Stroomuitval red jij je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Stroomuitval red jij je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:20

Ik heb om die reden ook een telefoon aan een touwtje nog.zonder stroom zolang kpn nog werkt kan ik bellen. En heb ook papieren telefoon boek nog liggen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:21

karuna schreef:
Ik heb om die reden ook een telefoon aan een touwtje nog.zonder stroom zolang kpn nog werkt kan ik bellen. En heb ook papieren telefoon boek nog liggen

Hoe up-to-date is dat telefoonboek nog? :D }>

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:23

Niet zo laatste combi gids is van 2012. :+ maar veel nummers doen het nog wel. Ik vind daar heel regelmatig nog nummers die ik niet via internet kan vinden

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:27

Wij hebben altijd de 2 paarden nog om op te eten.Ben alleen bang dat Britta met haar 33 een beetje taai zal zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:28

Ik had net toevallig paar minuten stroomuitval :+

Ik zou mij niet redden denk ik.. , woon naast een modern verpleeghuis ik ga daar wel heen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:29

En dan hopen dat degene aan de andere kant ook nog een lijn heeft aan zijn telefoon :))

mystery1980

aangezien wij regelmatig camperen zonder stroom zullen wij ons prima redden. Ook voedsel hebben we altijd wel genoeg op voorraad.

Christiene

Ik heb wel een noodpakket, waterbestendige lucifers tot zelf oplaadbare zaklamp door er aan te draaien..

Kachel iets ontbreekt wel hier. Flessen Water heb ik wel.

Heb zon website bekeken wat er. In je of een noodpakket hoort te zitten.

Je hebt zelfs ee websitd waar je kanzien wat er bij jou in de buurt voor gevaren zijn, bijv kerncentrale of groot bedrinf. Hier loopt schijnbaar een grote gas mijn. (Of wat het ook is)

elenaMM77

ik vind het soms best apart hoe mensen zichzelf zo afhankelijk maken van luxe dat we spreken over het 'redden'.

Het Nederlandse stroomnet is een van de betrouwbaarste in de wereld. maximaal een paar uur.. En in uiterste gevallen heeft er wel eens een stad twee dagen zonder stroom gezeten.

Citaat:
Mobiele telefoons hadden geen bereik meer.
vervelend of lekker rustig voor de verandering? In hoeverre heb je een telefoon 'nodig'. Mobiele telefoon uitzetten, zodat je als je echt echt echt in de problemen komt, m aan kunt zetten om 112 te draaien.

Citaat:
De ketel is dan ook uitgevallen.
Het duurt uren voordat het huis is afgekoeld in de winter, tenzij je echt een slecht geïsoleerd huis hebt.. Lekkere dikke trui aan, plaid omslaan, vroeg je bed in, tegen elkaar aankruipen zijn allemaal eenvoudige dingen om de eerste nacht door te komen. Als de uitval zolang is dat je buiten temperaturen binnenshuis krijgt, heeft een gemeente allang een noodoplossing in het leven geroepen voor de mensen die geen onderdak elders kunnen vinden.. Dat wordt dan 'ouderwets' per omroepwagen wel geregeld.

Citaat:
Geen warm water dus en je kan niet koken en douchen.
Poedelen bij de kraan, als je water hebt. vroagah was warm water ook een luxe toch? wassen met koud water is nog eens extra gezond ook.. haren wassen kan ook prima een paar dagen zonder.. Koken.. meeste mensen hebben voldoende in hun koelkast liggen om een salade in elkaar te flansen of twee dagen brood eten.. Maar hebben we het nu over uitval van gas, licht en water tegelijk?

Citaat:
Ik dacht ga wel schoonmaken geen warm water en stofzuigen ging ook niet.
Heel ouderwets, met campingbezempje stoffer en blik (zelfs vloerbedekking krijg je dan het overtollige troep wel uit.

Citaat:
Supermarkten gaan dicht ivm plunderen
alleen als bekend is dat de situatie wel eens langer dan een dag kan duren.

-----------------------

Nee, ik ben niet zo van het doomdenken inderdaad. Wellicht ook omdat ik 3 maanden in Indonesië en Maleisie heb rondgereisd. Ik kan relativeren, al vinden we dat we het soms 'slecht' moeilijk hebben.. Hier zijn de situaties meestal kortstondig.. Ik val niet zomaar om van een paar dagen niet eten bij wijze van spreken.. En van een paar uur tot een dag zonder water ga ik ook niet dood.

als het water hier plots uitvalt is het eerste wat ik doe de leidingen laten leeglopen in een pan (alle, dus kraan, wastafel, kraantje wc, bad en douche).. al met al heb je dan sowieso al een kleine liter drinkwater. verder heb ik altijd nog wel een fles water ergens in de koelkast slingeren omdat ik koud water lekker vind en een paar pakken sap op voorraad in de kast. omkomen van de dorst doe ik dan de eerste week niet.

Voor de electra.. ik heb altijd wel ergens wat sfeerkaarsen.. De pc kan wel een dagje zonder mij.. telefonisch onbereikbaar met goede smoes, heerlijk.. En een kast vol boeken om mij mee te vermaken.. stof kan mij niet schelen, na een week kan dat ook nog wel weggezogen worden en heb sowieso wel een bezem, stoffer en blik.. met een vochtig doekje kan ik het ergste 'vuil' wel weghalen indien nodig zodat het toch enigzins fris oogt als je ook nog zonder water zou zitten. Ik ga wel gewoon mijn tijd op een plezierige manier besteden dan.. lekker rondje fietsen, wandelen, of met mijn vriend vroeg onder de wol.

