Weefvlak snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:37

elenaMM77 schreef:
liekec schreef:

Dit vraag ik me ook af, als jij haar snelheid reed en zag dat zij naar rechts wil, dan kan je zonder problemen naar links zodat zij achter jou op het vlak kan invoegen. Zeker als je al halverwege rijdt volgens jouw verhaal. Dus waarom ging je niet naar links dan?

scherpte van de bocht bepaald de snelheid waarmee je uit de bocht komt.
CBR zegt erover dat bij een korte invoegstrook tenminste een snelheid van 90 kilometer verwacht wordt..

als het een scherpe opdraai is waar je max zo'n 50 rijd, dan zit je ruim over de helft van zo'n korte invoegstrook voor je die 90 bereikt hebt en je met een veilig snelheids verschil kunt invoegen..

Een achteropkomende auto mag ook verwachten dat je met ongeveer die snelheid in komt voegen..
in de achteruitkijkspiegel zag ze groen aankomen, ook al moet die eraf, je gaat er niet op met bijvoorbeeld de 60 waarmee je uit de bocht komt.. want als je de snelheid van de achteropkomende net iets verkeerd inschat dan is het homeles... de achteropkomende auto hoeft ook niet te verwachten dat je je auto met een lage snelheid gelijk erop kiepert..

de weg was verder leeg, maar niet achter haar ;)

Je kunt met een losse auto veel harder de bocht uit komen dan veel mensen doen....
Aangezien TS niet opgeeft met welke snelheid ze op dat moment reed, behalve dat ze vol gas eruit kwam, maar dat zegt bar weinig. Als ik dat met de Pinda doe, gebeurt er bar weinig; met de Volvo of de Range Rover vliegen de straatkeien je om de oren en had die achteropkomende auto alleen een vage schim in zien voegen.........

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:26

Warboel schreef:
Interessant :j
Ik heb het even opgezocht in mijn theorieboek, waar ik een jaar geleden examen mee heb gedaan (geen oude druk dus) :Y) Die zegt er het volgende over:

Duidelijk! Volgens de wet was ik fout.. het blijft gewoon een stomme situatie.

Klaverblad en een klein stukje waar je moet weven/kruisen.

Lielle schreef:
Dank warboel. The rest, I rest my case :-)

En ja, ik vind ook dat groen het verkeerd heeft opgelost.

en hier sluit ik me bij aan. Ik had in haar geval het gas losgelaten en rustig achterlangs gegaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:29

Pieter25 schreef:
en hier sluit ik me bij aan. Ik had in haar geval het gas losgelaten en rustig achterlangs gegaan

Maar sommige mensen zijn van mening dat de regels niet voor hen gelden en dat iedereen voor hen moet wijken. Opvallend genoeg is dit gedrag zeer vaak te koppelen aan bestuurders van een bepaald merk.

Laat me raden welk duits merk auto die persoon reed.....

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:36

ikke schreef:
Pieter25 schreef:

Maar sommige mensen zijn van mening dat de regels niet voor hen gelden en dat iedereen voor hen moet wijken. Opvallend genoeg is dit gedrag zeer vaak te koppelen aan bestuurders van een bepaald merk.

Klopt dat je vaak aan de auto kunt zien, wat voor iemand erin rijdt. Hoewel je niet alle bestuurders over 1 kam mag scheren :')

Als je de groene auto bedoeld.. Mevrouw reed in een Peugeot 307sw

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:57

Pieter25 schreef:
ikke schreef:

Klopt dat je vaak aan de auto kunt zien, wat voor iemand erin rijdt. Hoewel je niet alle bestuurders over 1 kam mag scheren :')

Als je de groene auto bedoeld.. Mevrouw reed in een Peugeot 307sw

Klopt, je moet niet alles over een kam scheren, maar bepaalt gedrag komt wel heel opvallend vaak voor bij een bepaald merk/type.

Valt nog mee, al moet ik wel zeggen dat het de laatste paar jaren stilaan op begint te vallen dat de middenmoot Peugeotjes zich "Duits rijgedrag" aanmeten, alsof ze eigenlijk dat merk wilden rijden maar, om welke reden dan ook, gekozen hebben voor die specifieke franse lijn.

