Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:29

Geven we die mutsen in die spuuglelijke pakjes in het vliegtuig ook een fooi?

Nee toch? Dat is ook raar, zijn ook gewoon serveersters ook al denken ze zelf van niet. :')

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 16:30

Pattypaard schreef:
Ik geef alleen fooi als ik vind dat het verdiend is. Als personeel/de zaak iets extra's probeert te doen in een lastige(re) situatie. Als mijn eetwensen gerespecteerd worden, ook al zijn ze ooit lastig. Maar ook als dat niet gerealiseerd kan worden en er duidelijk uitgelegd kan worden waarom niet.
Als het eten gewoon goed is, prijs-kwaliteit verhouding, en personeel hun werk naar behoren en voor het zicht met plezier uitvoert, e.d.
Een foutje maken kan overigens altijd. Het gaat er bij mij dan om hoe en hoe snel het opgelost wordt.
1 x mijn drinken bijv. vergeten mee te nemen wil niet zeggen dat de fooi dan foetsie is.

Als ik geen fooi geef kan ik ook gerust bij het restaurant, of waar dan ook, aangeven wat er naar mijn idee miste/verkeerd was. Daar kunnen ze iets mee doen of niet. Maar als ze punten van klanten niet weten kunnen ze dat zeker niet. Opbouwende kritiek dan wel, of het moet echt slecht zijn.

Pasgeleden nog ergens geweest eten waar de hond eigenlijk niet welkom was maar ze het toch zodoende gecreëerd hebben dat we met hond bij hun (binnen) konden eten. Zonder dat we hier op aangedrongen hebben. Dát vind ik nou service. Kijken naar mogelijkheden.
Tegen zo'n ongedwongen super instelling kan er op zijn minst wel wat fooi vanaf vind ik :).
Overigens vond iedereen die toen in het restaurant was het een geweldige actie en kwamen ze allemaal hondknuffelen dus volgens mij heeft er ook niemand last van gehad haha.

Ik zou dus helemaal blij worden van iemand zoals jij bij mij in het restaurant. Ik vind het namelijk leuk om ook echt moeite te doen voor mensen en op die manier mijn fooi.
Sterker nog ik had laatst precies zo'n situatie als jij hierboven schetst.

Even wat achtergrond info:
Ik werk in een tapasrestauranr met hier aan vast een cocktailbar, hoort bij elkaar maar is wel van elkaar gescheiden. Op een gewone doordeweekse dag staat er 1 iemand in de bar, en 1 serveerster en een kok in het restaurant. Fooien zijn ook gescheiden van elkaar.
Ik kan zowel in de bar als in het restaurant werken, maar stond op deze dag in de bar. Er kwam een groep van zes mensen binnenlopen om te eten, en omdat ze via de bar binnenkwamen heb ik ze naar een tafeltje gewezen. Het waren Engelsen en ze vertelde me dat een deel vegan was, een deel vegetariër en de overige twee gewoon alles aten. Ik ben zelf ook half vegan, dus heb voor deze mensen op een briefje geschreven welke gerechtjes (we hebben er 60) vegetarisch of vegan (beschikbaar) waren en erbij geschreven waar ze de serveerster om moesten vragen aangezien ik niet hun serveerster was. Hier waren ze al helemaal blij mee, zeker omdat ik niet eens aan het werk was op dat moment in het restaurant (was geen moeite hoor, bar was rustig :+) Ik had gezien dat ze een hondje mee hadden, dus ik liep terug naar mijn bar om een bakje water te vullen. Kwam mijn collegaatje van het restaurant tegen en grapte tegen haar: 'Let op, ik ga nu je grootste fooi van de avond binnenhalen' en bracht het bakje water naar ze. Die mensen helemaal in de wolken en aan het eind van de avond hadden ze inderdaad de grootste fooi gegeven :P Mijn collegaatje nog gevraagd of ik een deel wou maar dat hoeft van mij dan ook weer niet. Ik doe het juist omdat ik leuk vind om te doen. Het is ook altijd een sport met de keuken om proberen zoveel mogelijk fooi binnen te halen, niet eens om het geld maar gewoon om waardering te krijgen voor de moeite die je doet :D

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:33

Ja, ik was op de middelbare school uit eten met een deel van de klas en bij het afrekenen had ik mijn deel plus fooi gegeven en kwamen we na de hele ronde nog tekort ik kon me daar toen heel erg om opwinden (nu bedenk ik me dat het mogelijk niet goed te betalen was voor iemand maar nog) .

