Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:27

Wij deden niet aan plannen en lijstjes en vooraf bedachte tijden. Heb bezoek in t begin afgehouden ( alleen ouders en schoonouders) en daarna vroegen mensen, wanneer t uit kwam.
Scheelt, dat ik bij de eerste n tijd in t zh lag, konden ze mooi daar langskomen : D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:30

Wij hadden op het geboortekaartje gezet, dat ze eerst moesten bellen, als ze thuis langs wouden komen.

Wat ik bij een evt volgende wel anders zou doen, is het kaartje een dag later versturen, ik had dinsdagavond een keizersnede gehad, en woensdagmiddag kwam er al veel bezoek. Ik vond het toen echt moeilijk om het bezoek buiten te sturen als ik borstvoeding moest geven. Dat duurde gemakkelijk 3 kwartier en vond dat ambetant ze dan in de gang moesten wachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:30

chanel1985 schreef:
Dat is juist soms moeilijk, Sammie.

Ik vind zulke lijstjes dus de spontaniteit verzieken en waarom staat er al. Je (of de kraamverpleegster want die is er de eerste dagen wel gewoon) stuurt de boel naar huis, hangt voor mij part een bordje aan de deur: 'geen bezoek', haalt de bel uit de deur, de telefoon stil. Boeit mij het, maar geef het gewoon aan als het teveel is ipv achteraf klagen en naar een lijstje verwijzen 'zo had je het deze maal moeten doen'.

Je plaatst bezoektijden op het geboortekaartje, die je voor mij part twee weken later verstuurd. Maar met dit soort tips 'dit niet voor iedereen gelden, maar wel fijn zijn voor sommigen en dan mag je vervolgens zelf gaan uitvissen voor welke kraamvrouw dit wel en niet geldt, want als je je er aan houdt trap je een ander wellicht op zijn tenen want daar ga je weer te snel weg of bent wel erg laat langs gekomen' wordt het er echt niet spontaner en zeker niet leuker op. Trek je snaveltje open (letterlijk of via een kaartje) ipv achteraf gepikeerd lopen doen. Als visite blijf je niet een hele middag zitten bij kraambezoek, maar elke vijf minuten een beetje ongemakkelijk naar de klok moeten staren want stel je voor dat je langer dan een uur zit.. moet toch ook niet de bedoeling zijn. Moeders hebben snaveltjes, dat blijkt ook uit dit topic en als visite heb je gezond verstand en ogen in je kop. Gebruik het!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:33

Liselot schreef:
Speciaal voor Sammie

Schijnbaar is het namelijk héél erg moeilijk om even rekening met iemand te houden....

In reactie op welke quote is dat precies?

En waarom denk jij dat iemand die dat plaatst geen rekening wil houden met iemand? Het gaat voornamelijk over het geklaag en gezaag dat hier (achteraf) plaats vindt, niet over ik kom lekker toch ook al heb je dat lekker liever niet.

Als jij tegen je visite zegt: ik wil niet vervelend doen, maar ... (uitleg) moeten ze gewoon opzouten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:37

Ik besefte me eigenlijk pas een paar jaar na de geboorte van de kinderen dat we eigenlijk best asociaal zijn geweest. Toen de oudste geboren werd kregen we onverwachts vage familie langs in het ziekenhuis en werd ik overspoeld door mensen waar ik helemaal niks mee kon op dat moment. Onze dochter was 6 weken te vroeg geboren en de eerste periode was behoorlijk zwaar.
Ik moest me constant 'weren' tegen alle (goedbedoelde) visite. Mensen die de volgende dag toen dochter uit ziekenhuis thuis kwam langs wilden komen enzo. Allemaal telefoontjes en familie en vrienden die de kleine wilden zien. Logisch! Maar ik raakte er zo van in de stress. Heb me echt afgesloten voor de wereld, ik kon alleen maar janken haha :')
Bij de tweede hebben we daarom een kraamfeestje gehouden. Iets meer dan 2 weken na de geboorte gaven we het feestje. En tot die tijd mocht niemand langs komen behalve onze ouders en broer en zus. Poeh, vonden mensen ook lastig hoor. Denken toch al snel dat zij de 'uitzondering' zijn en onze beul en biatch kraamverzorgster heeft enkele kwesties voor ons opgelost :=
Het kraamfeestje was hartstikke gezellig. En de mensen die dicht bij ons staan kwamen daarna ook nog wel langs, maar dan was het toch alweer een paar weekjes later, dus ik minder labiel :')
Nouja, hoe dan ook. Ik vond de kraamtijd echt afschuwelijk. Bij de tweede was het wel wat relaxter maar dan nog. Ik was blij dat ik mijn 'normale' leven weer een beetje op kon pakken. In hoeverre dat kan met een baby en een dreumes >;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:38

