Wie heeft/kent/bezoekt ook iemand die in de gevangenis zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Wie heeft/kent ook iemand die in de gevangenis zit? En bezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:10

klopt hoor quera, het is ook heel verschillend. niet alleen tussen jeugd en volwassen, maar ook tussen de diverse instellingen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:21

Contact is hier volledig verbroken met de vriend (nu ex) van vriendin, zit in tbs ivm voorliefde voor vuur. Hij is een gevaar voor de maatschappij dus geen van ons heeft er meer contact mee. Te gevaarlijke jongen, hij zit veilig waar hij nu is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:40

Ik ken mensen die er zitten of gezeten hebben. Op dit moment zit een neef van mij vast met tbs en hoop dat hij nooit meer vrij komt. Ik ga niet uitleggen wat hij gedaan heeft maar ik hoef hem nooit meer te zien of te horen. Mijn stiefvader heeft vastgezeten, een vriend van ons zit nu nog vast en nog iemand die ik kon ook. Naar de laatste 3 kijk ik niet anders dan normaal, ze zijn nog altijd de persoon die ik voorheen ook kon.

Mijn stiefvader vond de gevangenis iniedergeval geen hell en had alles wat die nodig had. Daarbij hebben een heleboel daders een reden om een delict te plegen. Ik zet niet dat ik het goedkeur maar kan me er wat bij voorstellen. Ik ben alleen op bezoek gegaan bij mijn stiefvader.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:49

Ik ken niemand die vast zit of gezeten heeft in mijn omgeving..

Ik heb wel ooit een date gehad met een jongen die het eerder andersom raar vond.. hij vond het gek dat ik nog nooit vast gezeten had.. in zijn omgeving kende hij niemand die nog nooit een nacht vast gezeten had :+

Verder heb ik stage gelopen met jongeren die afglijden en waar detentie op de loer ligt.. hele boeiend doelgroep.. vooral omdat ik met ze in aanraking kwam voordat het mis ging en wij het mis gaan gelukkig ook heel vaak konden voorkomen.. stuk voor stuk jongeren met een verhaal.. beschadigde jongeren die (mede daarom) een verkeerde weg in slaan..
Ik denk ook eigenlijk dat bij praktisch alle gedetineerde de reden van hun misdrijf terug te voeren is naar een beschadiging die zij ergens tijdens hun leven opgelopen hebben.. uiteraard geen excuus, je maakt uiteindelijk zelf de keuze.. maar wel te verklaren en soms zelfs begrijpelijk

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:17

Dat sommige gevangenissen zo streng zijn vind ik niet gek. Als je ziet hoe creatief sommige zijn met dingen die ze krijgen of vinden of gewoon dagelijks gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:49

Had een goede vriendin/collega. Zit sinds begin dit jaar vast met dwangverpleging.
Nog steeds heb ik het hier moeilijk mee. Mede omdat ik de aanleiding weet en altijd al een dubbel gevoel had bij haar kijk op het leven.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:59

Degene die vroeg of ik na een aantal weken nog zo had gedacht. Ik denk het wel ja. Ik vond de eerste dagen erger dan tegen het einde. Ik denk dat je eraan went? Het beste ervan maken, dat was ook wat de meeste mensen mij daar zeiden die voor langere tijd vast zaten of meermaals gezeten hadden.

Wij hadden allemaal een tv die het altijd deed. Wij konden ook een raampje openzetten voor frisse lucht. Dit moesten we zelfs doen! Een eigen wc in je cel en een eigen ijskast en magnetron. Douchen waren speciale tijden voor per dag maar je was vrij om te kiezen of je dat op het voorziene moment deed of dat je dat tijdens het uur vrije tijd deed.

Tijdens de vrije tijd kon je je eigen eten koken en samen zitten. Bellen naar familie en vrienden of je bleef gewoon in je cel.

Om de 2 weken werd er een drugstest gedaan blijkbaar. Ik heb dit enkel bij binnenkomst moeten doen.