Ik heb verder geen vooroordelen, hoor............ O:)

Warboel

Re: Weefvlak snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:12

Ik rij een knalrode middenmoot Peugeot (206) maar ik weet wel hoe invoegen en weefstroken werken hoor gelukkig _O-

Kijk natuurlijk zijn het gewoon de regels, maar soms kan je je daar niet aan houden omdat je in een situatie als TS terechtkomt. Je kan elkaar moeilijk een potje van de weg af gaan rijden. Soms kunnen medeweggebruikers het je gewoon heel moeilijk maken, hoeft niet eens expres... sommige hebben gewoon geen inzicht :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:16

Warboel schreef:
Ik rij een knalrode middenmoot Peugeot (206) maar ik weet wel hoe invoegen en weefstroken werken hoor gelukkig _O-

Kijk natuurlijk zijn het gewoon de regels, maar soms kan je je daar niet aan houden omdat je in een situatie als TS terechtkomt. Je kan elkaar moeilijk een potje van de weg af gaan rijden. Soms kunnen medeweggebruikers het je gewoon heel moeilijk maken, hoeft niet eens expres... sommige hebben gewoon geen inzicht :=

En die rijden dan weer opvallend vaak in een bepaalt soort auto }:) }:)

En daarom heb ik een wolf in schaapskleren }:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:38

Zo ergert mijn vriend zich groen en geel aan volvo's, dat zijn ook meestal van die bepaalde types :+
Maar idd, die duisters, uhh duitsers vallen nog het meest op, meestal inclusief petje :+

Klaverbladen kunnen ook behoorlijk lastig zijn.. ik kwam tot een paar jaar geleden elke dag langs een punt.. := pfoe wat je daar meemaakte af en toe.. Vanuit een enorm scherpe bocht waar je max 60 kon voegde die strook in op de snelweg waar je 130 mocht, een strook van twee flinke vrachtwagens lang.. En precies op dat punt moest ook nog geritst worden van de linkerbaan naar de rechter. Dus drie banen die daar samen kwamen, en tijdens de spits hele colonnes vrachtwagens waar je je tussen mocht proppen.. En dan hopen dat er niet ook net iemand vanaf de andere kant invoegt. Niet te doen dat punt, stond ook altijd file := Dan ga je opzij om de mensen van de invoegstrook een plekje te geven, anders is het helemaal onmogelijk, en dan kun je een klein stukje verder weer snel snel ertussen kruipen.. Vreselijk punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:22

Dat 130km/h gebeuren mogen wel terug draaien. Geeft idd meer problemen dan dat goed is

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:53

Ik heb vorige week ook in zo'n situatie gezeten alleen waren er twee "blauwe" auto's. Met de voorste blauwe auto reed ik ongeveer gelijk op, de tweede blauwe auto lag iets achter.

Als ik de voorste wilde inhalen en daarna uitvoegen dan moest ik gas bijgeven en daarna heel hard remmen om de (scherpe) bocht te halen.

Ik besloot tussen de twee auto's in uit te voegen. Remde licht, echter was de voorste auto een auto met weinig vermogen en deed meneer/mevrouw ook zijn best niet om even flink op te trekken. Ik moest dus behoorlijk bijremmen op de snelweg. En hem als het ware er tussen proppen. Achterste blauwe auto wilde namelijk ook wat vaart maken om in te voegen.

Het is echt even lastig "oké wat ga ik nu doen" vooral omdat je het plan niet even voor kunt leggen aan je medeweggebruikers. :') Meer dan tijdig richting aangeven kon ik niet doen.

Goed blijven kijken en niet gaan twijfelen aan je plan.

Enne niets tegen Volvo hè :Y)

Wat ik vanmorgen overigens deed (invoegen ochtendspits). Ik wilde invoegen maar kreeg eerst geen ruimte. Auto's op rechterbaan konden ook niet naar links. Dan probeer ik dezelfde snelheid te pakken als de rechterbaan en neem rustig een stukje vluchtstrook mee. Hoeft niemand hard te remmen/flink te gassen/dumperkleven.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:13

Jans schreef:
Ik mocht zelf tijdens ijn rijlessen overigens totaal niet uitwijken naar de linkerbaan om ruimte te maken voor invoegers.

Ik vind dat eigenlijk zo'n onzin. Als daar ruimte voor is dan ga ik gewoon even naar links. Ook beter voor de doorstroom.

Bij mijn examen kreeg ik op mijn kop omdat ik gas losliet voordat we het UIT bord waren gepasseerd (kende de afrit niet, vond het wat onoverzichtelijk dus liet gas wat eerder los) Nou sorry hoor :')

Heb gevraagd of ze dat zelf ook deed bij een klaverblad.