In Amerika gaven we wel meer fooi dan hier in NL en ook het soort (uit)eten speelt ook mee maar geen fooi wanneer de service niet goed is. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:34

Floor_x schreef:
Ik zou dus helemaal blij worden van iemand zoals jij bij mij in het restaurant. Ik vind het namelijk leuk om ook echt moeite te doen voor mensen en op die manier mijn fooi.
Sterker nog ik had laatst precies zo'n situatie als jij hierboven schetst.

Even wat achtergrond info:
Ik werk in een tapasrestauranr met hier aan vast een cocktailbar, hoort bij elkaar maar is wel van elkaar gescheiden. Op een gewone doordeweekse dag staat er 1 iemand in de bar, en 1 serveerster en een kok in het restaurant. Fooien zijn ook gescheiden van elkaar.
Ik kan zowel in de bar als in het restaurant werken, maar stond op deze dag in de bar. Er kwam een groep van zes mensen binnenlopen om te eten, en omdat ze via de bar binnenkwamen heb ik ze naar een tafeltje gewezen. Het waren Engelsen en ze vertelde me dat een deel vegan was, een deel vegetariër en de overige twee gewoon alles aten. Ik ben zelf ook half vegan, dus heb voor deze mensen op een briefje geschreven welke gerechtjes (we hebben er 60) vegetarisch of vegan (beschikbaar) waren en erbij geschreven waar ze de serveerster om moesten vragen aangezien ik niet hun serveerster was. Hier waren ze al helemaal blij mee, zeker omdat ik niet eens aan het werk was op dat moment in het restaurant (was geen moeite hoor, bar was rustig :+) Ik had gezien dat ze een hondje mee hadden, dus ik liep terug naar mijn bar om een bakje water te vullen. Kwam mijn collegaatje van het restaurant tegen en grapte tegen haar: 'Let op, ik ga nu je grootste fooi van de avond binnenhalen' en bracht het bakje water naar ze. Die mensen helemaal in de wolken en aan het eind van de avond hadden ze inderdaad de grootste fooi gegeven :P Mijn collegaatje nog gevraagd of ik een deel wou maar dat hoeft van mij dan ook weer niet. Ik doe het juist omdat ik leuk vind om te doen. Het is ook altijd een sport met de keuken om proberen zoveel mogelijk fooi binnen te halen, niet eens om het geld maar gewoon om waardering te krijgen voor de moeite die je doet :D

Ik vind het dan ook weer jammer als ik zie dat een fooi in een fooienpot verdwijnt. Ik geef het bewust aan die persoon omdat die mijn avond net even wat specialer heeft gemaakt. Ik vind ook echt dat je een fooi persoonlijk verdient en dus niet hoeft te delen. (tenzij je dat wil)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:34

Ik geef bijna altijd wel fooi, eigenlijk alleen niet als ik alleen iets ga drinken en de rekening pin. Als de service slecht is uiteraard ook niet.

Hoeveel het is ligt aan de hoogte van de rekening, sowieso een rond bedrag.

Waarom ik het doe? Geen idee, waarschijnlijk omdat ik zo ben 'opgevoed'. M'n ouders doen het altijd en m'n vrienden eigenlijk ook.
Woon in west/midden Nederland.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:35

Anoniem schreef:
Azmay schreef:
Maar waar houd het dan op? De tandartsassistente, buschauffeur, kassière en wijkagent doen immers ook vaak hard hun best :o

ja... goede vraag. De zeldzame keer dat ik met de bus ga en dus een los kaartje koop rond ik het ook af. De tandartsassistente en wijkagent hebben niet met geld te maken toch? Die laatste mag je volgens mij niet eens iets geven? De kassière, tja, zij doet daar gewoon haar werk en niets meer of minder toch? En zou ik extra geld geven, gaat dat in haar kassalade toch?

