Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:34

Zo dan lekkere sfeer hangt hier...
Persoonlijk zou ik het ook heel erg vinden als ik mijn huis niet lekker kan luchten... Sigaretten stinken gewoon enorm en ik prijs mezelf in de hemel dat ik die overlast niet ervaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:34

Ladygiroc schreef:
Rivjenn schreef:
Het gaat niet om het klagen, maar het blijft een gek idee. Je mag idd bijna nergens meer roken vanwege de volksgezondheid maar je mag wel de buren uitroken. Maar ja, dat is mijn mening blijkbaar. Bonje met de buren dat programma is wat overdreven hoor. En er zullen idd vast veel ergere dingen zijn maar ja. En het is niet zo dat de hele buurt op iedereen zit te klagen. Dit zijn wat voorbeelden door de tijd heen. En ik snap ook wel dat overal wel wat is. Het was maar een vraag maar jullie zijn het bijna volledig met elkaar eens. Duidelijk.

Dat is dan in ieder geval alweer een irritatie minder voor je.
Ik heb buren die buitenlands koken, ik ga af en toe half over mijn nek maarja, wat kan ik eraan doen?
Niks inderdaad, accepteren.

Alcoholisten stinken naar alcohol, sommige stinken naar zweet, bij veel negers ruik ik vaak kokos en bij rokers nicotine... so be it.

Dus jij vindt roken in je eigen tuin buiten de grenzen gaan superpony?

Zo, had je nog even een paar racistische opmerkingen op je kerfstok die er heel erg nodig vanaf moesten? Hemeltjelief zeg.

TS. Ik snap dat het vervelend moet zijn als je er hinder aan ondervindt. Maar heel veel meer dan nog een keer aangeven dat je er last van hebt kan je denk ik niet. Ik denk dat je er blij mee moet zijn dat er al tot op zekere hoogte rekening mee gehouden wordt. Verder is het gewoon hun tuin en heb je dus geen poot om op te staan.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:35

Ik vind het ook wat overdreven hoor.
Kan best zijn dat je het vind stinken natuurlijk, maar ik geloof niet dat jouw buren 24/7 met z'n 3en de nieuwe peuk met de oude aansteken zodat het helemaal blauw staat.
Als ze nou sigaren of joints rookten zou ik het me wel voor kunnen stellen, dat ruikt gewoon heel sterk.
Die kleine pufjes rook die jouw slaapkamer inkomen zijn daar met dezelfde vaart ook weer weg.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:35

Maar is nog altijd niet bij wet verboden, dus kan je iemand ook niet verplichten om te stoppen met roken in hun eigen tuin.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:36

Rivjenn schreef:
Wat ik zeg, je hoort mij verder nooit ergens over. Ik snap ook wel dat je bepaalde dingen in een wijk nou eenmaal hebt. En verder valt het hier best wel mee hoor. Lijkt nu een of andere achterstandswijk maar daar is het verre van. Ik vroeg me alleen af of er nog evt tips waren omdat ik het vies vind. Maar ja. Blijkbaar mag dat niet

Er worden ook tips gegeven. Maar die passen blijkbaar niet in je straatje. Je kan de buren niet veranderen. Je zult het dus bij jezelf moeten gaan oplossen.
Los laten. Hoe meer je er mee bezig bent des te meer last ga je er van hebben.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:37

Coentjuh schreef:
Ladygiroc; daar ben ik het niet mee eens. Als ik alcohol zweet of kokos ruik, is dat niet altijd bepaald lekker, maar het ruikt niet 'ongezond'

Ach, straks is het roken verbannen en dan gaan we verder klagen over uitlaatgassen van auto's. Diesels stinken ook, is ook schadelijk maar hoor je niemand over.

Kom op hee, laat een ieder in zijn waarde, TS geeft aan dat haar buurvrouw er zoveel mogelijk rekening mee houdt, wat wil je dan nog meer?
Dat ze een rookhok bouwen?

R12312

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:39

Ik rook ook in de tuin, maar heb er nog nooit over nagedacht dat de buren daar last van zouden hebben. Heb ze er ook nog nooit over gehoord, maar dat terzijde.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:39

[\quote]
Zo, had je nog even een paar racistische opmerkingen op je kerfstok die er heel erg nodig vanaf moesten? Hemeltjelief zeg.

