Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nies_ schreef:Polygaam moet ik toch ook echt niet aan denken hoor. Zowel niet voor mezelf als voor degene waarmee ik ben. Ik vind ze op die programma's op tv nou ook niet heel gelukkig overkomen. Ze zeggen dat ze niet anders willen, maar ondertussen zie je toch een hoop spanningen en jaloezie. Nou weet ik natuurlijk ook wel dat wat je op tv ziet lang niet altijd de waarheid is, maar het schept toch een bepaald beeld.
Een open relatie of iets dergelijks heb ik niet perse iets op tegen. Dat zal denk ik meer van de ander afhangen, al weet je het nooit.
Huertecilla schreef:Maanoogje schreef:Bij deze speciale versie van de mormoonse kerk lijkt het helaas zo te zijn dat er veel hokjesdenken plaatsvind.
Hokjesdenken is een mooie definitie van 'kerk'.
Niets specifieks van deze.
Huertecilla schreef:Maanoogje schreef:Bij deze speciale versie van de mormoonse kerk lijkt het helaas zo te zijn dat er veel hokjesdenken plaatsvind.
Hokjesdenken is een mooie definitie van 'kerk'.
Niets specifieks van deze.
Varekaj schreef:Als je als vrouw zegt "ik accepteer een open relatie", hoe vaak krijg je dan geen scheve blikken? Hoe open kan je daar voor uitkomen? Je hebt gelijk de stempel "dorpsmatras" te pakken bij wijze van spreken. Hoe weet je dat je een man aantrekt die er even volwassen in staat, en die je niet ziet als makkelijke snelle wip? Hoe weet je dat die eerlijk is naar zijn eventuele andere partner? Hoe ga je daarmee om?
Van mannen wordt zoiets makkelijker geaccepteerd, of dat lijkt toch zo.
Maanoogje schreef:Nies_ schreef:Polygaam moet ik toch ook echt niet aan denken hoor. Zowel niet voor mezelf als voor degene waarmee ik ben. Ik vind ze op die programma's op tv nou ook niet heel gelukkig overkomen. Ze zeggen dat ze niet anders willen, maar ondertussen zie je toch een hoop spanningen en jaloezie. Nou weet ik natuurlijk ook wel dat wat je op tv ziet lang niet altijd de waarheid is, maar het schept toch een bepaald beeld.
Een open relatie of iets dergelijks heb ik niet perse iets op tegen. Dat zal denk ik meer van de ander afhangen, al weet je het nooit.
Het lijkt in polygame relaties op tv inderdaad vaak altijd alsof er 1 vrouw een beetje de buitenstaander is, of dat er juist maar 1 vrouw helemaal belangrijk is voor die man, terwijl de rest meer lijken op goede vriendinnen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze juist dit soort gevallen uitzenden. Ik vind het daarom ook erg jammer dat je vrijwel nooit een vrouw met meerdere mannen op tv te zien krijgt. Ik herinner me maar 1 geval waarbij een vrouw met 2 mannen op tv kwam, en dit was bij RTL Late Night. En helaas zijn in reality series vaak mensen van die ene tak van het mormoonse geloof waarvan ik de naam even kwijt ben te zien. Ik heb liever dat mensen een polygame relatie niet als een soort plicht vanuit het geloof zien, en er ook oké mee zijn dat een vrouw met meer dan 1 man gaat. Bij deze speciale versie van de mormoonse kerk lijkt het helaas zo te zijn dat er veel hokjesdenken plaatsvind.
