Nachtmerries, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:06

Ik meld mij ook!

Ongeveer een anderhalve maand geleden begonnen, toen ik terugkwam van reis. Ik wijtte het aan de jetlag en neerslachtig gevoel na vakantie. helaas ging het niet over. Ik heb begin dit jaar wat toestanden meegemaakt die ik volgens mij aan het verwerken ben.
Ondertussen heb ik niet enkel nachtmerries maar heel levendige dromen.

Ik heb ook een app op mijn telefoon die mijn slaapritme registreert. (in vliegtuigstand zodat ik geen invloed heb van de stralingen). Daaraan is duidelijk te zien dat ik ieder uur wel een paar minuten wakker ben. meestal besef ik het ook. Diepe slaap is enkel een paar uurtjes per nacht. Ben dus behoorlijk moe.
Ik ben met mijn klachten naar de huisarts geweest. Ik heb bijvoorbeeld ook haaruitval. Alleen maar te wijten aan stress volgens de dokter want lichamelijk niks mis.

Ik ben altijd al iemand geweest die vaak mijn dromen kon onthouden en mijn dromen hadden vaak ook een invloed op mijn dagelijkse leven, in de zin van dat ik er overdag ook nog mee bezig was, of echt in een waas leefde. En omgekeerd, wat ik overdag meemaak, draag ik heel bewust 's nachts mee.
Ik heb bijvoorbeeld dromen over mijn werk. Ik heb enorme struggles met mijn leidinggevende en geraak niet vooruit op professioneel vlak. Daar zit ik heel erg mee. In mijn droom vertaalde dit zich letterlijk door mezelf te zien een ladder opkruipen, maar ik werd tegengehouden door mijn leidinggevende die bovenaan de ladder stond. Ik droom verder heel vaak dat ik ergens naartoe wil, maar dat ik gewoonweg niet vooruit geraak, door een auto die niet rijdt, of een felle wind die me tegenhoudt. Echt frustrerend

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:31

[/quote]
Hoe weet die app nou dat je droomt dan?
Want dat is op zich wel een interessant gegeven[/quote]
Door middel van je ademhaling (geluid) en bewegingen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:33

espiga1984 schreef:
Ik meld mij ook!

Ongeveer een anderhalve maand geleden begonnen, toen ik terugkwam van reis. Ik wijtte het aan de jetlag en neerslachtig gevoel na vakantie. helaas ging het niet over. Ik heb begin dit jaar wat toestanden meegemaakt die ik volgens mij aan het verwerken ben.
Ondertussen heb ik niet enkel nachtmerries maar heel levendige dromen.

Ik heb ook een app op mijn telefoon die mijn slaapritme registreert. (in vliegtuigstand zodat ik geen invloed heb van de stralingen). Daaraan is duidelijk te zien dat ik ieder uur wel een paar minuten wakker ben. meestal besef ik het ook. Diepe slaap is enkel een paar uurtjes per nacht. Ben dus behoorlijk moe.
Ik ben met mijn klachten naar de huisarts geweest. Ik heb bijvoorbeeld ook haaruitval. Alleen maar te wijten aan stress volgens de dokter want lichamelijk niks mis.

Ik ben altijd al iemand geweest die vaak mijn dromen kon onthouden en mijn dromen hadden vaak ook een invloed op mijn dagelijkse leven, in de zin van dat ik er overdag ook nog mee bezig was, of echt in een waas leefde. En omgekeerd, wat ik overdag meemaak, draag ik heel bewust 's nachts mee.
Ik heb bijvoorbeeld dromen over mijn werk. Ik heb enorme struggles met mijn leidinggevende en geraak niet vooruit op professioneel vlak. Daar zit ik heel erg mee. In mijn droom vertaalde dit zich letterlijk door mezelf te zien een ladder opkruipen, maar ik werd tegengehouden door mijn leidinggevende die bovenaan de ladder stond. Ik droom verder heel vaak dat ik ergens naartoe wil, maar dat ik gewoonweg niet vooruit geraak, door een auto die niet rijdt, of een felle wind die me tegenhoudt. Echt frustrerend

Dit heb ik precies hetzelfde! Ik weet 9 van de 10 keer ook wat ik heb gedroomd. Ik heb geleerd door mocht mijn droom doorgaan om de droom zelf een beetje te leiden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:05

Janneke2 schreef:
Mbt slaaphygiene is het punt 'geen dutje overdag' omstreden.
In zuidelijker landen en in Duitsland is een middagslaapje volstrekt geaccepteerd. En tot en met in Scandinavië hebben mensen 's middags een dip in hun lichaamstemperatuur. Dat hebben we uit Afrika overgehouden.
Dus waarom een vermoeid mens geen siësta 'mag' houden ontgaat mij - ik knap er doorgaans erg van op.
(Uiteraard is dit geen pleidooi voor het omdraaien van het dag/nachtritme.)

