Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:52

ImkeTarek schreef:
Ik vlieg volgende week van nieuw zeeland naar engeland. Als ik mijn stoel niet naar achter kan klappen krijg ik onwijs last van m'n rug op zo'n lange vlucht (en daarnaast kan ik echt niet slapen rechtop).
Op chartervluchtjes binnen Europa (ja, dat noem ik vluchtJES tegenwoordig :+ ) zal ik mn stoel rechtop laten, maar op lange vluchten zet ik m'n eigen comfort lekker asociaal voor op het comfort van de persoon die achter mij zit.. betaal hier tenslotte meer dan genoeg geld voor!

Wat betreft de ruimte met dikke mensen naast me, hier ben ik ook altijd bang voor!
Makkelijk praten, er gewoon wat van zeggen tegen de cabincrew.. Maar ik zou hier denk ik ook wel iets moeite mee hebben, al is t wel t beste dat te doen denk ik!

Maar dat die lange persoon achter jou de rest van zijn vakantie blauwe knieen heeft, en net zo veel heeft betaald maakt niet uit? Jammer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:03

Maar je hebt ook vliegtuigmaatschappijen waar je of business class kunt zitten, of de stoelen bij de nooduitgang kunt boeken.
Waarom zou ik mijn stoel recht ophouden als ik graag wil slapen, omdat iemand anders lang is en in een gewone stoel zit?

Ik b.v. ben erg snel reisziek, zowel in de auto als met het vliegtuig de trein of de bus. Maar vliegen is sneller. Dus ik zorg er voor dat ik zo snel mogelijk slaap. Maar ik kan niet rechtop slapen dus ik klap inderdaad de stoel naar achter.
Heeft die ander achter mij daar last van? Jammer dan... ik vermoed dat diegene achter mij nog veel meer last heeft van de zure lucht wanneer ik moest overgeven.
Voor mij is gewoon zitten, zelfs op korte vluchten, geen optie.
Maar een lang iemand kan wel naar ruimere zitplaatsen kijken.

Waarom zou een dikker iemand 2 plaatsen bij moeten boeken, omdat die anders mensen tot last is, maar een langer persoon (die door bepaalde eisen ook mensen tot last is) niet?

Ik snap dat niet, feitelijk is het niet mijn probleem dat iemand lang is... maar het is wel mijn probleem als ik zo ziek wordt dat ik alles er uit gooi. Dus ik weet wel waar dan mijn prioriteit ligt :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:04

Ik verbaas me wel over de mensen die er over vallen dat de stoelen naar achteren worden gedaan.

Op langere vluchten, en zeker op nachtvluchten is dit eigenlijk meer dan normaal. Dan heeft iedereen de stoel naar achteren?

Ik reis eigenlijk altijd met mkjn vriend en wij zorgen altijd dat wij niet naast een vreemde zitten. Dus we kiezen ook echt het vliegtuig uit waar je tweezitters in hebt. Zo kom je nooit met een vreemde te zitten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:31

Lastig onderwerp, maar toch aankaarten. Het hoeft natuurlijk niet jouw probleem te worden dat iemand anders overgewicht heeft, en het is écht heel erg storend.

Vervelend dat die persoon zich dan schaamt of gekwetst voelt, maar hij/zij zal toch ook wel eens in de spiegel kijken en zich bewust zijn van zijn/haar gewicht. En als je je écht voor je gewicht schaamt en anderen niet tot last wil zijn, boek je twee stoelen. Heb je dat niet gedaan, jammer dan. Echt niet een ellendig lange vlucht heel benard doorbrengen zodat je een dik iemand niet op de tenen trapt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:33

