Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:23

Ik vind het ronduit onbeleefd, en idd met de achtergrond meer een statement dan een uitnodiging.
Mijn (inmiddels) man zou toch ook een hartig woordje praten met die vriend, vriendschap mag immers wel van twee kanten komen.

Wij zijn afgelopen 25 juni getrouwd. Alle gasten zijn bij ons uitgenodigd geweest als daggasten. Dat heeft wel wat gekost, maar ik wou dat mijn gasten ook een wauw-gevoel hadden, zich amuseerden, en dat alles duidelijk was voor iedereen. Partners van mijn collega's hebben we niet uitgenodigd, maar dat was gewoon ok, eentje is daardoor niet gekomen maar dat boeide me eigenlijk niet zo. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan gedacht zou hebben om een koppel apart uit te nodigen. Dat is echt gewoon heel raar.

Ik denk dat je vriend hier dus een rol in kan spelen en ook een statement kan maken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:23

Ik zou zelf echt niet van mijn vriend verwachten dat hij ook alleen 's avonds zou gaan. Het is een vriendschap van 15 jaar, daar zou ik echt niet tussen willen komen door zo iets van mijn vriend te verwachten. Dat heeft imo niets te maken met wie je vriend belangrijker vindt.

Dit wil niet zeggen dat ik het geen rare situatie vind, maar daar kan je vriend verder ook niets aan doen.

De vrijgezellen zou ik zeker overslaan, het feest 's avonds niet. Zou me niet laten kennen en bovendien hoor je er gewoon bij!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:28

Wilawander schreef:
Als hier zoiets zou zijn dan zou mijn man ook alleen een avondgast worden. Of samen of niet. Dat hebben vrienden toch maar te accepteren zeker als je al langer samen bent en samen woond.

Amen heel bizar wat ze doen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:33

Ik zou mannetje wel een dag gunnen, maar ik zou naderhand wel naar de reden vragen....(waarchijnlijk is het om de kosten te drukken).
Maak er geen drama om en ga gewoon in de avond dat is ook leuk!

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:39

Ik snap je wel een beetje. Ik heb net een bruiloft achter de rug en nog eentje te gaan van de vriendengroep van mijn vriend. Ik lig zelf niet zo goed met de dames van de groep, aangezien ik een heel ander typ ben. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet ben uitgenodigd voor de hele dag. Wij zijn als koppel gewoon uitgenodigd. Zou het zijn dat ik alleen de avond was uitegenodigd weet ik niet of mijn vriend zijn vriendengroep nog wel had! Dit is namelijk gewoon respectloos.

Ik denk dat je vriend beter even contact kan opnemen aangezien het zijn beste vriend is. Die zal toch wel snappen dat je dit niet kunt maken richting je beste vriend. En dan moet het echt niet uitmaken of hij getuige is ja of nee. Als koppel hoor je samen te gaan en niet apart

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:42

IngridM schreef:
Wilawander schreef:
Als hier zoiets zou zijn dan zou mijn man ook alleen een avondgast worden. Of samen of niet. Dat hebben vrienden toch maar te accepteren zeker als je al langer samen bent en samen woond.

Amen heel bizar wat ze doen!

Maar waarom zou je man ook alleen avondgast worden? Hij kan hier toch ook niets aan doen?
Dat zou je dan doen om een statement te maken en dat is juist hetgene wat hier (terecht) veroordeeld wordt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:45

Jeetje wat rigoureus allemaal :oo ik zou echt gewoon gaan vragen wat erachter zit. Voor hetzelfde geld is het helemaal niet zo bedoeld als het nu overkomt. Ik zou in jouw plek dus gewoon 's avonds gaan. Wel zou ik afmelden voor het vrijgezellenfeest.

Jongens het gaat toch om het echtpaar en om hoe zij het willen? Al die sociale regeltjes "het moet zo!" daar gaan mn nekharen wel van overeind staan. Je besluit als echtpaar een feestje te geven en plots zitten er allemaal moetjes aan vast. Je bent toch gewoon vrij om de gastenlijst zo in te delen als voor jou het fijnst voelt?