Ze vond dat "mensen er niet op rekenen dat je gas loslaat". Serieus, als een automobilist achterop mij knalt omdat ik gas loslaat op een uitrit dan zit je er sowieso te dicht op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:35

Ga keer in Duitsland rijden. Dan moet je zelfs remmen voor uitbord wil je niet uit bocht vliegen.

Betreft twee blauwe auto's . Was geen optie om langzamer te gaan rijden en daar achter die twee uit te voegen? Dan gaf je ook meteen de andere auto ruimte om in te voegen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:56

Nee dan moest ik echt heel erg terug in snelheid. Vond ik niet veilig voor de doorgaande auto's (en de achterkant van mijn auto).

Liet gas al los toen ik ze aan zag komen en moest remmen om de eerste voor te laten, doordat deze niet stevig optrok moest ik extra bijremmen en voor de tweede had ik echt door moeten trappen.

Vond het een lastige. Komt wel vaker voor op dat stuk maar deze keer ging het moeizaam :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 16-09-16 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:08

Als ik in deze situatie zou zitten, zou ik zeggen groene auto gas los, en uitvoegen, en de blauwe geeft gas bij omdat ie een andere snelweg invoegt, zo houden beide rekening met elkaar en kan het zo doorstromen.
Als de groene voor zou willen moet de blauwe gaan afremmen, de groene flink gas geven om vervolgens voor de bocht op de rem te moeten, en de blauwe moet weer op gaan trekken. Niet logisch dus... en stroomt niet lekker door. Maar idd even rekening met elkaar houden en dan word 't zo opgelost, het ligt ook echt per situatie aan of je voorrang krijgt of geeft...

Blijft toch altijd een leuk momentje op zo'n situatie....vooral als het een korte in/uitvoegstrook is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:04

furious schreef:
Jans schreef:
Ik meende dat een weefvlak daar de uitzondering in was :j

Ik mocht zelf tijdens ijn rijlessen overigens totaal niet uitwijken naar de linkerbaan om ruimte te maken voor invoegers.

Ik heb dat juist wel geleerd. Niet verplicht maar wel gewaardeerd.

Mensen gaan veel te snel naar links als iemand in wil voegen. Hoe vaak ik het niet meemaak dat auto A iets voor me op de snelweg rijdt en auto B in wil voegen, op ons drie na totaal niets in de buurt, en dat A dan naar links gaat waar ik met hogere snelheid aan kom rijden. B kan makkelijk voor of achter A invoegen. Komt ook nog regelmatig voor dat A naar links gaat, maar dat B inmiddels al genoeg snelheid gemaakt heeft waardoor hij A voorblijft.

Persoonlijk hou ik rechts aan tenzij het druk is en ik veilig ruimte kan maken.

elenaMM77 schreef:
scherpte van de bocht bepaald de snelheid waarmee je uit de bocht komt.
CBR zegt erover dat bij een korte invoegstrook tenminste een snelheid van 90 kilometer verwacht wordt..

als het een scherpe opdraai is waar je max zo'n 50 rijd, dan zit je ruim over de helft van zo'n korte invoegstrook voor je die 90 bereikt hebt en je met een veilig snelheids verschil kunt invoegen..

Een achteropkomende auto mag ook verwachten dat je met ongeveer die snelheid in komt voegen..
in de achteruitkijkspiegel zag ze groen aankomen, ook al moet die eraf, je gaat er niet op met bijvoorbeeld de 60 waarmee je uit de bocht komt.. want als je de snelheid van de achteropkomende net iets verkeerd inschat dan is het homeles... de achteropkomende auto hoeft ook niet te verwachten dat je je auto met een lage snelheid gelijk erop kiepert..

de weg was verder leeg, maar niet achter haar ;)

Ik kan je zo een voorbeeld geven waar ik je veel succes wens om met een fatsoenlijke snelheid veilig in te voegen: Oosterhout-Zuid richting Gorinchem.

Het invoeggedeelte van de oprit daar is maar 60 meter. Rij je 90, dan heb je zo'n 2.5 seconden om een plek te vinden waar ruimte is, daar te gaan rijden en veilig in te voegen. Je kan niet heel veel eerder kijken omdat de oprit omhoog loopt (die begint bij de weg die onder de snelweg doorloopt) en je kan niet verder over de vluchtstrook omdat de vangrail naar binnen loopt. Echt een levensgevaarlijke oprit.

https://www.google.nl/maps/@51.6292443, ... 312!8i6656

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:00

Exitium schreef:
Ik kan je zo een voorbeeld geven waar ik je veel succes wens om met een fatsoenlijke snelheid veilig in te voegen: Oosterhout-Zuid richting Gorinchem.

