Wanneer aan kinderen beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:38

Zelf ben ik ook zwanger van een donor. Maar ik heb nooit 900 euro hoeven betalen hoor. Bijna alles is vergoed. Weten jullie zeker dat je bij de goede kliniek/ziekenhuis zit? Commercieel, via scandinavie, wordt erg duur namelijk. Dan zit je met opsturen en opslag en een beetje goede zwemvaardigheid (motiliteit) zo op 600 per maand.
Dat had ik in mijn eentje ook nooit op kunnen hoesten. Ik zou kijken naar mogelijkheden bij univetditaire medische centra of bij wederkerigheidsklinieken.

En ik heb ook geen bergen spaatgeld hoor. En een normale baan voor 0.7 fte. Geen vetpot, maar als het goed is red ik het daar wel mee. Kinderkamer is superleuk geworden en ik heb bijna alles gekregen of van marktplaats gehaald.

x_Anne_x

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 08:42

We betalen 150 euro per poging aan eigen risico. Maar ze willen dat je 6 pogingen tegelijk betaald. Ben je eerder zwanger krijg je gewoon je geld terug.

is puur omdat het administratief makkelijker is dan elke maand geld overmaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:49

Mijn advies zal ook zijn om eerst aan wat betere en stabiele financiële situatie te werken voordat je kindje ter wereld zet. Is ook iets wat daarna niet zomaar terug kunt draaien.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:51

Aha. Nog raar. Maargoed.... zouden jullie het maandelijks wel op kunnen hoesten? Dan is het een kwestie van half jaartje flink sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:08

Kukkie schreef:
Aha. Nog raar. Maargoed.... zouden jullie het maandelijks wel op kunnen hoesten? Dan is het een kwestie van half jaartje flink sparen.

Als ik het verhaal van TS lees, is het vraagstuk niet opgelost met €900,- voor die inseminatie. Ze vraagt zich vooral af of ze financieel klaar zijn voor een kind in het algemeen. Of begrijp ik het nou verkeerd?

€900 schraap je nog wel eens bij elkaar of kan je nog wel eens lenen van je ouders, vrienden etc. Maar de kosten die daarna komen: wat doe je daar dan mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:22

Kukkie mag ik vragen wat jij hebt betaald? Bij de fertiliteitskliniek hier in Hengelo betaal je namelijk ook best wat. Vergelijkbaar met de kosten van TS.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:40

Dat las ik wel. Maar ik denk dat het herl persoonlijk is hoeveel geld genoeg is. Kinderen worden evengoed wel groot. Als je iemand bent die minimaal 30.000 eiro spaargeld wol hebben, dan is dat genoeg. Als je denkt dat het evengoed wel goedkomt, dan kun je gewoon beginnen.
Eigen standaarden kun je niet aan die van anderen meten. Je moet je er zelf goed bij voelen.

Ik heb niet zoveel betaald. Maar ben bijna maximaal verzekerd. Ik heb 300 euro eigen risico moeten betalen voor alle vooronderzoeken en intakes.
Daarna 100 euro per iui inseminatie (iui vanwege mijn leeftijd, kid doen ze niet meer bij 40 jaar). Dat was de derde keer raak.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:14

Vooronderzoek en intake hebben wij dan weer niet hoeven betalen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:14

Er zijn ouders of ouder die een kind hebben en weinig geld.
Echter vraag ik me af of dat wel leuk leven is dan, wanneer je steeds elk duppie om moet keren voor je het uit kan geven.
Hoe leuk is het wanneer je steeds "nee" moet zeggen tegen je kind omdat het te duur is?

Meestal is het ook geen bewuste keuze geweest van die mensen.

Maar dan nog, heb je in het gunstigste geval een gezond kind. Een kind die extra zorg nodig heeft, zijn nog vele malen duurder.

