar nu al 2 jaar amper nog..

Vorig jaar allemaal snoepzakjes gemaakt, vlak na etenstijd nog snel extra gehaald want hadden vast te weinig... 3 kinderen aan de deur geweest ofzo. Denk dat het deze keer maar gewoon wat simpels word voor ik weer veel moeite doe en het vervolgens zelf op moet eten :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 03:07

Daphne__ schreef:
Ik woon en Wezep en hier was het altijd druk met sint Maarten, je stond de hele avond aan de deur. Maar nu al 2 jaar amper nog..

Vorig jaar allemaal snoepzakjes gemaakt, vlak na etenstijd nog snel extra gehaald want hadden vast te weinig... 3 kinderen aan de deur geweest ofzo. Denk dat het deze keer maar gewoon wat simpels word voor ik weer veel moeite doe en het vervolgens zelf op moet eten :')

Dat is dus precies wat ik bedoel. Zit je daar met he goeie gedrag :')

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 03:32

11 november is de dag, dat mijn lichtje dat mijn lichtje
11 november is de dag, dat mijn lichtje branden mag :)ddd

Vroeger altijd gevierd, daar waar licht aan de voorkant aan was mocht je aanbellen :j
Snoep was echt van alles en nog wat, incl zelfgemaakte zakjes met de meest bizarre combinaties die ik het liefste zo snel mogelijk uit elkaar haalde :))
En een voorraad mandarijnen om misselijk van te worden :')
Zelf lampion knutselen met een waxine lichtje er in en ieder jaar sneuvelde er wel 1 door brand :=

Nu woon ik 13 km verder en kennen ze het niet :\
Hier hebben ze lampegietjesavond waarbij ze niet langs deuren gaan maar in een optocht met lampionnen lopen :j
Blijf het ontzettend jammer vinden, vooral het trots zijn op je zelf gemaakte lampion :j

Halloween vind ik 10x niets, te Amerikaans voor mij :')

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:00

Ik heb vroeger op een katholieke basisschool in brabant gezeten en daar vierden we sint maarten.
We moesten dan een lampion maken en een optocht meelopen.
We mochten van school niet langs de huizen.
En maar zingen....
Hier in Zeeland kennen ze het niet.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:08

Als westerling kon ik het ook niet toen wij in het noorden kwamen wonen.
Natuurlijk het eerste jaar niets in huis want ik hoorde toen op de zaak op de dag zelf dat het bestond.

Nu wonen wij erg buitenuit en kregen we 2 jaar geleden ineens kindjes aan de deur.
Vorig jaar niets
Maar ik heb toch lekkers in huis want je weet nooit.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:10

Vreselijk!

Zo hebben wij een keertje zelfs kids uit Amsterdam gekregen voor de deur, en hebben zelfs boven de 10 langs de deuren gehad.
Sommige kinderen dachten meer dan 1 te mogen hebben, dus die grepen ook echt 3-4 marsjes ofzo uit de bak,
en mn moeder op dat moment is boos geworden zo van wees blij dat je snoep krijgt!
Uiteindelijk heeft ie er ook maar 1 mee gekregen..

En ik heb sinds een paar jaar gezegd ik doe er niet aan, dus de deur blijft dicht en het licht blijft ook uit!
Sindsdien is het hier ook wel erg lekker rustig!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 07:55

Cayenne schreef:
Toen ik nog in Noord-Holland woonde werd er massaal aan Sint Maarten gedaan, maar in Noord-Brabant lijken ze het niet te kennen :?

Daar hebben ze op de elfde van de elfde ook geen tijd daarvoor, want dan begint het carnavalsseizoen. In veel plaatsen wordt dan de nieuwe Prins, de samenstelling van de Raad en (indien van toepassing) het thema van dat jaar bekend gemaakt.

Tot ik buiten Brabant ging wonen had ik überhaupt nog nooit van Sint Maarten gehoord.
Langs de deuren gaan en zingen voor snoep? Dat kende ik wel, maar dat deden ze bij ons in het dorp op oudjaarsdag, met 'Nieuwe jaorke Ouwe'.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 00:37

Siggislief schreef:
Vreselijk!

