Leven tussen twee werelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:50

Envoler schreef:
Mannelijke vrienden/uitgaan/savonds de stad in om drankjes (no alcohol) te doen met vriendinnen.

Dingen die hij niet fijn vind heb ik inderdaad laten liggen. Maar dat doe je eenmaal. Je houd rekening met elkaar

Ik lees in je relaas eigenlijk alleen wat jij allemaal doet om hem te doen lijken dat jij heel erg je best doet.

Rekening houden met elkaar hoort inderdaad in elke relatie. Wat ik dus mis in je hele verhaal is wat hij allemaal voor jou over heeft en niet meer doet?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:51

Envoler schreef:
Mannelijke vrienden/uitgaan/savonds de stad in om drankjes (no alcohol) te doen met vriendinnen.

Dingen die hij niet fijn vind heb ik inderdaad laten liggen. Maar dat doe je eenmaal. Je houd rekening met elkaar

Maar houdt hij rekening met jou? Maar mate ik meer posts van je lees, des te meer daar nu juist mijn vraagtekens ontstaan. Het leren kennen van zijn ouders, van zijn roots, dat is 1 van de peilers van een relatie. Je bent in een positie gebracht m.i. waarbij je leuk bent om plezier mee te hebben, maar niet om mee naar huis te nemen.

en of dat nu aan het geloof wordt gehangen, of aan zijn ouders. Uiteindelijk wil hij dit niet. Hij wil niet voor jou kiezen. En dat heeft niets te maken met geloof, maar alles met hem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 21:55

Misschien heb je er overheen gelezen maar:
LadyMadonna schreef:
Je kiest voor de islam, imo niks mis mee, maar, kies je voor de islam voor Allah of voor je vriend?

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:57

LadyMadonna schreef:
Misschien heb je er overheen gelezen maar:
LadyMadonna schreef:
Je kiest voor de islam, imo niks mis mee, maar, kies je voor de islam voor Allah of voor je vriend?

Excuses! Zoveel Posts!

Ik kies voor de islam voor Allah.
Mijn vriend is echter wel de trigger geweest omdat ik door hem de islam van dichtbij meemaak.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 21:59

maaikemuis schreef:
Envoler schreef:

Maar houdt hij rekening met jou? Maar mate ik meer posts van je lees, des te meer daar nu juist mijn vraagtekens ontstaan. Het leren kennen van zijn ouders, van zijn roots, dat is 1 van de peilers van een relatie. Je bent in een positie gebracht m.i. waarbij je leuk bent om plezier mee te hebben, maar niet om mee naar huis te nemen.

en of dat nu aan het geloof wordt gehangen, of aan zijn ouders. Uiteindelijk wil hij dit niet. Hij wil niet voor jou kiezen. En dat heeft niets te maken met geloof, maar alles met hem.

Ik sta nu met mijn b*k vol tanden, op een andere manier verwoord wat andere hier ook al bedoelde en wilde zeggen in dit topic, maar nu snap ik het pas.
Dit raakt me enorm, ik weet dat dit de waarheid is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:00

Envoler schreef:
Ik denk dat ik hem heel duidelijk laat zien dat ik een goede schoondochter kan zijn.

Ondanks dat ik zelf mijn keuzes maak en ook beslissingen heb genomen omdat dat invloed had op de relatie (mannelijke vrienden bijvoorbeeld, geen contact meer mee), lijd ik wel het leven zoals hij dat ook graag ziet. Ik heb veel 'geoffert' voor ons, waar ik ook volledig achter sta. Maar soms vergeet ik dat of lijkt hij dat wel normaal te vinden terwijl ik hele grote stappen heb gemaakt.

Toch twijfel ik absoluut niet aan zijn liefde voor mij

Nee aan de liefde zoals hij jou graag ziet en zoals jij je hebt gevormd.

En waarom moet je duidelijk maken aan je vriend dat je een goede schoondochter bent??

Wat houdt dat in...een goede schoondochter?

Ik denk dat dit allemaal betekent dat jij wordt zoals hun willen dat jij bent.
En niet zoals je eigenlijk was, want dan zouden ze je niet accepteren.

Waarschijnlijk zal dit ook nooit gebeuren omdat je vriend allang weet dat het nooit zal gebeuren.
Hij kan en zal nooit met jou bij zijn familie komen, hoe je ook je best doet.

Dus eigenlijk heb je 2 keuzes:

1. Je verloochent jezelf en je wordt de ideale vrouw en schoondochters volgens de normen en waarden die zij voor je hebben en jij schikt je overal in.
Je wringt je in allerlei bochten om ze het maar naar de zin te maken en je offert steeds meer op.

2. Je verloochent jezelf niet, en daarmee heb je kans dat de relatie niet standhoudt.

En dan is er nog een andere mogelijkheid:

Je vriend laat jou jezelf niet verloochenen en gaat zelf ook dingen opofferen met het risico dat er een breuk komt in zijn familie/vrienden/geloof.