Ik snap wel dat het echt niet leuk is, maar aan de andere kant: het is hun grote dag, en zij moeten er een supergoed gevoel bij hebben toch? Voor hetzelfde geld zegt dit helemaal niks over jou als persoon.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:46

Omdat je je als koppel niet uite elkaar hoeft te laten, en zeker niet voor zo'n dag

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:48

Hmm ik zie een koppel altijd nog als twee individuen. Begrijp me goed, ik vind het ook niet netjes, maar dat "koppeltjes for ever samen" gedoe snap ik niet.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:59

Ik zou toch je vriend even laten informeren of er een rede achter zit. Misschien is het allemaal wel helemaal niet zo persoonlijk als het lijkt. Al was het dan wel netjes geweest als ze het van te voren even hadden laten weten, hoe of wat.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:00

Zoals ik het lees worden andere stellen wel compleet uitgenodigd voor de dag en de avond.
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo asociaal.
Ben heel benieuwd wat vriend M er van vindt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:25

Vrijgezellenfeest heb je imo inderdaad ook niets te zoeken als het geen goede vriendin is. Gek dat haar vriendinnen daar jou voor hebben uitgenodigd.

Enne wat betreft de bruiloft. Ik vind het een rare situatie. Uit financieel oogpunt begrijp ik wel dat ze niet iedereen voor de hele dag uitnodigen. Maar een stel opsplitsen vind ik heel onfatsoenlijk. Ik zou lekker samen 's avonds komen. Helemaal niet komen is tegenover je vriend en de band die hij wel met hen heeft niet eerlijk.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:31

Ik ben ook wel benieuwd wat de bruidegom hier van weet/vindt.

Ik begrijp dat jullie bij de vriendengroep horen en dat de gehele vriendengroep incl aanhang is uitgenodigd voor de dag en alleen jij mag s'avonds komen.

Sorry maar dat vind ik dus niet vallen onder het mom van financieel plaatje. Ik lees eruit dat de bruid gewoon even heel fijntjes laat weten dat ze jouw niet ziet zitten. Als dit een collega-relatie was geweest dan had ik niet raar gevonden, maar aangezien het om een vriendengroep gaat wel.

Ik zou ook vragen naar de redenen en met je vriend overleggen wat hij wil. Als hij graag met jouw gaat dan gewoon sávonds en anders zou ik inderdaad helemaal niet gaan. Vrijgezellenfeest lijkt mij duidelijk.

Even afwachten wat je vriend te horen krijgt en dan zou ik in de app me afmelden en zeggen dat je dus alleen maar uitgenodigd bent voor de avond en dus bedankt voor de vrijgezellendag en ze veel plezier wensen.

Sterkte

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:36

Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen dat de partner van een beste vriend niet wordt uitgenodigd. Ik vind dit namelijk ook een stukje respect naar je vriend toe. Een bruiloft is immers een lange dag met ook veel wachten waar het bruidspaar druk is met van alles en nog wat. Voor je vriend is het ook veel gezelliger om zijn vriendin erbij te hebben.

Ik zou wel de eer aan jezelf houden. Dus niet naar de vrijgezellenparty gaan aangezien je daar niet welkom bent. Dit is een feestje voor de bruid en als zij niet wilt dat je komt dan ga je gewoon niet. Wat betreft de bruiloft moet je gewoon doen waar jullie je goed bij voelen. Wil je vriend de hele dag? Gewoon laten gaan. Kun je in de avond er komen en heb je zin om te gaan? Gewoon gaan. Kun je je er niet overheen zetten dan zou ik thuisblijven. Daar met een zuur gezicht staan is voor niemand leuk. Ik zou als je wel gaat iig geen klauwen met geld aan een cadeau uitgeven.

