Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:16

Lente schreef:
Schiet me net iets te binnen. Vriendin van me had dit probleem óók met haar vriend.

Die hebben uiteindelijk gezegd; meisje? Dan krijgt ze de naam van de moeder. Jongen? Dan krijgt hij de naam van de vader.

Dat kan je natuurlijk wel alleen bij je eerste kind zo doen.

Het is een meisje geworden trouwens.

Mijn collega heeft het destijds ook zo gedaan :j Zij heeft bij trouwen ook haar eigen naam gehouden en de eerste werd een meisje, dus kreeg haar achternaam. De volgende moet dan ook wel die achternaam krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:16

Lente schreef:
Huertecilla schreef:
@Lente; waarom alleen bij het eerste?? :?

Is (was?) bij wet geregeld dat elk volgend kind uit hetzelfde ouderpaar dezelfde achternaam draagt als het eerste kind. Vandaar.

Mijn neef en nicht hebben beiden een andere achternaam, een van de vader en de andere van de moeder :j kan dus wel op een of andere manier :)
Zijn beiden van hetzelfde ouderpaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:17

Anne_GTI schreef:
Ik wilde niet dezelfde achternaam als mijn schoonmoeder... kinderen hebben ook mijn achternaam. De achternaam van mijn man is een scheldwoord in het engels en wordt standaard verkeerd geschreven. Zijn idee om ze mijn achternaam te geven maar daar wilde ik zelf ook op aansturen

:') _/-\o_

Sammie

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:35

Verootje, waar wonen deze mensen? In Nederland zou dit nl echt niet moeten kunnen tenzij er iets met erkenning, adoptie of toch andere vader/moeder of zelf aanpassing achternaam bij leeftijd x is gebeurd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:41

verootjoo schreef:
Mijn neef en nicht hebben beiden een andere achternaam, een van de vader en de andere van de moeder :j kan dus wel op een of andere manier :)

Misschien het eerste kind geboren toen ze nog niet getrouwd waren? Of kan dat niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:02

Diablo schreef:
Misschien het eerste kind geboren toen ze nog niet getrouwd waren? Of kan dat niet?

Medisch kan dat prima :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:06

Klopt dat een tweede kind uit hetzelfde paar automatisch dezelfde naam als de eerste krijgt. Getrouwd of niet.
Kun je alleen vanaf wijken als je bijvoorbeeld bij een van de twee 'vader onbekend' opgeeft, maar dan kan hij het dus ook niet erkennen.
Iig moesten wij bij onze dochter een formulier tekenen dat we beiden akkoord waren dat ze vriend zijn naam kregen, aangezien wij niet getrouwd zijn. Nu bij de tweede hoefde dat niet. Die krijgt automatisch dezelfde naam als het eerste kind.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:14

Wij zijn getrouwd, hebben 4 kinderen en deze hebben mijn achternaam, want nog meer 'Janssen' hoefde niet! 20 jaar geleden kon de man nog niet de naam van de vrouw aannemen, dus hij heet Janssen. En na zoveel jaar hoefde dat ook niet meer zo nodig voor hem, maar de kinderen kregen dus mijn naam. Wat we wel speciaal hebben moeten aanvragen bij de eerste. En bij de jongste, hebben ze speciaal in haar geboorteland aangevraagd dat ze mijn achternaam kreeg, was niet gebruikelijk! Maar omdat de 3 anderen die naam al hadden, was het geen probleem.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:30

Waarom vind je het aannemen van zijn achternaam bij een geregistreerd partnerschap niks? In principe is GP of huwelijk gelijk.. En dan hebben jullie allemaal dezelfde achternaam... alles opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:43

Over het aannemen van de naam van je partner; tegenwoordig is het toch zo dat je als eerste je meisjesnaam mag 'houden', als je dat wil?

Dus stel je heet Anne Jansen en je man Piet Hendriks.
Dan mag je ook Anne Jansen-Hendriks doen.

Zijn meerdere vrouwen die ik ken die dat gedaan hebben. En heel vaak laten ze dan ook gewoon de achternaam vd man weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:48

Ja dat mag, jen hebt verschillende opties.

Ik heb een mannelijke collega die de meisjesnaam van zijn vrouw erachter heeft. Hij en zijn vrouw hebben nu dus beide dezelfde (dubbele) achternaam :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:51

Diablo schreef:
verootjoo schreef:

Ja dat klopt, maar bij de tweede waren ze ook niet getrouwd :P nog steeds niet namelijk :D

En toch heeft het oudste kind de achternaam van de moeder en het jongste kind de achternaam van de vader. Beide ouders zijn biologisch de echt ouders en beide heeft de vader erkend.
Is wel zo'n 30jaar geleden dat ze geboren zijn overigens.

Maar het kan dus wel :) of het is inmiddels veranderd...

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:04

Mijn schoonmoeder heeft 2 zoons die zijn beide getrouwd .
maar haar kleinkinderen hebben allemaal de achternaam van de vrouw mee gekregen.
Dus omdat het hoort dat de achternaam van de vader gegeven word is tegenwoordig niet zo.
Ik stond er ook op mijn naam als eerste op het geboorte kaartje.
Wie loopt er 9maand mee :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:08

Cerilene_ schreef:
Klopt dat een tweede kind uit hetzelfde paar automatisch dezelfde naam als de eerste krijgt. Getrouwd of niet.
Kun je alleen vanaf wijken als je bijvoorbeeld bij een van de twee 'vader onbekend' opgeeft, maar dan kan hij het dus ook niet erkennen.
Iig moesten wij bij onze dochter een formulier tekenen dat we beiden akkoord waren dat ze vriend zijn naam kregen, aangezien wij niet getrouwd zijn. Nu bij de tweede hoefde dat niet. Die krijgt automatisch dezelfde naam als het eerste kind.

