'Het eerste jaar van het huwelijk is zo zwaar!'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw relatie veranderd nadat je getrouwd bent?

Ja
9 (4%)
Ja, maar dat kwam niet door het trouwen op zich
23 (11%)
Nee.
170 (84%)

Totaal aantal stemmen: 202

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:18

Ik ben nu bijna 3 maanden getrouwd en er is weinig veranderd.. we zijn misschien wel iets meer verbonden en verliefder geworden en hebben een prachtige herinnering. :D En mijn achternaam is veranderd. Meer niet!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:24

Een vriendin van mij zei dat ook, dat er zóveel veranderd als je getrouwd bent. Ik heb dat zelf echt nooit begrepen. Maar zij is sowieso nogal dramatisch over heel veel dingen :')
Nou waren man en ik al jaren samen èn hadden we al twee kinderen en een eigen huis toen we trouwden. Ik kan me wel voorstellen dat het anders is, als die fases allemaal pas na je huwelijk gebeuren. Of als je nog helemaal niet hebt samengewoond van te voren. Dat je dan denkt elkaar te kennen, maar toch nog een heleboel over elkaar ontdekt, en daar zullen dan ook dingen bij zitten die je minder goed bevallen.

luuntje

Re: 'Het eerste jaar van het huwelijk is zo zwaar!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:42

Die 7 jaars dip hebben wij niet gehad.
Of niet als zo specifiek herkend.

In ons 20 jarige samenzijn zijn er lastige momenten geweest.
Ik werd ziek. Ouders van mijn man kregen kanker. Schoonvader is overleden.
Reorganisatie op man zijn werk. Echt dat geeft pas stress. Onze dwarse puber is er niks bij.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:12

Inmiddels ruim 4 jaar getrouwd, maar er is echt niets veranderd behalve mijn achternaam. Ik begrijp ook nooit zo goed wat mensen bedoelen als ze zeggen dat er zoveel veranderd als je getrouwd bent.
Wij waren overigens 5,5 jaar samen toen we trouwden en woonden toen ook al 5 jaar samen. We wisten dus allebei waar we "ja" tegen zeiden :D

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:19

Ik ben 23 en nu sinds... 4 maanden getrouwd :) Ik was dus 22 toen ik trouwde. Nooit gedacht dat ik zo jong zou trouwen, maar het is zo gelopen en we zijn dolgelukkig. Zou niet anders willen :) Ik vind het gewoon een fijne gedachte dat we nu voor 'altijd' zijn, al weet je dat natuurlijk nooit, maar ik hoop het wel. Kan er lekker van wegdromen in ieder geval, haha.

Edit: we zijn 3.5 jaar samen en wonen daarvan 1.5 jaar samen ;)
Laatst bijgewerkt door Happyfeet2 op 25-10-16 19:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:20

Hier net 1.5 jaar getrouwd. Maar wij trouwde pas (klein) nadat wij 11 jaar samen waren en twee kinderen rijker. Onze relatie heeft het helemaal niks veranderd zowel niet positief als negatief. Het was voor ons alleen eigenlijk om de achternaam en het feestje te doen.

Onze relatie heeft twee kinderen "overleefd" dus we hadden ook geen zwaar moment verwacht na trouwen. Je relatie veranderd namelijk pas echt na kinderen in zowel positieve als soms ook negatieve zin. Ja ja het is echt niet altijd een super periode voor je relatie) Komt omdat je als mens veranderd maar ook je plek in het gezin veranderd en de samenhang. En ja onze kinderen zijn geweldig en we zijn beide zo verliefd op ze en op elkaar dat nr 3 onderweg is. ;)

Ik bedoel er meer mee te zeggen dat als je het eerste jaar getrouwd en samenwonen als zwaar ervaart wacht dan aub nog ff met kinderen krijgen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:33

Na het trouwen is er niets veranderd. Heb mijn eigen achternaam nog, waren wel een klap geld armer. haha
Geboorte van ons kind heeft wel heel veel veranderd. We hebben een ontzettend pittig eerste jaar gehad en zijn daar nu de scherven van aan het opruimen
Maar nog steeds beide van overtuigd dat we samen willen blijven knokken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:50