Succes, het is nooit leuk als je je afgewezen voelt en al helemaal niet als het nig eens door de beste vrienden van je partner is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:41

Samen het gesprek aangaan met het a.s. bruidspaar en vragen waarom dit hun keuze is om jullie zo uit te nodigen, dat aanhoren en daarna aangeven dat het voor jullie niet leuk is om zo uitgenodigd te worden.
Mijn man zou zeggen we zijn samen en dan kies je ook voor mijn vrouw dus of samen de hele dag of samen de avond.
Wat betreft het vrijgezellen feest dat zou ik af laten hangen van het gesprek over de trouwdag zelf. Komen jullie daar niet uit en blijft het a.s. bruidspaar bij hun keuze (iets wat ze wel kunnen maken omdat het hun dag is en dus hun keuze ook uiteindelijk) dan kan je altijd nog afzeggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:42

Ceffyl schreef:
Ik vind het eigenlijk ook niet kunnen dat de partner van een beste vriend niet wordt uitgenodigd. Ik vind dit namelijk ook een stukje respect naar je vriend toe. Een bruiloft is immers een lange dag met ook veel wachten waar het bruidspaar druk is met van alles en nog wat. Voor je vriend is het ook veel gezelliger om zijn vriendin erbij te hebben.

Dat niet alleen maar TS mist dan ook op alle foto's wat denk je van de vragen die daar bij komen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:42

Tegenwoordig is het helemaal niet raar meer om partners niet uit te nodigen als je die helemaal niet kent. Zo heb ik van een stuk of 5 stellen alleen de ene helft uit genodigd omdat wij de andere helft niet kennen zegmaar.

Alleen in jiu geval. Beste vriend van je vriend is het wel raar. Wij hadden ook een vriendin van een goede vriend van mijn man gewoon uitgenodigd omdat hij een hele goede vriend is.
Bij "normale" vrienden vind ik het wat anders. Maar bij de vaste groep zegmaar vind ik het wel logisch de partner uit te nodigen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:46

Wat vervelend voor jou en je vriend TS :(:). Ik zou niet naar het vrijgezellenfeest gaan, ik zou als bruid not amused zijn als iemand komt die ik zelf niet heb uitgenodigd :o. Wat betreft het feest, heeft je vriend al met zijn beste vriend gebeld? Lastige kwestie hoor, ik neig toch licht naar je vriend gewoon laten gaan overdag en zelf alleen 's avonds of helemaal niet gaan. Moeilijk.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:46

ik ben het eigenlijk wel eens met de meeste. Geen vrijgezellen feest, ze heeft jou zelf natuurlijk niet uitgenodigd daar voor.
en eerst je vriend verhaal laten halen. Dan kun je pas echt beoordelen hoe het zit.

al zou ik persoonlijk alleen savonds gaan en mijn vriend zou dan ook alleen savonds gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:48

Wij hebben onlangs ons 12½ jaar gevierd, heel bewust de nieuwe vriendin van de broer van mijn man niet uitgenodigd, ze hadden pas 1½ maand een relatie en in die tijd is het meer uit dan aan geweest en constant gezeur. Mijn zwager vond het niet leuk maar kon ons standpunt wel snappen nadat we tekst en uitleg hadden gegeven. Weekend voor het feest was het nog uit...

In het geval van TS vind ik het anders, je bent al een tijd samen en woont zelfs samen dus die beste vriend van haar partner zal daar ook vast komen met vriendin, ze komen ook op elkaars verjaardag dat doe je ook niet als je iemand niet mag lijkt mij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:51

Is het tegenwoordig zo dat de bruid de mensen uitnodigt voor haar vrijgezellenfeest? Dat is toch een verrassing van je vrienden wat je gaat doen en wie daar bij zijn?