Varekaj schreef:Ik heb een homokoppel op FB waarvan ik ook via die weg heb ontdekt dat er sinds kort een 3e vaste partner in het spel is. Ok, in het begin had ik ook iets van "huh?". Intussen heb ik mijn aha-moment gehad en ben ik alleen maar blij dat ze op deze manier gelukkig zijn
Nies_ schreef:Maanoogje schreef:Het lijkt in polygame relaties op tv inderdaad vaak altijd alsof er 1 vrouw een beetje de buitenstaander is, of dat er juist maar 1 vrouw helemaal belangrijk is voor die man, terwijl de rest meer lijken op goede vriendinnen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze juist dit soort gevallen uitzenden. Ik vind het daarom ook erg jammer dat je vrijwel nooit een vrouw met meerdere mannen op tv te zien krijgt. Ik herinner me maar 1 geval waarbij een vrouw met 2 mannen op tv kwam, en dit was bij RTL Late Night. En helaas zijn in reality series vaak mensen van die ene tak van het mormoonse geloof waarvan ik de naam even kwijt ben te zien. Ik heb liever dat mensen een polygame relatie niet als een soort plicht vanuit het geloof zien, en er ook oké mee zijn dat een vrouw met meer dan 1 man gaat. Bij deze speciale versie van de mormoonse kerk lijkt het helaas zo te zijn dat er veel hokjesdenken plaatsvind.
Ja, klopt. Dat vertekent ook al natuurlijk. Zo'n streng gelovige relatie waarbij de man de baas is en er toch eigenlijk wel zo veel mogelijk kinderen moeten komen zit ik sowieso al niet op te wachten.
Joolien schreef:Maar vraagje dan aan de 'polygamen'/ niet-monogamen, waar draait het precies om? Enkel voor de seks, of voor gezelligheid, geborgenheid etc?
Bij niet monogaam komt gauw het idee naar voren(bij mij dan, wil niet perse generaliseren, maar heb het idee dat anderen daar vaak ook zo over denken?), dat het alleen draait om seks met anderen. Maar misschien is dat wat kortzichtig gedacht?
Varekaj schreef:Maar onafhankelijkheid kan toch ook prima binnen een monogame relatie? Ik kan nog perfect functioneren zonder mijn partner, mijn leven staat niet stil omdat hij er (tijdelijk dan wel) niet is. Idem bij vrouwen van militairen, mariniers, noem maar op.
Varekaj schreef:Puur uit nieuwsgierigheid, is dat dan voornamelijk om je bisexuele behoefte te voldoen? Dus het fysieke?
Ikzelf verkies monogamie maar respecteer zonder problemen andere vormen van relaties. Ik kan er alleen niet bij hoe je met een polyamoreuze relatie tijd genoeg vindt om alle contacten te onderhouden![]()
Huertecilla schreef:rainbow8 schreef:In het begin waren we monogaam..
Woon je nu met meer samen? Dus polygaam?
Nee? Met 1 partner, dan is dat nog steeds monogaam.
Wel/niet sexclusief, open of niet, is wat anders.
Idem polyamoor.
En dat heeft dan nog alle mogelijke combinaties die ook nog eens ver tijd kunnen verschuiven.
Interessante opmerking over geen tijd voor polyamoor. Dat zie ik niet. Kost het meer tijd om van 2 of 3 kinderen te houden dan van 1???
Liefde kost toch geen tijd? Dat is een emotie, een beleving.
JIj schijft dat je bi bent. Stel je komt een leuke vrouw tegen waar je van gaat houden. Dat hoeft helemaal niet in te houden dat je minder van je man gaat houden.
Ze trekt bij jullie in. Een polygame, polyamore situatie.
Stel je spreekt af geen sex buiten de relatie te hebben; dan hebben jullie een sexclusieve polygame, polyamore relatie.
Waarom zou dat meer tijd kosten????
Varekaj schreef:Puur uit nieuwsgierigheid, is dat dan voornamelijk om je bisexuele behoefte te voldoen? Dus het fysieke?
phormicola schreef:Als er over een jaar of wat een situatie zou zijn waarin ik wel met een man ben, maar hij andere vriendinnen heeft. ...ik denk dat dat een verademing zou kunnen zijn. Ik wil niet meer verantwoordelijk zijn voor het complete geluk van een ander en ik kan ook prima gelukkig zijn in mijn eentje.
tjaakje schreef:Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat ze hun partner niet willen delen. Wat is het precies wat je niet wilt delen? En waarom niet? Ben gewoon benieuwd.