Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:03

10 honden... laat me raden dat zijn vast geen 10 Chihuahua's?

Winged

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:05

Heel simpel, als je het niet met het geld eens bent moet je gewoon uit huis gaan en op je eigen benen gaan staan. Krijg je ook door hoe duur alles is....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:06

BKonline schreef:

Hoezo?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:10

Ik vind 250 euro op zich netjes, maar goedkoop noem ik het niet eigenlijk. Je zit voor dat geld natuurlijk wel met meerdere mensen dicht op elkaars lip terwijl je voor ongeveer hetzelfde geld ook een klein appartementje kan huren als je een beetje buitenaf woont.
Maar of je echt te veel of te weinig betaalt hangt van zo veel meer af.. Wij weten niet wat je moeder voor onkosten heeft aan het huis. We weten niet hoeveel je verbruikt, of je elke dag een half uur onder de douche staat en de airco 24/7 aan hebt, we weten niet of jullie dure etenswaren inkopen.
Misschien is het een idee om dat eens bij te gaan houden. Leg een blaadje neer waarop jouw moeder opschrijft wat ze de hele maand voor jou koopt incl de prijzen, en dan schrijf jij op dat zelfde blaadje wat jij uitgeeft zoals die benzine.

En nog een tip: begin een boodschappenpotje! Gewoon elke maand allemaal even veel in een beursje doen, bv allemaal 150 euro. Trek eventueel een deel van je kostgeld af als je moeder dat goed vindt. En dan gebruiken jullie dat boodschappengeld om de koelkast te vullen. Dan is er ook geen gedoe meer over wie wat heeft opgegeten, want uiteindelijk heeft diegene het toch zelf betaald ;) Wat aan het eind van de maand over is daar kunnen jullie wat leuks voor gaan doen, of iets lekkers voor kopen.
Zorg dat je altijd wat losse sneetjes brood in de vriezer hebt liggen, dan heb je ook nooit brood tekort :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:11

Heel veel bokkers hier doen met alsof ts enorm verwend is. Dat ze de 250 euro heel weinig vinden omdat een eigen huis(houden) nog vele malen duurder is. Maar dat is het nou juist, Ts woont niet op zichzelf en daarom kun je die 2 dingen gewoon niet met elkaar vergelijken. Dat is echt appels met peren vergelijken zegmaar.

Ik blijf erbij 250 euro vind ik toch echt een flink bedrag. Maar het ligt er gewoon helemaal aan wat Ts verdient en wat haar mama verdient. Daar kun je een mooi bedrag voor afspreken. Meestal is dat bedrag ook met boodschappen erbij, kost en inwoning namelijk. Dus dat Ts dan een gevulde koelkast verwacht en brood is echt niet gek.
Ik denk dat het geootste probleem voor nu is dat ze geen duidelijke afspraken hebben gemaakt hierover. Daarom is het slim om dat nu wel echt te doen en het op papier te zetten.

Een eigen plank in de koelkast is ook gewoon om verwarring te voorkomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:11

Ik denk dat het niet eens om het kostgeld gaat, maar om het feit dat er geen eten meer is omdat dat opgegeten wordt door TS haar zus als haar moeder wat laat staan. Als je om 22 uur thuis komt van werk is het wel fijn als er nog iets te eten is. En ja,dat kan je natuurlijk ook zelf kopen, maar dan moet je ook wel zeker weten dat het er nog ligt als je thuis komt. Dat zou mij wel tegenstaan namelijk, als ik voor mezelf eten haal om iets te kunnen eten na een lange dag en het is dan opgegeten.
Het schiet namelijk niet op als TS straks 800 euro per maand betaalt en het eten wordt alsnog opgegeten.

TS, ik zou eens met je moeder bespreken hoeveel kostgeld zij wil dat je gaat betalen als zij ook de boodschappen voor jou moet doen of hoe je ervoor kan zorgen dat er wel iets te eten overblijft. Dat laatste heeft weer niks met het geld dat je aan jouw moeder betaalt te maken.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:12

Diablo schreef:
BKonline schreef:

Hoezo?

Die eten een stuk minder :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:13

8nnemiek: nu mag jij me is vertellen waar je voor 250 euro iets kan huren, met daar nog eten en gas en elek bij?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:15

Ik zou het niet raar vinden als je wat mee moet betalen hoor.
Je eet ervan, je maakt de boel ook smerig, er moet rekening met je gehouden worden, je kamer hadden ze kunnen verhuren of iets anders van maken.

