Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:34

Wat een zelfingenomen zootje hier zeg. Zelf nooit volledig aan de grond gezeten denk ik zo maar. Zou voor een aantal hier wel eens goed zijn voor enige vorming van karakter en mentaliteit!

_Nadia_

Re: Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:48

Toen wij nog in Nederland woonden hadden we een bedrijf in tweedehands kinderwagens (en andere baby benodigdheden). Krijg een reactie op een Stokke (of bugaboo, in ieder geval hogere prijsklasse) met een jankverhaal dat ze in de oliebol zaten, wsnp, voedselbank en weet ik wat, of ze m gratis mochten hebben.
Uhm nee dus, maar ik had wel een andere kinderwagen, volledig functionerend alles er bij, maar die was wat vervaagd. en er zaten wat kleine vlekjes in (die er waarschijnlijk best uitgingen als je zou wassen) en als ze echt een kinderwagen nodig hadden mochten ze die van mij zo op komen halen.

Nou ja zeg, hoe durfde ik dat aan te bieden, ze ging dr kind toch niet in een wagen van dat merk vervoeren? Ineens was het me duidelijk waarom ze in de wsnp zaten en bij de voedselbank liepen.

Zelf hebben we gelukkig nooit bij de voedselbank hoeven lopen (ondanks dat we met heel weinig geld hebben moeten rondkomen), maar ook hier zou veel niet gegeten worden, ik heb kinderen met autisme en heftige sensory issues, waar door ze enkel bepaalde dingen eten (ik laat mijn schoonouders nog steeds calve pindakaas opsturen iedere 2 maanden omdat zoon 2 niets anders eet op brood). Neemt niet weg dat ik wel heel dankbaar zou zijn voor wat ik wel zou kunnen gebruiken en er zeker niet om zou zeuren.

Ik had wel een vriendin die bij de voedselbank liep, alleenstaande moeder met 3 kinderen, maar zij kreeg hooguit genoeg mee voor 3 dagen, meer was er gewoon niet. (en dan nog eigenlijk geen volle maaltijden)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:18

Wij hebben nu een slecht lopend veebedrijf,geen inkomen momenteel ,we leven onder de minimumgrens.Een gezin met 3 kleine kinderen.
Wel kinderbijslag,zorgtoeslag en kindgebonden budget.
Ik kan WEL eten kopen en kleren ,alleen wat nodig is ,primark of uitverkoop.
Ben dolblij met krijgertjes van familie.

We kopen geen luxe , geen vakanties , creatieve uitjes.
Veel marktplaatsen ,zowel verkoop als aankoop.Ieder uur werk buiten het bedrijf wordt aangenomen.
WE ROKEN NIET EN GEEN LUXE TELEFOONS ,dat scheelt heel veel ;)

Het is echt te doen maar je moet vooral niet vinden dat je recht hebt op luxe dingen.
Ik denk niet dat je in Nederland echt arm kan zijn.Je kan jezelf wel arm vinden.

_Nadia_

Re: Kieskeurig en ondankbaar bij de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:19

Ligt er ook maar aan in wat voor woning je woont. Toen wij met een (ineens) slecht lopend bedrijf zaten moesten we wel elke maand de huur ophoesten, wij woonden vrije sector, omdat er gewoon niets anders beschikbaar was. Sociale huur kwamen we niet voor in aanmerking omdat we het jaar er voor te veel hadden verdiend en de wachtlijsten waren belachelijk lang, dus dan mag je gewoon je 910 euro overmaken, zonder huurtoeslag e.d.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:34

Cowgirl schreef:
Nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd hoe dat dan gaat met voedsel. Ik heb altijd begrepen dat het restanten van de winkels zijn die dan verdeelt worden. Dan kan ik goed snappen dat het de ene keer gezonder is dan de andere keer.
Zitten er ook producten bij zoal shampoo wc papier tandpasta et etc?

Soms wel. Vandaag zat er een bus deo bij.
En aantal maanden terug een grote doos met wcpapier.
Shampoo is week of 4 terug

En ik had veel verse groente dit keer. Ik denk dat ik daar de hele week mee toe kan. Evenals de zak aardappelen. En verder was er pasta en pastasaus. En vlees kregen we ook. Ik heb voor 4 dagen vlees.
En kaas. 2 pakken melk. Dus echt wel een fijn pakket.

Edit 2 ze zijn afhankelijk van wat er aangeboden wordt. Dat is elke week weer anders.
Laatst bijgewerkt door leestmee op 23-09-16 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:42

pimaude schreef:
Hier zij de eisen blijkbaar niet streng. Een paard hebben èn naar de voedselbank gaan.. heeuuull bijzonder! De eisen zijn ook heel streng van boven af voor producten. Jammer want het zou fijn zijn voor het voedseloverschot van supermarkten! (Tht, kapotte verpakking ed(

Ja dat vroeg ik me ook af.
Wanneer kom je in aanmerking voor de voedselbank?
Trekken ze alles na wat je aan inkomen hebt en zo.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:47

vrouwke schreef:
pimaude schreef:
Hier zij de eisen blijkbaar niet streng. Een paard hebben èn naar de voedselbank gaan.. heeuuull bijzonder! De eisen zijn ook heel streng van boven af voor producten. Jammer want het zou fijn zijn voor het voedseloverschot van supermarkten! (Tht, kapotte verpakking ed(

Ja dat vroeg ik me ook af.
Wanneer kom je in aanmerking voor de voedselbank?
Trekken ze alles na wat je aan inkomen hebt en zo.

Bij ons moet je je bankafschriften tonen. En je inkomensspecificatie.
Dan moet je laten zien wat je vaste lasten en evt. Echt nodige uitgaven zijn.
(Bijv. Batterijen voor mijn hoorapparaten kan ik niet zonder dus dat mag je dan als uitgave opvoeren)
En als je dan onder de grens blijkt te zitten dan heb je recht op wekelijks een pakket.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:27

kiwiwitje schreef:
Helaas ken ik dan ook de andere kant..
Mijn moeder liep ook bij de voedselbank. Zij was/is alleen. Maar ze kreeg per week gewoon voor 3 personen mee naar huis. En als ze daarvan een deel aan anderen wilde geven uiteraard daar binnen, of niet alles mee nam, dan hoefde ze de volgende keer niet meer terug te komen. Want dan had ze de voedselbank niet nodig.
Ze kreeg ladingen met snoepjes, chocolade letters, pepernoten en zelfs kattenvoer. Ze had niet eens een kat.
Dus dat vind ik een beetje het dubbele..

Ja, dat is zéker de andere kant... en dan niets mogen zeggen omdat ze dan de voedselbank niet nodig heeft... Een bekende gaf wel eens een enórme zalm uit haar voedselbankpakket aan een ander gezin, waar meer vis-eters zaten... dat moest ze echt stiekem doen, want anders...

Maar zo kwam die zalm wel goed terecht bij mensen die er wat aan hadden. Moet toch kunnen zou je denken.

Voor mensen die denken dat je bij grote honger àlles eet: ik kende iemand die de hongerwinter heeft meegemaakt, en aan het eind een blik stinkende vis te eten kreeg...
Die persoon heeft de rest van zijn leven nóóit meer vis willen eten.
Maar hij had echt wel honger.