Moeders en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:03

BloemBloem schreef:
Wat een wonder Brainless! :)

Yep en heb er nu 3 :)

Pinacolada

Re: Moeders en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:19

Ik vind het best pittig soms om hele dag thuis te zijn met de kids. Vriendinnen werken en hier in het dorp is het vaak ook
Uitgestorven.

Dan is werk soms een heerlijke bezigheid en ook even andere gesprekken en ander niveau. Wil ook niet compleet afhankelijk zijn van mijn vriend, zou mij geen goed gevoel geven.

De kinderen zijn 2 dagen per week bij gastouder en hebben daar zo'n plezier, mooi om te zien. En vind het ook goed dat ze ook eens even zonder moeder ergens kunnen zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:31

Hoewel ik absoluut niet leef voor mijn werk, merk ik wel dat ik het nu echt fijn vind om lekker even aan de slag te gaan zonder de hele tijd mijn dochter aan mijn benen te hebben hangen :)) Ze moet continu worden bezighouden om tevreden te zijn, heeft tonnen geestelijke stimulans nodig.... Hartstikke leuk, maar na 2 jaar alles zelf doen gaat dat je echt wel opbreken.
Voor haar is het kdv dan ook fantastisch. Zoveel kindjes, zoveel dingen om te doen :wow: Nu denkt ze nog dat ze mama overal bij nodig heeft, maar elke dag gaat dat ook een stukje soepeler.

Nee, de hele dag thuis met mama is lang niet goed voor alle kinderen, denk ik. Er zijn er zat die zo'n kdv echt wel goed kunnen gebruiken en daar hoef je echt niet scheef naar te kijken als buitenstaander. Ik neem aan dat elke moeder het beste wil voor haar kind(eren).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:34

De mijne gingen met 2 jaar ook naar de peuterspeelzaal (net zoals bijna alle kindjes bij ons uit de buurt).
Zie geen verschil met een KDV, alleen dat de laatste een stuk duurder is.

Mijn zoontje had heel veel begeleiding nodig bij nieuwe dingen en dat kunnen ze lang niet overal bieden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:38

De Peuterspeelzaal is toch maar een paar uurtjes per keer? Voor mij was dat te kort om al mijn werk te kunnen doen, vandaar keuze voor het duurdere kdv.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:42

phormicola schreef:
De Peuterspeelzaal is toch maar een paar uurtjes per keer? Voor mij was dat te kort om al mijn werk te kunnen doen, vandaar keuze voor het duurdere kdv.

Voor 3 kinderen was dat onbetaalbaar.
Vandaar dan mijn moeder 1 dag aan huis kwam en mijn vriendin een halve dag oppaste.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:41

Meld zich hier ook :wave: als werkende mama van 2. Mijn zoontje is 4 en gaat sinds februari naar school. Is op woensdagmiddag en vrijdag vrij en een dochter van 8 maanden.

Ik werk 2,5 dag en die tijd gaat mijn dochter nu naar de gastouder en op vrijdagochtend mijn zoontje ook. Een heerlijke plek voor ze, waar ze ook nog eens heel flexibel zijn. De dagen dat ik vrij ben zijn de kinderen gewoon thuis.

Naast dat ik ook wel "moet" werken, vind ik het ook heerlijk om even wat anders te doen. Andere mensen en gesprekken. Maar vind zelf 2,5 ook wel de max en hopelijk is in de toekomst 2 dagen mogelijk.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:50

Ik heb een zoon van (bijna) 1 jaar oud.
Werk 4 dagen in de week, een veeleisende baan.
En volg 1 dag een studie, waarvoor ik ook van huis weg ben.
De avonden en weekends zijn (grotendeels) gevuld met de opdrachten en het leeswerk voor de studie + mijn eigen paard.
Het is vol - TE vol. Deels is die situatie tijdelijk: de studie is t/m einde dit jaar.
Ieder 'vrij' minuutje gaat naar mijn zoon en gezin Ik zit altijd knel in de tijd, voel me vaak aan alle kanten te kort schieten, maar als we met z'n drieën zijn of ik alleen met mijn zoon ben, geniet ik er dubbel en dwars van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:01