Maar dat heeft hij er voor over, om met jou samen een leven op te bouwen waar jullie allebei gelijkwaardig aan elkaar zijn en vrij zijn om te leven zoals je dat zelf wenst.
En deze mogelijkheid is een fantasie, dat kan je al begrijpen uit jouw eigen verhaal dat dit nooit zal gebeuren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-09-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:02

Als jij voor islam kiest vanwege Allah.

Dan heb ik de Volgende vraag. Je relatie is morgen over ga jij dan nog steeds dit plan doorzetten om je te bekeren?

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:05

robert45 schreef:
Als jij voor islam kiest vanwege Allah.

Dan heb ik de Volgende vraag. Je relatie is morgen over ga jij dan nog steeds dit plan doorzetten om je te bekeren?

Absoluut zonder twijfel !

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:08

Envoler schreef:
-Verder eet ik halal, omdat dit anders onrein is.

-Nu heeft hij natuurlijk met het geloof ook de regels van geen gemeenschap en niet kussen, maar dit gebeurd dus wel tussen ons.

-Heb je er geen probleem mee hoe die dieren (af)geslacht worden?

-Even heel erg bot gezegd maar waarom de koe kopen als de melk gratis is...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:11

Misschien is hij juist zo voorzichtig omdat hij beter beseft hoeveel impact voorstellen heeft. Sommige moslim schoonouders kunnen daar van doordraaien. En dat is in die cultuur ook weer niet netjes. Respect voor gevoelens en goeie reputatie van de familie is daar toch belangrijk. Anders dan bij ons waarbij iedereen doet waar hij of zij zelf achter staat. Mijn vriend had zelf een huis maar we woonden samen in mijn huis. Broers en zussen zijn er helemaal oké mee. Zijn ouders wisten het echt wel maar wilden er niet mee geconfronteerd worden. Ondertussen zijn we al jaren uit elkaar maar nog steeds de beste vrienden. En op de een of andere manier wordt die vriendschap dan wel weer geaccepteerd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:14

robert45 schreef:
Verder lees ik dat jij je op alle vlakken moet aanpassen precies zoals de Koran voorschrijft. De vrouw moet immers onderdanig zijn en de man mag alles.

Dat schrijft de Koran niet voor ;)

@ ts, wat is het antwoord van jouw vriend als je hem vraagt hoe hij de (jullie) toekomst voor zich ziet?

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:15

Albert schreef:
Envoler schreef:
-Verder eet ik halal, omdat dit anders onrein is.

-Nu heeft hij natuurlijk met het geloof ook de regels van geen gemeenschap en niet kussen, maar dit gebeurd dus wel tussen ons.

Ik vind dit niet echt van belang in mijn topic. Het heeft niks te maken met mijn 'probleem'.

De tweede uitspraak snap ik niet wat je daarmee wil zeggen trouwens :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:16

Ik heb het idee dat zijn ouders vrij traditioneel zijn, en hij zelf wellicht wat moderner is/wil zijn. En daar wringt de schoen denk ik.
Als jij je sowieso wilt bekeren zou ik zeggen, go for it. Maar wel met de kanttekening, in alle eerlijkheid, dus betrek zijn ouders erbij.
Dan kan het drie kanten op:
Je wordt geaccepteerd
Je wordt niet geaccepteerd en hij kiest voor jou
Je wordt niet geaccepteerd en hij kiest voor zijn ouders

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:17

Ik schrik er wel van als ik lees dat volgens het geloof vrouwen niks waard zijn/onderdanig moeten zijn.

Ik raad aan om de Koran zelf te lezen ipv ervan uitgaand dat huiselijk geweldig normaal en toegestaan is en ik als vrouw alles moet volgen en accepteren van de man (voorbeelden)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:18

Envoler schreef:
Omdat ik ergens vermoed dat hij gewoon echt volledig zekerheid wil hebben dat ik de juiste vrouw voor hem ben en we het over een tijdje nog steeds fijn hebben samen ...
(Edit: voor hoever je zekerheid kan hebben natuurlijk haha..)

hij heeft nog nooit een dame voorgesteld thuis..
Ik zou dan de eerste (en van uitgaand laatste) zijn

Ik was ook de eerste die werd voorgesteld door mijn vriend.. Jouw 'schoonouders' wonen in NL? Misschien zijn ze dan iets moderner. Mijn schoonouders wonen letterlijk in de bergen met eigen koeien/geiten etc die ter plekke gemolken en geslacht worden. Zijn nog nooit Turkije uitgeweest en hadden nog nooit een Hollander van dichtbij gezien :+ En zoals ik al eerder in het topic zei, dit is allemaal super gegaan en ben volledig geaccepteerd :)

Albert schreef:

Als je niks zinnigs te zeggen hebt zeg dan niks :roll:
Dit topic gaat niet over halal eten of de manier van slachten. Als zij wilt bekeren voor Allah, laat die keuze dan aan haar over.