Mijn dokter en psycholoog hebben mij aangeraden om ook overdag te proberen wat slaap te pakken.
Maar ik slaap s'nachts maar een uur of 2 waardoor het anders niet vol te houden is. Van een slaapritme is dus uberhaupt geen sprake meer.
Overdag lukt het me trouwens ook niet. Maximaal een half uurtje en dan ben ik al blij.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:08

Janneke2 schreef:
Mbt slaaphygiene is het punt 'geen dutje overdag' omstreden.
In zuidelijker landen en in Duitsland is een middagslaapje volstrekt geaccepteerd. En tot en met in Scandinavië hebben mensen 's middags een dip in hun lichaamstemperatuur. Dat hebben we uit Afrika overgehouden.
Dus waarom een vermoeid mens geen siësta 'mag' houden ontgaat mij - ik knap er doorgaans erg van op.
(Uiteraard is dit geen pleidooi voor het omdraaien van het dag/nachtritme.)

Klopt hoor Janneke,
Het is ook meer algemeen die tips. Ik heb zelf ook gemerkt dat als je snachts heel onrustig bent het wel helpt. Je verwerkt dan al ea waardoor je snachts wat rustiger slaapt. :j

tarek

Re: Nachtmerries, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:12

Wat rot Cayenne, er is natuurlijk een groot verschil in degene met echte heftige problemen of degene (niet minder vervelend) die dingen verwerken en een tijdelijke issue hebben.
@ espiga:
Jij hebt duidelijk een droom die je duidelijk wil maken dat je daar wat mee moet. Andere baan? Grenzen stellen?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:20

Ik had vroeger heel vaak nachtmerries, dit waren vaak terugkerende (dezelfde) nachtmerries die ik op een gegeven moment in mijn slaap ging herkennen. Hierdoor wist ik wanneer ik droomde en een nachtmerrie had en kon ik heel makkelijk uit de nachtmerrie komen.

Ik heb veeeel later begrepen dat dit lucide dromen heten. Dit kun je trainen en misschien is het wat voor je? (Al vind ik dat juist vaak weer heel eng, omdat ik soms niet uit de droom kan komen en dan als het ware vastzit in mijn eigen hoofd (al zou dit misschien ook een slaapverlamming kunnen zijn)) maar veel mensen vinden het juist fijn en niet eng.

Wat interessant die apps! Ik ga die ook downloaden... Ben erg benieuwd
Welke hebben jullie goede ervaringen mee?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:36

Ik meld me ook! Al zo langs als ik me kan herinneren heb ik last van nachtmerries. Soms een paar nachten niet, maar soms ook een keer of 5 per nacht. Het zijn ook geen standaard nachtmerries zoals vallen of geesten of brand of doodgaan etc, maar het lijken net levensechte gecompliceerde horrorfilms.. Meestal als ik zo'n nachtmerrie heb gehad wil ik de rest van de nacht ook niet meer slapen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:12

@snuffie123 ik heb goede ervaring met de app Sleep as Android

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:40

Ik heb de app Sleep Better, ben ik heel tevreden mee!

@tarek: ja die droom is idd duidelijk. Ik ben op zoek naar ander werk hoor :-)
@lightmorebh: je kan idd je dromen leren leiden. Dat je dus in je droom bewust bent dat je droomt. Dat zijn de zgn lucide dromen.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 14:56

Die heb vind ik ook wel een goede tip. Ga dat ook eens uitproberen ! :j

Wat een hoop mensen met nachtmerries, ik hoop dat er meer zijn die iets aan dit topic hebben. :j

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:29

Ik heb nu de app pzizz gedownload. Es proberen alhoewel ik geen fan ben van een telefoon zo strak naast je. En anders de anderen hier genoemd eens proberen. Zag wel dat dat in principe wekkers zijn

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:10

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:32

MusicIsLife schreef:
Als ik horror keek eigenlijk nooit last van nachtmerries de nacht erna := maar ik doe het maar gewoon niet meer voor de zekerheid :=

Jeeetje! 10 in 1 nacht :?