Ja dat was bij ons ook zo. Onze eerste twee kinderen zijn geboren toen we nog niet getrouwd waren en toen moesten we inderdaad aangeven dat we wilden dat ze hun vaders naam kregen. Toen de derde kwam waren we inmiddels getrouwd, duid zij kreeg automatisch zijn naam. Maar als de eerste twee mijn naam hadden gekregen, zou het dan niet zo zijn dat de derde alsnog haar vaders naam kreeg omdat we toen getrouwd waren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:19

Lente schreef:
Schiet me net iets te binnen. Vriendin van me had dit probleem óók met haar vriend.

Die hebben uiteindelijk gezegd; meisje? Dan krijgt ze de naam van de moeder. Jongen? Dan krijgt hij de naam van de vader.

Dat kan je natuurlijk wel alleen bij je eerste kind zo doen.

Het is een meisje geworden trouwens.

Goed idee, maar dan zou ik toch zo narrig zijn, dat het met een meisje zijn achternaam krijgt en bij een jongen de mijne... }>

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:34

Eerlijk gezegd vind ik je reden om zijn achternaam niet te nemen nogal zwak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:38

Woogy schreef:
Eerlijk gezegd vind ik je reden om zijn achternaam niet te nemen nogal zwak.

Dat het bij wet normaal is dat een kind waarvan de moeder geen geregistreerd partner is of getrouwd is de naam van moeder krijgt is niet voor niets...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:40

Klopt ook, maar dat er 'verwarring zou zijn in de zorg'. Is niet alsof het zelden gebeurd dat een kind een andere achternaam heeft dan de moeder.
'stel dat de relatie op de klip loopt'. Als er zo over gedacht wordt, is kinderen krijgen wel het laatste waar je over na zou moeten denken.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:42

Leuke discussie :)) Ik zeg altijd tegen mijn vriend dat die mij eerst ten huwelijk moet vragen als die ooit vader wil worden en het dan nog maar afwachten is of ik ja zeg :P
Succes met je beslissing!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:46

Ik weet niet zo goed wat ik van jouw vriend moet vinden zo... Het is geven en nemen!

Zolang jullie niet getrouwd zijn, is hij wettelijk gezien niet de vader van jullie kind totdat jij dat aangeeft.
Dus mochten jullie een oorlog gaan voeren hierover, dan sta jij het sterkst :=
Nee even zonder dollen... Ik hoop dat jullie hier samen uitkomen! Maar elkaar een beetje tegemoetkomen is wel op zn plaats vind ik :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:50

IK ben getrouwd en heb niet de naam van mijn aangenomen. Ook niet er bij gezet dus
Als het aan mij lag had mijn zoon mijn achternaam gekregen maar dat durfde mijn vriend zijn vader niet aan te doen. Nouja, Uiteindelijk is het ook zijn kind dus toe maar.

Ik merk wel dat men er van uit gaat dat je als moeder zijnde dezelfde achternaam hebt als je kind.
Zo word ik dus altijd als mevr Hein aangesproken en zo heet ik toch echt niet
Krijgen ook kaartjes als familie Hein...
Toch heet ik nog steeds Franzen en dat zal ook zo blijven
Dan moet ik dat soort dingen maar accepteren

Vind het wel vreemd dat een eventueel kind zijn naam moet krijgen omdat het hoort.... Maar niet trouwen..
Beetje gek vind je niet

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:55

Maar is het alleen niet trouwen of helemaal niks regelen...(dus ook geen geregisteerd partnerschap en dan kan je dus ook zijn naam gebruiken) Want als het niks regelen is zou ik nog maar paar keer goed gaan praten wat daarbij de gevolgen zijn ook voor eventuele kinderen bij bijv. overlijden van een van jullie en nog meer van die vervelende zaken.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:56

In mijn wereld is het normaal dat het kind en de moeder een andere achternaam hebben :+
Maar een naam is toch alleen maar een naam? Je gaat je toch niet minder moeder voelen als jouw kind niet jouw achternaam heeft?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:00

Met al die gescheiden ouders van nu is het volgens mij totaal niet raar dat de moeder en het kind niet dezelfde achternaam hebben.

Mijn ouders zijn beide gescheiden en beide opnieuw getrouwd. Mijn moeder heeft niet de naam van mijn stiefvader aangenomen, waardoor we dus binnen 4 mensen 3 verschillende achternamen hebben. Handig? NIet per se. Heb ik er last van? Nee dat ook niet.

Het is maar een naam, ik vind of mensen het goed kunnen schrijven belangrijker. :+ Elke keer die naam spellen begint ook te vervelen.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:05

Anne_GTI schreef:
Ik wilde niet dezelfde achternaam als mijn schoonmoeder... kinderen hebben ook mijn achternaam. De achternaam van mijn man is een scheldwoord in het engels en wordt standaard verkeerd geschreven. Zijn idee om ze mijn achternaam te geven maar daar wilde ik zelf ook op aansturen

Nu ben ik wel heel benieuwd wat die achternaam is :')