Tweetalig opvoeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 00:29

Interessant topic! Ik heb nog geen kinderen, maar mijn vriend komt uit Ecuador en wij spreken onderling (nog) Spaans omdat hij nog niet zo goed Nederlands kan. Ik wil mijn kinderen later wel graag tweetalig opvoeden, dus dat gaat sowieso gebeuren :) Leuk om de ervaringen hier te lezen!

Fangio

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:18

Leuk topic. Ik wil mijn kinderen later ook zeker tweetalig opvoeden, omdat ik het zelf altijd een gemis heb gevonden dat ik dat zelf niet heb gekregen. Aantal kinderen in mijn klas wel. Volgens mijn moeder kon je tot groep 4 wel wat verschil merken dat de twee-talige kinderen de talen nog veel mengden, maar was het daarna over. Het ene kind groeit daar wat langzamer overheen dat het andere.
Als jij het vol kan houden zou ik het iig zeker doen, in mijn opinie geef je je kind zo echt een voorsprong in het leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:29

Zeker er in houden!

Ik wil mijn kinderen ook meertalig opvoeden, we willen waarschijnlijk in Frankrijk gaan wonen maar misschien wordt het sowieso toch Engels als tweede taal in huis.
Dit weet ik al een aantal jaren, als er kinderen komen. Mijn ex was half Portugees en had echt een voorsprong met talen, ook qua taalgevoeligheid. Zijn moeder sprak in de beginjaren enkel Portugees tegen hem.
Mijn vader liet ons vaak films kijken die niet nagesynchroniseerd waren (ik haat dat nog steeds trouwens, die stemmen vaak ook! :P ) en toen ik 8 was kon ik me al een beetje redden in Engeland op vakantie.

Dus blijft het Nederland, dan wordt het tweetalig-onderwijs, wordt het Frankrijk dan ook Frans er bij.

Mijn vriend vindt sowieso al dat onze kinderen meertalig opgevoed zullen worden, hij is Fries hahaha 8)7 zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:35

Leuke topic, ik hou het in de gaten want mijn vrouw en ik hebben er een tweeling aan zitten te komen (december) en we zijn van plan ze 3-talig op te voeden: Nederlands, Engels, en Thais.

Het plan is dat ik alleen Nederlands met ze praat, mijn vrouw alleen Thais, en als we samen zijn spreken we Engels (omdat mijn Thais niet zo goed is en haar Nederlands niet zo goed).

Engels is de logische keuze als wereldtaal, en aangezien we in Thailand wonen is Thais wel zo handig. Het Nederlands is omdat mijn ouders en familie in Nederland wonen en hopelijk kunnen ze in de verre toekomst in Nederland studeren (of daar tenminste een tijdje wonen om ervaring op te doen).

Het enige nadeel is dat er hier weinig Nederlanders zijn dus al hun taalkennis zal van mij moeten komen. En ik heb nauwelijks Nederlands gesproken in de afgelopen 5 jaar sinds ik hier woon. Dus op mijn volgende trip naar Nederland zal ik eens kinderboeken en voorleesboeken in het Nederlands moeten opzoeken want anders heb ik straks niets meer te vertellen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:44

Eerlijk gezegd zou ik drie talen te veel vinden. Volgens mij maak je het een kind dan wel erg lastig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:46

enzino schreef:
Leuke topic, ik hou het in de gaten want mijn vrouw en ik hebben er een tweeling aan zitten te komen (december) en we zijn van plan ze 3-talig op te voeden: Nederlands, Engels, en Thais.

Het plan is dat ik alleen Nederlands met ze praat, mijn vrouw alleen Thais, en als we samen zijn spreken we Engels (omdat mijn Thais niet zo goed is en haar Nederlands niet zo goed).

Engels is de logische keuze als wereldtaal, en aangezien we in Thailand wonen is Thais wel zo handig. Het Nederlands is omdat mijn ouders en familie in Nederland wonen en hopelijk kunnen ze in de verre toekomst in Nederland studeren (of daar tenminste een tijdje wonen om ervaring op te doen).

Het enige nadeel is dat er hier weinig Nederlanders zijn dus al hun taalkennis zal van mij moeten komen. En ik heb nauwelijks Nederlands gesproken in de afgelopen 5 jaar sinds ik hier woon. Dus op mijn volgende trip naar Nederland zal ik eens kinderboeken en voorleesboeken in het Nederlands moeten opzoeken want anders heb ik straks niets meer te vertellen.

Op YouTube staan erg veel tekenfilmseries, films, kinderprogramma's, etc. in het Nederlands. Misschien is dat ook een idee?

