Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:36

Ik drink nooit alcohol en eet vegetarisch. Ik ben dus vaak erg goedkoop uit. Zit er dan niet op te wachten dure biefstukken en wijntjes van een ander te gaan betalen. ;)

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:37

TS en alle anderen die er net zo over denken..

Is dat niet jullie probleem? Jullie zijn degenen die er moeite mee hebben. Als jullie er nu gewoon eens in mee zouden gaan en betalen wat je zelf hebt genuttigd zonder daar al teveel over na te denken of moeilijk over te doen? Het feit dat het afbreuk doet aan een gezellig etentje zoals TS schrijft, komt niet door diegene die liever voor zichzelf betaalt. Als de anderen die voorkeur nou eens gewoon respecteren en hetzelfde doen dan is er toch niks aan de hand?
Accepteer het verschil in denkwijze, beredenering of weet ik wat en laat het de pret niet bederven. :)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:37

SinneJ schreef:
Maar stel nu: 10 vrienden gaan uit en 1tje heeft het even niet breed, maar wil de rest hun avond niet ontzeggen. Volgens jou moet die ene dan koken voor 10 mensen? of iemand anders moet koken voor 10 mensen? Ik denk dat voor die persoon even apart rekenen echt de beste oplossing is hoor.
Precies, en anders delen die 9 mensen die rekening toch. Bij onze vrienden gaat dat allemaal niet zo moeilijk hoor. Iedereen zit wel eens wat krapper.

Anoniem

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:43

Ik ga nooit uit eten :+ , met mam betaalt 1 van de 2 eerst en thuis kijken we wel even wie wat gehad heeft . Vaak splitsen we gewoon

NoGo

Berichten: 1905
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:45

Hier hangt het echt ervanaf met wie ik ga eten/drinken.
1 vriendinnengroep word gewoon gesplitst niemand die daar moeilijk over doet.
Maar andere groepje word het Tot op de cent uitgerekend dit helaas Door personen die zelf mega krenterig zijn maar zodra er gezamenlijk word afgerekend ineens aan de cocktails en dure biefstuk zitten.
Om vervolgens te zeuren over meebetalen aan benzine/parkeergeld.
Daar waren we snel klaar mee dus dan alles maar Tot op de cent nauwkeurig.

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:51

Meestal splitten wij, maar het ligt er een beetje aan. Ik houd van wat duurder eten en mijn beste vriendin niet zo, dan reken ik meestal gewoon af en maakt zij nog wat naar me over. We hebben een grote club waarmee we regelmatig wat eten, de 'volwassenen' splitten dan terwijl de 'studenten' gewoon hun eigen maal afrekenen. Het is altijd in verhouding wel. Ik houd ook niet zo van pietsen om een euro, maar als iemand aangeeft dat dat voor hem belangrijk is dan is dat ook helemaal prima hoor.

Overigens betaald bij ons wel 1 persoon met de pin of we betalen contant met de rekening op tafel. Ik werk zelf in de bediening en ondanks dat je het nooit aan me zal merken word ik er echt niet blij van als een (grote) groep apart wil betalen - iedereen apart wisselgeld teruggeven of apart de bestelling uit de kassa halen is absoluut geen probleem, maar kost me wel gewoon een hoop tijd.

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 23:58

xApple schreef:
Dan moet je niet uit eten gaan. Thuis koken en samen eten is ook hartstikke gezellig.


Dus als ik uitgenodigd word om met een groep vrienden uit eten te gaan, maar ik heb niet veel te besteden, en pas mijn eten hier op aan (max 25 euro voor een hoofdgerecht+drankje) moet ik de gerechten van mijn vrienden (goede verdieners, grote eters, driegangenmenu, veel drank) dan ook maar meebetalen?
Als ik het geld had, zou ik echt wel meer bestellen.
En anders moeten we maar thuis gaan koken?
Mijn vrienden zijn koks, die koken elke dag al, die willen ook wel eens uit eten :')

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:00

xApple schreef:
Furrow schreef:
wat als die persoon weinig te besteden heeft? Als het moeilijk rond komen is, dan is zelfs zeven euro extra dat je moet betalen teveel.

Dan moet je niet uit eten gaan. Thuis koken en samen eten is ook hartstikke gezellig.

Precies en als het nou echt perse een happening moet zijn in een restaurant en 1 van de 10 heeft geen geld, dan betaalt diegene gewoon niks. Het is maar geld hoor, wat een gemiep.

Roosch

Berichten: 36785
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:04

Ik vind het nogal wat om te oordelen over iemand anders zijn portemonnee. Ik kijk ook niet op een euro maar de ene keer heb ik of mijn gezelschap het iets minder breed dan een andere keer. Ik zou het niet tof vinden als mijn gezelschap zegt "ah joh niet miepen het is maar geld. "

Soms drink ik bewust iets anders of neem ik bewust een goedkopere maaltijd. Niks mis met splitten of achteraf overmaken dus.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:05

Daarbij zet je je vrienden in een onaangename positie door zomaar te veronderstellen dat iedereen het prima vindt voor jouw drie gangen en wijn te betalen; vaak staan mensen er niet voor te springen om uit te leggen dat ze het niet breed hebben, zelfs niet bij hun beste vrienden, zeker niet als die het wel breed hebben. Ik vind dat gewoon onvriendelijk en getuigen van weinig empathie. Als een vriend zo'n uitspraken zou doen, wanneer ik vraag de rekening te delen, kan die een mondig antwoord terug verwachten, maar het gaat me zeker niet stoppen om te blijven uitgaan. Ik laat me niet manipuleren om meer geld uit te geven dan ik wil.