Ik heb een kindje van drie maanden. Heb nu nog twee maanden verlof en dan ga ik drie dagen werken. Minder kan niet op mijn werk en mijn functie en afdeling.
Zoontje gaat dan naar mijn moeder. Ik vind een kdv een beetje zielig :o is puur mijn gevoel, want er zijn zat kinderen die er graag heen gaan. Bedoel ook niet dat het slecht is om ze er heen te brengen. Weet ook niet wat het is maar ik breng mijn kind liever naar m'n moeder :) dan weet ik zeker dat het goed gaat. Ben een beetje een controlfreak en wil m'n kind niet graag achterlaten bij mensen die ik niet goed ken.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:03

Snap je gevoel wel Verootjoo, vandaar dat wij voor een gastouder hebben gekozen. Toch meer huislijker / kleinschaliger dan een kdv.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:16

verootjoo schreef:
Ik heb een kindje van drie maanden. Heb nu nog twee maanden verlof en dan ga ik drie dagen werken. Minder kan niet op mijn werk en mijn functie en afdeling.
Zoontje gaat dan naar mijn moeder. Ik vind een kdv een beetje zielig :o is puur mijn gevoel, want er zijn zat kinderen die er graag heen gaan. Bedoel ook niet dat het slecht is om ze er heen te brengen. Weet ook niet wat het is maar ik breng mijn kind liever naar m'n moeder :) dan weet ik zeker dat het goed gaat. Ben een beetje een controlfreak en wil m'n kind niet graag achterlaten bij mensen die ik niet goed ken.

Ook ik snap je, wij hebben onze dochter bewust bij de oma's gebracht tot haar 1e jaar. Toen ze een jaar werd hebben we haar, ondanks dat het niet nodig was, wel 1 dag per week naar het KDV gebracht. Vergeet niet dat het vooral het sociale aspect heel belangrijk is om ze in contact te brengen met hun leeftijdsgenootjes.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:18

Hier een huismoeder die langzaam maar zeker in een eigen bedrijf binnen rolt. Deze week bij de notaris om een vrijgestelde vennootschap en daaronder mijn eerste eigen bv op te zetten.
Ik heb altijd gezegd, als ik kinderen krijg stop ik met werken, de oudste is nu ruim 3, de jongste 2 19 maand.
De oudste gaan sinds kort 3 ochtende naar de peuterspeelzaal, de tweeling zal in febr 2017 gaan.

Voordeel van een eigen bedrijf is dat ik mijn eigen tijd kan indelen, voor zover de planning dat toelaat.
Het enige wat ik moet verdienen is het schoolgeld van de kinderen, van mijn partner zijn inkomsten leven we, maar goede school is hier zo prijzig dat ik dit op mij heb genomen (straks met 3 kids op school zijn de kosten ong 1250 euro per maand)
Ik heb elke ochtend hulp in huis zodat ik aan het werk kan en de kids en huishouden verzorgt wordt.

Ik realiseer me dat als ik in nederland had gewoond ik waarschijnlijk in een hele andere situatie zou hebben gezetten en mijn partner en ik beide full time aan het werk waren, kids allemaal al vanaf jonge leeftijd naar de opvang.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:18

Tot de komst van ons zoontje werkte ik 40 uur. Na mijn verlof ben ik terug gegaan naar 32 uur en nu nog elke week 8 uur ouderschaps verlof. Dus werk nu 3 dagen.

Gups gaat niet naar een KDV. Wij zijn zelf dus 4 dagen thuis en 1 dag gaat hij naar Opa en Oma.
Voor zijn "sociale contacten"(voor zover een kind sociaal is natuurlijk) gaan wij regelmatig naar het mamacafe in het dorp :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:20

Zahlina schreef:
Hier een huismoeder die langzaam maar zeker in een eigen bedrijf binnen rolt. Deze week bij de notaris om een vrijgestelde vennootschap en daaronder mijn eerste eigen bv op te zetten.
Ik heb altijd gezegd, als ik kinderen krijg stop ik met werken, de oudste is nu ruim 3, de jongste 2 19 maand.
De oudste gaan sinds kort 3 ochtende naar de peuterspeelzaal, de tweeling zal in febr 2017 gaan.