En dan zijn er nog de financiële veranderingen vanuit de overheid, die het leven ineens een stuk duurder kunnen maken....

ik zou er iig niet voor kiezen, maar pas wanneer het financieel gewoon wel kan.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:18

Dat het nu niet kan is voor ons een gegeven feit.
Maar wanneer dan wel. Wanneer zijn we dan wel financieel sterk genoeg.
Als we idd voor 10.000 euro zouren "moeten" sparen zal t er waarschijnlijk nooit van komen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:28

Gaat erom dat je per maand genoeg binnen brengt en idd een buffer hebt die je indien moet aanbreken ook weer zonder problemen kan aanvullen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:31

Ik heb geen idee wat de kinderen kosten. Boodschappen doe je toch wel. Dus eten ze gewoon mee. Ik weet niet wat het ons extra kost. Ze eten boterhammen, beetje groente en vlees, drinken ranja... Krijgen bergen speelgoed als ze jarig zijn. Ze zijn niet gratis maar financieel merkten we geen verandering met de komst van ons eerste kindje.
De kinderopvang is wel een hele grote kostenpost. Die kost ons een kapitaal. Denk dat de kinderen nu meer kosten aan kinderopvang dan wanneer ze ooit gaan studeren.
Wij sparen nu niets voor de kinderen. Mogelijk als de opvang kosten lager worden dat we wel voor ze kunnen gaan sparen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:12

Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik las hierboven dat iemand wil dat haar kind twee sporten kan doen en naar clubjes kan en een eigen pony moet krijgen. Dan hoef ik dus echt nooit aan kinderen te beginnen.

Ik kijk vooral naar mijn neefjes. Die jongens maak je gelukkig met een middagje koekjes bakken, naar een gratis vliegerfestival in Rijsbergen gaan, een dagje zwemmen in het ven of met gezellig een film op de bank met zelfgepofte popcorn en ranja. Geluk hoeft niet duur te zijn.

Wij hebben besloten eerst te trouwen (29 september volgend jaar) en dan meteen te gaan proberen. Ik heb een vaste baan met een leuk salaris (netto zo'n 2300 per maand) en vriendlief brengt op dit moment alleen een bijdrage aan GWL en boodschappen in van € 200. Dat is samen (met een koophuis, twee auto's, gemeentelijke heffingen, reiskosten naar Rotterdam, GWL en boodschappen e.d.) geen vetpot, maar wat ons betreft voldoende basis voor een kleine. Bij Ikea of op Marktplaats kun je voor een paar tientjes een basiskinderkamertje kopen en met een beetje handigheid, likje verf en hulp van vrienden en familie red je het dan ook prima.

Ik denk dat je niet elke maand de eindjes aan elkaar moet willen knopen, maar dat er net zo veel gelukkige arme kinderen als gelukkige rijke kinderen zijn...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:45

Kinderen hoeven idd niet duur te zijn, maarals ik in de klas kijk, dan zie je wel grote verschillen en dan vooral bij de kinderen waarbij de ouders er nooit zijn vanwege het werken en kinderen die relatief weinig krijgen en toch wel met een schuin oog kijken naar de kinderen die het wel krijgen en dan vooral "wat in is". Je ziet dat ze zich toch wat buitengesloten voelen.

En wat kost een kind... dat hangt van zoveel aspecten af. Vooral ook hoe het kind is. Wil een kind paardrijden of dammen...en zo zijn er 1000den verschillen waar een kind gelukkig van wordt.

En ook hoe je er als ouders in staat, sommige "doen de kinderen erbij", terwijl wij heel veel van ons leven hebben veranderd. Wij hebben er heel bewust voor gekozen en zijn ook bewust met de opvoeding bezig.
Hij is verwent, net als mijn nichtje trouwens, maar gedragen zich niet verwent.
Ook met de keuze van school en zwemles, hebben wij voor wat verder weg gekozen, omdat wij denken dat die manier van lesgeven beter bij hem past.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:54

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar uiteindelijk zijn er basiskosten die voor alle kinderen gelden. Een baby onthoudt bijvoorbeeld echt niet die prachtige slaapkamer van een bepaald merk. Hetzelfde geldt voor (baby)kleding. Het hoeft niet allemaal van de prénatal te zijn. Hema verkoopt prima kleding en bij de kringloop hangt vaak nog (baby)kleding met het kaartje eraan. Heb je voor - ik noem maar wat - 50 ct een setje.