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:55

Wij hebben dit ook eens aan de hand gehad. Een van de beste vriend van mijn vriend trouwde in zeer klein gezelschap in Luxemburg, waar ze ook wonen. Eigenlijk waren alleen zijn ouders en 2 vrienden daarbij uitgenodigd, waaronder dus mijn vriend. Die andere jongen was vrijgezel, maar ik was dus niet uitgenodigd.
In eerste instantie hebben we daar niet moeilijk over gedaan, we vonden het wel een beetje raar, maar ze trouwden dus super klein en in Luxemburg en had ik wel uitgenodigd geweest dan had ik toch niet gekund ivm werk.
Echter trouwden ze het jaar daarna wel met alles erop en eraan in Nederland, en heeft mijn vriend al vooraf tegen mij uitgesproken dat als ik weer niet uitgenodigd zou zijn hij ook zou afhaken. Gelukkig bleken we samen uitgenodigd, maar in eerste instantie alleen voor de avond. Van de bruidegom waren op de dag helemaal geen vrienden welkom… bleek ook dat de bruid een aardige vinger in de pap had ;) Al haar vrienden waren namelijk wel welkom over dag. We hebben er zelf geen punt van gemaakt, maar hij draaide vlak voor de bruiloft ineens bij, en zo zijn we toch de hele dag uitgenodigd samen.

Als er zo duidelijk een statement wordt gemaakt dat jij van de hele groep in je eentje niet welkom bent, dan zou ik zeker afhaken voor alles. En mijn vriend ook. Die zou overigens wel verhaal gaan halen, ik neem aan dat als ze zo goed bevriend zijn ze dit ook gewoon bespreekbaar kunnen maken.

@meggiemeg: ik ga ook trouwen, maar ik heb inderdaad een lijstje met genodigden voor het vrijgezellenfeest gemaakt. Voor het zelfde geld nodigen ze iemand voor je vrijgezellen uit die je niet eens voor de bruiloft had gevraagd, dan wordt het een beetje ongemakkelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:59

Leffroi schreef:
Maak het niet te persoonlijk. Je kan niet met iedereen vrienden zijn en ik vraag me af of je dat in dit geval ook zou willen. No hard feelings, maar soms klikt het gewoon niet. Jammer dan. Inderdaad afmelden voor het vrijgezellenfeest en je vriend lekker laten gaan en jij je er 's avonds aan bijvoegen.

'Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan'

Kan me hier wel bij aansluiten.
Het is niet persoonlijk, met de een heb je meer dan met de ander.
Ik heb het ook eens gedaan en voor een erg persoonlijke lezing de vriend van mijn zus niet uitgenodigd, we hadden geen klik.

De familie helemaal boos, terwijl de bedoeling totaal niet is om te kwetsen maar om het zo te doen dat het voor jezelf klopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:01

W.b. de bruiloft zou je vriend eens kunnen vragen wat de reden er van is. Dit is niet erg doorsnee en ook redelijk onbeschoft als je samenwoont en alles. Als ze jou niet hadden uitgenodigd had ik dat nog logischer gevonden dan een stel opsplitsen (maar ook dat zou ik not done hebben gevonden overigens)
Wij hebben op onze bruiloft vanwege de ruimte moeten kiezen om kinderen niet bij de ceremonie te laten zijn en uit praktische overweging die dus alleen in de avond (zodat ze met bevriende avondgasten mee konden rijden). Dit ging dan om kinderen die allemaal al ver volwassen waren en het enige stel met jonge kinderen hebben we eerst uitgebreid mee overlegd. Overigens nog steeds gedoe mee gehad (met de volwassen kinderen, niet de jonge kinderen), maar goed.

W.b. het vrijgezellenfeest vind ik een heel ander verhaal en ook erg asociaal dat ze achter de rug van de bruid om jou hebben uitgenodigd. Zou ik als bruid echt not amused mee zijn. Daar heb je gewoon niks te zoeken, klaar.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:04

Je mag zelf weten wie en wanneer je uitnodigd. Zelf zou ik ook alleen overdag mensen uitnodigen waar ik echt een hechte band mee heb.

Wat zou jij in hun geval doen kan je je misschien bedenken.

Persoonlijk zou ik afzeggen voor het vrijgezellenfeest, in de avond gaan. Jou vriend kan wel de hele dag gaan toch? Je kan niet met iedereen dezelfde band als je partner hebben.