Sammie maar is het niet fijn dat je alle enigszins ongeschreven regels hebt waar je, als je geen idee hebt van een kraamtijd en de impact daarvan, dat je een beetje hou vast hebt.
Net als dat je met een dikke koorts lip niet op kraamvisite moet gaan.
Het is toch ook prettiger voor de kraamfamilie dat je ze niet in de situatie brengt waarbij ze jou moeten weigeren aan de deur.
Zoals al vaker gezegd het zijn richtlijnen waar je rekening mee kan houden en afhankelijk van de kraamfamilie zelf geef je daar ook je eigen invulling aan.
Of doe jij liever alleen je eigen zin zonder na te denken hoe dat voor een ander moet zijn en moeten andere jou maar vertellen als het anders moet?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:47

Bedankt Liselot en Gillbo. Scheelt mij veel tijd.

Majabeestje, prachtig omschreven. Het ouderschap staat in zoveel boekjes maar geen 1 boekje verteld het zoals jij het beleeft.

Dan zijn deze tips erg handig voor mensen die het nog niet meegemaakt hebben maar wel graag interesse tonen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:47

Dit soort topics komen regelmatig voorbij. Ik zie veel mensen die de ene of de andere kant op in extremen spreken.
Enerzijds is het gewoon een enorm hectische tijd voor de nieuwe ouders, en vooral moeder. Voor iemand zonder kinderen vaak haast niet te bevatten wat er allemaal bij komt kijken idd.
Dus grenzen stellen vind ik niet gek en rekening houden met de kraamvrouw (die zich voelt als door een truck overreden) is zeker op zijn plaats.
Anderszijds is het ook wel leuk voor het bezoek als die leuk ontvangen worden en dat men laat merken dat het geapprecieerd wordt dat ze zijn gekomen om de baby te ontmoeten en de ouders te feliciteren. want face it, lang niet iedereen vind jouw baby even leuk als jijzelf, dus hartstikke leuk als ze toch komen om jou te steunen.

Ik vond het zelf ook erg gezellig dat mensen op bezoek kwamen, ook al was ik net bevallen en had ik ruim 4 dagen niet geslapen, en iedereen heeft zich keurig gedragen!
De eerste dagen moesten we in het ziekenhuis blijven en kwam er zelfs haast niemand, op de directe familie na. Op een gegeven moment hebben we zelf mensen gebeld of ze het leuk vonden om langs te komen, want anders duurden de dagen zo lang. Dat vonden ze erg leuk, maar hadden zich uit beleefdheid afwachtend opgesteld.
De tijd daarop dat we thuis waren heeft iedereen netjes vooraf gebeld en hebben we het zo geplanned dat het allemaal netjes gespreid uitkwam.
Ik was geen hormonaal monster en iedereen mocht de baby vasthouden, maar sommigen gaven aan dat liever niet te willen en dat was natuurlijk ook meer dan prima.
Helemaal prima gegaan dus en voor iedereen gezellig!
Het lijkt in dit soort topics wel of haast iedereen als zowel gastvrouw als gast alleen maar frustratie meemaakt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:48

Gilbo.. dat eerste staat haaks op het laatste wat je aanhaalt. Er zit nog zoveel tussen in. Er is trouwens geen 'moeten'. Deze geschreven regels (dus niet ongeschreven) worden door de een als tips gezien, de ander noemt ze regels. De een wil het zo, de ander wil het graag zo. De enige manier om dát voor beide partijen voor elkaar te krijgen is door het aan te geven als het spaak loopt.. Dáár ter plekke. Niet achteraf!