Oja reorganisatie hebben wij ook gehad idd, maar dan op mijn werk. Was geen leuke periode, ben dan altijd heel blij met mijn man die altijd heerlijk nuchter blijft en zich niet zo snel gek laat maken. Dat geeft mij dan ook weer (wat) rust.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:10

Voor mij geldt het 'kinderen veranderen alles' niet zo. Ik zie het als een hoofdstuk van een boek, een deel van het verhaal. Als het hoofdstuk anders was, dan zou het hele verhaal veranderen, maar hoe? Dat weet niemand. Ook zonder kinderen zou ik inmiddels niet meer zijn wie ik 10-12jr geleden was (althans dat hoop ik toch :') ). Hetzelfde geldt voor mijn man. Je maakt gaandeweg allerlei keuzes, mbt werk, vrienden, hobby's, op persoonlijk gebied; wat wil ik nou eigenlijk, wat vind ik echt belangrijk in mijn leven? Dat heeft allemaal invloed op je relatie met elkaar. Ik denk dat dat net zo goed opgaat voor stellen zonder, als met kinderen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:17

Oh dat is zeker zo Klijntje
Ik denk alleen dat als je ervaring met je eerste kind anders is dan dat je had gehoopt, als iedereen hoopt, dat doet iets met je als mens, en dus ook met je relatie.

Er is een verschil tussen leven en overleven
Voor ons voelde het eerste jaar echt als overleven.
Ben toen ons zoontje 6 weken was echt KEIhard van de roze wolk afgetrapt.

Wanneer alles wat soepeler loopt, heb je meer tijd voor je relatie en hakt zo'n kindje er niet zo zin

Neemt niet weg dat we nu ontzettend gelukkig zijn met ons kleine monster en elkaar zo langzamerhand ook wel weer vinden.

Maar ik denk inderdaad dat elke gebeurtenis in je leven die 'afwijkt van de standaard' een behoorlijke impact kan hebben op je relatie, of dat nou kinderen zijn, ziekte, of financiële problemen

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:26

Hee Donna, goed punt. Zo had ik het nog niet bedacht, maar in zo'n situatie kan een kindje inderdaad een relatie behoorlijk beïnvloeden. Dan kom je er wel achter wat je wel of niet aan de ander hebt...
Zal geen gemakkelijke tijd geweest zijn voor jullie.
Fijn dat jullie elkaar weer terug weten te vinden nu!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:45

Maar om ontopic terug te komen
Neee als een bruiloft al zoveel veranderd... Berg je maar voor wat er komen gaat
Uitzonderingen van pas samenwonen na trouwen natuurlijk daar gelaten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:51

Een zeer gelovige collega ergerde zich na het trouwen over de manier waarop haar kersverse huisgenoot zijn hagelslag at _O-

Ja, zo wordt je eerste jaar wel zwaar :))

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:54

Je kunt ook over alles moeilijk doen - hoewel, mijn man kan zijn hagelslag ook héél irritant eten :')

15 jaar hier inmiddels en still going strong. Is er een hoop veranderd voor mij destijds? Ja, want ik trouwde ongeveer van huis uit (al was ik al meer bij hem dan thuis). Maar dat was niet negatief en we hebben het nog steeds goed samen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:56

OMG hahaha
Als ik me daar al druk om moet gaan maken :roll:
Die van mij kan ook best irritant eten, als in hij proeft niet eens, gooit overal saus over en schuift het naar binnen. Maar dat neem ik maar voor lief. Hij moet er dan alleen niet op rekenen dat ik allleen voor hem een halve dag in de keuken ga staan
Dat doen we dan alleen als we eters krijgen. En dat neemt hij dan weer voor lief, OPgelost!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:00

DatBenIkNou schreef:
Gevoelsmatig vind ik getrouwd zijn toch anders. 'Mijn vriend' of 'mijn man' klinkt ook anders!?