Hoe het op een andere afdeling was weet ik niet. Maar bij ons viel het allemaal reuze mee!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:08

Joliieeenn schreef:
Degene die vroeg of ik na een aantal weken nog zo had gedacht. Ik denk het wel ja. Ik vond de eerste dagen erger dan tegen het einde. Ik denk dat je eraan went? Het beste ervan maken, dat was ook wat de meeste mensen mij daar zeiden die voor langere tijd vast zaten of meermaals gezeten hadden.

Wij hadden allemaal een tv die het altijd deed. Wij konden ook een raampje openzetten voor frisse lucht. Dit moesten we zelfs doen! Een eigen wc in je cel en een eigen ijskast en magnetron. Douchen waren speciale tijden voor per dag maar je was vrij om te kiezen of je dat op het voorziene moment deed of dat je dat tijdens het uur vrije tijd deed.

Tijdens de vrije tijd kon je je eigen eten koken en samen zitten. Bellen naar familie en vrienden of je bleef gewoon in je cel.

Om de 2 weken werd er een drugstest gedaan blijkbaar. Ik heb dit enkel bij binnenkomst moeten doen.

Hoe het op een andere afdeling was weet ik niet. Maar bij ons viel het allemaal reuze mee!

Hadden we dat op de jeugdzorg maar :+

briitje

Re: Wie heeft/kent/bezoekt ook iemand die in de gevangenis zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 23:21

Jep, mijn broer, waar ik overigens nauwelijks contact mee heb, heeft regelmatig vast gezeten.
Enkele keren geweest. Personeel was inderdaad vriendelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 00:42

Personeel in de laatste gevangenis waar mijn vader heeft vastgezeten was echt onaardig. Ze lieten ons bijvoorbeeld gerust wachten in de soms veel te kleine ruimtes waarin we moesten proppen (fijn tegen allemaal vreemden) op weg naar de bezoek zaal. (Je moest van ruimte naar ruimte, steeds weer wachten tot de vorige deur op slot ging zodat de volgende open kon). Ze leken ook te genieten van hun macht. Zeker tegenover de gedetineerden zei mijn vader. Vreselijke gevangenis. Al mochten de gedetineerden wel een vogeltje hebben (zelf betalen) :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 01:34

Ja, m'n vriend heeft een week vastgezeten voor onbetaalde boetes (zou eerst twee week zijn)
Ik kreeg om 6 uur 's ochtends een telefoontje van zijn broer (waar hij toendertijd woonde) dat de politie langs was geweest, en nog geen 5 minuten later stonden ze bij mij (waar hij sliep) aan de deur.
Ze hebben hem meegenomen, hij kreeg geen kans om z'n spullen bij elkaar te zoeken en is met lege handen vertrokken.
(ik ondertussen helemaal in paniek, ik was alleen thuis)
Hij is toen meegenomen naar het bureau waar vandaan hij naar de PI in lelystad is gebracht.
Ik had inmiddels alles in touwen gezet om de tweede boete, die niet erg hoog was, te betalen zodat hij maar een week hoefde te zitten, en toen heb ik echt de bureaucratie van nederland leren kennen, laat ik maar zeggen dat ik er 8 dagen over heb gedaan en weetik hoeveel telefoontjes heb gepleegd.
Puur door een telefoniste van het cjib die er (in haar eigen tijd!) achteraan ging is het gelukt.
Maar in de tussentijd heeft mijn vriend geen persoonsnummer gekregen, waardoor hij geen tv kon kijken, geen extra eten of rookwaar kon kopen, en van z'n celmaten geld moest bietsen om te bellen.
Bleek dat er iets mis was gegaan met de inschrijving 8)7
(daar zat de hele fout)

Oke, dit zal niet vaak gebeuren, en hij heeft (uiteindelijk) maar 8 dagen gezeten, maar al met al geen hele beste ervaring.
Het heeft wel gewerkt overigens! Vriendlief heeft z'n laatste boete netjes betaald :D