Bovendien ga je er nu ook vanuit dat ik persoonlijk onaangekondigd voor een deur zou gaan staan? Dat is sowieso al onjuist. :+ Je ziet ons persoonlijk sowieso al niet de eerste zes weken verschijnen en dan altijd nog na een belletje. Alleen kraamfeestjes dan zie je ons dus niet :) Tot een verjaardag ofzo of weet ik het.. Maar hé dat is voor iedereen persoonlijk hé. Als je liever een kraamfeestje hebt, vooral doen. Dus als jij op tijdstip x geen mensen wil en ze staan op dat moment voor de deur. Dan vraag je dus vriendelijk of ze op een ander tijdstip terug willen komen. Zo moeilijk hoeft het dus echt niet te zijn hoor.

Maar dat geklaag hier en gezaag daar.. kom op zeg..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:02

Sammie, jij wil gewoon maar niet begrijpen dat je tijdens de kraamweek en de weken daarna NIET weerbaar bent, gewoon echt niet. Je loopt op het laatste beetje tandvlees wat je hebt, alles doet zeer, je hormonen en emoties vliegen alle kanten op
Dus makkelijk zeggen dat je dan je bezoek maar "even" moet melden dat ze weg moeten gaan. Het is gewoon enorm fijn als kraambezoek een beetje snapt hoe het in zijn werk gaat en dit soort lijstjes helpen daar wel heel goed voor, je moet het ook zien als etiquette en beleefdheidsvorm dan als regels waar je je perse aan moet houden en o wee als je er vanaf wijkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:11

Sammie de enige die hier klaagt en zaagt ben jij hoor.
Er worden gewoon wat tips gegeven, die handig lijken waarbij duidelijk wordt gezegt, meerder malen, dat het richtlijnen zijn.

Jij maakt ervan dat het egoïstisch is en dat je maar moet zeggen waar het op staat in het moment zelf.
Wat als je net bevallen bent soms best lastig kan zijn, dat kan jij je misschien niet voorstellen omdat je zo niet in elkaar steekt maar onder invloed van hormonen en de drukte kan dan wel lastig zijn
Is dat dan maar het probleem van de kraamfamilie? Nee je zou als bezoek ook best wat rekening kunnen houden met en voor mensen die geen idee hebben is zo'n lijstje dan best wel handig

En lees even het eerste stukje van TS, daar staat TIPS, niet dwangregels zoals jij het bijna stelt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:14

Met een beetje gezond verstand zijn dergelijke lijstjes helemaal niet nodig...
En nee, voor gezond verstand hoef je écht niet eerst zelf een kind te hebben gekregen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:14

Helaas zijn de meeste kraamvrouwen helemaal niet zo weerbaar, zelfs de normaal meest weerbare vrouwen zijn dat vaak tijdens de kraamweek helemaal niet. En zeker bij een eerste weet je vaak helemaal niet wat je overkomt en juist dan staat het bezoek vaak te trappelen en vinden heel veel mensen dat juist zij de uitzondering zijn die heus wel even buiten de op het kaartje gemelde tijden, of zonder te bellen even langs mogen komen.

Wij hebben bij alledrie onze kinderen een kraamborrel georganiseerd een aantal weken na de geboorte. Alleen de mensen die het dichtste bij ons staan waren voor die tijd welkom. En dat hield dus echt alleen in ouders, broers en zussen en twee beste vrienden. We zullen daarmee best mensen beledigd hebben, maar dat is hun probleem.