Wij zijn vorig jaar getrouwd toen we 12,5 jaar samen waren en ruim 11 jaar samen woonden. Ik heb nog steeds moeite om 'mijn man' te zeggen, meestal komt er eerst half 'vrr...' uit :Y)

Trouwen was voor ons vooral een heel leuk feestje, maar of het iets veranderd heeft... Niet echt. Zwaarder is het er zeker niet op geworden :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:02

Dat doet me denken aan een andere collega.
Die was al 10 jaar samen en trouwde vervolgens. Echter sprak hij steeds over zijn vriendin ipv vrouw.
Een andere collega dacht daardoor dat hij vreemd ging en dat gewoon openlijk toegaf _O-

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:04

Hier ook niks veranderd behalve mijn achternaam.
Het papiertje veranderd in mijn ogen niks aan hoe het hiervoor was :)

Inmiddels zijn we drie jaar getrouwd en nog altijd even gek op elkaar :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:20

Sizzle schreef:
Dat doet me denken aan een andere collega.
Die was al 10 jaar samen en trouwde vervolgens. Echter sprak hij steeds over zijn vriendin ipv vrouw.
Een andere collega dacht daardoor dat hij vreemd ging en dat gewoon openlijk toegaf _O-

Oh, ja da's ook niet echt een wenselijke situatie :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 07:41

Het enige wat zwaarder is geworden zijn we zelf :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:32

Qimm schreef:
Het enige wat zwaarder is geworden zijn we zelf :')

Zelfs dat niet haha! Mijn trouwjurk zou ik niet meer passen, omdat 'ie te groot zou zijn. :+
Het eerste jaar dat wij samenwoonden kwamen we beiden zo'n 10 kilo aan, zo gezellig vonden we het.
Gelukkig wel eraf gekregen en het nooit meer zo ver laten komen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:46

Wij woonden al samen en zijn in het geheim op een verre locatie getrouwd. Voor mij veranderde helemaal niets :') Ik heb zijn naam niet aangenomen, draag zelden een ring en noem hem nog steeds mijn vriend.

Wat ik wel zou kunnen begrijpen is dat het voor mensen die niet samenwonen (zie je vooral bij de 'zwaardere' christenen terug) dat ze er enorm aan moeten wennen. Je moet toch aan elkaar wennen en aan elkaars gewoonten. De verandering van samenwonen was voor ons ook groter, dan de verandering na het trouwen :D

Dus ja, ik snap dat het zwaar is in de context waarschijnlijk dat je niet gaat samenwonen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:47

Mijn antwoord is nee, maar wij zijn ook pas na 17 jaar samen getrouwd :')

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:51

Het eerste jaar is juist het leukste, ben je nog niet uitgekeken op elkaar en heb je tenminste nog vaak seks enzo.
Ach onzin, het huwelijk is gewoon samen er voor zorgen dat je het leuk houdt samen. Veel praten met elkaar, bewust tijd voor elkaar maken. Luisteren naar de ander, begrip hebben. Zo moeilijk is het niet. Maar daar verandert die handtekening niks aan. Dat geldt ook voor een relatie zonder dat je gaat trouwen.
Wordt enorm overschat vind ik. Wij zijn getrouwd toen we kinderen kregen. Na advies van een notaris, puur om de dingen goed geregeld te hebben betreft ingewikkelde dingen als erfrecht en fsmilierecht enzo. Voelen ons er echt niet anders door.
Heb ook mijn eigen naam gehouden. Het idee dat ik ineens zijn naam zou krijgen? Waarom in godsnaam? Hij neemt die van mij toch ook niet? Ik moest er nog voor tekenen ook, dat ik mijn eigen naam wou houden. Te zot voor woorden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:57

Huh? Tekenen dat je je eigen naam wil houden? Waar woon je dan? In NL houd je nl altijd je eigen naam. Je kan je partners naam gebruiken, maar van je eigen naam kom je niet af ;)

Wel moet je bij het aangeven van je huwelijk (ondertrouw) aangeven hoe je aangeschreven wilt worden. (Eigen naam, dubbele naam, partners naam) En daar zet je je handtekening onder idd :)