Ik ben zelf ook best stevig zeg maar. Pas wel in 1 stoel maar kom op roepen dat als je niet 6 uur rechtop wil zitten je niet miet vliegen omdat de persoon erachter te lang is. Denk eerder dat de persoon die te lang is niet moet vliegen dan en anders niet moet zeuren. Ik ben ook snel ziek en ga dus ook liefst liggen. Die optie is er miet voor niks. En idd als die persoon achter mij er last van heeft is dat best wel zijn of haar probleem. Anders is het namelijk ook iemand zijn probleem dat er een dik iemand half op zijn of haar stoel zit. Dus idd als je lang bent zelf oplossen en niet verwachten dat iedereen zich maar aanpast aan jou beenlengte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:34

M_D_H schreef:
Maar je hebt ook vliegtuigmaatschappijen waar je of business class kunt zitten, of de stoelen bij de nooduitgang kunt boeken.
Waarom zou ik mijn stoel recht ophouden als ik graag wil slapen, omdat iemand anders lang is en in een gewone stoel zit?

Ik b.v. ben erg snel reisziek, zowel in de auto als met het vliegtuig de trein of de bus. Maar vliegen is sneller. Dus ik zorg er voor dat ik zo snel mogelijk slaap. Maar ik kan niet rechtop slapen dus ik klap inderdaad de stoel naar achter.
Heeft die ander achter mij daar last van? Jammer dan... ik vermoed dat diegene achter mij nog veel meer last heeft van de zure lucht wanneer ik moest overgeven.

Waarom zou een dikker iemand 2 plaatsen bij moeten boeken, omdat die anders mensen tot last is, maar een langer persoon (die door bepaalde eisen ook mensen tot last is) niet?

Ik snap dat niet, feitelijk is het niet mijn probleem dat iemand lang is... maar het is wel mijn probleem als ik zo ziek wordt dat ik alles er uit gooi. Dus ik weet wel waar dan mijn prioriteit ligt :+

Weet ik, en als ik daar de mogelijkheid toe heb dan neem ik die ook met alle liefde, maar EgyptAir etc. hebben dit soort opties niet. Ik zeg ook niet dat degene voor mij z'n stoel niet naar achter MAG doen, maar dat ik het wel erg op prijs zou stellen als diegene (zeker als diegene wel gewoon een normale lengte heeft en dus comfortabel in de ruimte die hij heeft past) een beetje rekening houdt met mij ipv. mij nog minder comfortabel te laten zitten om zelf nog meer comfortabel te kunnen zitten. Vandaar dat ik het dus graag zou zien dat vliegtuigen hun stoelen niet meer naar achter kunnen doen. Als je het niet kan doen kan je er ook niet over klagen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:39

Danique schreef:
M_D_H schreef:

Weet ik, en als ik daar de mogelijkheid toe heb dan neem ik die ook met alle liefde, maar EgyptAir etc. hebben dit soort opties niet. Ik zeg ook niet dat degene voor mij z'n stoel niet naar achter MAG doen, maar dat ik het wel erg op prijs zou stellen als diegene (zeker als diegene wel gewoon een normale lengte heeft en dus comfortabel in de ruimte die hij heeft past) een beetje rekening houdt met mij ipv. mij nog minder comfortabel te laten zitten om zelf nog meer comfortabel te kunnen zitten. Vandaar dat ik het dus graag zou zien dat vliegtuigen hun stoelen niet meer naar achter kunnen doen. Als je het niet kan doen kan je er ook niet over klagen.

Dus iedereen op de wereld moet bij alle vliegmaatschappijen comfort inleveren voor de paar lange mensen (wereldwijd gezien zijn er niet veel heel lange mensen) die niet hun voeten in het gangpad willen steken en die niet willen dat degene ervoor hun stoel neerklapt omdat ze er blauwe knieën van krijgen? Dat vind ik eigenlijk best wel egoïstisch. Jouw comfort gaat blijkbaar voor dat van alle andere mensen?

Je kunt bovendien bijbetalen voor luxere stoelen en anders kies je toch voor een andere vliegmaatschappij?

snuffie123

Re: Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:07

Ik zou het inderdaad de volgende keer wel aan het personeel vragen of ze er iets aan kunnen doen. Jij hebt betaald voor die stoel en je mag dus ook verwachten dat je op de hele stoel kunt zitten en gebruik kan maken van alle faciliteiten.