Mjin vader gaf laatst de man die ons in een openlucht museum dingetje een rondleiding had gegeven ook een paar losse euro, maar dat was de man ook duidelijk niet gewend. "vroegah" was dat veel normaler. Na een excursie op vakantie ofzo ging dan ook de pet rond.

De buschauffeur die je wel wat extra geeft doet toch ook gewoon zijn werk en niets meer of minder?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:37

Palmera schreef:
Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven. :)

Als het slechte service is is het daar alsnog not done om geen fooi te geven := zal je wel snel genoeg merken haha
Maar slechte service ben ik daar nog nooit tegengekomen, ze doen altijd super hun best!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:39

Dat vind ik wel mee vallen hoor. En dan kijken ze maar pissig, zal me worst wezen.
Slechte bediening is slechte bediening en daar geef ik geen geld aan uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:40

Floor +:)+ bij zo een serveerster kom ik GRAAG eten en stuur ik iedereen die ik ken daar heen ook nog.
Ik ben receptioniste, fooi ken ik in dit werk niet, maar ik ga zeker en graag net een paar stappen verder dan nodig. Vanmorgen werkte ik op een locatie waar ze in de koelkast altijd amandelmelk hebben staan, een bezoeker vroeg min of meer voor de grap of de aangeboden koffie ook evt met sojamelk kon euhhh euhh neee maaaaaarrrr :)* ik kan natuurlijk wel het gewone melkpak uit de machine halen en daar een pak amandelmelk in zetten. (nadat ik het slangetje heb doorgespoeld natuurlijk om de resten koemelk eruit te halen) Bezoeker was ontzettend blij en ging zeer goed gestemd zijn gesprek in met de medewerker van het bedrijf. Mijn "fooi" was het compliment achteraf.

Toevoeging: Ja Goof, die busschauffeur doet ook zijn werk maar gewoon.... :+ Nu ik meer nadenk waarom en dat wil proberen uit te leggen kom ik niet veel verder dan gevoel, gewenning en gewoonte, maar een echte reden?!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:42

phormicola schreef:
Palmera schreef:
Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven. :)

Dan krijg je enorm scheve gezichten omdat ze eigenlijk betaald hebben om jou te serveren. Als ze in plaats van jou een gemiddelde Amerikaan hadden geserveerd hadden ze een normaal loon verdient.
Als je er nogmaals komt zul je nog slechtere service krijgen.

Maar de politie komt je verder niet oppakken :+

Ik moet bekennen dat ik áltijd fooi geef. Zelfs op een kop koffie. Ik werk zelf ook al mijn hele leven in de horeca.

Als ik géén fooi geef moet zowel het eten/drinken als de service écht bedroevend slecht zijn. Ik heb namelijk overal begrip voor, ik ken de prijzen en weet dat ik in een goedkoop zaakje niet moet gaan jammeren over het ontbreken van dingen die je in een dure zaak wél krijgt.

De dag dat ik geen fooi geef, en voor mijn part is dat in Amerika, mogen ze me zo scheef aan kijken als ze willen. Ik kom er namelijk dan toch niet meer terug. En ze hebben het dan ook écht aan zichzelf te danken. :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:43

'Wij' (mijn familie en vriendenkring in België/regio Antwerpen) geven eigenlijk altijd fooi als we goed bediend zijn, ook op café als we gewoon iets gaan drinken. De fooi op café is wel lager dan op restaurant, maar dat is de rekening ook :). We geven niet direct 10%, ik denk dat we zelden meer dan 5euro fooi geven.