TS. Ik snap dat het vervelend moet zijn als je er hinder aan ondervindt. Maar heel veel meer dan nog een keer aangeven dat je er last van hebt kan je denk ik niet. Ik denk dat je er blij mee moet zijn dat er al tot op zekere hoogte rekening mee gehouden wordt. Verder is het gewoon hun tuin en heb je dus geen poot om op te staan.[/quote]

Pardon? Waar zie jij rasistische opmerkingen staan??!
En wat ik al zei het was een vraag.
Laatst bijgewerkt door Rivjenn op 13-09-16 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:40

Ik gaf dieren slechts als voorbeeld.

Er bestaat zoiets als een hinderwet. Als dat echt overmatig rook zou zijn, maakt het helemaal niet uit of iemand zich verdedigt in eigen tuin te roken. Je hebt nou eenmaal buren.

Ik lees hier vooral eenrichtingsverkeer. Je mag niks zeggen tegen degene die rookt, want is in eigen tuin. Maar ik mag geen frisse lucht wensen in mijn eigen tuin?

Ik heb echt gerookt als een schoorsteen, maar altijd rekening gehouden met anderen. Nooit bij mn moeder die het vies vindt of mn zwaar gehandicapte broer.
Nooit bij ons in de zaak, ondanks dat ik toen nog in hun rook stond.

Het gekke is dat je eerst bijna overal mocht roken. Zo ook bij ons in de kapsalon. Niemand hield rekening met ons, zelfs niet toen ik bijv zwanger was.
Toen het verboden werd, kon iedereen zich opeens inhouden en werd er gewoon niet meer gerookt.

Je kan wel alles overdreven vinden, maar iedereen vindt iets anders prettig of vervelend.

Laatst zeiden buren tegen ons; wij houden niet van dieren. Zij mogen continu lawaai maken, kind mag lawaai maken, ze houden met niemand rekening. Maar blaft er een hond, is dat overlast volgens hun.

Maar ik kom ook ergens waar ze een flink feest geven in de tuin tot laat en er werkelijk niemand klaagt.

Het is wel degelijk zo dat als je verstandhouding goed is, je meer van elkaar kan hebben. Begint er eentje te zeuren, ga je je vaak ook sneller ergeren aan de ander.
Laatst bijgewerkt door superpony op 13-09-16 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:45

Maar de buren doen al moeite, gaan achter in de tuin staan, denk dat dat toch al wel een ferme tegemoetkoming is.

Rekening houden betekend niet dat je alles maar moet dan wat een ander verlangd. Rekening houden is zoals de buren al doen, achter in de tuin gaan staan bijvoorbeeld.

Iedereen kan iets niet prettig vinden, en voor iedereen is dat iets anders, maar op den duur mag je niets meer in je eigen tuin.
Niet meer roken, niet meer bbqn, de hond mag er niet in want dan blaft hij, geen gras meer maaien, .....Zijn allemaal dingen waar iedere buur last van kan hebben.
Moet je dan al die dingen niet meer gaan doen omdat elke buur wel ergens niet tegen kan?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:48

superpony schreef:
Ik gaf dieren slechts als voorbeeld.

Er bestaat zoiets als een hinderwet. Als dat echt overmatig rook zou zijn, maakt het helemaal niet uit of iemand zich verdedigt in eigen tuin te roken. Je hebt nou eenmaal buren.

Ik lees hier vooral eenrichtingsverkeer. Je mag niks zeggen tegen degene die rookt, want is in eigen tuin. Maar ik mag geen frisse lucht wensen in mijn eigen tuin?

Ik heb echt gerookt als een schoorsteen, maar altijd rekening gehouden met anderen. Nooit bij mn moeder die het vies vindt of mn zwaar gehandicapte broer.
Nooit bij ons in de zaak, ondanks dat ik toen nog in hun rook stond.

Het gekke is dat je eerst bijna overal mocht roken. Zo ook bij ons in de kapsalon. Niemand hield rekening met ons, zelfs niet toen ik bijv zwanger was.
Toen het verboden werd, kon iedereen zich opeens inhouden en werd er gewoon niet meer gerookt.

Je kan wel alles overdreven vinden, maar iedereen vindt iets anders prettig of vervelend.

Laatst zeiden buren tegen ons; wij houden niet van dieren. Zij mogen continu lawaai maken, kind mag lawaai maken, ze houden met niemand rekening. Maar blaft er een hond, is dat overlast volgens hun.