Envoler

Re: Leven tussen twee werelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:19

Ja ik moet toegeven dat mijn vriend aardig verwesterd is.. Zijn ouders weet ik echt niet of ze streng zijn oid. Ik ga er vanuit door de reacties en gesprekken met mijn vriend

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:19

Booo, naar mijn idee zijn Turkse moslims wel wat moderner dan Iraakse moslims...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:21

Ik denk dat je vooral je gevoel moet volgen:
- of je gaat door zoals nu en bekijkt hoe de situatie zich vormt, met het risico dat je zij vrouw bent.
- of je stelt een ultimatum

Gewoon je gevoel volgen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:21

Envoler schreef:
Ja ik moet toegeven dat mijn vriend aardig verwesterd is.. Zijn ouders weet ik echt niet of ze streng zijn oid. Ik ga er vanuit door de reacties en gesprekken met mijn vriend

Mijn vriend maakte mij ook veel zenuwachtiger dan nodig was := Hij zei misschien willen ze wel dat je een hoofddoek draagt als we daar zijn, uit respect vooral voor het dorp wat hun zullen denken en mogen we niet samen slapen.
Puntje bij paaltje hebben zijn ouders geen woord over hoofddoek gezegd en mochten wij ongehuwd ( :)) ) zelfs samen slapen.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:22

Booooo schreef:
Envoler schreef:
Omdat ik ergens vermoed dat hij gewoon echt volledig zekerheid wil hebben dat ik de juiste vrouw voor hem ben en we het over een tijdje nog steeds fijn hebben samen ...
(Edit: voor hoever je zekerheid kan hebben natuurlijk haha..)

hij heeft nog nooit een dame voorgesteld thuis..
Ik zou dan de eerste (en van uitgaand laatste) zijn

Ik was ook de eerste die werd voorgesteld door mijn vriend.. Jouw 'schoonouders' wonen in NL? Misschien zijn ze dan iets moderner. Mijn schoonouders wonen letterlijk in de bergen met eigen koeien/geiten etc die ter plekke gemolken en geslacht worden. Zijn nog nooit Turkije uitgeweest en hadden nog nooit een Hollander van dichtbij gezien :+ En zoals ik al eerder in het topic zei, dit is allemaal super gegaan en ben volledig geaccepteerd :)

Albert schreef:

Als je niks zinnigs te zeggen hebt zeg dan niks :roll:
Dit topic gaat niet over halal eten of de manier van slachten. Als zij wilt bekeren voor Allah, laat die keuze dan aan haar over.

Ouders wonen in Nederland. Maar door de reacties en gesprekken van mijn vriend betwijfel ik het moderne.
Moeder spreekt ook geen Nederlands, enkel Arabisch.
Weet niet of dit iets zegt hoor :o

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:23

Envoler schreef:
De tweede uitspraak snap ik niet wat je daarmee wil zeggen trouwens :o

Kort en simpel uitgelegd:
Citaat:
5. Waarom de koe kopen.. als.

Ken je het gezegde: ‘waarom de koe kopen als je de melk ook gratis kunt krijgen?’ Hij krijgt eigenlijk al alle voordelen die een vriendje normaal krijgt, maar hoeft zich er niet voor vast te leggen. Wat ideáál! Je kookt voor hem, maakt misschien schoon, je steunt hem in alles. Je geeft hem je tijd en je hart, maar waarom zou hij zich nog vastleggen als hij alles al heeft wat hij van je kan verlangen?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:23

LadyMadonna schreef:
Booo, naar mijn idee zijn Turkse moslims wel wat moderner dan Iraakse moslims...

Mijn vriend/schoonouders zijn Koerden en wonen tegen de grens van Iran aan. Mijn schoonouders wonen nog daar, en zijn nog nooit buiten Turkije geweest. Wonen letterlijk in de bergen, zijn erg ouderwets, gelovig en hechten veel waarde aan de cultuur.

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:23

Oh achter mij woont een Turks gezin, echt zulke fijne en moderne mensen!

De vader van mijn vriend had ons dagen terug gezien en liep mij straal voorbij nadat hij mij vriend een hand had, voelde me even zo ongewenst :(

Envoler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:25

Albert bedankt voor deze uitleg.. Duidelijk kan je het niet maken... ;(

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:25

Envoler schreef:
Ik schrik er wel van als ik lees dat volgens het geloof vrouwen niks waard zijn/onderdanig moeten zijn.

Ik raad aan om de Koran zelf te lezen ipv ervan uitgaand dat huiselijk geweldig normaal en toegestaan is en ik als vrouw alles moet volgen en accepteren van de man (voorbeelden)

ehmmm..laten we dan maar beginnen met: wat is er in vredesnaam mis met een drankje doen (non-alcholisch) met je vriendinnen??? :?