Voordeel van een eigen bedrijf is dat ik mijn eigen tijd kan indelen, voor zover de planning dat toelaat.
Het enige wat ik moet verdienen is het schoolgeld van de kinderen, van mijn partner zijn inkomsten leven we, maar goede school is hier zo prijzig dat ik dit op mij heb genomen (straks met 3 kids op school zijn de kosten ong 1250 euro per maand)
Ik heb elke ochtend hulp in huis zodat ik aan het werk kan en de kids en huishouden verzorgt wordt.

Ik realiseer me dat als ik in nederland had gewoond ik waarschijnlijk in een hele andere situatie zou hebben gezetten en mijn partner en ik beide full time aan het werk waren, kids allemaal al vanaf jonge leeftijd naar de opvang.

€1250 per maand?? Mijn hemel, in Curaçao wonen toch ook arme mensen, hoe doen die dat :?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:21

Keet schreef:
Tot de komst van ons zoontje werkte ik 40 uur. Na mijn verlof ben ik terug gegaan naar 32 uur en nu nog elke week 8 uur ouderschaps verlof. Dus werk nu 3 dagen.

Gups gaat niet naar een KDV. Wij zijn zelf dus 4 dagen thuis en 1 dag gaat hij naar Opa en Oma.
Voor zijn "sociale contacten"(voor zover een kind sociaal is natuurlijk) gaan wij regelmatig naar het mamacafe in het dorp :)

Hartstikke leuk natuurlijk zo'n Mamacafé ( alhoewel dat aan mij absoluut niet besteed is :o ) toch vind ik dat niet te vergelijken met een KDV :n

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:26

verootjoo schreef:
Zahlina schreef:

€1250 per maand?? Mijn hemel, in Curaçao wonen toch ook arme mensen, hoe doen die dat :?

De meeste kinderen gaan naar gewoon openbaar onderwijs, vaak papiamentstalig. Er zijn een klein aantal nederlandstalige openbare scholen, allemaal katholiek of protestants en 1 geloofsvrije. De laatste zou een optie kunnen zijn voor ons maar daar er ieder jaar voor 1 klas met 30 kids, 800 aanmeldingen zijn heb ik alvast de moed opgegeven en de kinderen aangemeld voor priveschooling.

Ik krijg gelukkig wel korting omdat we meerdere kinderen hebben, 1 kind op deze school kost 12.000,- per jaar.
Maar het kan nog erger, de international school kost na groep 2, 2400,- gulden per maand per kind.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 29-08-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:29

Ik zeg toch ook niet dat het een vervanging is voor het KDV? Vergelijk het ook niet meer een KDV :n
Persoonlijk vind ik een KDV niets en zal ik mijn kinderen er liever niet heen brengen.

Als hij 2.5 is mag hij naar de peuterspeelzaal :) kan ie daar lekker naast kindjes spelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:33

Zahlina schreef:
verootjoo schreef:

De meeste kinderen gaan naar gewoon openbaar onderwijs, vaak papiamentstalig. Er zijn een klein aantal nederlandstalige openbare scholen, allemaal katholiek of protestants en 1 geloofsvrije. De laatste zou een optie kunnen zijn voor ons maar daar er ieder jaar voor 1 klas met 30 kids, 800 aanmeldingen zijn heb ik alvast de moed opgegeven en de kinderen aangemeld voor priveschooling.

Ik krijg gelukkig wel korting omdat we meerdere kinderen hebben, 1 kind op deze school kost 12.000,- per jaar.
Maar het kan nog erger, de international school kost na groep 2, 2400,- gulden per maand per kind.

Ah, vandaar.
M'n zusje heeft voor de pabo stage gelopen in Curaçao en begreep van haar dat het niveau op die school ook best wel laag was... Misschien daarom ook beter om je kind naar een privéschool te laten gaan :o

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:34

BloemBloem schreef:
Vergeet niet dat het vooral het sociale aspect heel belangrijk is om ze in contact te brengen met hun leeftijdsgenootjes.