Nadeel van jullie kind Engels aanleren is dat jullie beiden (neem ik aan) geen native speakers zijn, dus dan zal het kind wel veel dingen verkeerd aangeleerd krijgen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:50

Tja, maar als dat thuis de voertaal is, zit er weinig anders op. Ik zie het hier heel veel gebeuren in gezinnen van gemengde herkomst. Bv. één van mijn studenten is een Letse, haar man Nederlander. Zij spreekt Lets met de kinderen, hij Nederlands, onderling spreken ze Engels. Die kinderen beheersen die drie talen prima (en ook nog Russisch). Een andere student is Spanjaard, zijn vrouw Chinese. Die kinderen spreken vloeiend Spaans, Chinees, Engels én Nederlands (want wonen in Nederland en zitten hier ook op school). Soms heel aparte combinaties, maar zeker die laatste hebben straks wel een groot voordeel, die beheersen drie wereldtalen vloeiend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:54

Dat snap ik BE, maar ik doelde meer op het kind echt die taal bewust aanleren. Ik zou dan eerder onderling Engels spreken en tegen het kind gewoon Thais en Nederlands (maar misschien was dat ook wel het plan)
Of natuurlijk als ouder ervoor kiezen de taal van je partner aan te leren (dan lijkt me in dit geval Thais het meest logische).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:58

Het lijkt mij heel ingewikkeld, maar vind het wel heel positief!

Een oud collega van mij komt uit Duitsland en haar man uit Nederland. Voedden hun zoon twee talig op. Vind het een groot voordeel gezien een gedeelte van zijn familie nog in Duitsland woont, zij ook gewoon met hem kunnen communiceren.
Een nicht van mij heeft een buitenlandse man (en woont aan de andere kant van de wereld) en voedt haar kinderen alleen in het Engels op. Vooral voor m'n oom en tante (dus hun opa en oma) vond ik het heel vervelend, want als zij via Skype contact hebben, is de taal lastig voor die mensen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:04

Wat ik hier heb gezien is dat het allemaal wel goed komt.

Ik ken mensen die thuis voor de kinderen engels zijn gaan spreken en juist die kinderen spreken geen nederlands meer. Jammer want daardoor kunnen ze niet met hun familie die grotendeels in nederland woont communiseren.

Een andere familie spreekt thuis alle twee en die kinderen kunnen dus ook nederlands en engels.

Nou woon ik in een tweetalige provincie in Canada (frans en engels) en als mijn dochter het zou redden zou ze uiteindelijk 2 talen spreken. Thuis spreek ik op dit moment nog engels en nederlands tegen haar. Oma uitsluitend nederlands terwijl ik en mijn vader juist engels spreken.

Achterstand met engels op school gebeurt hier ook wel een beetje maar dat halen ze wel weer in. Ik denk ook dat dat bijna niet anders kan als ze twee talen tegelijk leren.

Daarbij heb ik nog het probleem dat doordat ik veel engels spreek/schrijf mijn nederlands erg achteruit is gegaan. Maar zolang familie mij en mijn dochter bergijpen is het voor mij goed :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:14

Fenrir schreef:
Dat snap ik BE, maar ik doelde meer op het kind echt die taal bewust aanleren. Ik zou dan eerder onderling Engels spreken en tegen het kind gewoon Thais en Nederlands (maar misschien was dat ook wel het plan)
Of natuurlijk als ouder ervoor kiezen de taal van je partner aan te leren (dan lijkt me in dit geval Thais het meest logische).

Dat is denk ik ook de bedoeling van enzino, en het is in ieder geval zoals het bij mijn studenten werkt. Kinderen leren een taal door te kopiëren en aangezien ze er ook bij zijn als je met je partner communiceert (mag ik hopen ;) ) pikken ze die taal dus ook op, en wordt dat vaak de voertaal als het hele gezin bijeen is.
De taal van je partner aanleren is een heel lastige. Je kunt je nooit zo goed uitdrukken dat je het in een relatie lekker recht kunt houden, dat is vaak heel lastig. Dat is in een gezamenlijke taal (meestal Engels) ook al zo, maar dan heb je in ieder geval allebei dat probleem en trek je dat van elkaar recht. Dit is het lastigste deel van een gemengde relatie; ga maar eens dingen bespreken die van levensbelang zijn, in een taal die je maar ten dele beheerst.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:16

Dat is zo maar het lijkt me toch wel handig dat als je in een land woont je de taal leert, en die leer je wss het beste doordat je partner ook gewoon die taal tegen je spreekt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:20

In theorie is dat inderdaad zo, dit is iets waar ik het al heel vaak met mijn studenten over gehad heb. In de praktijk blijkt het heel lastig :)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:37

Mijn nichtje is 2 talig. Hij spreekt engels tegen haar. Zij spreekt nederlands. Opvang was engels talig.
EN nu spreekt ze vloeiend beide.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:45

Mijn collega is Duitse, haar man Spaans en de kindjes gaan naar een Vlaamse school.