Over de stoel naar achteren doen: ik heb altijd geleerd dat je rekening moet houden met andere mensen. De stoel gaat bij mij dan ook altijd alleen naar achter als ik het heb gevraagd aan de persoon achter mij en hij gaat ook nooit heel ver naar achter. Gewoon een klein stukje. Ik zou natuurlijk ook veel liever heerlijk kunnen liggen, maar komop ik vind het zelf ook niet fijn als degene voor mij de stoel naar achter gooit waardoor ik niet fijn meer zit.
Ik ben trouwens niet lang, 1.72, maar ik zit graar op verschillende manieren in mijn stoel en dat kan dan niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:20

Tink89 schreef:
Dus iedereen op de wereld moet bij alle vliegmaatschappijen comfort inleveren voor de paar lange mensen (wereldwijd gezien zijn er niet veel heel lange mensen) die niet hun voeten in het gangpad willen steken en die niet willen dat degene ervoor hun stoel neerklapt omdat ze er blauwe knieën van krijgen? Dat vind ik eigenlijk best wel egoïstisch. Jouw comfort gaat blijkbaar voor dat van alle andere mensen?

Je kunt bovendien bijbetalen voor luxere stoelen en anders kies je toch voor een andere vliegmaatschappij?

Ik maak zelf ook geen gebruik van het naar achter kunnen klappen van de stoel omdat ik het hypocriet vind om het zelf wel te doen als een ander het van mij ook niet 'mag', en ik heb (op mijn blauwe knieen na dus) nog nooit oncomfortabel gezeten omdat mijn stoel niet naar achter kan.

Als je mijn berichten door had gelezen zag je dat ik niet met alledaagse en luxe maatschappijen vlieg en dat er dus geen mogelijkheid is om 'dure' stoelen of een andere maatschappij te kiezen. Omdat die de vlucht die ik nodig heb niet aanbieden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:23

Danique schreef:
Tink89 schreef:

Ik maak zelf ook geen gebruik van het naar achter kunnen klappen van de stoel omdat ik het hypocriet vind om het zelf wel te doen als een ander het van mij ook niet 'mag', en ik heb (op mijn blauwe knieen na dus) nog nooit oncomfortabel gezeten omdat mijn stoel niet naar achter kan.

Als je mijn berichten door had gelezen zag je dat ik niet met alledaagse en luxe maatschappijen vlieg en dat er dus geen mogelijkheid is om 'dure' stoelen of een andere maatschappij te kiezen. Omdat die de vlucht die ik nodig heb niet aanbieden.

Ik heb al je berichten gelezen, maar kan natuurlijk niet ruiken dat andere maatschappijen jouw vluchten niet aanbieden. Dat staat er namelijk niet :)

En jij bepaalt dus wel dat andere mensen niet met hun stoel plat zouden moeten kunnen, omdat jij urenlang comfortabel rechtop kunt zitten?

Ik vind het gewoon vreemd dat je van andere mensen ontzettend veel begrip vraagt voor het feit dat jij lang bent, maar er geen begrip voor hebt dat mensen veel en veel comfortabeler kunnen reizen als ze hun stoel naar achteren kunnen klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:24

Oké, er zijn een paar discussies tegelijk gaande die ik wel erg interessant vind.

Ten eerste, de OP. Ik had er in dit geval iets van gezegd, maar tegen de stewardessen en buiten hoorbereik van de persoon waar het over gaat. Hetzelfde geldt voor mensen die stinken. Aangezien je geen deo mag meenemen in een vliegtuig kan je heel erg leuk zeggen dat iemand enorm naar zweet stinkt, maar er bestaat een aanzienlijke kans dat diegene dat zelf ook wel door heeft, of juist dat diegene zich er enorm voor gaat schamen. En dat terwijl je er op dat moment geen drol aan kan doen.