Maar ik kom ook ergens waar ze een flink feest geven in de tuin tot laat en er werkelijk niemand klaagt.

Het is wel degelijk zo dat als je verstandhouding goed is, je meer van elkaar ken hebben. Begint er eentje te zeuren, ga je je vaak ook sneller ergeren aan de ander.

Dit is ook het probleem gok ik. Mensen accepteren geen kritiek van anderen. De buurvrouw zeurt over het stofzuigen maar ze vergeet wel even dat ik in haar rooklucht zit.

Ik kom uit een volksbuurt, niemand klaagt over wat dan ook. Toen ik ging verhuizen kon ik niet meer 's avonds om 11 uur stofzuigen want dan had de buurman er last van, wat overigens volkomen logisch is hoor.

Ondanks dat ik roker ben mogen ze van mij de verkoop van shag en sigaretten stoppen, dat wil de regering toch? Vrees alleen dat we dan ineens hoge accijnsverhogingen gaan krijgen op andere dingen.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:55

Ik snap dat het heel vervelend is, je zou eigenlijk geen last moeten hebben van iemand anders zijn stank ;) .

Er word bij mij regelmatig gerookt in het trappenhuis, geen ramen of deuren open maar dan hangt er toch echt een vieze rook geur in huis. Ik kan mij hier ook verschrikkelijk aan storen. Ik hoef geen last te hebben van iemand anders die zijn geld en gezondheid weggooit ;)

Waarom roken ze niet in huis? Omdat de stinkt/stank blijft hangen? Waarom moet een niet-rokende buur er dan wel last van hebben?

Maar aan de andere kant is het niet verboden en moeten zer kunnen roken wanneer ze willen. Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Misschien 's nachts een raampje open zetten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:02

ladygiroc, dan ben ik benieuwd. Als de verkoop stopt, stop je met roken? Of ge je het illegale circuit in?

Toen ik rookte, had ik echt nooit door dat het zo stonk. En ik wist al helemaal niet dat er zo een vieze walm om je heen hangt.

Mijn man en ik grapte vorige week nog dat het wel heel smerig was, dat we in de auto zaten te kletsen, roken en zoenen toen we jong waren.
Nu vallen we flauw als iemand zo een walm om zich heen heeft.

En hoeveel mensen doen er bijv in een winkel bij de kassa niet een stap achteruit of opzij als iemand echt naar zweet stinkt, rook, alcohol of andere walmen? Ik stond laatst achter iemand waarbij ik echt niet kon inademen. Was duidelijk alcoholist en ik wilde niet heel flauw zijn dat ik ging hoesten. Maar kon echt geen adem krijgen. Het was zoooo smerig. En dat is da een totaal; ik vermoed niet wassen, douchen, veel roken, drinken, zweten etc.

Je ziet hier al hoe mensen reageren. Zonder enig begrip of respect dat TS dit probleem heeft. Ook al ben je het er niet mee eens of kan ze er niks aan doen. Zij zit ermee en wil zich ook even uitten of enige steun en begrip.
Hoe fanatiek en neerbuigend wordt gereageerd is echt iets van deze tijd. Lekker makkelijk anoniem van achter de pc. Dat is hoe mensen nu communiceren en daar wordt het dus echt niet beter van.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:03

Rivjenn schreef:
Ik vroeg me alleen af of er nog evt tips waren omdat ik het vies vind. Maar ja. Blijkbaar mag dat niet

Zelf gaan roken. Zal in het begin even doorbijten zijn, maar na een tijdje ruik je het dan niet meer :)

Zonder gekheid, je kan er weinig mee. Ik rook zelf ook, in de tuin, en geen idee of andere mensen er last van hebben. Zo ja, dan hoor ik het graag, zo nee, dan is het prima.
Persoonlijk vind ik het vervelend als mensen last hebben van de rook. Ik zou het prima vinden om in de schuur te roken als de buren er last van zouden hebben. Zelf heb ik nl ook geen zin in BBQ lucht in mijn slaapkamer.

Maar helaas ben je dan afhankelijk van de goede wil van de buren.
Maar zouden luchtverfrissers een optie kunnen zijn? Of flink (lekker) ruikende bloemen/ planten in de tuin?