Onze derde is twee maanden te vroeg geboren en heeft nog een behoorlijk tijd op de Nicu gelegen. In die tijd nam ik niet eens de telefoon op als familie belde, alle communicatie met familie ging via mijn moeder en schoonmoeder. Ik had wel andere zaken aan mijn hoofd dan de familie op de hoogte stellen of bijpraten. Een keizersnede, een kind op de Nicu, ver van huis terwijl je nog twee kleine kindjes thuis hebt, zorgen waar je zelf moet blijven op het moment dat je kleintje nog in het ziekenhuis moet blijven terwijl jij al ontslagen bent, blaasontstekingen en koorts. Buiten een heel klein kringetje om mij heen kon iedereen het echt even bekijken. Pas toen de rust was weergekeerd en onze derde twee maanden thuis was, hebben we een kraamborrel gegeven. Er zullen best mensen zijn die dit asociaal vinden of vonden. Maar in een periode van alleen naar zorgen om mijn kindje was dat wel het minste waar ik mij zorgen om maakte.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:16

Wendy schreef:
En nee, voor gezond verstand hoef je écht niet eerst zelf een kind te hebben gekregen.

Nee zeker niet, je hoeft geen moeder/vader te zijn om te weten hoe het werkt maar geloof me, dat gezonde verstand laten sommige mensen thuis hoor.
Hier ook kraamvisite gehad die slapende baby optilt uit de box en doodleuk zegt: tja we komen niet voor niks, we willen wel even vast houden......
En dan nog boos zijn ook als ik zeg dat het niet mag, slapende baby's laten liggen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 04-08-16 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:16

@ Gilbo ik heb nergens gezegd dat het egoïstisch is! Houdt de quotes wel even goed gescheiden! Ik reageer op het nut van een dergelijk lijstje. Dat staat niet gelijk aan je hoeft nergens rekening mee te houden en je banjert maar lekker door.

@Liselot Dan raad ik je aan dit topic nogmaals door te lezen en dan even reacties te quotes van mensen die gelijk komen met allerlei anekdotes over mensen die zich niet aan dit lijstje hielden :+ Dat werkt dan ook gewoon twee kanten op :+ Als je er toch van af mag wijken is dat ook niet nodig :) (en dat afwijken maakt het dus extra gecompliceerd want nogmaals die wil dit en die wil dat, dus waar 'moet' je dan precies aan houden?)

Als jij het gevoel hebt dat alles teveel is in alle weken na de bevalling.. géén enkel bezoek accepteren.. Sowieso Liselot.. Jij was alleen (zonder partner). Jouw situatie is nu niet echt vergelijkbaar met het gemiddelde gezin. En dat bedoel ik echt niet rot, maar jij reageert nu enkel vanuit jouw optiek en beeldvorming en die is ook niet als maatstaf te nemen. Ik krijg ook het idee dat je (en Gilbo trouwens ook) het nu enkel over die eerste week na de bevalling hebt (en daar heb ik het helemaal niet over- er komen nog een hoop weken achteraan) Gelukkig voor de meeste vrouwen hebben ze een extra iemand. En nee dat bedoel ik ook niet rot naar jou toe. Als je een dergelijke periode alleen door moet gaan is dat extra zwaar.

Het gaat er bij mij echt gewoon niet in dat mensen achteraf gaan lopen klagen over Pietje die te lang bleef zitten en Klaasje die op tijdstip x aan kwam kaken en als je dan vraag hebben jullie daar dan niks van gezegd euh nee eigenlijk niet.. Smijt die deur dicht en gooi het op je hormonen en anders zit je het gewoon tegen je eigen zin blijkbaar uit en klaag dan enkel achteraf met een extra zinnetje ala ik had er eigenlijk wat van moeten zeggen.

Als je echt zo ziek, zwak en misselijk bent zoals jij het nu schets Liselot ben je als vrouw ook niet om staat om überhaupt iemand ontvangen. Dat heeft niks met niet willen begrijpen te maken, maar verschil van interpretatie en houding. Als ik mij zo zou voelen bleef de deur dus gewoon op slot.