Mijn advies is om niet te lang te wachten, als je echt een kinderwens hebt. Het wordt alleen maar moeilijker om zwanger te worden naarmate je ouder wordt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar doorgaans is het wel een feit dat het minder makkelijk gaat. En als je de pech hebt dat je extreem vroeg in de overgang raakt....

Het is sowieso goed dat jullie zaken tegen elkaar afwegen! Je zou ook eens informatie kunnen inwinnen bij een consultatiebureau over o.a. de kosten, zorg, etc.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:58

sneeuwpop schreef:
Kinderen hoeven idd niet duur te zijn, maarals ik in de klas kijk, dan zie je wel grote verschillen en dan vooral bij de kinderen waarbij de ouders er nooit zijn vanwege het werken en kinderen die relatief weinig krijgen en toch wel met een schuin oog kijken naar de kinderen die het wel krijgen en dan vooral "wat in is". Je ziet dat ze zich toch wat buitengesloten voelen.

En wat kost een kind... dat hangt van zoveel aspecten af. Vooral ook hoe het kind is. Wil een kind paardrijden of dammen...en zo zijn er 1000den verschillen waar een kind gelukkig van wordt.

En ook hoe je er als ouders in staat, sommige "doen de kinderen erbij", terwijl wij heel veel van ons leven hebben veranderd. Wij hebben er heel bewust voor gekozen en zijn ook bewust met de opvoeding bezig.
Hij is verwent, net als mijn nichtje trouwens, maar gedragen zich niet verwent.
Ook met de keuze van school en zwemles, hebben wij voor wat verder weg gekozen, omdat wij denken dat die manier van lesgeven beter bij hem past.

Daarom ben ik voor het schooluniform, maar dat is erg ontopic.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:01

En bedenk heel bewust waar jullie als ouders gelukkig van worden....
vind wel dat veel ouders het erg rooskleurig voor doen komen. Onderschat het ouderschap niet ;-) . Je moet echt wel op dezelfde lijn zitten met elkaar, want beide zullen een periode doodmoe zijn en dat is zwaar voor je relatie :-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:02

@ BloemBloem: Dat zijn we hier ook altijd geweest en nog steeds. :j De kinderen van vrienden van ons dragen ook schooluniformen en allemaal zijn ze er altijd (en nog steeds) erg trots op geweest. Mijn zoon wilde ook een schooluniform, maar helaas doen ze daar in Nederland niet aan...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:03

BloemBloem schreef:
Daarom ben ik voor het schooluniform, maar dat is erg ontopic.

Maar daarmee ontneem je ook weer een stukje creativiteit en ook identiteit. Waar voel je je prettig in?
Daarbij zijn de verschillen altijd wel duidelijk, ongeacht of ze "hetzelfde" moeten dragen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:13

Yvette81 schreef:
Ik heb geen idee wat de kinderen kosten. Boodschappen doe je toch wel. Dus eten ze gewoon mee. Ik weet niet wat het ons extra kost. Ze eten boterhammen, beetje groente en vlees, drinken ranja... Krijgen bergen speelgoed als ze jarig zijn. Ze zijn niet gratis maar financieel merkten we geen verandering met de komst van ons eerste kindje.
De kinderopvang is wel een hele grote kostenpost. Die kost ons een kapitaal. Denk dat de kinderen nu meer kosten aan kinderopvang dan wanneer ze ooit gaan studeren.
Wij sparen nu niets voor de kinderen. Mogelijk als de opvang kosten lager worden dat we wel voor ze kunnen gaan sparen.