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:07

Ik zou dit ook echt vreselijk vinden.. Heb iets soortgelijks meegemaakt met onze onderburen. Er woonde een kettingroker geloof ik, hij rookte echt (minimaal) om de 2u en dan ook in de nachten. En hij rookte op het balkon onder ons slaapkamerraam.. Onze hele slaapkamer stonk echt vreselijk en op den duur rook ik het zelfs in ons beddengoed. Wij wonen onder een plat dak en dit was in de zomer dus ramen open in de slaapkamer is in de zomer echt nodig. Wij zijn toen naar ze toe gegaan en hebben gevraagd of hij misschien op het andere balkon wil roken in de nacht. Was geen probleem en sindsdien bijna nooit meer last van gehad!

Nadeel was dat idd de rook soms ook te ruiken was in de woonkamer of als we zelf op balkon zaten. Maarja, kon ze het moeilijk verbieden. Wat was ik blij toen ze gingen verhuizen!

Ik werd er echt heel naar van dus snap hoe je je voelt.. Hoop dat je ook een middenweg kan vinden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:08

Mijn nieuwe buren roken ook in de tuin.en als de wind verkeerd staat is dat heel storend. Ook ik heb astma en kan het niet verdragen dus dan gaan de deuren en ramen dicht. Heb er alleen last van in de huiskamer. Ik slaap op zolder en daar komt het gelukkig niet. Maar blij ben ik er niet mee. Ga ik er wat van zeggen dat denk ik niet. Hun tuin. Tenzij ze idd met grote regelmaat enorme hoeveelheden gaan roken. Dan liever niet

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:44

Een sigaret is toch met 5 minuten op, dan ga je toch daarna buiten zitten/je huis laten luchten? Je zou in ieder geval kunnen vragen of de dochters dan ook achter in de tuin kunnen gaan staan, heel voorzichtig opperen of ze voor het huis willen staan zou natuurlijk ook kunnen. Maar misschien ergeren de buren zich wel aan jouw 4 katten die de tuin overhoop halen (ik noem maar wat hea) en laten ze dat ook voor wat het is. Natuurlijk heb je het recht om te klagen, anderen doen dat net zo goed. Maar de zin 'dan ga ik wel weer meer stofzuigen', tja, dat komt echt fout over. Dat is het doen om het doen, het expres in de weg zitten van de buren. De dochters, ja, daar snap ik heel goed dat je dat vervelend vind (zo dicht bij een open deur). Ik had toevallig vanmiddag en gisteren exact hetzelfde scenario met de buren maar ik heb gewoon even de deur dicht gedaan, en 5 minuten later weer open gezet. Hier grenzen de achtertuin deuren aan elkaar, daar zit letterlijk nog geen halve meter tussen. Ook bbq'en (en roken) beiden buren graag en ja, er hangt vaak rook in de tuinen maar die momenten ga ik niet buiten zitten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 00:48

Verdraagzaamheid is een groot goed.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 01:04

Bah wat naar voor je,TS. Ik begrijp je heel goed. Het is echt smerig en het is eigenlijk te gek voor woorden dat je hun smerige kankerverwekkende rook moet accepteren.
Ik zou zeggen, doe je ramen en deuren dicht en steek iedere dag even flink de vuurkorf aan in je tuin, het liefst op het moment dat zij gaan staan roken.

Serieus.... Je kunt beter op zoek gaan naar een boerderij helft van niet-rokers. Zo'n helft waar opa en oma vroeger in hebben gewoond.
Dan woon je leuk en ben je van het gezeik af.
Er komen steeds meer van dat soort woningen vrij dankzij de vergrijzing en recycling van de oudjes op de aarde.
Vaak vind je zo'n woning via een makelaar of marktplaats oid.

Succes, ik hoop dat je snel een geschikte oplossing vindt.
Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat je je aanstelt.
Niemand kan daarover oordelen.
Eens kijken hoe lang die mensen het vol zouden houden als ze dagelijks de zweetvoeten van de buurman moeten ruiken... tijdens het eten, in hun inbouw kledingkast, enz....
;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 01:12

Het ligt echt wel aan de hoeveelheid en frequentie.

Wij hadden op een gegeven moment buren die elke dag buiten de vuurkorf aan hadden. Begon al vroeg in de avond, ook als het echt warm was. Wij moeten dan alles dicht gooien. Buiten zaten we echt in rook walmen.

