Nee toch? Dat is ook raar, zijn ook gewoon serveersters ook al denken ze zelf van niet.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Pattypaard schreef:Ik geef alleen fooi als ik vind dat het verdiend is. Als personeel/de zaak iets extra's probeert te doen in een lastige(re) situatie. Als mijn eetwensen gerespecteerd worden, ook al zijn ze ooit lastig. Maar ook als dat niet gerealiseerd kan worden en er duidelijk uitgelegd kan worden waarom niet.
Als het eten gewoon goed is, prijs-kwaliteit verhouding, en personeel hun werk naar behoren en voor het zicht met plezier uitvoert, e.d.
Een foutje maken kan overigens altijd. Het gaat er bij mij dan om hoe en hoe snel het opgelost wordt.
1 x mijn drinken bijv. vergeten mee te nemen wil niet zeggen dat de fooi dan foetsie is.
Als ik geen fooi geef kan ik ook gerust bij het restaurant, of waar dan ook, aangeven wat er naar mijn idee miste/verkeerd was. Daar kunnen ze iets mee doen of niet. Maar als ze punten van klanten niet weten kunnen ze dat zeker niet. Opbouwende kritiek dan wel, of het moet echt slecht zijn.
Pasgeleden nog ergens geweest eten waar de hond eigenlijk niet welkom was maar ze het toch zodoende gecreëerd hebben dat we met hond bij hun (binnen) konden eten. Zonder dat we hier op aangedrongen hebben. Dát vind ik nou service. Kijken naar mogelijkheden.
Tegen zo'n ongedwongen super instelling kan er op zijn minst wel wat fooi vanaf vind ik.
Overigens vond iedereen die toen in het restaurant was het een geweldige actie en kwamen ze allemaal hondknuffelen dus volgens mij heeft er ook niemand last van gehad haha.
) Ik had gezien dat ze een hondje mee hadden, dus ik liep terug naar mijn bar om een bakje water te vullen. Kwam mijn collegaatje van het restaurant tegen en grapte tegen haar: 'Let op, ik ga nu je grootste fooi van de avond binnenhalen' en bracht het bakje water naar ze. Die mensen helemaal in de wolken en aan het eind van de avond hadden ze inderdaad de grootste fooi gegeven
Mijn collegaatje nog gevraagd of ik een deel wou maar dat hoeft van mij dan ook weer niet. Ik doe het juist omdat ik leuk vind om te doen. Het is ook altijd een sport met de keuken om proberen zoveel mogelijk fooi binnen te halen, niet eens om het geld maar gewoon om waardering te krijgen voor de moeite die je doet

Floor_x schreef:Ik zou dus helemaal blij worden van iemand zoals jij bij mij in het restaurant. Ik vind het namelijk leuk om ook echt moeite te doen voor mensen en op die manier mijn fooi.
Sterker nog ik had laatst precies zo'n situatie als jij hierboven schetst.
Even wat achtergrond info:
Ik werk in een tapasrestauranr met hier aan vast een cocktailbar, hoort bij elkaar maar is wel van elkaar gescheiden. Op een gewone doordeweekse dag staat er 1 iemand in de bar, en 1 serveerster en een kok in het restaurant. Fooien zijn ook gescheiden van elkaar.
Ik kan zowel in de bar als in het restaurant werken, maar stond op deze dag in de bar. Er kwam een groep van zes mensen binnenlopen om te eten, en omdat ze via de bar binnenkwamen heb ik ze naar een tafeltje gewezen. Het waren Engelsen en ze vertelde me dat een deel vegan was, een deel vegetariër en de overige twee gewoon alles aten. Ik ben zelf ook half vegan, dus heb voor deze mensen op een briefje geschreven welke gerechtjes (we hebben er 60) vegetarisch of vegan (beschikbaar) waren en erbij geschreven waar ze de serveerster om moesten vragen aangezien ik niet hun serveerster was. Hier waren ze al helemaal blij mee, zeker omdat ik niet eens aan het werk was op dat moment in het restaurant (was geen moeite hoor, bar was rustig) Ik had gezien dat ze een hondje mee hadden, dus ik liep terug naar mijn bar om een bakje water te vullen. Kwam mijn collegaatje van het restaurant tegen en grapte tegen haar: 'Let op, ik ga nu je grootste fooi van de avond binnenhalen' en bracht het bakje water naar ze. Die mensen helemaal in de wolken en aan het eind van de avond hadden ze inderdaad de grootste fooi gegeven
Mijn collegaatje nog gevraagd of ik een deel wou maar dat hoeft van mij dan ook weer niet. Ik doe het juist omdat ik leuk vind om te doen. Het is ook altijd een sport met de keuken om proberen zoveel mogelijk fooi binnen te halen, niet eens om het geld maar gewoon om waardering te krijgen voor de moeite die je doet
Anoniem schreef:Azmay schreef:Maar waar houd het dan op? De tandartsassistente, buschauffeur, kassière en wijkagent doen immers ook vaak hard hun best
ja... goede vraag. De zeldzame keer dat ik met de bus ga en dus een los kaartje koop rond ik het ook af. De tandartsassistente en wijkagent hebben niet met geld te maken toch? Die laatste mag je volgens mij niet eens iets geven? De kassière, tja, zij doet daar gewoon haar werk en niets meer of minder toch? En zou ik extra geld geven, gaat dat in haar kassalade toch?