Mijn ouders, mijn vriend en ik durven soms meerdere keren per week uit eten te gaan en geven altijd fooi, behalve als we slechte service hebben gekregen. Ik vind persoonlijk dat ze in de horeca soms enorm hard en lang (12-14u komt zeker voor) moeten werken en als zij dan op het einde van de avond nog steeds je met een glimlach bedienen, dan vind ik dat dat wel een extraatje verdient bovenop hun loon (dat meestal standaard niet echt hoog ligt hier in de horeca).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:48

Ik geef eigenlijk altijd wel fooi.
Geen percentage maar ik maak er een afgerond bedrag van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:56

Dimple schreef:
Geven we die mutsen in die spuuglelijke pakjes in het vliegtuig ook een fooi?

Nee toch? Dat is ook raar, zijn ook gewoon serveersters ook al denken ze zelf van niet. :')

Nu maar hopen dat er geen stewardessen in het topic zitten... :=

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:57

Ik geef meestal ook wel fooi, behalve als ik echt niet tevreden over iets was. En ik ben echt niet ingewikkeld want als er iets mis gaat is dat echt geen probleem als het maar goed opgelost wordt. Maar meestal is dit maar een paar euro en rond ik het bedrag inderdaad gewoon af. Die 10% kom ik meestal niet aan denk ik :n Maar ik zie hier vaker mensen die geen fooi geven dan wel dus ik denk dat ik dan nog best mee val :P

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:11

De reden dat de fooi in de fooienpot gaat is om inderdaad onder iedereen te verdelen. Zodat niet alleen die ene serveerster die enorm haar best voor je heeft gedaan wat krijgt, maar ook die kok die dat stapje harder heeft gezet om je een heerlijke maaltijd te serveren en de barman en en afwasser bijvoorbeeld. Het is 1 team wat aan het werk is en de beloning is dan ook voor allen gezamelijk, en tsja soms gaat er dan ook een deel naar die serveerster die je het niet gunt.

Maar goed ik geef ook altijd fooi, heb zelf redelijk lang in de horeca gewerkt en tis gewoon hard werken op tijdstippen dat een ander vaak vrij is.
Wel is een voorwaarde dat de service en het eten goed moet zijn. En als er iets mis gaat, dat dit netjes opgelost wordt.

Overigens vind ik het geen verplichting en als werknemer was het een mooi extraatje als blijk van waardering.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:16

Ik geef eigenlijk ook altijd fooi. Ik rond meestal ruim naar boven af, hoeveel % dat dan is, dat zal me worst wezen. De ene keer wat meer dan de andere en ook bij betere service méér dan bij slechte.
Ik heb maar 1 keer echt bewust geen fooi gegeven omdat het om te janken was zo slecht. In november in Londen aan een buitentafeltje gezet worden, 10x vragen of je naar binnen kunt bij de eerste vrijkomende plek, waarnaar niet geluisterd wordt. Hij vijftien keer in vijf minuten komen vragen of je al wilt bestellen, terwijl je al veertien keer hebt uitgelegd dat 1 iemand van je (kleine) groepje ziek op de wc zit en je op haar wilt wachten. Die persoon als ze naar buiten komt letterlijk op de enkels volgen (echt, haar schoen uitgetrapt). Vervolgens nul keer komen vragen of alles naar wens is, terwijl het dat niet was. Etcetera.... En dan als je gepast afrekent, nog durven zeggen: "Service was not included." Mijn antwoord was "No, you can say that again!" Die heeft dus inderdaad niets gekregen. Was-ie niet blij mee...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:18

Floor_x schreef:
Iemand in een ouder soortgelijk topic had hier wel een mooi antwoord op:
Iemand achter de kassa (wat ik zelf ook 3 jaar heb gedaan hoor, dus geen disrespect :+ ) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken.
Een cassiere die wat kortaf is zal je dag niet verpesten, maar een schofterige bediening die niet op je let kan wel een gezellig etentje een stuk minder leuk maken.