De eerste keer kwamen we thuis en schrokken ons dood. Ons huis was echt blauw binnen en we hebben eerst alle stekkers uit de muur getrokken.

Maar ze gingen het steeds vaker doen en uiteindelijk was het echt elke avond raak.
Nu kan ik me voorstellen dat je dat gezellig vindt in de tuin, maar om elke avond al vroeg het vuur aan te gooien met enorme blauwe walmen, die je zelf ook wel ziet verdwijnen naar de buren, is gewoon echt teveel.
Dat hield in dat wij elke avond alles dicht hadden en ook niet in de tuin zaten. Ik heb een aantal keren was van de molen gehaald die echt door en door stonken naar vuur.

Op een gegeven moment hadden we het zelfs van 2 kanten. Niet direct naast ons, maar 1 huis verder en echte dichte rookwolken kwamen voorbij.

Als mensen een keer dat gezellig vinden, gooi ik alles dicht, ga zelf lekker naar de hei of naar stal etc. Wij willen ook wel een keer bbq-en en dan gooien zij vast hun raam dicht.
Maar elke dag en zoveel, is echt vreselijk.

Degene die naast ons rookt, rookt behoorlijk veel. Ze gooit nogal met de deur, dus je hoort het ook als ze weer buiten gaat staan roken. Dat is niet even een keer 3 minuten.
Zij gaat naar achter waar een dakje is. Als ik daar vlakbij sta, onze plantjes even verzorg ofzo, ruikt het als een hele vieze natte asbak in die hoek. Deze mensen kennende ruimen ze ook niet altijd alles op.
In het begin lagen voor de peuken op onze oprit. Echt weggemikt. Die schopte ik gewoon netjes terug en dat is vanzelf opgehouden, aangezien er op een gegeven moment wel een stapel lag.
Ze leven 's nachts en slapen tot in de middag en we zien ze vrijwel nooit. Nu 2x op iets aangesproken, maar kregen hele vreemde reactie, dus ze begrijpen het ook echt niet dat je om 3 uur 's nachts geen lawaai kan maken. En dan bedoeld ik echt elke nacht, omdat zij dan zeer actief zijn.

Wij zijn al een aantal keren verhuisd in ons leven en hebben best pittige buren gehad zoals een dealer, buren die vreselijk ruzie maakten etc. Maar alles is in verhouding. Begint iemand zelf te zeuren om niks, of heb je continu overlast, gaat het stapelen.

Verdraagzaamheid kent gewoon grenzen. Het hoeft echt niet ten koste te gaan van je eigen woongenot of leven. Als je verdraagzaam bent naar je buren, mag je dit ook van hun verwachten. Een richtingsverkeer werkt doorgaans niet lang.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 01:23

Als ik dit zo lees kan ik alleen maar blij zijn met mijn buren. Jonge mensen, gaan vaak stappen in t weekend en komen dan laat en lam :D thuis. Maar proberen altijd stil te zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 01:35

Ik als ex-roker ruik het ook echt als de buren roken. Als mijn buurman een sigaartje rookt, stinkt mijn badkamer. Ja hartstikke poedersuiker, maar we wonen nu eenmaal in een woonwijk. Ik spreek mijn buren er niet op aan, zij hebben vast ook wel overlast van ons maar leven en laten leven.

Om een fris ruikend huis te hebben heb ik nu een Lampe Berger. Niet zo chemisch als geurkaasjes en al die bende en het werkt als een trein. Zelfs als we hebben gegourmet: even de Lampe Berger aan en je ruikt niks meer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:22

Ineke2 schreef:
Zo dan lekkere sfeer hangt hier...
Persoonlijk zou ik het ook heel erg vinden als ik mijn huis niet lekker kan luchten... Sigaretten stinken gewoon enorm en ik prijs mezelf in de hemel dat ik die overlast niet ervaar.

Nou, idem hier.
Vond het idee van de geur kaarsjes wel een goed idee.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 07:50

Ik ben het ook met je eens dat het niet lekker is sigarettenrook in je huis. Veel sterkte ermee.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 07:52

Nou haha ik ga echt never nooit niet beginnen met roken laten we dat vooropstellen. Geurkaarsjes hebben we al maar die helpen niet. Miss dan die lampe berger kaarsjes eens kijken.
En nee onze katten zitten niet in haar tuin, dat zou wat zijn....