Ik zou gewoon in jou situatie goede en duidelijke afspraken maken en zit het desnoods op papier.

Spoiler:
Ik zit wel verdomde luxe dan na frankrijk terug gekomen naar huis en niks hoeven te betalen :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:17

Chanel, zonder eten uiteraard ;) Maar er zijn hier in de buurt zat appartementen rond de 300 euro te vinden. Kamers nog goedkoper. En dan nog de huurtoeslag..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:17

Ik vind dat altijd apart ouders die aan hun kinderen kostgeld betalen, jullie wouden toch kinderen :+
Gelukkig denken mijn ouders hetzelfde als mij, die willen veel liever dat ik dat geld spaar dan aan hun zou geven.

Ik ben 23 (werk 4 jaar fulltime), ga over 2 maanden op mijzelf, en nooit een cent aan mijn ouders hoeven te betalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:20

Booooo schreef:
Ik vind dat altijd apart ouders die aan hun kinderen kostgeld betalen, jullie wouden toch kinderen :+
Gelukkig denken mijn ouders hetzelfde als mij, die willen veel liever dat ik dat geld spaar dan aan hun zou geven.

Ik ben 23 (werk 4 jaar fulltime), ga over 2 maanden op mijzelf, en nooit een cent aan mijn ouders hoeven te betalen.

Maar je wilt je kinderen ook voorbereiden op het leven in de boze buitenwereld en dan liever veilig oefenen dmv kostgeld dan ongetraind op jezelf gaan wonen en misschien wel ontzettend uit de bocht vliegen qua uitgaven en schulden maken.

Tzt vraag ik ook kostgeld aan mijn zoon. Maar dat ga ik wel storten op een aparte bankrekening en dat krijgt hij van ons als gift als hij op zichzelf gaat omdat wij ons dat kunnen veroorloven. Niet elk gezin heeft het financieel makkelijk!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:21

8nnemiek schreef:
[naam], zonder eten uiteraard ;) Maar er zijn hier in de buurt zat appartementen rond de 300 euro te vinden. Kamers nog goedkoper. En dan nog de huurtoeslag..

Moet je nog wel recht op toeslag krijgen. Ts moet 250 betalen voor kost en inwoon, dus alles inbegrepen, gas en elek, tv, eten, belastingen,...

Het lijkt me echt sterk dat je voor 250 euro al die kosten kunt betalen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:22

chanel1985 schreef:
8nnemiek: nu mag jij me is vertellen waar je voor 250 euro iets kan huren, met daar nog eten en gas en elek bij?

Ik ken mensen in Delft op loopafstand van de binnenstad die voor 300 euro een leuk huis huren. Dat is excl. Gas, water en licht en ook geen boodschappen. En natuurlijk is dat een uutzondering (denk ik). Toch kun je dat echt niet met elkaar vergelijken! Zoals ik al eerder zei... dat is gewoon appels met peren vergelijken. Ts woont niet op zichzelf ze betaald kost en inwoning en dat is toch echt iets heel anders.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:22

Booooo schreef:

Helemaal mee eens maar als je 25 bent dan vind ik dat toch wel een ander verhaal worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:23

BKonline schreef:
Hoezo?

Die eten een stuk minder :)[/quote]

Vier chihuahua's, kleine kees, Friese Stabij en vier Cane Corso's.
Voer voor de honden kost ons ongeveer 50 euro per week, dus goed 150 (ene keer wat meer, andere keer wat minder) euro voor onszelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:24

Ik denk dat je te veel wil. 250 euro is goedkoop wonen. Dat je je eigen medicatie en auto enz betaald lijkt me logisch. Ga maar een keer huren, dan kom je niet aan een huis voor 250 euro met water, gas en elektriciteit en dan komt er ook niemand voor je koken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:25

TS, ik denk trouwens dat er meerdere dingen spelen:
1) wat jij verwacht van je moeder
2) wat jij verwacht van je zus
3) wat je moeder van jou verwacht

Jij verwacht dat de €250,- die ze betaald een all-in prijs is, dus huur, gwl, licht, gemeentelijke belastingen, eten etc. Daarnaast verwacht je van je zus dat ze afblijft van eten wat door jou gekocht is en/of voor jou bestemd is.