Wat betreft stoelen naar achter klappen en dergelijke.. Ik ben 1.88 en ja, ik vind het schijtirritant als de persoon voor me de stoel naar achter klapt. Ik snap dat het een stuk comfort is en dat mensen ervoor betalen, maar voor mij persoonlijk is het enorm vervelend. Om die irritatie op te vangen boek ik op vluchten langer dan 3 uur altijd een stoel met extra beenruimte, en anders zorg ik dat ik aan het gangpad zit zodat ik mijn benen opzij kan doen. Nou zat ik een tijd terug op een vlucht van een uurtje (Londen), en degene voor mij wou per se de stoel naar achter klappen. Daar kan ik dus wel een beetje simpel van worden. Het is een uurtje, ik kan letterlijk niet zitten als ik bij het raam zit en iemand doet zijn stoel naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:26

Ik vind het vreemd dat zij vinden dat ik het moet begrijpen als ze mijn knieen molesteren omdat ze niet zo lang rechtop kunnen zitten, en dat zij dan niet van mij kunnen begrijpen dat ze mij pijn doen.
Ik ga echt niet met mijn voeten zitten duwen zodat jij je stoel niet naar achter kunt leggen hoor, ik vraag gewoon of de stoel weer omhoog mag en vaak wordt daar gewoon soepel op gereageerd maar persoonlijk snap ik niet dat vliegtuigen niet gewoon 1 rij missen zodat iedere stoel ietsje meer ruimte heeft. Scheelt een hoop gejammer.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:30

Emmaa_ schreef:
Oké, er zijn een paar discussies tegelijk gaande die ik wel erg interessant vind.

Ten eerste, de OP. Ik had er in dit geval iets van gezegd, maar tegen de stewardessen en buiten hoorbereik van de persoon waar het over gaat. Hetzelfde geldt voor mensen die stinken. Aangezien je geen deo mag meenemen in een vliegtuig kan je heel erg leuk zeggen dat iemand enorm naar zweet stinkt, maar er bestaat een aanzienlijke kans dat diegene dat zelf ook wel door heeft, of juist dat diegene zich er enorm voor gaat schamen. En dat terwijl je er op dat moment geen drol aan kan doen.

Wat betreft stoelen naar achter klappen en dergelijke.. Ik ben 1.88 en ja, ik vind het schijtirritant als de persoon voor me de stoel naar achter klapt. Ik snap dat het een stuk comfort is en dat mensen ervoor betalen, maar voor mij persoonlijk is het enorm vervelend. Om die irritatie op te vangen boek ik op vluchten langer dan 3 uur altijd een stoel met extra beenruimte, en anders zorg ik dat ik aan het gangpad zit zodat ik mijn benen opzij kan doen. Nou zat ik een tijd terug op een vlucht van een uurtje (Londen), en degene voor mij wou per se de stoel naar achter klappen. Daar kan ik dus wel een beetje simpel van worden. Het is een uurtje, ik kan letterlijk niet zitten als ik bij het raam zit en iemand doet zijn stoel naar achteren.

Maar in dat uurtje kan ik al onwijs ziek geworden zijn.
Ik lig, met mijn ogen dicht en muziek op zodat ik (hopelijk) niet ziek wordt.
Ik snap niet dat er wel begrip opgebracht moet worden voor mensen die lang zijn, maar niet voor mensen die dik zijn of ziek worden :o.

Anoniem

Re: Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:34

Waar haal je vandaan dat ik er geen begrip voor opbreng? Een normale conversatie zou in dit geval zijn;
'Sorry, maar ik ben heel erg lang en aangezien het maar een uurtje vliegen is vroeg ik me af of het voor u heel vervelend zou zijn om de stoel rechtop te zetten'
'Oh natuurlijk, geen probleem'
Of in jouw geval; 'Helaas, dat gaat niet lukken omdat vliegen voor mij zelfs voor maar een uurtje al erg veel ongemak met zich kan meebrengen'.
Mijn reactie in dat geval; 'Oh natuurlijk, begrijpelijk, geen probleem'.