yep, is wel het heftigste wat ik tot nu toe heb gehad. meestal als je bijvoorbeeld dood gaat word je opdat moment wakker, dat heb ik niet. kan de nachtmerries ook helemaal beschrijven en uittekenen. maar mijn nachtmerries zijn zo heftig dat ik ze niemand vertel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:35

Ik heb zelf een tijd gehad dat ik zelf extreem gewelddadig was in m'n dromen en dan echt tot in detail dromen hoe ik bepaalde mensen ombracht. Nou ben ik echt niet agressief aangelegd maar de poh zei toen dat dat blijkbaar de enige manier was om enigzins met m'n boosheid om te kunnen gaan en dat dat heel normaal was in mijn situatie. Vannacht 1 verschrikkelijke droom gehad gevolgd door een leuke. Had het wel verwacht dat het nu weer ff een periode erger wordt. Zijn wel logische triggers voor.

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:30

Ja ik meld me ook! Ook ik heb last van behoorlijke nachtmerries.
Steeds maar dezelfde droom grotendeels -O-
Ik heb als ik wakker word niet direct het besef dat het een droom was, heel vervelend.
Gaat inmiddels al wel iets beter. Ik heb mezelf al behoorlijk vaak pijn gedaan doordat ik van schrik echt uit bed spring. Al een keer tegen de kastdeur opgelopen e.d. Van het weekend zo hard mijn kaken op elkaar gehouden dat ik er nog 2 dagen spierpijn van had.
Ik las iets over een app waarmee je telefoon gewoon in vliegtuigstand kan, welke app is dit?

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:47

Tessa, dat over een app ging over slapen. Vliegtuigstand heeft denk ik elke telefoon

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:53

tarek schreef:
Tessa, dat over een app ging over slapen. Vliegtuigstand heeft denk ik elke telefoon

Ik bedoelde dus hoe de app heet die je in vliegtuigstand aan kan zetten om je slaap te meten. Sorry beetje onduidelijk verwoord.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 19:28

mirthheee schreef:
MusicIsLife schreef:
Als ik horror keek eigenlijk nooit last van nachtmerries de nacht erna := maar ik doe het maar gewoon niet meer voor de zekerheid :=

Jeeetje! 10 in 1 nacht :?

yep, is wel het heftigste wat ik tot nu toe heb gehad. meestal als je bijvoorbeeld dood gaat word je opdat moment wakker, dat heb ik niet. kan de nachtmerries ook helemaal beschrijven en uittekenen. maar mijn nachtmerries zijn zo heftig dat ik ze niemand vertel..

He gatsie! -O- mocht je het wel een keer kwijt willen staat mijn pb voor je open. Ik heb soms ook hele heftige, dus snap wel dat je sommige niet wilt vertellen inderdaad, dat heb ik ook! Ik weet niet waarom, maar ik vergeet ze dan liever gewoon denk ik :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:07

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:55

@MusicIsLife

haha zal het onthouden. Ik vertel ze gewoon niet omdat ik er niks mee opschiet (heb ik al geprobeerd) en ik slaap wel, het is niet dat ik tekort kom. het is gewoon niet fijn voor mij om te slapen. maar vergeten zal ik ze nooit. het klinkt heel raar maar het wend wel in zekere zin

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:09

Ik heb ook zo'n periodes.
Ik ben een heel slechte slaper maar als ik dan eindelijk goed slaap dan heb ik de meest bizarre dromen.
Word 's morgens dan ook echt misselijk en uitgeput wakker met een akelig gevoel dat ik heel de dag blijf behouden.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 21:53

Wat erg Always H :( ik vond jullie zo een leuke combinatie!!! Van de week nog een leuk topic van jullie voorbij zien komen! Sterkte! :( :(:)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:17

MusicIsLife schreef:
Wat erg Always H :( ik vond jullie zo een leuke combinatie!!! Van de week nog een leuk topic van jullie voorbij zien komen! Sterkte! :( :(:)

Dankjewel, afscheid en zo duurt nog even, even alles laten bezinken en misschien mijn gedachte veranderen. Je weet het nooit, heeft geen haast.
Maar het is wel plots en ontzettend pijnlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 05:34

Pfoe, vannacht 2 uur geslapen en in die 2 uurtjes ook nog een een pokkedroom.
Het had heel erg gesneeuwd en door de zware lading op het dak waren mijn volieres ingestort. Voor mijn ogen zag ik de vogels weg vliegen pfff. Ik werd wakker en voelde me nog steeds zo rot en machteloos -O-