Mjin vader gaf laatst de man die ons in een openlucht museum dingetje een rondleiding had gegeven ook een paar losse euro, maar dat was de man ook duidelijk niet gewend. "vroegah" was dat veel normaler. Na een excursie op vakantie ofzo ging dan ook de pet rond.
Palmera schreef:Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven.
zal je wel snel genoeg merken haha
ik kan natuurlijk wel het gewone melkpak uit de machine halen en daar een pak amandelmelk in zetten. (nadat ik het slangetje heb doorgespoeld natuurlijk om de resten koemelk eruit te halen) Bezoeker was ontzettend blij en ging zeer goed gestemd zijn gesprek in met de medewerker van het bedrijf. Mijn "fooi" was het compliment achteraf.
Nu ik meer nadenk waarom en dat wil proberen uit te leggen kom ik niet veel verder dan gevoel, gewenning en gewoonte, maar een echte reden?! phormicola schreef:Palmera schreef:Ik ben nog nooit in Amerika geweest, dus even een vraag: ik lees hier dat minimaal 10% fooi verplicht is daar. En als je dat nou niet wilt betalen? Bv omdat de service slecht was? In zo'n geval betaal ik namelijk graag de gemaakte kosten (eten/drinken) maar wil ik niets extra's geven.
Dan krijg je enorm scheve gezichten omdat ze eigenlijk betaald hebben om jou te serveren. Als ze in plaats van jou een gemiddelde Amerikaan hadden geserveerd hadden ze een normaal loon verdient.
Als je er nogmaals komt zul je nog slechtere service krijgen.
Maar de politie komt je verder niet oppakken
. We geven niet direct 10%, ik denk dat we zelden meer dan 5euro fooi geven.
Maar ik zie hier vaker mensen die geen fooi geven dan wel dus ik denk dat ik dan nog best mee val
Floor_x schreef:Iemand in een ouder soortgelijk topic had hier wel een mooi antwoord op:
Iemand achter de kassa (wat ik zelf ook 3 jaar heb gedaan hoor, dus geen disrespect) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken.
Een cassiere die wat kortaf is zal je dag niet verpesten, maar een schofterige bediening die niet op je let kan wel een gezellig etentje een stuk minder leuk maken.

Floor_x schreef:Tigra_ schreef:Nee ik geef geen fooi. Iedereen wordt hier in NL gewoon betaald voor z'n werk en als ik fooi zou geven in een restaurant dan zou ik dat eigenlijk ook moeten doen in een supermarkt voor mijn gevoel. Want wat maakt het dat iemand in de bediening dit wel zou verdienen en iemand achter de kassa niet.
Woon in Brabant.
Iemand in een ouder soortgelijk topic had hier wel een mooi antwoord op:
Iemand achter de kassa (wat ik zelf ook 3 jaar heb gedaan hoor, dus geen disrespect) houdt zich misschien 5 minuten met je bezig, spullen scannen, afrekenen en vragen om een bonnetje terwijl de klant bezig is met inpakken. In een restaurant is een serveerster vaak 2-3 uur bezig om iemands 'verblijf' zo aangenaam mogelijk te maken.
Een cassiere die wat kortaf is zal je dag niet verpesten, maar een schofterige bediening die niet op je let kan wel een gezellig etentje een stuk minder leuk maken.
Cowboy55 schreef:zonnebloem18 schreef:Wij geven niet vaak fooi wel laat ik als het echt goed was het bedrag afronden, hooguit 1 keer in het jaar.
Nadeel van fooien is dat het meestal in de pot gaat en de chagrijnige serveerster dus ook wat krijgt terwijl ik het vanwege die ene geweldige serveerster heb gegeven.
Dus omdat je die chagerijnige serveerster niks gunt krijgt die ene geweldige serveerster ook niks?
Furrow schreef:Ik denk dat het deels gewoonte is, net als verpleegkundige koekjes geven.. hint: we werken ook lange uren voor weinig en fooi zou leuker zijn.
Maar alle grapjes opzij zie ik nog steeds niet waarom in de horica wel