Het invoeggedeelte van de oprit daar is maar 60 meter. Rij je 90, dan heb je zo'n 2.5 seconden om een plek te vinden waar ruimte is, daar te gaan rijden en veilig in te voegen. Je kan niet heel veel eerder kijken omdat de oprit omhoog loopt (die begint bij de weg die onder de snelweg doorloopt) en je kan niet verder over de vluchtstrook omdat de vangrail naar binnen loopt. Echt een levensgevaarlijke oprit.

Punt ken ik, voeg daar probleemloos in :j

Detail: de toegestane snelheid is daar slechts 100km/h en omdat de meeste 'Ollanders doodsbenauwd zijn voor smalle snelwegen, rijden ze daar niet zo hard :D
Beetje vlotte auto voegt daar dus vrij moeiteloos in; kwestie van goed kijken en je gaspedaal in durven drukken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:11

ikke schreef:
Exitium schreef:

Beetje vlotte auto voegt daar dus vrij moeiteloos in; kwestie van goed kijken en je gaspedaal in durven drukken.

Maar dit scheelt echt veel hoor. Met mijn ford feest die er dik 13 seconden over doet om de 100 aan te tikken, is zo'n korte invoegstrook echt vervelend. Mijn partner heeft echter een auto die in 7 seconden accelereert en dan is het een piece of cake. Even gaspedaal intrappen en ertussen zetten. Ik wil hierna ook echt een vlottere auto. Rijdt toch een stuk relaxter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:14

Snorlex schreef:
[***] schreef:

Ik vind dat eigenlijk zo'n onzin. Als daar ruimte voor is dan ga ik gewoon even naar links. Ook beter voor de doorstroom.

Ik ook :D Daarom doe ik het sinds ik mn rijbewijs heb wel gewoon :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:25

Saar4 schreef:
ikke schreef:

Maar dit scheelt echt veel hoor. Met mijn ford feest die er dik 13 seconden over doet om de 100 aan te tikken, is zo'n korte invoegstrook echt vervelend. Mijn partner heeft echter een auto die in 7 seconden accelereert en dan is het een piece of cake. Even gaspedaal intrappen en ertussen zetten. Ik wil hierna ook echt een vlottere auto. Rijdt toch een stuk relaxter.

Zoals ik wel vaker roep op Bokt, power heb je nooit te veel. Jij snapt nu uit eerste hand waarom ik dat zeg.......

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:32

Ik rijd in mijn swift ook heel anders dan in de volvo.

Hoewel ik de swift voor kleine afstanden (door stad/dorp) prefereer en hoeveel ik ook van die broembak houd. Voor grote afstanden pak ik zoveel liever de volvo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:05

Saar4 schreef:
Maar dit scheelt echt veel hoor. Met mijn ford feest die er dik 13 seconden over doet om de 100 aan te tikken, is zo'n korte invoegstrook echt vervelend.

Schakel je van te voren wel eerst terug voordat je bij weefvlak uitkomt?

Sommige mensen zijn nog wel bang wanneer motor wat meer lawaai maakt, terwijl je eigenlijk bang moet zijn voor het rijden in een te hoge versnelling.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:11

Tobbes schreef:
Saar4 schreef:
Maar dit scheelt echt veel hoor. Met mijn ford feest die er dik 13 seconden over doet om de 100 aan te tikken, is zo'n korte invoegstrook echt vervelend.

Schakel je van te voren wel eerst terug voordat je bij weefvlak uitkomt?

Sommige mensen zijn nog wel bang wanneer motor wat meer lawaai maakt, terwijl je eigenlijk bang moet zijn voor het rijden in een te hoge versnelling.

LOL, hij maakt toeren, dat wil je niet weten. :D Het is gewoon niet zo'n snelle auto. Helaas pindakaas.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:27

Ik heb geleerd (Duits rijbewijs) dat uitvoegend verkeer achter invoegend verkeer aanssluit.
Dus in het geval van het plaatje: Groen sluit aan achter blauw.

Of dit in Nederland/Belgie zo is of dat dit nog de regel is (is van 8 jaar terug), weet ik natuurlijk niet.