Zo hebben wij een keertje zelfs kids uit Amsterdam gekregen voor de deur, en hebben zelfs boven de 10 langs de deuren gehad.
Sommige kinderen dachten meer dan 1 te mogen hebben, dus die grepen ook echt 3-4 marsjes ofzo uit de bak,
en mn moeder op dat moment is boos geworden zo van wees blij dat je snoep krijgt!
Uiteindelijk heeft ie er ook maar 1 mee gekregen..

En ik heb sinds een paar jaar gezegd ik doe er niet aan, dus de deur blijft dicht en het licht blijft ook uit!
Sindsdien is het hier ook wel erg lekker rustig!

Want boven de 10 is te oud? Ik vind strontvervelende pubers te oud, dat wel. Maar alles wat nog op de basisschool zit en zich als een beschaafd kind gedraagd (dus geen gedreig, vloek, scheld, en alle andere ik voel me hier te stoer voor dus doe maar grof opties) zou wat mij betreft gewoon Sint Maarten moeten kunnen lopen nog hoor :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 01:20

Ik heb tot mijn 11e gelopen :') Dat was de laatste keer, toen was het groep 8 en samen met een vriendin besloten dat we nog 1 laatste keer zouden gaan, om het af te ronden :)

Bij ons is het helemaal raar, wij zijn een aantal jaren terug verhuist binnen hetzelfde dorp (hooguit 1,5 km verderop). Ons oude huis hadden we altijd kinderen, de hele avond. Nieuwe huis? Helemaal niks. Met 2 mag je blij zijn. Is ook niet zo dat we de enige in de straat zijn met het licht aan, zijn er veel meer. Ja we wonen iets aan de rand van het dorp maar zo ver nou ook weer niet, en ik weet nog dat wij echt wel een paar uren gingen lopen en veel deuren langs gingen. Denk dat onze wijk gewoon een stuk grijzer is dan waar we eerst woonde. Ik vind het wel jammer, vond het altijd leuk zelf geknutselde lampions te bewonderen.

Oooh ik krijg toch ook herinneringen. Een keer dat het super hard waaide en de lampions telkens heen en weer slingerde en aan het eind kapot waren. En die poedersuiker lampjes waarvan het nooit gelukt is de hele avond met 1 batterij te doen, halverwege de avond was de batterij leeg en moest je het doen zonder lampje.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:13

Het is heel vaak slecht weer :(

Idd basisschool kinderen en soms denk ik ook wel eens....tjee dat jij nog loopt, maar goed netjes tegen mij en netjes zingen is iets krijgen.

Enne tot 20.00 uur is mijn winkel open...daarna ruim ik alles op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 08:41

Voordat ik in NH kwam wonen kon ik het ook niet, in ZH werd hier niet aan gedaan.

Maar ik vind het ook reuze gezellig, al die kindjes aan de deur met hun zelf gemaakte lampionnen.
Helaas worden de kinderen ieder jaar minder en minder. Waarom? Nou omdat er steeds meer winkels extra open gaan en de kinderen naar de winkels lokken.

Nu loopt mijn jongste dit jaar voor de laatste keer (groep 8) en haar broer niet meer. Maar hun zeiden altijd al, je kan beter gewoon het dorp doorgaan. Doordat er steeds meer kinderen naar de winkels gaan, krijgen hun meer _O-
Rondje van ca anderhalf uur lopen staat garant voor een grote rugzak vol snoep

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:45

Ik heb besloten dat ik toch een mandje voor de deur zet, volgende week vrijdag, gevuld met kleine zakjes chips en een briefje erbij in de trant van; ivm ziekte doen wij de deur niet open maar niet getreurd toch wat lekkers voor jullie lampions.