Wendy schreef:
+:)+

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:27

Sammie schreef:
Als je echt zo ziek, zwak en misselijk bent zoals jij het nu schets Liselot ben je als vrouw ook niet om staat om überhaupt iemand ontvangen. Dat heeft niks met niet willen begrijpen te maken, maar verschil van interpretatie en houding. Als ik mij zo zou voelen bleef de deur dus gewoon op slot.

En daarom gaf ik dus aan als tip om de kaartjes gewoon wat later te versturen, maar dat werd direct als belachelijk afgeschilderd ;)

Natuurlijk weet ik wel dat mijn situatie niet helemaal vergelijkbaar is, maar er zijn veel meer vrouwen die ook een zware bevalling/keizersnede of weet ik veel wat hebben gehad die het ook gewoon enorm zwaar hebben.
Gezond verstand is inderdaad iets wat zou moeten werken, er zijn alleen helaas veel mensen die vinden dat zij wel een uitzondering op de regel zijn en toch langer blijven of onaangekondigd langskomen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:28

Kraamweek is de eerste week ;-) na 6 weken is de situatie al heel anders dat klopt maar hormonen blijven wel langer in je lijf en zijn veel vrouwen nog niet zich zelf

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:32

Gillbo schreef:
Wendy schreef:

Nee zeker niet, je hoeft geen moeder/vader te zijn om te weten hoe het werkt maar geloof me, dat gezonde verstand laten sommige mensen thuis hoor.
Hier ook kraamvisite gehad die slapende baby optilt uit de box en doodleuk zegt: tja we komen niet voor niks, we willen wel even vast houden......
En dan nog boos zijn ook als ik zeg dat het niet mag, slapende baby's laten liggen

Maar denk je dat dit soort regeltjes gaan helpen voor dat soort gevallen?
Bij hen is het gezond verstand blijkbaar ver te zoeken, dan bereik je met regels ook weinig...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:34

Liselot schreef:
En daarom gaf ik dus aan als tip om de kaartjes gewoon wat later te versturen, maar dat werd direct als belachelijk afgeschilderd ;)

Die opmerking van Palmera las ik zelf wel als een (soort van) grapje hoor. Want op zich vind ik het geen gek idee. Net zoals dat mensen het bewust veel later op FB zetten, als mensen überhaupt het al op FB willen zetten. Je weet dat er dan een explosie aan reacties volgt. :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:35

Hier hebben alleen mijn ouders en broer de kleine vastgehouden. Rest van het kraambezoek niet, tis geen doorgeefpop :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:44

Liselot schreef:
Sammie schreef:

.

Even for the record: mijn suggestie om de kaartjes pas met 18 jaar te versturen was een grapje he? :+ Ik schreef het niet om je idee belachelijk te maken, want het lijkt mij helemaal geen gek idee. (Het is alleen dat ik echt niet van op kraamvisite gaan hou.... :D )

En wat de bijdrage van Sammie betreft: neem het gewoon met een korrel zout. Het aantal positieve, meelevende posts van Sammie op dit forum kan je zo ongeveer op een hand tellen. Maar dat is toch niet erg? Hoe ze erover denkt lijkt me eerder vervelend voor haarzelf en haar directe omgeving dan voor wie dan ook hier op dit forum. ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:50

Hahaha, ja safina die snapte ik :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:55

Liselot schreef:
Rest van het kraambezoek niet, tis geen doorgeefpop :o

+:)+ Kijk, lekker nuchter.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:02

Kraamvisite heeft bij ons, op een enkele uitzondering na, ook echt de baby niet vastgehouden. Het is idd geen doorgeefpop. Kraamborrel, kind en slapend in de draagdoek werkt prima.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:15

Goede tips. Ik kan er nog eentje toevoegen; Zorg ervoor dat de vader ook achter deze regels staat.
Mijn ervaring is dat ik bovenstaande ook graag wilde maar dat de vader vond dat zijn familie best meteen langs komen met 3 kleine kinderen en 2 uur kon blijven.