Je moeder kan hele andere verwachtingen hebben. Misschien ziet die de €250,- wel als huur, gwl en kleine bijdrage aan de gemeentelijke belastingen. Ze verwacht misschien van je dat jij zelf je eten koopt of een aparte bijdrage doet voor de maaltijden. Dat zou ook verklaren waarom ze kribbig reageert als je klaagt dat het eten op is, geld voor benzine terugvraagt en waarom ze geld terugvraagt voor 'elk pietluttig ding'. In haar ogen betaald je dan al veel minder dan wat je zou moeten betalen en ben je nog inhalig ook.

Daarover zou de je idd een keer met je moeder (en zus) in overleg kunnen. Gewoon rustig uitspreken wat ieders verwachtingen zijn. Misschien gaat het er wel op neerkomen dat je meer moet betalen. Misschien krijgt je zus wel een veeg uit de pan. Maar het zo door laten sudderen schiet natuurlijk niet op.

Let er wel op dat het geen "wat van jou is is van mij en wat van mij is is ook van mij" verhaal wordt. Je moeder moet niet het gevoel krijgen dat jij denkt onbeperkt mee te kunnen eten met wat zij maar koopt, en dat als jij een keer wat (lekkers) haalt dat zij er dan vanaf moet blijven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:25

Gillbo schreef:
Booooo schreef:

Helemaal mee eens maar als je 25 bent dan vind ik dat toch wel een ander verhaal worden.

Inderdaad. Dan kan ik op mijn 42e ook wel bij mijn ouders intrekken met mijn gezin, zij hebben mij tenslotte gewild.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:26

Booooo schreef:

Tuurlijk wilden je ouders kinderen. Maar dat wil niet zeggen dat je als ouder ook je kinderen tot aan het einde der dagen wil onderhouden?
Daarnaast: niet iedereen kan het betalen om iedere dag een extra volwassene te moeten voeden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:27

Ayasha schreef:
Ik denk dat je te veel wil. 250 euro is goedkoop wonen. Dat je je eigen medicatie en auto enz betaald lijkt me logisch. Ga maar een keer huren, dan kom je niet aan een huis voor 250 euro met water, gas en elektriciteit en dan komt er ook niemand voor je koken.

Maar dan hoeft ze het huis ook niet te delen met anderen en heeft ze het zelf voor het zeggen in het huis.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:27

troi schreef:
Booooo schreef:

Maar je wilt je kinderen ook voorbereiden op het leven in de boze buitenwereld en dan liever veilig oefenen dmv kostgeld dan ongetraind op jezelf gaan wonen en misschien wel ontzettend uit de bocht vliegen qua uitgaven en schulden maken.

Tzt vraag ik ook kostgeld aan mijn zoon. Maar dat ga ik wel storten op een aparte bankrekening en dat krijgt hij van ons als gift als hij op zichzelf gaat omdat wij ons dat kunnen veroorloven. Niet elk gezin heeft het financieel makkelijk!

Ongetraind op jezelf wonen hoeft geen problemen te geven.. Ik heb mijn ouders nooit een cent betaald, maar wel mijn eigen kleding/auto/telefoon/zorgverzekering etc. En weet heus wel hoe met geld om te gaan. Op mijn 19e een huis gekocht (wegens eindigen relatie op mijn 20e weer verkocht :+ ) Geen schulden, niks..

Jouw manier vind ik dan weer wel een hele goede! Zo spaart hij eigenlijk toch voor zichzelf

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:29

Booooo schreef:

En tot welke leeftijd moet een ouder dan alles betalen voor hun kind?
Wanneer mogen ouders zeggen: joh, je bent nu een grote meid geworden, hebt een leuke fulltime baan... het wordt nu wel eens tijd om op jezelf te gaan.
Of moeten de ouders maar betalen zolang hun kind "beslist" thuis te blijven wonen totdat hij/zij wel weg zou willen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:30

Juist daarmee, je kan geen kale huur vergelijken met een bedrag waar alles inbegrepen zit, dat is juist mijn punt.

Dat je ergens iets kan huren voor 300 euro kaal, geloof ik best.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:31

snuffie123 schreef:
Ayasha schreef:

Maar dan hoeft ze het huis ook niet te delen met anderen en heeft ze het zelf voor het zeggen in het huis.

Daarmee dat ze ook maar 250 euro inclusief moet betalen, als je alleen gaat wonen betaal je veel meer.