Ik vind het een beetje vreemde post,
een kleintje kost ook geld, zeker als er een ziekte of allergie is, opvang nu kost minder dan de studie later.En die kleine schoentjes kosten bijna net zoveel als die van jezelf en dan koop ik ze bij van haren

Geloof mij , mijn schoonzusje heeft 3 sutderende kinderen en ze betalen zich blauw
Een ingueur, een arts, en een academische pabo voor speciaal onderwijs in opleiding.
Alleen de kamer 's al 350 ,450 en 650 per maand. colege gelden,studie bijnodigheden en gewoon het onderhoud van eten etc.
En dan zijn het gemakkelijke studenten, die zelf ook zich uit de naad werken voor een zakcentje extra....onderschat het niet.
Stel je kind heeft een droom,missie, gave of een talent dan wil je toch ook dat het daar zijn werk van kan maken...natuurlijk kun je lenen maar hoe is dan de start van jou kind zijn toekomst en volwassen leven?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:14

Yvette, en je vergeet voor het gemak even de luiers :D :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:20

BloemBloem schreef:
Yvette, en je vergeet voor het gemak even de luiers :D :=

Misschien compenseren ze dat op een andere manier.

Wij gaan bijvoorbeeld vrij regelmatig uiteten, als in 2/3 keer per week. Ik kan me indenken dat je dit met een kleine minder vaak doet en ik gok zomaar dat de overgebleven euro's van dat etentje de kinderkosten voor die week dekken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:21

kwita schreef:
Yvette81 schreef:

Ik vind het een beetje vreemde post,
een kleintje kost ook geld, zeker als er een ziekte of allergie is, opvang nu kost minder dan de studie later.En die kleine schoentjes kosten bijna net zoveel als die van jezelf en dan koop ik ze bij van haren

Geloof mij , mijn schoonzusje heeft 3 sutderende kinderen en ze betalen zich blauw
Een ingueur, een arts, en een academische pabo voor speciaal onderwijs in opleiding.
Alleen de kamer 's al 350 ,450 en 650 per maand. colege gelden,studie bijnodigheden en gewoon het onderhoud van eten etc.
En dan zijn het gemakkelijke studenten, die zelf ook zich uit de naad werken voor een zakcentje extra....onderschat het niet.
Stel je kind heeft een droom,missie, gave of een talent dan wil je toch ook dat het daar zijn werk van kan maken...natuurlijk kun je lenen maar hoe is dan de start van jou kind zijn toekomst en volwassen leven?

Ik vind je als ouder dan ook wel erg fanatiek als je de kamer van 650 (!!!) euro per maand van je kind gaat betalen. Ik heb alles zelf betaald en ben daar echt niet slechter van geworden hoor. Ik vind niet dat je als ouder per se alles voor je studerende kind hoeft te betalen. Ik ga uit van collegegeld voor ons, kamer + eten e.d. voor de kinderen zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:04

Wat kost een kind: https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-uw-kind/
Wat kost een baby: https://www.nibud.nl/consumenten/de-kos ... -een-baby/

TS: als je weet dat je zwanger gaat worden, kan het handig zijn om vooraf al goed te kijken naar het pakket van je aanvullende verzekering. Soms levert het voordeel op om over te stappen naar een pakket dat goed bij je situatie past qua kraamzorg, eigen bijdrage ziekenhuis etc. Mits dat pakket natuurlijk niet heel veel duurder is, want dan is het lood om oud ijzer.

En als je gaat rekenen of het qua opvoeding uit kan, neem dan ook mee dat je kinderbijslag krijgt en eventueel ook recht hebt op een kindgebonden budget. Ik zou gewoon het financiële plaatje berekenen. En dat vergelijken met het 'worst case scenario' qua inkomen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:29

Maar juist zoiets als kinderbijslag, kindgebondenbudget, zorgkosten .....
zijn dingen die de overheid zo kan veranderen.
Je moet er wel voor zorgen dat je veranderingen kan opvangen...