Ben er eigenlijk niet goed van dat sommige mensen zo hard zijn hier, jullie arme vrienden zullen dat vast al wel opgepikt hebben en dat is niet goed voor jullie vriendschap, wees daar maar zeker van. Is dat jullie dan die paar euro minder waard? Wie is dan eigenlijk aan het zeuren over geld?

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:05

Meestal deel ik het gewoon door het aantal personen :j Als we gaan stappen dan doe ik nooit mee met de pot, simpelweg omdat ik 2 spa blauw drink en heen 20 bier :P

_Nadia_

Berichten: 2660
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:06

Als ik al uit eten ga is het ieder voor zich, ik drink alleen water en ben een hele kleine eter dus vaak heb ik een voorgerecht als hoofdgerecht.
Wij leven van 1 inkomen met 7 kinderen, dan ga ik echt niet meerbetalen voor mijn vrijgezelle vriendinnen met een goede baan die een 3 gangen diner bestellen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:09

Och och. Ten eerste zoals ik al zei eet/drink ik vrijwel altijd voor minder dan gemiddeld en zoals ik ook al zei passen we daar het restaurant op aan. Er zijn er namelijk genoeg waarbij je voor minder dan 25 euro voldaan zonder zuinig te moeten doen buiten staat. Dat de gerechten dan wat eenvoudiger zijn is niet zo'n probleem. Er is dus niemand die een week niet kan eten omdat we uit eten zijn geweest :+

Roosch

Berichten: 36785
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:12

Ja hoor, klopt volledig Nies, maar dan alsnog zou ik graag zelf de controle hebben over wat ik bestel en dus betaal. Vaak zat splits ik ook, en vaak zat let ik niet eens op hoeveel drankjes ik drink maar ik wil gewoon zelf beslissen wat ik uitgeef. En dus in dat restaurant onder de 25 euro graag beslissen of ik 15 of 25 euro kwijt ben.

@SIL; gefeliciteerd met je verjaardag! :* ga je nog uit eten? :')

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:14

Ik ben een keer meegeweest met een etentje op een groepsvakantie waarbij ze gesplit hebben achteraf.
Nou sorry maar daar klopte dus geen moer van, ik mocht dik 30 euro betalen voor twee cola en een niet eens duur hoofdgerecht.
At toen strikt gluten en melkvrij, dus ook stelde t nog niks voor ook.
Dat was dus eens en nooit meer zo, er werd flink gedronken en ik drink geen druppel.
Heb het altijd, besteld de een varkenshaas, ik iets 8 euro goedkopers.
Ja dan ga ik dus mooi niet betalen voor de ander, terwijl ik bewust iets goedkopers uitkies ipv een gerecht van 22 euro.

Pauline
Berichten: 12192
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:18

Nies_ schreef:
Och och. Ten eerste zoals ik al zei eet/drink ik vrijwel altijd voor minder dan gemiddeld en zoals ik ook al zei passen we daar het restaurant op aan. Er zijn er namelijk genoeg waarbij je voor minder dan 25 euro voldaan zonder zuinig te moeten doen buiten staat. Dat de gerechten dan wat eenvoudiger zijn is niet zo'n probleem. Er is dus niemand die een week niet kan eten omdat we uit eten zijn geweest :+

Nooit geldgebrek gehad? 25 euro kan wel degelijk het verschil maken.
Overigens ga ik bij zulke nood inderdaad niet mee. Dan vind ik dat gewoon teveel geld voor een maaltijd.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:22

Ja hoor, maar als ik nog geen 25 euro kan missen ga ik gewoon niet uit eten. Eigenlijk bij 50 al niet, terwijl het vaker goedkoper uitkomt dan duurder.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:24

Nies_ schreef:
Ja hoor, maar als ik nog geen 25 euro kan missen ga ik gewoon niet uit eten. Eigenlijk bij 50 al niet, terwijl het vaker goedkoper uitkomt dan duurder.



En wat nu als je het wel kan missen, maar bv aan het sparen bent voor iets en liever even oplet? Ik begrijp echt niet waarom je thuis zou moeten blijven, vaak nemen mijn vrienden het me nog harder kwalijk als ik niet mee kom, dan dat ik apart betaal...