Ik maak bungalows schoon in een vakantiepark. Ook dus om het verblijf van mensen zo aangenaam mogelijk te maken. Helaas krijg ik geen fooi.

Ik geef zelden een fooi in NL. Personeel krijgt gewoon minimum loon.

Dooortje

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:20

Ik geef geen fooi, hooguit 5 of 10 cent omdat ik dat kleine prut niet in de portemonnee hoef :+
Snap niet waarom het ene beroep wel fooi verdiend en het ander niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:22

Ik rond wel eens af (49.50 wordt 50 bv) maar echt fooi geven doe ik niet. Ik zou ook niet weten waarom. Je krijgt loon.
Is de bediening echt schofterig dan maak ik daar wel een opmerking over. Doe je job goed of stop er mee. Ik ga daar m'n dag niet door laten verpesten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:41

Floor_x schreef:
Tigra_ schreef:
Nee ik geef geen fooi. Iedereen wordt hier in NL gewoon betaald voor z'n werk en als ik fooi zou geven in een restaurant dan zou ik dat eigenlijk ook moeten doen in een supermarkt voor mijn gevoel. Want wat maakt het dat iemand in de bediening dit wel zou verdienen en iemand achter de kassa niet.
Woon in Brabant.

Iemand in een ouder soortgelijk topic had hier wel een mooi antwoord op:
Iemand achter de kassa (wat ik zelf ook 3 jaar heb gedaan hoor, dus geen disrespect :+ ) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken.
Een cassiere die wat kortaf is zal je dag niet verpesten, maar een schofterige bediening die niet op je let kan wel een gezellig etentje een stuk minder leuk maken.

Ben ik niet mee eens. Serveerster besteed echt niet continu aandacht aan 1 specifieke tafel. Dus dat zie ik toch echt anders en daarnaast worden ze er gewoon voor betaald om je verblijf aangenaam te maken.
En er zijn naar mijn idee wel andere beroepen die wel eens een fooitje verdienen maar geloof niet dat het erg gebruikelijk is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:45

Als er een beroep is dat fooi verdient is het wel verpleging/verzorging IMO. En die krijgen ook geen fooi. (en vaak willen ze het ook niet)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:48

Ik heb 12 jaar in de horeca gewerkt en de meeste mensen geven rond de 5% fooi. Iedereen mag dat lekker voor zichzelf weten, voor mij was mijn fooi mijn 13e maand, mijn overuren geld, mijn 200% van de weekend en feestdagen, en mijn onregelmatigheidstoeslag. Want in de horeca is je salaris gewoon je salaris. Dus wanneer je ook werkt, je uurloon blijft gelijk. In veel andere beroepsgroepen krijg je extra betaald bij feestdagen of avonden en weekeinden, in de horeca ben je al blij als je een kerstdag vrij bent :')

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:48

Ik denk dat het deels gewoonte is, net als verpleegkundige koekjes geven.. hint: we werken ook lange uren voor weinig en fooi zou leuker zijn.

Maar alle grapjes opzij zie ik nog steeds niet waarom in de horica wel

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:50

Cowboy55 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Wij geven niet vaak fooi wel laat ik als het echt goed was het bedrag afronden, hooguit 1 keer in het jaar.
Nadeel van fooien is dat het meestal in de pot gaat en de chagrijnige serveerster dus ook wat krijgt terwijl ik het vanwege die ene geweldige serveerster heb gegeven.

Dus omdat je die chagerijnige serveerster niks gunt krijgt die ene geweldige serveerster ook niks?

Nee hoor dat zeg ik niet, ik vind het een nadeel maar ik geef de fooi wel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:53

Furrow schreef:
Ik denk dat het deels gewoonte is, net als verpleegkundige koekjes geven.. hint: we werken ook lange uren voor weinig en fooi zou leuker zijn.

Maar alle grapjes opzij zie ik nog steeds niet waarom in de horica wel

Krijg je in de verpleging ook niet extra betaald als je weekeinden avonden of feestdagen werkt?