Ik ga heus geen stennis schoppen als iemand niet z'n stoel overeind wil zetten. Maar het staat mij toch vrij om het te vragen?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:36

M_D_H schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik snap niet dat er wel begrip opgebracht moet worden voor mensen die lang zijn, maar niet voor mensen die dik zijn of ziek worden :o.

Maar je wordt toch niet minder ziek als je je stoel naar achter doet?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:36

Ik heb een keer op een vlucht naar Curaçao meegemaakt dat 2 obese vrouwen precies achter elkaar waren geplaatst. De voorste vrouw paste niet in de stoel zonder deze helemaal naar achter te doen maar dan paste de achterste vrouw niet meer in de stoel. Gevolg was 2 zwaarlijvige vrouwen die elkaar bijna fysiek te lijf gingen in het vliegtuig. Het was een compleet absurde situatie!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:40

Tsja ik ben opgevoed met begrip voor een ander en overleggen. Ik zit prima 11 uur met mijn rugleuning volledig rechtop, ik doe mijn leuning nooit meer dan 2 cm naar achteren, letterlijk. Ik slaap niet in het vliegtuig en vind het dus erg fijn mijn tafeltje te kunnen gebruiken voor drinken en iPad. Doe ik de stoel naar achteren dan overleg ik eerst. Wil iemand het niet, of slaapt die zodat ik niet kan overleggen, dan blijft hij rechtop. Ik zit altijd rechts aan het raam, omdat ik door een aandoening aan mijn been niet het risico kan lopen dat iemand hem aanraakt, tegenaan tikt oid. Stoel voor mij mag dus een klein beetje naar achteren, maar zeker niet volledig. Had het gekund, dan zat ik wel bij de nooduitgang voor meer ruimte, maar daar mag ik door mijn lichamelijke beperking nou eenmaal niet zitten (Ben ook afhankelijk van krukken dus dan houdt het gewoon op). En tot nu toe heb ik altijd de pech dat de rechter stoelen in comfort al vol zitten. Tsja, dan houdt het op voor mij.
Ik heb naast een voller persoon gezeten, prima zolang de leuning een klein beetje naar beneden kan maakt het me niet uit, en stinkend, zoals gezegd, gebrek aan deo kan dat makkelijk veroorzaken. Dan heb ik pech, dat weet je nu eenmaal in een vliegtuig dat die kans er is.
Enige waar ik niet gelukkig van wordt is dus mensen die hem zonder overleg zo naar achteren knallen en die zal ik dus aanspreken en eventueel een compromis maken. En iemand die zijn voeten helemaal op mijn deel zet.
Geven en nemen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:47

Ik vind dat stoel achterover klappen zó kansloos. :') Alsof die twee centimeter meer naar achter maakt dat het ineens als een lekker bed aanvoelt.
Ik zie het eerder als iets dwangmatigs dat 'hoort' bij het vliegen: zodra de lampjes uitgaan en de gordels los mogen knalt iedereen zijn stoel 2 cm naar achteren. Olé, het is vakantie, we gaan helemaal los. :+

* Alles gebasseerd op mijn persoonlijke ervaringen met binter canarias, air france, iberia en transavia.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:49

Haha ik dacht al ben ik nou gek! Die stoel kan toch maar een heel klein stukje naar achteren?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:50

snuffie123 schreef:
M_D_H schreef:

Maar je wordt toch niet minder ziek als je je stoel naar achter doet?

Ja toch wel... Want dan kan ik slapen en als ik slaap merk ik niet dat ik reis en dan wordt ik dus niet zo ziek als wanneer ik wakker ben.

Dus ik wordt wel degelijk zieker als ik rechtop blijf zitten.