Roosch

Berichten: 36785
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:26

Oh maar soms kan ik het best missen maar dan kies ik voor een goedkoper gerecht. En van de 10 euro die ik overhoud heb ik dan vaak iets anders in gedachten. Prioriteren en budgetteren. Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:28

Dan duurt het sparen iets langer, dat is niet zo lastig :D

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:29

Nies_ schreef:
Dan duurt het sparen iets langer, dat is niet zo lastig :D


Jij geeft duidelijk prioriteit aan lekker eten, waar ik prioriteit geef aan sparen, maar niet ten koste van tijd doorbrengen met vrienden, prima 'agree to disagree', maar ik zou jouw wijn nog steeds niet betalen ;)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:40

Lekker eten niet zo zeer hoor, in de duurdere restaurants zul je mij niet zien, dat vind ik het gewoon niet waard. Maar ik hou er niet van om op het geld te letten, ik wil het doen zonder naar de prijzen te kijken of helemaal niet. Daarom ook dat ik er dan liever voor kies om ergens te gaan waar de keuze bij wijze van spreken saté of nasi is waar ik beiden niet echt gek op ben dan dat ik naar een tent ga en moet kijken of een gerecht 15 of 25 euro kost en het aan de eind van de avond nog moet optellen ook.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:43

Nies_ schreef:
Lekker eten niet zo zeer hoor, in de duurdere restaurants zul je mij niet zien, dat vind ik het gewoon niet waard. Maar ik hou er niet van om op het geld te letten, ik wil het doen zonder naar de prijzen te kijken of helemaal niet. Daarom ook dat ik er dan liever voor kies om ergens te gaan waar de keuze bij wijze van spreken saté of nasi is waar ik beiden niet echt gek op ben dan dat ik naar een tent ga en moet kijken of een gerecht 15 of 25 euro kost en het aan de eind van de avond nog moet optellen ook.


Ja dat begrijp ik helemaal hoor, doe het zelf liever ook zo, maar zelfs in een redelijk geprijsd restaurant kunnen mijn vrienden het bont maken wat de drank betreft en dan verschilt het al gauw tegen de €10, dat is gewoon veel geld om zomaar weg te gooien vind ik. Daarbij neem ik nog eens geen dessert en voila, ik zou twee keer kunnen gaan eten van dat geld... wat ik graag doe, dus die keuze is snel gemaakt.

Licor

Berichten: 2961
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:56

Ik vond het ook altijd fijn om per persoon uit te rekenen.. ik had niet zoveel te besteden als student met paard zijnde en een paar euro was veel voor me.. het is echter ook niet gezellig om altijd nee te moeten zeggen als vrienden uit eten wouden.. af en toe ging ik dus wel mee, maar dan bespaarde ik op het eten/drinken.. met een schnitzel en cola kan het tenslotte net zo gezellig zijn als met biefstuk en wijn.. vaak deed ik dan alleen hoofdgerecht en 1 drankje.. hartstikke leuk dat vriendinnen voor en nagerecht en 3 drankjes wilden.. maar ik zou het niet leuk vinden daarvoor te moeten betalen, dan had ik niet zelf in de hand wat ik uit wilde en kon geven.. gelukkig hebben vrienden daar nooit een probleem van gemaakt!

Met 2 vrienden had ik trouwens altijd de traditie met verjaardagen te gaan uit eten en dat dan degene die jarig was niet hoefde te betalen.. dat vond ik ook super en was zo ook mooi in evenwicht :j

Overigens als iedereen qua prijs een beetje hetzelfde besteld had ik ook niet zoveel problemen met gewoon splitten. maar soms liep het qua prijs enorm uit een..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 01:08

SinneJ schreef:
Nies_ schreef:
Lekker eten niet zo zeer hoor, in de duurdere restaurants zul je mij niet zien, dat vind ik het gewoon niet waard. Maar ik hou er niet van om op het geld te letten, ik wil het doen zonder naar de prijzen te kijken of helemaal niet. Daarom ook dat ik er dan liever voor kies om ergens te gaan waar de keuze bij wijze van spreken saté of nasi is waar ik beiden niet echt gek op ben dan dat ik naar een tent ga en moet kijken of een gerecht 15 of 25 euro kost en het aan de eind van de avond nog moet optellen ook.

Ja dat begrijp ik helemaal hoor, doe het zelf liever ook zo, maar zelfs in een redelijk geprijsd restaurant kunnen mijn vrienden het bont maken wat de drank betreft en dan verschilt het al gauw tegen de €10, dat is gewoon veel geld om zomaar weg te gooien vind ik. Daarbij neem ik nog eens geen dessert en voila, ik zou twee keer kunnen gaan eten van dat geld... wat ik graag doe, dus die keuze is snel gemaakt.

Als dat elke keer zo is, is dat natuurlijk heel vervelend, maar bij ons komt dat eigenlijk altijd wel een keer goed. Ik kan me er eigenlijk ook weinig bij voorstellen dat de een 3 gangen gaat zitten eten en een ander maar 1 gang. Als dat dan toch het geval is lijkt het me niet meer dan normaal dat de personen met 3 gangen aan de persoon met 1 gang voorstellen dat die persoon 10/15/20 (wat in de buurt komt van die extra gerechten) euro minder betaald. Dan hoeven de rekenmachines er ook niet bij betrokken te worden en blijft het toch nog een beetje evenredig. Gelukkig wil mijn gezelschep ook vrijwel altijd alleen een hoofdgerecht, sommige nemen dan nog een nagerecht die ik meestal niet hoef.