Ach... Vanaf 2 jaar naar de psz krijgen ze ook voldoende sociale contacten hoor... Die van mij zijn in ieder geval heel sociale meiden geworden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:36

BloemBloem schreef:
Keet schreef:

Hartstikke leuk natuurlijk zo'n Mamacafé ( alhoewel dat aan mij absoluut niet besteed is :o ) toch vind ik dat niet te vergelijken met een KDV :n

Ik begreep dat kinderen eigenlijk pas echt sociaal worden rond twee/driejarige leeftijd. Daarvoor kunnen ze nog niet echt met andere leeftijdsgenoten spelen, en is vooral het gezin hun sociale wereld.
Pas vanaf drie jaar gaan ze zich ook echt interesseren voor andere kindjes en worden ze 'sociaal'.
Ontwikkeling van kinderen kun je niet versnellen dus het is niet per se noodzakelijk dat kinderen zo vroeg al naar een kdv gaan. Daarom is de peuterspeelzaal ingesteld, om tegemoet te komen aan die behoefte van kinderen. :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:43

Nog even niet toe aan kinderen, maar wel al uitgestippeld hoe ik het wil gaan doen. Ik wil vier dagen werken en partner fulltime. Wil graag in de buurt van mijn ouders blijven wonen, dus hoop dat ze tegen die tijd - de dagen dat ik werk - willen oppassen :))

Leuk om te lezen hoe iedereen hier de ballen hoog houdt :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:48

Blue_Eyes schreef:
BloemBloem schreef:
Vergeet niet dat het vooral het sociale aspect heel belangrijk is om ze in contact te brengen met hun leeftijdsgenootjes.

Ach... Vanaf 2 jaar naar de psz krijgen ze ook voldoende sociale contacten hoor... Die van mij zijn in ieder geval heel sociale meiden geworden.

Ieder zn ding toch :)

Wij waren erg gelukkig met het KDV, voor zowel sociaal en pedagogisch aspect.

Samen eten, samen spelen, samen slapen :)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:50

BloemBloem schreef:

Maar dan neem ik aan dat jullie kozen voor kdv omdat het 'moest" ivm werken. Psz is toch meestal als extra bedoeld en niet als opvang als je moet werken (of je moet precies die uren werken).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:50

Ik ben nu wel thuis wegens bekkeninstabiliteit, maar heb vanaf mijn zoontje 6 maanden was, hem 1 dag naar de creche gebracht. Ik werk daar zelf normaal gezien in de babygroep, dus heb daar wel vertrouwen in. Ik wou dat zijn wereld groter was dan thuis en dat hij het gewoon is om in drukte te spelen en onder kinderen te zijn.

Het kan ook niet anders omdat er geen grootouders zijn die kunnen opvangen, ondervind wel het gebrek daar van wel, is toch makkelijker als je die wel nog hebt, al is het maar voor hem is een uurtje weg te doen omdat ik ergens heen moet. Nu neem ik hem altijd mee, maar ideaal is dat niet altijd, zeker nu hij groter wordt is dat niet altijd meer aangenaam, niet voor mij maar zeker niet voor hem.

Het zal allemaal toch afhangen van het karakter van het kind maar ik kan vaak toch wel zien welk kind naar de creche is geweest en welk altijd thuis is gebleven of bij grootouders.
Zeker na 2 jaar, diegene die thuis altijd thuis zijn geweest en weinig sociaal contact hebben gehad, hebben het toch vaak moeilijker met delen als ze naar de kleuterklas gaan.

In belgie gaan ze met 2.5 naar school en dan is dat wel een grote verandering, van thuis alleen de aandacht voor hun en niets moeten delen, naar een klas van 24 kleuter.

Nu gaat hij 2 dagen omdat ik op revalidatie moet, hij gaat heel graag en heeft zelfs al een "liefje" :D

We zijn er wel over aan het nadenken en het rekenen of ik niet thuis ga blijven, maar zelfs dan zal hij een dag in de week naar de creche blijven gaan.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:52

Daf schreef:
BloemBloem schreef:

Maar dan neem ik aan dat jullie kozen voor kdv omdat het 'moest" ivm werken. Psz is toch meestal als extra bedoeld en niet als opvang als je moet werken (of je moet precies die uren werken).

Oppas was nodig idd, maar KDV was niet noodzakelijk :)

PSZ heb je tegenwoordig ook in de dagopvang vorm, maar dan niet 11 uur per dag.

Onze dochter ging met 2,5 naar de PSZ, daar konden we haar vanaf 07.30 uur brengen en 13.00 uur halen. Voor ons veel fijner, want voor een gewone PSZ had ik een aupair :+ in moeten huren. Van 9 tot 12 was voor mij als werkende moeder niet haalbaar :)