Begrijp dat dat moeilijk is om te snappen als je niet dusdanig ziek wordt van het reizen, maar ik heb er al meer mensen overgehouden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:51

Emmaa_ schreef:
Waar haal je vandaan dat ik er geen begrip voor opbreng? Een normale conversatie zou in dit geval zijn;
'Sorry, maar ik ben heel erg lang en aangezien het maar een uurtje vliegen is vroeg ik me af of het voor u heel vervelend zou zijn om de stoel rechtop te zetten'
Of in jouw geval; 'Helaas, dat gaat niet lukken omdat vliegen voor mij zelfs voor maar een uurtje al erg veel ongemak met zich kan meebrengen'.

Ik ga heus geen stennis schoppen als iemand niet z'n stoel overeind wil zetten. Maar het staat mij toch vrij om het te vragen?

Die laatste zin was meer in het algemeen bedoelt en niet op jou...

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:51

Wat ik niet snap is dat die vliegtuigstoel op zo'n manier kantelen dat je daar met je benen helemaal geen last van hebt. En het tafeltje zit niet aan de leuning vast maar aan aan het deel dat niet naar achteren beweegt. Dus als ik mijn stoel naar achteren zet heeft de persoon achter mij niet zn tafel in zn maag en het kantelsysteem zit boven de kniehoogte. Dus ik snap de discussie niet en heb het gevoel dat mensen meer het idee van stoel naar achteren rot vinden (hij/zij pikt mijn ruimte in!) dan dat ze er werkelijk overlast van hebben.

Wat betreft de OP, ik zou daar indd ook op een beleefde manier wat van zeggen tegen het personeel en kijken wat ze voor me kunnen doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:52

Palmera schreef:
Ik vind dat stoel achterover klappen zó kansloos. :') Alsof die twee centimeter meer naar achter maakt dat het ineens als een lekker bed aanvoelt.
Ik zie het eerder als iets dwangmatigs dat 'hoort' bij het vliegen: zodra de lampjes uitgaan en de gordels los mogen knalt iedereen zijn stoel 2 cm naar achteren. Olé, het is vakantie, we gaan helemaal los. :+

* Alles gebasseerd op mijn persoonlijke ervaringen met binter canarias, air france, iberia en transavia.

Nou, die stoel gaat een heel stuk verder naar achter dan jou 2 cm hoor... >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:53

Ceffyl schreef:
Wat ik niet snap is dat die vliegtuigstoel op zo'n manier kantelen dat je daar met je benen helemaal geen last van hebt. En het tafeltje zit niet aan de leuning vast maar aan aan het deel dat niet naar achteren beweegt. Dus als ik mijn stoel naar achteren zet heeft de persoon achter mij niet zn tafel in zn maag en het kantelsysteem zit boven de kniehoogte. Dus ik snap de discussie niet en heb het gevoel dat mensen meer het idee van stoel naar achteren rot vinden (hij/zij pikt mijn ruimte in!) dan dat ze er werkelijk overlast van hebben.

Wat betreft de OP, ik zou daar indd ook op een beleefde manier wat van zeggen tegen het personeel en kijken wat ze voor me kunnen doen.

Nou, nee := Ik zit op een reguliere vlucht (met budget airlines als Transavia/Easyjet e.d) al echt met mijn knieen tegen de stoel voor me aan, als de persoon voor mij de stoel naar achter doet dan wordt deze ruimte nog krapper.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:53

Emmaa_ schreef:

Vragen staat inderdaad vrij, zolang je ook het antwoord aanvaard van diegene waar je het aan vraagt.

Ik zie ook altijd eens naar achter, vooral om te zien of het tafeltje niet opgeklapt staat. Maar ik doe mijn zetel dan wel naar achter. Die van voor mij doet dit ook. Daar heb ik ook niets over te zeggen.

Als iemand vraagt om dat niet te doen, zal het van het moment afhangen en de manier en toon hoe dat men het vraagt afhangen of ik mijn zetel naar achter doe of niet.