Edit: en nú pas zie ik wat ik eigenlijk zeg, het is verdorie de gevangenis, het is juist de bedoeling dat het banketstaaf is :+

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:54

Geryon schreef:
Personeel in de laatste gevangenis waar mijn vader heeft vastgezeten was echt onaardig. Ze lieten ons bijvoorbeeld gerust wachten in de soms veel te kleine ruimtes waarin we moesten proppen (fijn tegen allemaal vreemden) op weg naar de bezoek zaal. (Je moest van ruimte naar ruimte, steeds weer wachten tot de vorige deur op slot ging zodat de volgende open kon). Ze leken ook te genieten van hun macht. Zeker tegenover de gedetineerden zei mijn vader. Vreselijke gevangenis. Al mochten de gedetineerden wel een vogeltje hebben (zelf betalen) :+

Ooit bij stil gestaan dat dit uit o.a. veiligheidsoverwegingen is en dat er dus een reden achter zit?

en niet om "onaardig" te doen?

Ik werk zelf in de gevangenis en ook ik moet gewoon wachten op sluitende deuren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:17

Wilde t net zeggen. Vind het zelf ook vervelend mja regels zijn regels

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:21

Geryon schreef:

Je weet wel dat het een gevangenis is en geen hotel he?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:23

Laurora schreef:
Ja, m'n vriend heeft een week vastgezeten voor onbetaalde boetes (zou eerst twee week zijn)
Ik kreeg om 6 uur 's ochtends een telefoontje van zijn broer (waar hij toendertijd woonde) dat de politie langs was geweest, en nog geen 5 minuten later stonden ze bij mij (waar hij sliep) aan de deur.
Ze hebben hem meegenomen, hij kreeg geen kans om z'n spullen bij elkaar te zoeken en is met lege handen vertrokken.

Zo wordt mijn broer ook weleens opgehaald inderdaad. Ik ben al 20 jaar gewend aan gekke dingen rondom hem dat ik er niet meer zo van schrik en in geval van boetes het een kwestie van 'tja, die zag je wel aankomen' vind. Want je hebt al heel wat brieven genegeerd hoor, voor ze je komen halen.

Eenmaal heeft hij 3 maanden gezeten voor 2 'lichte inbraken' (ik noem het 'licht' omdat het bv inbreken in voetbalkantine betrof, omdat ie honger had en dus geen mensen de stuipen op het lijf heeft gejaagd). Hij begon toen net wat op een beter pad te wandelen en ik wilde de moed hoog houden. Heb hem bijna dagelijks een kaart gestuurd en geregeld op bezoek geweest.

Die bezoeken zijn wel interessant. Het type gezin wat in de wachtkamer zit soms :n Echt een medelijden. En dan smokkelde de moeder ook nog het een en ander mee... Dat soort dingen zijn me wel bijgebleven. De bewaking en de sluizen heb ik geen moeite mee, ik zag daar geen spoortje 'machtsmisbruik' zoals hierboven werd geclaimd. Ik vond ze gewoon vriendelijk, en ik zag zelfs dat ze er wat moeite mee hebben om een knuffel tussen een huilende bezoeker/gedetineerde af te moeten breken.

Het ontnemen van vrijheid wordt ervaren als de grootste straf. Vergeet ook niet hoeveel vrijheid we gewend zijn te hebben en vanzelfsprekend vinden. Ik weet dat mijn broer gek werd verstoken te zijn van de buitenwereld.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:32

Mijn vader heeft de eerste acht jaar van mijn leven veel vastgezeten.

Wij woonden in een dorp en het stigma was gigantisch voor mij op school. Van met niemand mogen spelen tot gemene leerkrachten.
Mijn vader opzoeken en verder moeten missen was ook zwaar. Ik kan me nog herinneren dat ik me inbeelde dat mijn vader zich vermomde en kwam kijken hoe het met ons ging als er iemand aan de deur stond. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk een manier van mij om er mee om te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:36

phormicola schreef:
Mijn vader heeft de eerste acht jaar van mijn leven veel vastgezeten.