En als het echt de spuigaten uitloopt en mijn vriezer is inmiddels ontdooit.. dan is er helemaal geen issue met eten.. want dan moet ik als een idioot gaan bbg'en waarna ik nog minstens voor enkele dagen bereid vlees heb, dat dan nog wel houdbaar blijft.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:57

Thioro schreef:
Nope, ik zou me niet lang redden. Verwarming: electrisch, koken: inductie, waterketel: electrisch. Dus zonder stroom zing ik het niet lang uit.

En nu komt de grap: in Frankrijk valt regelmatig de stroom uit (bijna bij elke fikse regenbui). Meestal duurt het maar een paar uur en dat overleef je wel. Blikvoer, kaarsen of pillamp, als internet nodig is:4g en ook zonder stroom kan je nog een vlugge lauwe douche nemen met wat er rest in de ketel.
Langste was 2 dagen, ook overleefd. Op het werk heeft de stroompanne toen een week geduurd (blikseminslag op een generator, meerdere dorpen zaten toen geruime tijd zwart), hebben we uiteindelijk wel een aggregaat aangesloten. Net als de boeren, die melkten hun koeien ook op aggregaat.
Het was flink vervelend maar we hebben het ook gewoon overleefd. Er was trouwens ook geen sprake van paniek, plunderen of hamsteren. Mensen wachten hier gewoon rustig af tot het weer werkt, met het nodige gefoeter en geklaag, dat wel.

We weten dan ook niet beter :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:04

love_western schreef:
Ja! Ik ga dan gewoon die paar dagen/weken bij mijm oma wonen. Mensje heeft een voorraad voor een half jaar :')

Uit de tijd van de Cuba-Raketcrisis? _O- _O-

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:37

Hier in Canada komt het ook wel vaker voor. Een boom valt om op een ongelukkige plek en dan kan het al zijn dat er een aantal draden beschadigd zijn :+ . Twee jaar terug hebben we toen in Toronto met meer dan een miljoen mensen zonder stroom gezeten, was natuurlijk ook onder het vriespunt :brr:

Wij kunnen in ons studentenhuis het best wel een dag of 2 redden. We hebben altijd wat kaarsen, dikke dekens, water en houdbaar eten op voorraad en kunnen dit op de BBQ (heeft ook een minifornuisje) opwarmen.
Zou de stroom iets langer uitvallen dan kunnen wij altijd naar een boerderij toe. Het oudere koppel dat hier woont heeft namelijk meer eten dan een AH XL, een eigen waterput, eigen gas voor de verwarming/heet water/fornuis en een klein aggregaatje voor noodgevallen die op gas functioneert.

Internet kunnen wij ook prima zonder, de Game of Thrones boardgame, Risk en Colonisten van Catan houden ons best wel even zoet. Al betwijfel ik wel of het zo'n goed idee is om dit soort spellen te spelen als we met z'n allen "rustig" rond de kachel moeten blijven zitten }> :=
Laatst bijgewerkt door _Snow_White op 18-07-16 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:39

Britta31 schreef:
Wij hebben altijd de 2 paarden nog om op te eten.Ben alleen bang dat Britta met haar 33 een beetje taai zal zijn :D

Ik weet niet waarom maar ik moest heel hard lachen om je reactie :')

Ik zou het prima overleven ; ik ben immers niet van suiker en we leven ook niet in Siberië. Van een paar dagen geen internet gaat niemand dood en je kan prima leven zonder voedsel dat in de koelkast moet worden bewaard.

100 jaar geleden konden ze het ook , dus waarom nu opeens niet meer ?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:56

Net als snow white woon ik ook in Canada en ben ik het wel gewend. 2 jaar terug 2 weken zonder gezeten met -20. Leuk is anders maar je red het wel hoor. Hier zijn we het wel meer gewend natuurlijk dus veel mensen hebben andere manieren om aan stroom te komen.

Stroom loopt hier boven de grond en in de provincie waar ik woon is bijna alles boom dus er valt er nog wel eens een bovenop.

Gekookt word er vaak op een gas barbecue maar lopend water ed hebben we niet. Winkels zijn wel gewoon open vaak want die hebben normaal allemaal een generator.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:34

Het zal er inderdaad ook wel aan liggen waar je woont (of gewoond hebt) aan wat je gewend ben/ aankan. Als het regelmatig voorkomt heb je ongetwijfeld wel een EHBSU pakketje liggen of dat je dan niet gelijk helemaal in de vlekken raakt.
Hier raakt men al aardig van streek als het water er een uurtje uit ligt. Heb toen op de klantenpagina en op FB gekeken en me eindeloos verbaast over hoe hysterisch mensen konden reageren, zelfs toen bekend was dat het snel gefikst zou worden. Ik geloof niet dat ik wil weten hoe men hier is als er eens een hele dag geen stroom zou zijn := .

Het enige wat ik echt eng zou vinden is als er een apocalyptische storing is en mensen gekke dingen gaan doen. En dan nog...ik heb een moersleutel, een vleesmes en kan héél boos kijken, ik vermaak me wel }> . Trouwens, zeg nooit nooit, maar ik zie dat nog niet zo heel erg snel gebeuren hier in NL.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:45

Jaren geleden eens 1.5 dag zonder stroom gezeten omdat een dronken man met z'n auto tegen het stroomkastje bij ons in de straat reedt.
Ding was helemaal aan gort.
Kaarsjes aan, houtkachel aan en de vriezer proberen dicht te laten.
We hadden toen nog geen mobiele telefoons.
't was wat ik me er van kan herinneren ook niet heel erg koud buiten dus vond het best gezellig met die Kaarsjes.

Nu woon ik in Duitsland waar de stroomdraden nog aan van die houten palen aan de straat hangen en met een beetje onweer knalt hier de aardlek eruit :P