Als haar man erbij is, spreken ze onderling Spaans. Als zij met de kinderen alleen is spreken ze Duits, als er vriendjes komen spelen spreken ze Nederlands. Ontmoeten ze nieuwe mensen dan zullen de kinderen eerst Nederlands praten en pas daarna overschakelen naar Spaans of Duits.

Oh ja op het werk spreekt mijn collega Engels, een ware talenknobbel :+

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:57

Mijn nichtjes worden opgevoed in het Nederlands en Arabisch en als oma er is praten we allemaal Engels. Toen de kinderen begonnen met praten was het nog een mengeling van Nederlands en Arabisch, nu weten ze heel goed tegen wie ze in welke taal moeten praten.
Je moet gewoon ze zelf er fijn bij voelen denk ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:02

Blue_Eyes schreef:
In theorie is dat inderdaad zo, dit is iets waar ik het al heel vaak met mijn studenten over gehad heb. In de praktijk blijkt het heel lastig :)

Is ook zo hoor, zeker in Nederland waar iedereen vrij goed Engels spreekt. Dat merk ik ook met vrienden uit het buitenland (zeker als ze Engelstalig zijn), die leren zo slecht Nederlands hier omdat iedereen standaard over gaat op Engels.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:04

Maar het is ook echt moeilijk om Nederlands te blijven praten als Engels natuurlijker voelt. Vind ik tenminste.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:21

Mijn man heeft vroeger een aantal jaar in nieuw zeeland gewoond (basisschool leeftijd) en zijn engels is nu nog steeds beter dan zijn nederlands (wat overigens ook prima is, maar engels gaat hem natuurlijker af). Hij moet nog steeds vaak even nadenken over een nederlandse uitdrukking bijv, inmiddels zegt ie het maar gewoon in het engels :+

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:19

Mijn vriend moet eigenlijk ook Nederlands leren, en daar zijn we ook zeker mee bezig, maar het is zo ontzettend moeilijk voor hem dat we daarom altijd in het Engels met elkaar praten. En ja, dan zijn er veel mensen die zeggen: "Zo leert ie het natuurlijk nooit" en dat is ook wel waar, maar kom op ... die man is 63 jaar, dan is het zoveel moeilijker om een (erg moeilijke!) taal als Nederlands te leren. En hij redt zich in het Engels prima.

Off topic: Ik zie (en hoor) best veel mensen zeggen dat ze de tweede (of vreemde) taal vloeiend spreken, maar wat noemen jullie dan vloeiend? Want de meeste die ik het hóór zeggen, vind ik over het algemeen niet vloeiend Engels (of Duits/Frans/?) spreken. Ik zou het zelf alleen zeggen als ik net zo goed en makkelijk Engels zou spreken als mijn vriend, maar misschien leg ik de lat dan te hoog?

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:31

Ik studeer dit jaar af van de pabo en wij hebben altijd geleerd dat het juist heel goed is voor kinderen om tweetalig te worden opgevoed. De manier die jullie doen wordt ook voorgeschreven. Ik zou tegen de kinderen persoonlijk altijd Engels praten en Nederlands tegen andere Nederlanders.

Je hoeft echt niet bang te zijn voor een achterstand, zeker in groep 3 krijgen kinderen veel nieuwe woorden te horen die de leerkracht ook uitlegt.

Tweetalig is echt een super basis, het blijkt dat kinderen die zo opgevoed zijn ook meer verbindingen in de hersenen hebben en daardoor een vreemde taal ook sneller zullen leren.

Het is dat mijn vriend en ik beide Nederlands zijn en tweetaligopvoeden dus niet mogelijk is. Anders had ik het wel geweten!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:36

Ik ben tweetalig opgevoed (Italiaans - Nederlands) en daar ben ik achteraf heel erg blij om. :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:36

lizy29 schreef:
Eerlijk gezegd zou ik drie talen te veel vinden. Volgens mij maak je het een kind dan wel erg lastig.

Ik heb eerder een voorbeeld van 5 talen gegeven.
Werkte daar ook prima.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:45

Ik denk als je consequent bent in wie met de kinderen in welke omstandigheden welke taal spreekt, het alleen maar een verrijking is. Het duurt misschien langer voor ze de talen uit elkaar halen, maar later gaat dat toch eens zo makkelijk. Ook nog een verdere taal leren, gaat dan blijkbaar makkelijker, heb ik gelezen. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat mijn Frans niet goed genoeg is (wel goed, maar geen moedertaal), anders zou ik nog overwegen ze drie talen te leren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:09

Dat noemen ze ook wel OPOL

Onze Parent One Language