Natuurlijk laat ik wel licht branden in huis. Alleen buitenlamp is uit. Dan lijkt het net alsof er mensen thuis zijn.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:53

Hier (brabant) wordt er ook niks aan gedaan, hier is 11-11 het begin van de carnaval :D

Sterker nog, ik heb heel lang niet eens geweten dat je langs de deuren moest voor snoep met Sint maarten :')

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:25

Ik ben best verbaasd dat zoveel mensen geen idee hebben wat de achterliggende gedachte van Sint Maarten is! Had altijd wel het idee dat dat algemeen bekend was, net als Sinterklaas.. ;)
Hier helaas geen kotertjes aan de deur, wonen aan een doodlopend weggetje een end van de straat, ook nog eens een flink eind buiten het dorp..
Was vroeger altijd wel gek op Sint Maarten lopen, zag er ook heel mooi uit aangezien we vanuit school gingen en er dus een lange stoet lichtjes door de straten ging :D (en met heel veel kinderen lijken de liedjes altijd mooier te klinken dan een paar losse schorre kraaien :P )
Allemaal zelfgemaakte lantaarns (waar je de dag zelf op school aan móest werken!) en die walgelijk slechte lampjes aan een stokje die bij het minste of geringste kapot gingen.. :')
In de bebouwde kom kwam dan iedereen naar buiten, wel echt leuke herinneringen aan! En bijna altijd ijskoud of zeiknat van de regen, dat wel.. :+

kohtje schreef:
leuk bordje aan het begin van de straat zetten?

Zat ik ook aan te denken! :j En je tuin (als je die hebt) een beetje "pimpen" met lichtjes oid, dat trekt altijd bekijks...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:32

_l_amanda_l_ schreef:
Ik ben best verbaasd dat zoveel mensen geen idee hebben wat de achterliggende gedachte van Sint Maarten is! Had altijd wel het idee dat dat algemeen bekend was, net als Sinterklaas.. ;)

Ik moet zeggen dat ik heel St Maarten dus niet ken (en ik ben 36....).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:38

Dit was voor mij, als kind, altijd het hoogtepunt van het jaar!!!!! *\o/* Ik vond het nog fijner dan Sinterklaas (beetje bang voor zo'n oude man en die pepernotengooiers). Bij ons was het een hele happening en haalden we alles eruit wat erin zat :Y) Op school waren we dan al een tijdje in de weer om de mooiste lampion te maken! Meestal onderkoeld en zeiknat van de regen, maar in de avond gingen we los :9 Tot groep 8 was bij ons de stelregel en in het dorp was het ook goed te zien, want die hadden nog een zelf gemaakte lampion en niet eentje van Action :+ Eigenlijk weet ik niet of lampions tegenwoordig nog in de klassen worden gemaakt?

Inmiddels woon ik in het midden van het land, waar het toch echt minder gevierd wordt. Nu is vooral mijn wederhelft blij dat het Sint Maarten is, want dan kan hij het overgebleven snoep opeten :+ Het valt mij tegen dat er maar weinig kids zijn en dan ook nog meestal de iets oudere.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:38

_l_amanda_l_ schreef:
En je tuin (als je die hebt) een beetje "pimpen" met lichtjes oid, dat trekt altijd bekijks...

O standaard, grote lamp uit en allemaal kleine lichtjes aan (heel veel grote mensen lampions) soms nog pompoenen die goed waren na halloween. Toen de camper er nog stond altijd een snoer op batterij in de boom...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:40

Ik vond het altijd super leuk om Sint Maarten te lopen.
In Drenthe wordt t ook volop gedaan. We zijn net verhuisd dus ik ben benieuwd hoeveel kinderen er hier langs komen. Misschien de buren maar eens vragen wat we kunnen verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:46

Je word ook doodgegooid met aanbiedingen :+ , ik twijfel even wat ik halen ga.. Misschien rozijntjes , of toch wat zoeters.. Als er over is lust ik het ook wel :+ , of toch spruitjes met chocola :')

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 16:02

Oooohhh dit was een van mijn favo dagen uit het jaar <3 ook een ex-Zwollenaar hier (AA-Landen) en daar was het inderdaad écht een groot ding.