Wij woonden in een dorp en het stigma was gigantisch voor mij op school. Van met niemand mogen spelen tot gemene leerkrachten.
Mijn vader opzoeken en verder moeten missen was ook zwaar. Ik kan me nog herinneren dat ik me inbeelde dat mijn vader zich vermomde en kwam kijken hoe het met ons ging als er iemand aan de deur stond. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk een manier van mij om er mee om te gaan.

Je hoeft niet te antwoorden en je mag ook PB'en als je wel wil antwoorden maar liever meer prive.. Maar zoals ik al zei; als het te persoonlijk is, dan negeer je dit bericht gewoon, wil je niet ongemakkelijk maken maar ik vroeg me af.. Je vader heeft de eerste 8 jaar van je leven in de gevangenis gezeten, toen hij vrij kwam, hebben jullie toen nog een band kunnen opbouwen? Hoe ervaarde jij het terug in je leven komen van je vader?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:39

Kinderen worden het zwaarst gestraft voor iets waar zij geen invloed op hebben, en je ouder missen en dat stigma dat eromheen hangt. Vreselijk verdrietig

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:44

Oh ik was helemaal gek op mij vader! De band was er en bleef gewoon bestaan toen hij uit de gevangenis bleef :j

Edit: tijdens die acht jaar was hij ook periodes vrij. Na die acht jaar is hij nooit meer vast komen te zitten, zo bedoelde ik het :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:52

Inderdaad zo oneerlijk dat kinderen worden veroordeeld voor de daden van de ouders...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:54

Ik vond dat persoonlijk nog erger dan mijn vader te moeten missen. Dat heeft mijn leven enorm getekend. Inmiddels ben ik er wel volledig overheen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:55

phormicola schreef:
Oh ik was helemaal gek op mij vader! De band was er en bleef gewoon bestaan toen hij uit de gevangenis bleef :j

Edit: tijdens die acht jaar was hij ook periodes vrij. Na die acht jaar is hij nooit meer vast komen te zitten, zo bedoelde ik het :)

Ah oke :)
Ik vraag me dat altijd af hoe kinderen met zulke dingen om gaan. :)
Na een aantal jaren lijkt me het vrijkomen niet zo evident eigenlijk. Niet voor de gene die vrij komt maar ook zeker niet voor die wat zijn achter gebleven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:58

Wij gingen wekelijks bij mijn vader op bezoek. Ik kan me de gevangenissen in Haarlem en de Bijlmer nog heel goed herinneren. Het is al met al een vreemde ervaring.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:07

Adin schreef:
Geryon schreef:

Ooit bij stil gestaan dat dit uit o.a. veiligheidsoverwegingen is en dat er dus een reden achter zit?

en niet om "onaardig" te doen?

Ik werk zelf in de gevangenis en ook ik moet gewoon wachten op sluitende deuren.

Ja he he :+ het onaardige gaat over extra lang wachten.

Ayasha schreef:
Geryon schreef:

Je weet wel dat het een gevangenis is en geen hotel he?

Dus? Is geen reden voor de bewakers om zo minderwaardig te doen.

Ik heb er zelf nooit last van gehad dat mijn vader in de gevangenis zat. Zoiets vertel je niet gelijk als je iemand leert kennen dus oordelen kan dan ook niet. En de mensen om ons heen zijn denk ik ietsje anders. Veel criminelen en vrienden daarvan, en dat zijn vaak echt de aardigste, meest vrijgevende, loyale en minst oordelende mensen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:09

ik moet ook wel eens heel lang wachten voordat ik naar mijn kantoor kan lopen. idd door de sluizen. sta ik daar met mijn druppel, maar mooi dat die deuren niet openen willen :+
komt omdat er dan ergens anders een deur open staat. Heb je geen zicht op als personeelslid of als bezoeker, dus dat extra lange wachten durf ik wel in twijfel te trekken.