Weten jullie hoe het zit met je kleding doneren in van die textielzakken? Qua milieubelasting en plaatselijke economie van waar het heen gaat? Daar krijg ik gemixte verhalen over.
@ Nikki: toevallig verwerken en verhandelen wij dit soort Textiel. OP de ene kant is het een enorme business - op de andere kant zit er enorm veel werk in.
Maar in het kort : die kledingzakken worden ingezameld en dan gesorteerd : AA-kwaliteit, dus wat hier bvb nog een ronde mee kan in een kringloopwinkel ( qua mode dan)
AB- kwaliteit: wat goed is , zonder beschadigingen , gaat in de export ( zomerkleren o.a Afrika . herfst/ winter bvb naar Irak)
Alles wat beschadigt is of beddengoed of onderbroeken, enz gaat in de industrie en wordt versnippert
kapotte jeans bvb vind je dan weer terug in de polster van je auto / andere dingen worden o.a. de verhuisdekens van gemaakt / T-shirts worden poetsdoeken voor garages of als het echt niets meer is als Brandstof verwerkt.
Het is verbazingwekkend wat mensen allemaal "doneren . Je vind de grootse en duurste merken waar de eigenaar gewoon op uitgekeken is ( weggooi-mentaliteit) maar ook kleding die zo vervuild en kapot is dat ik me soms afvraag wat die mensen denken om zoiets te doneren.
Wat ik dan wel heel erg leuk vind, zijn al de knuffels, die je ook tegenkomt, daar kun je hele verhalen bij bedenken... die worden dan bvb gewassen en gaan ook naar armere Landen .
Er gaan inderdaad verschillende verhalen rond en natuurlijk gaat er veel geld in rond (inzamelen en sorteren moet je ook mensen voor betalen dus moet je ook geld voor krijgen) maar de kleding die geëxporteerd wordt wordt per kilo betaald en niet per stuk of merk.
(Een Dolce&Gabana shirt brengt hetzelfde op dan een T-shirt van de Hema - ik roep maar wat )
En in Afrika of Irak heeft dan wel iemand wel de mogelijkheid om kleding te verkopen en zo zijn eigen leven te bekostigen .